handdator

Visa fullständig version : Sittande rodd i maskin


Numero1
2005-01-04, 13:31
Hej!

Vad är det för skillnad på att ro med Abduction i axelleden (högt drag) contra Adduction, förutom att abducerat grepp tar med på baksida axel? Hur kommer det sig att du är starkare i den adducerade rodden när bakre axel dessutom är mindre aktiv?

Jag vill ha en anatomisk förankrad förklaring....
Inte "Det tar bra för mig" och liknande förklaringar!

Arne Persson
2005-01-04, 14:08
Hej!

Vad är det för skillnad på att ro med Abduction i axelleden (högt drag) contra Adduction, förutom att abducerat grepp tar med på baksida axel? Hur kommer det sig att du är starkare i den adducerade rodden när bakre axel dessutom är mindre aktiv?

Jag vill ha en anatomisk förankrad förklaring....
Inte "Det tar bra för mig" och liknande förklaringar!

Jag är nog inte riktigt säker på vad du menar med dina olika grepp och rörelser?

Numero1
2005-01-04, 14:09
Ok, 90 grader i axelled kontra 0 grader i axelled i sittande rodd i maskin är det jag försöker beskriva....

Arne Persson
2005-01-04, 14:21
Ok, 90 grader i axelled kontra 0 grader i axelled i sittande rodd i maskin är det jag försöker beskriva....

Du menar alltså en extension i axelleden dvs överarmarna är i hängande position och armbågarna rör sig bakåt nära kroppen samt en horisontaladduktion när överarmarna är abducerade 90° grader och rör sig bakåt längs horisontalplanet?

MAXX
2005-01-04, 14:21
Skillnaden mellan dessa?

http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBCloseGripPulldown.html
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/CBSeatedRow.html

Numero1
2005-01-04, 16:14
Du menar alltså en extension i axelleden dvs överarmarna är i hängande position och armbågarna rör sig bakåt nära kroppen samt en horisontaladduktion när överarmarna är abducerade 90° grader och rör sig bakåt längs horisontalplanet?

Ja precis!

Numero1
2005-01-04, 16:17
http://www.exrx.net/WeightExercises/DeltoidPosterior/LVRearDeltRow.html
och
http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGeneral/LVSeatedRow.html

cjs
2005-01-04, 18:24
Latsen kopplas ur mer när överarmarna är abducerade 90° grader. Du är inte lika stark i baksida axlar som du är i latsen helt enkelt.

Thony
2005-01-04, 18:44
jag tycker nästan han kör fel på sittande rodden, ja tycker han typ böjer ryggen samt går för långt fram, nån mer än jag som tycker det ? Räck upp en hand :D

z_bumbi
2005-01-04, 18:58
jag tycker nästan han kör fel på sittande rodden, ja tycker han typ böjer ryggen samt går för långt fram, nån mer än jag som tycker det ? Räck upp en hand :D

Jag räcker inte upp en hand..

cjs: Frågan är hur mycket latsen jobbar överhuvudtaget när man har armarna rakt ut från kroppen? Jag skulle gissningsvis säga mycket lite.

cjs
2005-01-04, 20:45
Jag räcker inte upp en hand..

cjs: Frågan är hur mycket latsen jobbar överhuvudtaget när man har armarna rakt ut från kroppen? Jag skulle gissningsvis säga mycket lite.

Jag med, fast jag ville inte skriva att de kopplas ur helt. Man har ju en tendens att kunna koppla in vissa muskler litegrann hur man än gör. Har man gjort illa sig rejält i latsen slår jag vad om att det gör ont även vid 90 graders abducering.

Numero1
2005-01-05, 12:49
Jag med, fast jag ville inte skriva att de kopplas ur helt. Man har ju en tendens att kunna koppla in vissa muskler litegrann hur man än gör. Har man gjort illa sig rejält i latsen slår jag vad om att det gör ont även vid 90 graders abducering.
Men en av Latsens största uppgift är ju extension i axelled, detta gäller väl även i horisontalläget?

Arne: vad säger du?

mentzer
2005-01-05, 13:24
Men en av Latsens största uppgift är ju extension i axelled, detta gäller väl även i horisontalläget?

Arne: vad säger du?

I horisontalläge är det inte längre en extension utan en horisontalabduktion i axelled. Därav mindre involvering från latsen.

Numero1
2005-01-05, 13:31
I horisontalläge är det inte längre en extension utan en horisontalabduktion i axelled. Därav mindre involvering från latsen.
Ok, jag förstår! tack! Har tänkt mycket på det....
SÅ vilka muskler gör framförallt horisontalabduktion i axelled? M. Deltoideus pasr dorsalis, M. Biceps Femoris, Rhombiodeus, fler?

Arne Persson
2005-01-05, 14:08
Ok, jag förstår! tack! Har tänkt mycket på det....
SÅ vilka muskler gör framförallt horisontalabduktion i axelled? M. Deltoideus pasr dorsalis, M. Biceps Femoris, Rhombiodeus, fler?


Hmmm, M. biceps femoris???? Hur? :confused:

Du har M. trapezius pars transvera även latissimus vissa fibrer är aktiverade samt M. teres major. Du har nog en mkt liten aktivering i tex M. infraspinatus och M. teres minor.

Numero1
2005-01-05, 14:09
Hmmm, M. biceps femoris???? Hur? :confused:

Du har M. trapezius pars transvera även latissimus vissa fibrer är aktiverade samt M. teres major. Du har nog en mkt liten aktivering i tex M. infraspinatus och M. teres minor.
Bracchi menar jag såklart....

Arne Persson
2005-01-05, 14:11
Men en av Latsens största uppgift är ju extension i axelled, detta gäller väl även i horisontalläget?

Arne: vad säger du?

Tillsammans med sin synergist M. teres major så utför den extension, adduktion och inåtrotation. Det finns för latsen några fler bifunktioner som är sekundära. M. latissimus och M. teres major kallas ibland, i finare akademiska kretsar, för rövtorkarmusklerna pga sina funktioner. (Avd. viktigt vetande.)
;)

Numero1
2005-01-05, 14:19
Tillsammans med sin synergist M. teres major så utför den extension, adduktion och inåtrotation. Det finns för latsen några fler bifunktioner som är sekundära. M. latissimus och M. teres major kallas ibland, i finare akademiska kretsar, för rövtorkarmusklerna pga sina funktioner. (Avd. viktigt vetande.)
;)
hehhe....det tar jag med mig till instruktionerna på gymmet :D
Tack för förklaringarna från samtliga!

Arne Persson
2005-01-05, 14:24
hehhe....det tar jag med mig till instruktionerna på gymmet :D
Tack för förklaringarna från samtliga!


Denna mycket viktiga upplysning fick jag faktiskt av en mkt söt, ung Leg. Sjg tjej som gick en av mina instruktörsutbildningar. :) :thumbup: