handdator

Visa fullständig version : Smärta i knäet.


Fatalist
2005-01-04, 03:32
Nästan varje förstarep jag kör på antingen knäböj eller benpress knäcker det alltid till i mitt ena knä, följt av lindrig smärta. Vad kan detta bero på? Det händer bara på tyngre vikter, inte t ex under uppvärmningssetten!

hammerchest
2005-01-04, 09:31
Jag hade samma problem i början, och inte bara på första rep... vet inte säkert vad det beror på men eftersom det slutade för mig efter en tid så kan jag tänka mig att det är leder och senor som ännu inte är lika starka som dina benmuskler och inte orkar lyfta lika tungt...Använd lättare vikter i början så att leder och senor hinner med övriga muskler. Du ska inte heller sträcka dina ben fullt ut när du lyfter, dvs. aldrig låsa dina knän, eftersom detta sliter mycket på knäna + att spänningen i benmusklerna släpper = mindre effektiv träning.

Numero1
2005-01-04, 09:33
Det är ledvätskan som låter. Det brukar försvinna efter en god uppvärmning...
Uppsök läkare om det fortsätter att göra ont!

Mccartney
2005-01-04, 17:50
Kan vara menisken

Fatalist
2005-01-04, 20:19
Okej, tack för svaren. Läkare tror jag att jag avvaktar med, det stör knappast min benträning. Bara känns lite udda.

Mer uppvärmning är alltså svaret :bpump:

Zin
2005-01-05, 18:58
Tror jag har i princip samma problem, bara att mitt knäproblem håller i sig lite längre.

Det är ledvätskan som låter. Det brukar försvinna efter en god uppvärmning...
Uppsök läkare om det fortsätter att göra ont!

Läkare? Jag fick mer vägledning/svar utav ditt inlägg än jag fick på mina 2 sista läkartider:)

Mccartney
2005-01-05, 20:46
Det kan beror på att Läkare i stort sett aldrig har lagt 150kilo på axlarna....i sanningens namn får jag säga skall man gå till en läkare om man är idrottare...så går man till en idrottsläkare och inte till en vanlig allmänpraktiserande läkare.

Fatalist
2005-01-05, 20:58
Det kan beror på att Läkare i stort sett aldrig har lagt 150kilo på axlarna....i sanningens namn får jag säga skall man gå till en läkare om man är idrottare...så går man till en idrottsläkare och inte till en vanlig allmänpraktiserande läkare.


Nä.. Det går bara inte. Skolsyster är ännu värre! Hon tycker allt som innefattar mer belastning än kroppsvikten i sig är rent livsfarligt :sleep: