handdator

Visa fullständig version : 3 tysta minuter


Garnax
2005-01-03, 22:57
Som om katastrofen i asien inte var nog nu ska ytterligare en ske, under 3 minuter ska mer eller mindre hela Europa stå still.

Inte nog med att 150.000 människor dött i Asien nu ska människor i stockholm inte kunna ta sig in/ut/runt ur stan för att det ska stå still.

Vad är meningen med detta? Blir något bättre för någon?

Idiotin är total, igentligen borde vi forsla in massa vatten från atlanten och dränka stora delar av Sverige för att visa att dom inte är ensamma och att vi nu lider med dom.

Som idioten som skrev en insändare i expressen idag som menade att han kände sig förnedrad eller liknade för varje nyårsraket som avfyrades och tyckte det var hemskt hur man kan fira när så många människor lider.

Som om inte människor alltid lider, som att inte folk svälter och inte har bostad året runt, år efter år. Gå genom drottninggatan så bör ni se människor som inte har hem och knappt kläder. Miljoner svälter ihjäl i afrika, dör i Aids och lever i extrem fattigdom medans landets presidenter lever i enorm överflöd pga av enorma tillgångar ett land kan ha.

Året runt...varje år....

Men vi fyrar av raketer, och skänker pengar till Röda korset det gör vi nu, alla hjälper till och delar med sig. Till och med unga ger bort sina julklappspengar för att hjälpa. Snart är detta borta, nya hotell finns och det är bara ett minne. Samtidigt som många många fler människor än dom i asien fortsätter att lida, men då rinner det inte in massa pengar så växlar bryter ihop, då ska vi inte avstå raketer och skänka pengarna, då ska vi inte ha tysta minuter.

Som ett oräknerligt antal idioter sagt:

Alla människor är lika mycket värda...

Micke
2005-01-03, 23:01
Kan du inte unna 3 minuter åt folk som skadats av kanske vår största katastrof någonsin? Ja det måste vara väldigt hektiskt i storstan ;)

Och varför jämför ni alltid olika slag av katastrofer, visst det är hemskt med alla hemlösa som tvingas sova ute, eller alla barnen i Afrika, men DU förstår väl att en sån här omfattande katastrof syns och hörs? Och det skänks visst mycket mycket pengar till tex Afrika också.

Youngster
2005-01-03, 23:03
Jag kommer att visa mitt djupa beklagande för den oehörda katastrof som drabbat dem, som på bara några timmar släckte 150.000 människors liv. Men framörallt för alla dem barn som plötsligt blivit föräldralösa, ett barn ska inte tvingas leva under sådana förutsättningar, oavsett om de bor i Sverige, Afrika eller i Sydostasien.

Och även om jag förstår dina tankar om dubbel-moral och till viss del håller med om dem, så tycker jag att det bättre att göra lite än att inte göra någonting alls för att hjälpa några av alla utsatta människor som lever på vår jord!

Jorgen
2005-01-03, 23:04
Garnax: Vad är ditt förslag då?

//Jörgen

JustinCredible
2005-01-03, 23:06
vem var det som inte var tyst efter 9/11? nån författare har jag för mig.

Förövrigt spelar det ingen roll för mig. trevligt med tysta minuter + orka gnälla om precis allt gällande katastrofen. Nej.

Sen så är det ingen dubbelmoral just den här gången. När folk dör i afrika osv osv, håller folk tysta minuter där. Inga afrikaner höll tyst minut för anna lindh.

Svenskar har dött i den här katastrofen, därför håller vi tysta minuter för dom.

Jag äger på att förklara saker.

jwzrd
2005-01-03, 23:08
Jag måste nästan hålla med Garnax, även om det bär mig emot. Han är ute efter konsekvens. Svältkatastrofer i länder i afrika där det inte alls är lika poppis för svenskar att resa till, får nästan ingen uppmärksamhet. Men dör det många av "oss", så blir uppmärksamheten enorm. Jag bara dom svenskar jag känner, resten är lika okända för mig som alla som dör i etiopien.

Garnax
2005-01-03, 23:08
vad blir bättre av att världen stannar i 3 minuter?

Alla är redan medvetna om vad som hänt...

Att ställa till en jävla massa krångel för att landet ska stå till gynnar ingen.

Tror du någon död känner någon vinning av att världen står still, tror du någon skadad blir mindre skadad för att allt stannar? Blir den helmlöse mindre hemlös för att den rika delen av jorden stannar upp ett par minuter och sen springer vidare som vanligt.

Visst skänks det pengar, men det kan inte gemföras med det som alla skänker nu, till och med krogar skänker inträden, firmor drar in julbonusarna och skänker dom osv.

Medans denna katastrof är en piss sjön emot det lidande som finns på andra platser, dom pratar om några miljoner som drabbats...

Det finns betydligt många gånger fler miljoner som har det VÄRRE just idag...

Ska det vara rätt så borde hjälparbetarna i asien, doktorer osv också sluta arbeta i 3 min...

3 tysta minuter hjälper ingen, men ställer till det för miljoner människor.

Till och med flygtrafiken ska stanna....

Yankeee
2005-01-03, 23:08
vem var det som inte var tyst efter 9/11? nån författare har jag för mig.


Jan Guillou

Edit:
http://www.samuelsiren.com/massmord.php
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,89840,00.html
http://www.friktion.se/74/c.html

Fors
2005-01-03, 23:09
Tysta minuter är det löjligaste jävla påfund världen har lyckats frammana. Måste man hålla käften för att visa sin respekt?????

jwzrd
2005-01-03, 23:11
Tysta minuter är det löjligaste jävla påfund världen har lyckats frammana. Måste man hålla käften för att visa sin respekt?????

Jag ser det som en sed bara. Precis som med julafton. Andra kommer att uppfatta att inte delta som olika grader av icke respekt och hån typ. Vill man inte förmedla det så kan man delta, inte nödvändigt att bråka om det.

Garnax
2005-01-03, 23:12
Garnax: Vad är ditt förslag då?

//Jörgen

Att man inte har tysta minuter...

RobbeliRobban
2005-01-03, 23:13
Garnax har rätt. Skänk en slant om man har råd istället. Meningslös symbolism att ha tysta minuter nationellt.

Prankie
2005-01-03, 23:13
Jag gillar tysta minuter, för att vissa kan normalt fall bara inte hålla käften i min klass.

Karl_alfred
2005-01-03, 23:14
Men plz var glad någon gång! Hitta nått du tycker är roligt!

Berätta lite om dig själv, man vet inte så mycket om dig förutom att du verkar jäklans sur på allt och alla. Tränar du? vad sysslar du med annars osv...

Arne Persson
2005-01-03, 23:15
Mycket off topic kanske! Vi (åtminstone alla grabbarna) hade faktiskt en tyst minut på gymet närden store karaktärsskådespelaren John C. Holmes lämnade in. (Ursäkta alla känsliga nu) :em:

Garnax
2005-01-03, 23:17
Mycket off topic kanske! Vi (åtminstone alla grabbarna) hade faktiskt en tyst minut på gymet när John C. Holmes lämnade in. (Ursäkta alla känsliga nu) :em:

Tunnelbanan gick iaf, folk som skulle flyga fick gå på sina flyg osv :)

Att haka upp sig på allt bra i världen är slöseri med tid när det finns så mycket man kan slita håret åt.

vad är meningen med att hylla kvinnlig rösträtt när kvinnor fortfarande år 2005 behandlas som det andra könet

JustinCredible
2005-01-03, 23:18
lol john c holmes med sina 30 cm :D

det var dock "löjligt" när hela världen skulle ha tyst minut för 9/11.

Nu när svenskar har dött ser jag inget fel

(dog säkert nån svensk i usa också jaja)

Yankeee
2005-01-03, 23:19
Vad är det för mening att göra någonting? Inget spelar någon roll i dett stora hela.

Garnax
2005-01-03, 23:23
En tyst minut är alltid löjligt då den inte gör livet bättre för någon, ett mycket kostsamt slag i luften.

Vore smartare att skänka alla pengar som hinner omsättas under 3 min i Sverige...

johnnytex
2005-01-03, 23:24
Garnax har en fet poäng tycker jag!

Jag tycker det är så löjligt att folk helt plötsligt börjar skänka pengar och bryr sig så oerhört mkt. Jag menar det svälter ihjäl barn i afrika varje dag, HIV och adis härjar runder och skördar liv och misären är oerhörd stor! Vem bryr sig om det?

Men så fort det börjar visas på tv och dem sänder speciella galer ja då börjar alla bryr sig liksom. Alla vill skänka pengar. Ingen vill vara utanför, alla vill hjälpa mest och bäst.

Det känns som folk börjar bry sig för att andra gör det, ingen tänker sj! Skänk en peng till behövande är något fint och bra tycker jag, men när man gör det för "alla andra gör det" tycker jag det blir så j***** löjligt!

JJ
2005-01-03, 23:25
Självklart bryr vi oss mer om det som påverkar oss själva, vore väl konstigt annars.
Ser inget fel med några tysta minuter, det är alltid nyttigt att fundera lite på vad som är viktigt här i världen.

Yankeee
2005-01-03, 23:29
Garnax har en fet poäng tycker jag!

Jag tycker det är så löjligt att folk helt plötsligt börjar skänka pengar och bryr sig så oerhört mkt. Jag menar det svälter ihjäl barn i afrika varje dag, HIV och adis härjar runder och skördar liv och misären är oerhörd stor! Vem bryr sig om det?

Men så fort det börjar visas på tv och dem sänder speciella galer ja då börjar alla bryr sig liksom. Alla vill skänka pengar. Ingen vill vara utanför, alla vill hjälpa mest och bäst.

Det känns som folk börjar bry sig för att andra gör det, ingen tänker sj! Skänk en peng till behövande är något fint och bra tycker jag, men när man gör det för "alla andra gör det" tycker jag det blir så j***** löjligt!

http://www.faddergalan.se/se/Startsida/
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=141803
"Totalt gav galan 35 miljoner kronor till världens barn."
http://www.svd.se/dynamiskt/noje/did_3687131.asp
http://www.nyhetsarkivet.com/3.1.5.131570.html

Osv osv...

Slartibartfast
2005-01-03, 23:30
Tysta minuter är löjliga och onödiga.

JJ
2005-01-03, 23:31
Tysta minuter är löjliga och onödiga.

Om det värmer en anhörigs hjärta att se så många bry sig?

johnnytex
2005-01-03, 23:32
http://www.faddergalan.se/se/Startsida/
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=141803
"Totalt gav galan 35 miljoner kronor till världens barn."
http://www.svd.se/dynamiskt/noje/did_3687131.asp
http://www.nyhetsarkivet.com/3.1.5.131570.html

Osv osv...

Ja precis! Det är bara när det startas galer som folk får upp ögonen och börjar hjälpa de som behöver hjälp! Vi sitter där i vår tv-soffa och när vi får se de fattiga barnen sätter vi kaffet i halsen och får dåligt samvete. Vi lyfter på luren och skänker en slant.

Det jag ifrågasätter är varför vi måste matas från media med hemska bilder innan vi kan skänka ngt!

Jorgen
2005-01-03, 23:33
Att man inte har tysta minuter...
Utan att man istället skall...... ?

//Jörgen

JJ
2005-01-03, 23:33
Ja precis! Det är bara när det startas galer som folk får upp ögonen och börjar hjälpa de som behöver hjälp! Vi sitter där i vår tv-soffa och när vi får se de fattiga barnen sätter vi kaffet i halsen och får dåligt samvete. Vi lyfter på luren och skänker en slant.

Det jag ifrågasätter är varför vi måste matas från media med hemska bilder innan vi kan skänka ngt!

Vilket jävla skitsnack, folk skänker dagligen till alla möjliga saker. Enda skillnaden är det vet inte du, för det meddelar inte media.

Pudzianovski
2005-01-03, 23:33
Jag har så jävla svårt att hålla mig för skratt vid tysta minuter. Sen desto mer man tänker på det desto mer garvar jag. Jobbigt som fan.

Håller med JJ annars. Tanken och respekten räknas.

johnnytex
2005-01-03, 23:36
Vilket jävla skitsnack, folk skänker dagligen till alla möjliga saker. Enda skillnaden är det vet inte du, för det meddelar inte media.

Skitsnack? Nä, seriöst. Jag hörde på TV för någon dag sedan att en hjälporginisation, under kastrofen i Asien, fått 4ggr så mkt pengar som under ett helt år! Dessa pengar kan jag säga hade säkert kunnas använda åt andra stackare runt om i världen! Vi VET att det svälter barn i Afrika, vi VET om empidimin adis i Afrika. Men vad gör vi? Vi förtränger det, men när bilderna komemr för nära (läs galer) så tar vårt samvete vid och vi skänker en slant. Annars smakar inte kaffet så gott.

JJ
2005-01-03, 23:38
vi VET om empidimin adis i Afrika

Den visste faktiskt jag om
:confused:

Bolio
2005-01-03, 23:40
Utan att man istället skall...... ?

//Jörgen

Leva på precis som vanligt och uppskatta den tid vi har kvar i livet. Man kan även kombinera detta med att onanera eller styrketräna, om så önskas........................

Slartibartfast
2005-01-03, 23:40
Om det värmer en anhörigs hjärta att se så många bry sig?

Tror inte fler eller färre bryr sig fast man tvingar alla att stå tysta i några minuter. Var och en får visa respekt på sitt sätt.

Slartibartfast
2005-01-03, 23:42
Leva på precis som vanligt och uppskatta den tid vi har kvar i livet. Man kan även kombinera detta med att onanera eller styrketräna, om så önskas........................

Tror bestämt jag ska onanera i tre minuter istället.

johnnytex
2005-01-03, 23:43
Den visste faktiskt jag om
:confused:

Ja precis, men varför skänker vi inte lite pengar till dem fonder som stödjer arbetet i dessa länder? Har det varit på TV på sistone? Nä, men när det kommer kablas ut i media kommer pengarna trilla in igen, det är nog säkert...

Måste säga lite OT, att den tysta minuten i USA retade mig lite, varför håller vi inte en tyst minut för alla andra människor som dör? Detta var en tragisk katastrof men det känns mest som att det var pga av att det var USA som vi höll en tyst minut. Hade 2000 gruvarbetera (barn) dött i nån gruva i nåt U-land hade det banne mig inte varit nån tyst minut.

Metal_boy_
2005-01-03, 23:45
Jag måste nästan hålla med Garnax, även om det bär mig emot. Han är ute efter konsekvens. Svältkatastrofer i länder i afrika där det inte alls är lika poppis för svenskar att resa till, får nästan ingen uppmärksamhet. Men dör det många av "oss", så blir uppmärksamheten enorm. Jag bara dom svenskar jag känner, resten är lika okända för mig som alla som dör i etiopien.


Tyvärr så tror jag att det är för att svält och krig är en vardag och har varit länge...detta va en ovanlig händelse och det är mer ovanligt att så många svenskar råkar illa ut. Det pratas det ju tom i utländsk media...

JustinCredible
2005-01-03, 23:46
att jämföra med aids i afrika med det här fungerar ju inte eftersom hela anledningen till att vi har tysta minuter nu är att svenskar har dött. Ingen i thailand skulle ju hålla en tyst minut för oss om det dog 3000 svenskar i sverige.

Det hade dock varit dubbelmoral om det dog 3000 svenskar i afrika och vi sket i det, fast bryr oss om detta.

Jorgen
2005-01-03, 23:48
Leva på precis som vanligt och uppskatta den tid vi har kvar i livet. Man kan även kombinera detta med att onanera eller styrketräna, om så önskas........................
Garnax? Har du två användare?
För jag är rätt säker på att frågan var ställd till honom (Garnax) och inte dig (Bolio).

//Jörgen

Metal_boy_
2005-01-03, 23:48
håller me också angående att saker o ting ska stå stilla. Vad hjälper det? Inte fler som kommer hittas levande pga det iaf. Det är bättre att vi visar folk respekt när dom lever.

Yankeee
2005-01-03, 23:50
Garnax? Har du två användare?
För jag är rätt säker på att frågan var ställd till honom (Garnax) och inte dig (Bolio).

//Jörgen

Nu är du larvig Jörgen. Har du aldrig svarat på något som var riktat till någon annan? Dessutom är det väl ett forum, om du inte vill att någon annan ska svara får du väl skicka ett PM.

Nej, jag är inte moderator.

Jorgen
2005-01-03, 23:52
Tja, du får tycka vad du vill.
Jag var bara intresserad av vad Garnax hade att säga. Inte vad någon annan tyckte.

//Jörgen

Bolio
2005-01-03, 23:53
Tja, du får tycka vad du vill.
Jag var bara intresserad av vad Garnax hade att säga. Inte vad någon annan tyckte.

//Jörgen

Varför vill du hela tiden trycka ner Garnax?

Slartibartfast, jag med, men det hade jag nog i och för sig gjort ändå. ;D

Jorgen
2005-01-03, 23:59
Varför vill du hela tiden trycka ner Garnax?
Ehm, hela tiden? :confused: Vad pratar du om? Jag brukar inte bry mig om vad han håller på med här.
Men nu så är jag faktiskt intresserad av vad han tycker. Om det är att trycka ner så lägger jag ner. Fö så tror jag att Garnax själv är kapabel till att svara.
I´m out.

//Jörgen

Bolio
2005-01-04, 00:00
Ehm, hela tiden? :confused: Vad pratar du om? Jag brukar inte bry mig om vad han håller på med här.
Men nu så är jag faktiskt intresserad av vad han tycker. Om det är att trycka ner så lägger jag ner. Fö så tror jag att Garnax själv är kapabel till att svara.
I´m out.

//Jörgen

Äh, sorry Jörgen. Jag har fått hela grejen om bakfoten, jag gillar ju dig. :em:
Skickar en ask Alladin till dig som plåster på såren. :love:

Trance
2005-01-04, 00:20
Detta fenomen är rätt roligt, då menar jag inte tysta minuter utan mer "Varför bryr ni er om x när y lider också". Detta kommer ofta från personer som varken bryr sig om x eller y.

Detta handlar inte det minsta om barnen i Afrika, det handlar om att folk inte bryr sig om de som dog i Thailand och vill att folk som bryr sig inte heller skall bry sig.

För mig är det rätt simpelt, det var mängder av svenskar som dog och mediaexponeringen har varit enorm. Därför bryr jag mig mer.

Jag tycker det räcker med en enda tyst minut och inte tre, eftersom det är en enkel markering, Sverige visar sin respekt för de döda och deras anhöriga. Sverige bryr sig helt enkelt.

Sen såklart är det folk som är för tuffa för det och vill tänka rationellt, det ger ingenting. Nej, det kanske inte ger någonting för dig personligen, men om några anhöriga känner stöd så kan jag offra en minut eller tre av mitt liv.

Jense
2005-01-04, 00:32
Det är en sorgeceremoni. Som begravningar, för att nämna en släkting.


Onödiga? ja såklart. det är även bröllop, dop och allt annat andligt och religöst man sysslar med.


gör vad fan du vill under de 3 minuterna.

Metal_boy_
2005-01-04, 00:44
undrar om det va nån från kolo som va där nere...det kan ju tex finnas nån som inte brukar säga så många ord som aldrig mer loggar in..nån som ingen märker av :(

spas
2005-01-04, 00:55
Detta fenomen är rätt roligt, då menar jag inte tysta minuter utan mer "Varför bryr ni er om x när y lider också". Detta kommer ofta från personer som varken bryr sig om x eller y.

Detta handlar inte det minsta om barnen i Afrika, det handlar om att folk inte bryr sig om de som dog i Thailand och vill att folk som bryr sig inte heller skall bry sig.

För mig är det rätt simpelt, det var mängder av svenskar som dog och mediaexponeringen har varit enorm. Därför bryr jag mig mer.

Jag tycker det räcker med en enda tyst minut och inte tre, eftersom det är en enkel markering, Sverige visar sin respekt för de döda och deras anhöriga. Sverige bryr sig helt enkelt.

Sen såklart är det folk som är för tuffa för det och vill tänka rationellt, det ger ingenting. Nej, det kanske inte ger någonting för dig personligen, men om några anhöriga känner stöd så kan jag offra en minut eller tre av mitt liv.

:thumbup:

sunkan
2005-01-04, 01:11
att jämföra med aids i afrika med det här fungerar ju inte eftersom hela anledningen till att vi har tysta minuter nu är att svenskar har dött. Ingen i thailand skulle ju hålla en tyst minut för oss om det dog 3000 svenskar i sverige.

Det hade dock varit dubbelmoral om det dog 3000 svenskar i afrika och vi sket i det, fast bryr oss om detta.


Jag vet inte vad som utsåg dig till att bestämma varför vi har tyst minut, jag tror nog att dem tysta minuterna är tillängnade dem icke svenskar som dött i denna katastrof åxå :furious:
Om vi nu vänder på det och säger att 150.000 svenskar skulle dö i nån sorts katastros så tror jag visst att det dem i Thailand skulle bry sig :booty:

morbror_sven
2005-01-04, 01:41
håller me också angående att saker o ting ska stå stilla. Vad hjälper det? Inte fler som kommer hittas levande pga det iaf. Det är bättre att vi visar folk respekt när dom lever.
Visst, så kan man tänka. Men jag tror att för att det ska gå att respektera levande människor så måste man även respektera döda.
Skulle ni kunna säga till ett barn som förlorat sina föräldrar att du inte tänker slänga bort din tid på några tysta minuter?

Jag tycker också att det är konstigt att Garnax inte vill undvara några minuter till de svenskar som dött.

Garnax utger ju sig för att vara demokrat - det kan vi läsa i flera av hans inlägg. Trots detta anser han att alla människor är inte är lika mycket värda och att de döda inte behöver hedras.
Jag tror att demokrati bara är ett fint ord för Garnax - om ens det.

Och Garnax, säg nu inte att jag har flytt från ämnet och attackerat dig som du brukar. Jag har faktiskt både hållit mig till ämnet och "attackerat" dig.

Yankeee
2005-01-04, 01:47
För mig är det rätt simpelt, det var mängder av svenskar som dog och mediaexponeringen har varit enorm. Därför bryr jag mig mer.


Bryr du dig olika beroende på hur stor mediaexponeringen är? Är människan som har varit på löpsedeln tio gånger mer värd än en som enbart fick en notis på sida 5?

Bolio
2005-01-04, 01:48
Jorgen <3 <3 <3

sunkan
2005-01-04, 01:48
Bryr du dig olika beroende på hur stor mediaexponeringen är? Är människan som har varit på löpsedeln tio gånger mer värd än en som enbart fick en notis på sida 5?
:bow: Den tackar jag för

datorjaevel
2005-01-04, 02:02
det får mig o tänka på anna lindh o det där lilla barnet som blev knivmördad

daja
2005-01-04, 08:58
Att haka upp sig på allt bra i världen är slöseri med tid när det finns så mycket man kan slita håret åt.


Du har inte tid att låta din gnällande käft vila i tre minuter?
Vad har du för jobb egentligen som kräver detta engagemang? Krönikör i Kamratposten?

Tolkia
2005-01-04, 10:00
Skänk en peng till behövande är något fint och bra tycker jag, men när man gör det för "alla andra gör det" tycker jag det blir så j***** löjligt!
Inte specifikt riktat; men ovanstående var ett bra exempel på en attityd som ironiskt nog inte främst intas av några frikostiga men besvikna donatorer som retar sig på att andra inte skänker mer än de gör "till vardags", utan av folk som vill motivera varför de själva inte skänker pengar den här gången heller (kan vara vilken gång som helst). "Nej, jag tänker minsann inte bidra, för hela den här grejen har blivit så överexponerad och jag är så less på alla ögontjänare som bara skänker pengar till något som får uppmärksamhet i media. Jag är minsann ingen ögontjänare, så jag skänker inte ett öre ...!" Ungefär som detta med folk som oupphörligen säger sig önska att de kunde få "åka och hjälpa till" personligen (vilket är tämligen riskfritt eftersom möjligheten knappast någonsin kommer att dyka upp i verkligheten) men när det blir tal om att öppna börsen plötsligt gärna skulle skänka pengar någon annan gång, bara inte just nu eftersom de för tillfället är så fattiga (notera den lätt skärande kontrasten mellan innebörden av fattigdom i detta fall och i fallet med t.ex. en svältande sudanes eller en thailändare som fått hela sitt hem bortspolat).

Trance
2005-01-04, 11:54
Bryr du dig olika beroende på hur stor mediaexponeringen är? Är människan som har varit på löpsedeln tio gånger mer värd än en som enbart fick en notis på sida 5?

Ja det är väl klart, en människa som man ser mer av väcker mer känslor och gör att man tänker sig in i situationen mer. När det dessutom är människor som man kan identifiera sig med så bryr man sig ännu mer.

Vad bryr ni er om mest, om en kompis råkar illa ut eller om en kille i Kina råkar illa ut. Såklart kompisen, något annat vore lögn att säga.

Så att bry sig lite mer om en katastrof baraför den är uppmärksammad i media gör en inte till en sämre människa än de som inte bryr sig om någon katastrof.

z_bumbi
2005-01-04, 12:14
undrar om det va nån från kolo som va där nere...det kan ju tex finnas nån som inte brukar säga så många ord som aldrig mer loggar in..nån som ingen märker av :(

Eller någon som har anhöriga eller bekanta som försvann, det är ju inte så svårt att räkna ut att på 5000 människor måste några i alla fall känna någon som har berörts kraftigt av katastrofen.

Garnax
2005-01-04, 12:16
Först jörgen:

Istället?

Bara för att man slutar röka behöver man inte börja snusa, alltså man behöver inte göra något. Om man vill så kan man slå på TV:n och har man tur så kanske dom visar bilder från katastrofen och då kan man väl skänka de skadade och döda en tanke. Vill man kan man ringa in och skänka ett par 100 så har man hjälpt mer än om man stannar i 3 minuter och inte gör någonting alls.

Alternativt kan man som jag tidigare sa att skänka ALLA pengar som omsätts i Sverige under 3 minuter...istället för att stanna sverige och låta en massa pengar rinna ut i sanden.
_______________________

Demokrati? Jag har sagt att demokrati är den mildaste formen av diktatur.

Att människor inte är lika mycket värda tycker jag är uppenbart. Speciellt nu.

dock har jag inte sagt att det ska vara så eller att det är rätt att det är så, men så är det iaf...
_______________________

Min farbror med familj var i Pukhet, men dom hade precis hoppat på planet hem när vågen kom. Det var dom ända jag kände i området.

Mycket kan göras för att hjälpa människor runt om i världen som har det svårt, finns även mycket att göra för att hjälpa svenskar i sverige som har det svårt, dock är jag rätt säker på att 3 tysta minuter inte skapar en bättre situation för någon.
_______________________

Bidrag:

Jag skiter faktiskt i om man ger för att man tycker att det är rätt eller om man ger för att man känner samhällets tryck eller för att man ska ha gott samvete när man köper en ny plasma tv. Många människor kan få hjälp för dessa pengar, det tycker jag är det viktiga.

Vad spelar det för roll om man skänker för att själv må bättre om det i slutet hjälper någon annan?

Munter
2005-01-04, 12:22
Det första som slår mig är att mycket få personer har fattat det här med hur västvärlden och kapitalism fungerar. Om vi inte har några (ekonomiska) intressen i ett land eller en världsdel i allmänhet så är den inte viktig, således riktas mycket lite uppmärksamhet ditåt. I synnerhet gäller detta om inga svenskar drabbas. Ta Afrika och Sydamerika t.ex. Det här med tyst minut låter jag vara osagt, det finns inget rätt eller fel i den frågan.

Det andra som slår mig, vid upprepade tillfällen, är att Garnax är en tråkig, sur och arg människa. Herregud, hitta nåt att glädjas åt eller engagera dig någonstans där du kan göra skillnad, alltså inte på webben.

Grahn
2005-01-04, 13:52
Nog för att jag som vanligt ogillar medias sätt att sätta klorna i allt nyhetvärdigt som en flock asgamar men vad är det för fel med 3 tysta minuter för de som drabbades av denna katastrofen då?

Det är en tom gest men det skadar väl knappast.

Metal_boy_
2005-01-04, 15:15
Eller någon som har anhöriga eller bekanta som försvann, det är ju inte så svårt att räkna ut att på 5000 människor måste några i alla fall känna någon som har berörts kraftigt av katastrofen.


precis

Mindek
2005-01-04, 15:59
Tre minuter? Man håller väl enligt tradition EN tyst minut och inget annat...

Fatalist
2005-01-04, 16:17
Jan Guillou

Edit:
http://www.samuelsiren.com/massmord.php
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,89840,00.html
http://www.friktion.se/74/c.html


Står helt på hans sida. Vem är den där idioten Samuel Siren? :smash:

Yankeee
2005-01-04, 16:19
Står helt på hans sida. Vem är den där idioten Samuel Siren? :smash:

Vet inte, men livlig fantasi har han iallafall :D

morbror_sven
2005-01-04, 22:01
"alla pengar som omsätts under 3 minuter" - det låter ju jättebra, grejen är den att detta är ett enda stort praktiskt problem.
Hur skulle detta gå till hade du tänkt, Garnax?

Ingår aktieförsäljning, husköp, matköp, osv? Eller ska pengarna bara dras från folks lönekonton? Vad berättigar isåfall detta? Av dina tidigare inlägg att döma tycker du inte att man ska tvinga folk att betala sådant, det ska de välja själva.

Att räkna ut hur mycket pengar som förloras på 3 minuter är enkelt, men att kräva in dem är en helt annan sak.

Ingen kommer att ta någon större skada av dessa tre minuter. Annars skulle de aldrig accepteras(ta nationaldagen som röd dag tex.)

Garnax
2005-01-04, 22:07
Jag hur ska man lösa det praktiskt...

En ide vore att ta BNP dela den först på 365 sen 1440 sen * 3 och sen skänka den summan :)

Tenzu
2005-01-05, 03:01
Tre minuter? Man håller väl enligt tradition EN tyst minut och inget annat...
Därför att man efter 9/11 höll 2 tysta minuter. Vad som nu hänt i Asien måste anses beröra Sverige i betydligt större utsträckning så man blir nu mer eller mindre tvungen att ha minst 3min.. Tragiskt att man börjat rangordna sorg, en tyst minut när någon katastrof drabbat landet köper jag men detta blir nästan löjligt.

Tolkia
2005-01-05, 07:54
En ide vore att ta BNP dela den först på 365 sen 1440 sen * 3 och sen skänka den summan :)
En idé vore ju f.ö. att skänka den summan hursomhelst; en tyst minut (eller tre) kan i och för sig var ett passande uttryck för deltagande (eller inte, beroende på inställning), men den löser ju inga konkreta problem.

Dalì
2005-01-05, 09:59
3 tysta minuter i Sverige?
Var då? Vilka kommer egentligen ta sig tid att ta 3 tysta minuter i detta stressade land o nutid?

Jorgen
2005-01-05, 10:02
3 tysta minuter i Sverige?
Var då? Vilka kommer egentligen ta sig tid att ta 3 tysta minuter i detta stressade land o nutid?
Förhoppningsvis gör alla det överallt.

//Jörgen

Grahn
2005-01-05, 10:18
Därför att man efter 9/11 höll 2 tysta minuter. Vad som nu hänt i Asien måste anses beröra Sverige i betydligt större utsträckning så man blir nu mer eller mindre tvungen att ha minst 3min.. Tragiskt att man börjat rangordna sorg, en tyst minut när någon katastrof drabbat landet köper jag men detta blir nästan löjligt.

Håller med där, men det verkar lite småaktigt att tjaffsa om detta i dagsläget.

morbror_sven
2005-01-09, 22:24
Jag hur ska man lösa det praktiskt...

En ide vore att ta BNP dela den först på 365 sen 1440 sen * 3 och sen skänka den summan :)
ok men hur ska man ta pengarna, varifrån ska man ta dem?
BNP är ett abstrakt begrepp och jag tror att det är omöjligt eller väldigt kostsamt att kräva in en viss del av den.