handdator

Visa fullständig version : Hela kroppen knakar


Patriarch K
2005-01-03, 13:17
Det har varit så under en längre tid att min kropp knakar lite då och då när jag gör olika rörelser. Precis som när man knakar med fingrarna, det går inte att göra alltid men med några timmars vila kan man göra det igen.

Så är det med nästan hela min kropp, främst axlar, men även handleder, fingrar, rygg, nacke, bröst (när man sträcker ut armarna), knän och lite andra ställen.

Det har först nu blivit värre, jag vill inte gå omkring och knaka helatiden så fort jag rör mig. Visst, efter man har knakat loss kroppen händer det mer sällan, men det kommer tillbaks efter några timmar igen.

Jag funderar nästan på att lägga ner träningen för en jättelång period, men det skulle bara kännas tråkigt. Jag har även funderat på att bara köra högreps under en längre period nu.

Jag behöver hjälp, snälla. Det känns som om det är allvarligt. :confused:

z_bumbi
2005-01-03, 13:23
Gå och få massage några gånger, när musklerna är spända så hamnar lederna lite snett och när ledvätskan sen ska omfördelas så knäpper det till.

Frazze
2005-01-03, 13:24
Gör det ont? Om inte så är det ingen större fara

Man vet inte exakt vad knaken beror på, det finns mekaniska knak, när någonting "hoppar till" över brosk, benbitar osv. Sedan finns det knasterknak, som dem en naprapat/kiropraktor kan åstadkomma. (typ fingerknak alltså) Dessa påstås bero på nitrös ledvätska. (nu är jag lite ute på hal is, men nåt åt det håller), som beter sig lite som knallgas i leden. Det är väl den förklaring som är allmänt vedertagen. (förutom dem som tror att det är skelettdelar som sprakar och har sig, men sådana dumheter ska man itne lyssna på)

Du kan ju prova köra högreps i nån månad, men jag tror ärligt talat inte att det blir någon skillnad från ditt nuvarande tillstånd, evetuellt att du har känsliga leder (eller rättare sagt leder som inte matchar dina vikter) och att detta skulle gör att det är just lågintesiv tung träning det beror på... Men sluta inte träna, det vore helt onödigt.
Är du riktigt oroad tycker jag du ska söka läkare för hjälp(eller framförallt konsultation), med risken att du får en träningshatande surgubbe. Eller/och gå och snakca med en naprapat.

Patriarch K
2005-01-03, 13:30
Z_bumbi: Tror du att det kan hjälpa då? Jag vill inte gärna lägga ut en 300:- på något som inte hjälper, även om det är skönt.

Frazze: Jag har utsatt min a leder för enorm kyla de senaste 2 åren (gått i T-shirt ute på vintern) och har blivit "härdad" mot kyla. Kan detta vara en faktor till mitt problem? Det är först nu som jag har börjat värma min kropp med tröjor och jacka m,m. Har detta blivit ett permanent problem eller är kylan inget att oroa sig för?
Funderar på att söka upp en nappaprat i så fall, en läkare känns inte rätt när det gäller träning enligt mig.
Och det gör lite ont, främst i den högra axeln, då får jag ont ibland (fast det är när jag kör med tunga vikter och kommer fel). Fast det är mest handleder och axlar som det gör ont i.

pellepedal
2005-01-03, 13:33
Jag har utsatt min a leder för enorm kyla de senaste 2 åren (gått i T-shirt ute på vintern) och har blivit "härdad" mot kyla.

Varför??? :confused: :smash:

Zakath
2005-01-03, 13:34
Frazze: Jag har utsatt min a leder för enorm kyla de senaste 2 åren (gått i T-shirt ute på vintern) och har blivit "härdad" mot kyla.



Jag med :cheers: Fast jag har klarat mig utmärkt!
Men det är ju inte "enorm kyla" eftersom jag (vi?) inte fryser :D

Patriarch K
2005-01-03, 13:37
Zakath: Precis, vi fryser ju inte så.

Pellepedal: Jag ville härda mig mot kyla, något dumt jag fick för mig. Har nog spelat för mycket spel och ville ha cold resistance 75% ;)

Sen undrar jag lite om stretching kan hjälpa mig med mitt problem?

Numero1
2005-01-03, 14:31
Gör det inte ont så kör på. Det är inget farligt!
Se till att värm upp ORDENTLIGT då brukar det försvinna!

kalle_banan
2005-01-03, 16:00
Gör det inte ont så kör på. Det är inget farligt!
Se till att värm upp ORDENTLIGT då brukar det försvinna!
men problemet har lite med själva gymmet o göra utan det är så 24/7. jag vet inte hur du gör men min vän patriarch är inte på gymmet 24/7 :)
eller menar du kanske att han ska vara uppvärmd hela tiden....?

AngelLove
2005-01-03, 16:18
Kan ju även vara artros (tror det stavas så)... ??

Patriarch K
2005-01-03, 16:47
Vad är artros då?

kalle_banan: Precis

rosto
2005-01-03, 18:13
Farsan är svårt sjuk i Bechterews sjukdom, en ärftlig reumatisk sjukdom. Jag fick för några år sedan periodvis mycket ont i mina knän och gick till en läkare för detta. Efter blodprov konstaterades att jag bar på genen HLA-B27 som kallas för reumatismgenen. Läkaren skrev ut starka antiinflammatoriska mediciner till mig och sade att jag skulle ta dessa vid "anfall".

Detta blev en vändning för mig och jag började träna regelbundet. Jag har aldrig mått så bra som jag gör nu och har inte tagit ett piller på mer än ett år.

Vad du än gör - sluta inte träna.

Frazze
2005-01-03, 18:16
Har du kronisk ledvärk tycker jag du ska gå till en läkare. Verkligen.

Oskis
2005-01-03, 18:47
Jag knakade också rejält. Men efter jag va borta några måndader från träningen var det nästan borta (ofriviligt). Sen när jag började köra ordentligt igen kom det tillbax lite mer men inte som innan.

Men det gör inte ont för mig iaf och så länge det inte gör det borde det inte vara någon fara.

z_bumbi
2005-01-03, 18:52
Z_bumbi: Tror du att det kan hjälpa då? Jag vill inte gärna lägga ut en 300:- på något som inte hjälper, även om det är skönt.

Hjälper det så hjälper det, det finns inga garantier att det hjälper men har du knak och småsmärtor vid styrketräning är det väl dels dags att sänka vikterna en period samt göra något åt problemet genom behandling.
Massage, kiropraktor eller naprapat är bra tips, se till att få tag på någon som kan styrketräning så de förstår vad du sysslar med.

Vad gäller kostnaden så jämför det med vad du lägger ner på träningen varje år och se hur stor del det blir av det, jag skulle hellre vara utan kosttillskott i ett år än att inte har råd att gå på massage när jag behöver.

stybb
2005-01-03, 19:07
Frazze: Jag har utsatt min a leder för enorm kyla de senaste 2 åren (gått i T-shirt ute på vintern) och har blivit "härdad" mot kyla.

De va de hjärndödaste jag hört :laugh: :laugh:

Patriarch K
2005-01-03, 22:20
Hjälper det så hjälper det, det finns inga garantier att det hjälper men har du knak och småsmärtor vid styrketräning är det väl dels dags att sänka vikterna en period samt göra något åt problemet genom behandling.
Massage, kiropraktor eller naprapat är bra tips, se till att få tag på någon som kan styrketräning så de förstår vad du sysslar med.

Vad gäller kostnaden så jämför det med vad du lägger ner på träningen varje år och se hur stor del det blir av det, jag skulle hellre vara utan kosttillskott i ett år än att inte har råd att gå på massage när jag behöver.

Jag lägger ner 1000:- exakt per år till träning, varken mer eller mindre och det är var årskortet på mitt gym kostar
;)

Jag får nog helt enkelt dra ner på träningen ett tag tills allt är bra.

Frazze: Ledvärk kanske man inte kan säga. Jag fick lite ont i handlederna senast jag körde knöböj, jag tror att jag höll stången lite konstigt. Annars knakar de smärtfritt, men de knakar som sagt. Det är bara högra axeln som gör ont, resten knakar smärtfritt.

Stybb: Aye :D