handdator

Visa fullständig version : Lagar kring sänkt pris


-xR-
2005-01-03, 13:08
Hej!

Jag har för mig att ifall man köper en TV, vars pris en vecka senare sänks, får rätt till mellanskillnaden. Någon som kan upplysa mig eller bekräfta/motsäga?

Tack.

mmartin
2005-01-03, 13:15
inte en aning men tror inte det. Eftersom du och säljaren kommit överens om ett pris och gjort affär bör ju inte det kunna ändras i efterhand, de har ju rätt att sälja varor med olika priser till olika människor(rabatt tex) så jag tror inte det men hade varit kul och höra nån mer kunnigs kommentar:

Piranha
2005-01-03, 13:16
Det tror jag inte ..

allvarligt så låter det helt befängt

blekfet2
2005-01-03, 13:24
Hej!

Jag har för mig att ifall man köper en TV, vars pris en vecka senare sänks, får rätt till mellanskillnaden. Någon som kan upplysa mig eller bekräfta/motsäga?

Tack.



det beror på lite vart du handlat prylen, på många butiker såsom Onoff samt Elgiganten så har du öpper köp i 20 eller om det var 30 dagar....å om du inom de dagarna hittar samma vara men billigare så har du rätt till mellanskillnanden...nått sånt var det....det står på deras hemsida!

Muaytudd
2005-01-03, 14:31
Som privatperson så har du alltid 14 dagars returrätt. Oavsett vilket. Du behöver inte gnata om priset. Du kan säga att din mormor inte gillade färgen. Om de har längre så är det ngt som affären har. Inget lagen säger.

Om du köpt varan som företag så har du ingen rätt enligt lagen at lämna tillbaka varan.


Mao så går du dit och säger så här. Aantingen vill jag lämna tillbaka min produkt och köper om den.. eller så fixar ni. Om du som står framför mig inte förstår så ge mig ditt namn och hämta din chef.

Många affärer säger att de inte har öppet köp. De har det. Annars bryter de mot lagen.

Mvh

Frazze
2005-01-03, 14:40
Exakt! Det är alltid öppet köp, även på reor och liknande. lämna tillbaka TVn, och köp om den.

Cinna
2005-01-03, 14:52
Det finns ingen lag som ger rätt till öppet köp när man handlar i butiker. Sen att det mer eller mindre är standard att många varuhus, affärskedjor och enskilda affärer tillämpar öppet köp är en annan sak.

Det är alltså inte självklart att du kan återlämna en vara och få pengarna tillbaka om du ångrar ett köp. Spelar igen roll om du är privatperson eller företag. Något speciellt konsumentskydd finns alltså inte. Det är upp till varje enskild butik.


Om det är fel på varan kan man självfallet gå tillbaka ... fast då ska felet kunna visas.

Muaytudd
2005-01-03, 14:58
Jag hade visst fel.


Det gällde bara distansavtalslagen.


Sorry.


Mvh

Frazze
2005-01-03, 15:01
Hum. Säker?
Jag måste gå och slå upp, återkommer i afton :)

Muaytudd
2005-01-03, 15:02
Frågade vår jurist som sitter 2.5m från mig.

s_himself
2005-01-03, 15:08
Det är väl som Cinna säger.... Du måste nog själv komma överens med butiken om tillämpning av öppet köp. Då brukar dom skriva till något på kvittot.

Vissa har det, andra inte. Har dom det brukar dom t.o.m skylta med det.

Honn
2005-01-03, 15:13
Taget direkt från konsumentverkets hemsida. http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=1897&lngCategoryID=1165

"Öppet köp
Du har ingen laglig rätt att ångra dig när du handlar i en vanlig affär. För att få rätt att ångra köpet måste du komma överens med butiken om detta när du köper varan.

Öppet köp innebär att du får ångra köpet inom en viss tid, till exempel en vecka eller 14 dagar. Du får då tillbaka pengarna mot att du lämnar tillbaka varan. När du har avtalat om öppet köp, behöver det inte vara något fel på varan du har köpt för att du ska få lämna tillbaka den. Varan ska naturligtvis vara oanvänd när den lämnas tillbaka. Ibland krävs det att varan lämnas tillbaka i obruten eller oskadad förpackning.

Om butiken går med på öppet köp bör det noteras särskilt vid köpet, till exempel på kvittot. Det ska också framgå till vilket datum öppet köp gäller. Ta med kvittot när du lämnar igen varan.

Om det är fel på det du har köpt, har du alltid rätt att reklamera varan, även om du inte har avtalat om öppet köp. Då gäller reglerna i konsumentköplagen.

Bytesrätt
Bytesrätt innebär att du får byta till en annan vara om du ångrar köpet. Det behöver inte vara fel på det du köpt. Bytesrätt är, liksom öppet köp, ett helt frivilligt åtagande från butikens sida och bör för säkerhets skull noteras på kvittot. Skriv också hur länge bytesrätten gäller. Ta med kvittot när du vill byta varan.

Affärer kan ibland kräva att vissa varor lämnas tillbaka i obruten förpackning, till exempel skivor och underkläder. Även om du inte har kommit överens om bytesrätt vid köpet, kan det vara värt att fråga i butiken i efterhand om du ångrar köpet. Om varan är oanvänd och går att sälja till en annan kund, brukar det gå bra att byta till något annat.

"Reavaror bytes ej" står det ibland i butikerna, vilket är lätt att missförstå. Självklart kan du klaga på reavaror - om det är fel på dem. Men många affärer undantar reavaror från den frivilliga bytesrätten."

Cinna
2005-01-03, 15:13
Hum. Säker?

Jopps ... endast distansavtalslagen som ger 14 dgr ångerrätt för att öka konsumentens rätt vid telefonförsäljning, hemförsäljning å köp via Internet.

Gäller tyvärr inte vid vanliga köp i butik !!!

Garnax
2005-01-03, 15:14
Jag har hört samma sak...

För att man inte ska köpa en vara som sedan sänks i pris dagen efter.

Tror elgiganten hår något sådant..

Inte säker

Frazze
2005-01-03, 19:56
yeah, jag fick till någt skumt, jag skyller på att kaffekokaren var trasig när jag läste JÖKen. Blandade ihop det med att byta tillbaka trasiga/dåliga varor tropr jag.

Pez
2005-01-03, 21:30
yeah, jag fick till någt skumt, jag skyller på att kaffekokaren var trasig när jag läste JÖKen. Blandade ihop det med att byta tillbaka trasiga/dåliga varor tropr jag.
Trasiga varor går ju på fabriksgarantin.. den brukar ju vara minst ett år som standard för elektronikprylar..

-xR-
2005-01-04, 00:55
tackar för svar... har öppet köp så allt är lungt förutom att jag i värsta fall måste åka till butiken, netonnet lagershop (ca 10mil), för att sedan köpa på nytt. Skall dock ta kontakt med dem och försöka komma överens :)

Tack återigen.

Metal_boy_
2005-01-04, 01:04
Exakt! Det är alltid öppet köp, även på reor och liknande. lämna tillbaka TVn, och köp om den.

varför så onödigt??..det är bara att säga att man vill ha mellansumman..annars lämnar man tillbaka tvn...det borde dom gå me på istället för att du lämnar tillbaka den och dom står med en använd tv och du har fått tillbaka pengarna, samt att du köper en ny..

sunkan
2005-01-04, 01:21
Tacka vet jag våran damsugare...den är det livstidsgaranti på, så den är skriven på lillasyrran som är 9år så om den skulle pajja när hon ä 50 så ä de bara att hon visa kvittot så får hon en ny eller den modellen som motsvarar den "hon" köpte då :angel: