handdator

Visa fullständig version : Nackspärr


swiftin
2005-01-03, 12:32
När jag vaknade i morse kunde jag inte röra huvudet åt vänster. Kan det fortfarande inte. Vet någon några lätta huskurer som är bra för att få bort eländet, som bevisligen inte är farliga och förvärrar smärtorna? Hur länge dröjde det innan eran nackspärr (om ni haft någon) gick över?

Muaytudd
2005-01-03, 12:33
Håll det varmt och ta det lungt. Brukar gå över efter en dag.


EDIT: Erkänn att du låg och lapa frenetiskt egentligen och att du vill fortsätta men det går inte.

Frazze
2005-01-03, 12:37
Den bästa huskuren är att vila. Då brukar det ge med sig på en dag eller så, även om man kan k'nna sig stel coh jäkligt i nån vecka efteråt, då kan det vara läge att uppsöka ex. en naprapat. Men just nu- Vila.



swiftin: Haha

Einar
2005-01-03, 12:54
Ett varmt bad och lite tigerbalsam hjälper fint.

Arne Persson
2005-01-03, 12:54
Gå till en duktig chiropraktor så fixar han det direkt! Det är rutin för dom.

swiftin
2005-01-03, 12:59
Muaytudd: Haha, man vet aldrig. :D

Arne: Men är inte det lite onödigt att punga ut med kanske 500 spänn när det ändå kanske går över på någon/några dagar? Vet du inget annat bra sätt som man kan göra själv?

Sitter här med en halsduk runt min hals, vilket faktiskt hjälper. Kan kanske vrida huvudet 75% av mitt friska rörelseomfång :)

är det nån ide att stretcha nacken eller?

Frazze
2005-01-03, 13:15
är det nån ide att stretcha nacken eller?


Nej.
Eller njae, rörelser utan smärta är helt okej, men såhär några timmar efter du fick nackspärren är det mest bara puckat att börja röra på nacken mer än nödvändigt (mer än nödvändigt=om det gör ont)
Stretcha imorgon.

swiftin
2005-01-03, 13:16
Nej.
Eller njae, rörelser utan smärta är helt okej, men såhär några timmar efter du fick nackspärren är det mest bara puckat att börja röra på nacken mer än nödvändigt (mer än nödvändigt=om det gör ont)
Stretcha imorgon.


Okaaaay. Roger that! Jag stretchade lite, för att kanske rätta till senan som sitter fel. Om det ens är det, men jag ska sluta med det NU.

Stoltz
2005-01-03, 13:18
Håll det inte för varmt, men absolut inte kallt. Ifall du typ har en värmekudde runt nacken så kommer stelheten typ dubblas när du tar av den. Det blir typ: Mjuknar, hårdnar, mjuknar, HÅRDNAR.

JoelR
2005-01-03, 14:26
Okaaaay. Roger that! Jag stretchade lite, för att kanske rätta till senan som sitter fel. Om det ens är det, men jag ska sluta med det NU.

Vad min naprapat säger angående nackspärr är att man ska röra på huvudet eventuellt stretcha lite annars är det risk för att den håller i längre eller nåt

swiftin
2005-01-03, 14:38
Vad min naprapat säger angående nackspärr är att man ska röra på huvudet eventuellt stretcha lite annars är det risk för att den håller i längre eller nåt


Oh. Kanske lite småstrech är på sin plats då? För jag tycker det verkar mest logiskt, men så har jag ju ingen kunskap heller.

JoelR
2005-01-03, 14:40
Oh. Kanske lite småstrech är på sin plats då? För jag tycker det verkar mest logiskt, men så har jag ju ingen kunskap heller.

Det viktigaste är att röra skallen så går det nog över ganska snabbt, jag vet för jag hade nackspärr för två veckor sen :thumbup:

swiftin
2005-01-03, 14:47
Det viktigaste är att röra skallen så går det nog över ganska snabbt, jag vet för jag hade nackspärr för två veckor sen :thumbup:


När du säger röra skallen, så att det gör ont, eller bara röra den så att det känns? Hur länge satt din i?

JoelR
2005-01-03, 14:50
När du säger röra skallen, så att det gör ont, eller bara röra den så att det känns? Hur länge satt din i?

rör så mkt du kan, det spelar ingen roll om det gör lite ont. Gör det förjävla ont så ska du nog strunta i det. MIn nackspärr satt i tre dar ungefär så din är förhoppningsvis över om nån dag :D

Bjorne
2005-01-03, 15:23
Vakna med exakt samma skit igår. Jag försökte bara sträcka på musklen lite då och då, nu idag är det i princip helt borta, spänner till lite när man vänder på huvudet mer än ~40°...

swiftin
2005-01-03, 15:58
Vakna med exakt samma skit igår. Jag försökte bara sträcka på musklen lite då och då, nu idag är det i princip helt borta, spänner till lite när man vänder på huvudet mer än ~40°...



Vad skönt! :) Jag kan la ungefär vrida 130 grader utan att det gör ont.

Frazze
2005-01-03, 16:23
Vad skönt! :) Jag kan la ungefär vrida 130 grader utan att det gör ont.

men vad i... Då har du ju ingen nackspärr, då är du bara stel ju :)
Nackspärr är när det gör ont att röra huvudet åt sidorna/man kan inte röra huvudet åt sidorna, att i det läget sätta sig och stretcha är dumt. Röra så mycket man kan utan att det gör _för_ ont.

swiftin
2005-01-03, 18:15
men vad i... Då har du ju ingen nackspärr, då är du bara stel ju :)
Nackspärr är när det gör ont att röra huvudet åt sidorna/man kan inte röra huvudet åt sidorna, att i det läget sätta sig och stretcha är dumt. Röra så mycket man kan utan att det gör _för_ ont.


Men imorse kunde jag ungefär röra 70 grader ungefär, så det har blivit bättre och bättre.

*Flash*
2005-01-03, 19:54
Min nackspärr brukar sitta i rätt länge, en vecka ibland och med tillhörande huvudvärk dygnet runt. :rolleyes:

swiftin
2005-01-04, 00:11
Min nackspärr brukar sitta i rätt länge, en vecka ibland och med tillhörande huvudvärk dygnet runt. :rolleyes:


Du skrämmer mig. :(

Min är bättre, men sist jag hade nackspärr höll den bara i en eftermiddag lixom, så det här är rekord.

Bjorne
2005-01-04, 02:41
skulle vara intressant att se när du vände ditt huvud 130°...

*Flash*
2005-01-04, 14:41
Du skrämmer mig. :(

Min är bättre, men sist jag hade nackspärr höll den bara i en eftermiddag lixom, så det här är rekord.
Skadade nacken för lite mer än fyra år sedan så jag är stel och får ganska lätt nackspärr så du behöver nog inte oroa dig ;)

Vastrix
2005-01-04, 17:49
skulle vara intressant att se när du vände ditt huvud 130°...

Jag började också fundera på det. 70° är mycket för mig...

Tricklev
2005-01-04, 18:22
Jag började också fundera på det. 70° är mycket för mig...

Kan ni inte vända huvudet ett kvarts varv?

Jävla silken vighet ;)

Vastrix
2005-01-04, 19:19
Kan ni inte vända huvudet ett kvarts varv?

Jävla silken vighet ;)

Lite mer än 90° åt varje håll går, utan våld dvs.

Bjorne
2005-01-05, 06:47
Kan ni inte vända huvudet ett kvarts varv?

Jävla silken vighet ;)När du har hakan över axlen har du vänt huvudet 90°, skulle vilja se personen som kan vända mer än så...

ZLTN
2005-01-15, 00:32
Oxå fått lite nackspärr, börjat släppa nu.. Men ett tips är att sparka in smalbenet i ett hörn innan du tränar, så glömmer du att du har ont i nacken.. Du får ju ijo ont i benet oxå, men det borde gå över te efter passet... :thumbup: