handdator

Visa fullständig version : Rätt livsmedel vid rätt tillfällen, kommentera!


Nadja
2005-01-02, 17:08
Nu j*klar ska jag sluta trixa med olika kostupplägg. Nedan följer ett som jag tycker känns vettigt. Har inte angett mängd, kcal etc pga att jag endast vill ha kommentarer ang om maten passar för de olika tillfällena på dygnet, om maten jag anger har ett högt näringsvärde etc! Fritt att kommentera för den som känner sig manad!

En exempeldag:

Morgon: Vassledrink på minimjölk. Tillskott: flax-seed-oil, 1 g Vitamin C

Cardio: cykel 60 min

Frukost/Fm: Vassledrink på minimjölk, banan, okokta havregryn, drottningkräm lågkalori. Tillskott: multivitamin/mineral, flax-seed-oil

Lunch: Kycklingfiléer/ägg, broccoli, blandning av raps- och olivolja, tomat/gurka, bönor (typ min nya favorit: bruna bönor :D )

Em (pre- cardio) vassledrink på minimjölk, päron. Någon olja antingen som tillskott eller ur tesked.

Träning: Cykel 60-90-120 min (varierande m a o)

Efter träning: "stort" intag av snabba/medelsnabba kolisar, lågt fett intag, inte så mkt protein för jag mår illa då... Exempel: vitt bröd, banan, okokta havregryn

Middag: Kyckling/kalkon/makrill/tonfisk/torsk, cashewnötter (många..ca 80 gram..saltade...?!?), parboiled ris och en liten sallad

Sen kväll: te och vassledrink på minimjölk.

Mål: Hålla fettvikten låg pga att jag inte vill bli för tung vid min konditionsträning. Vara pigg och orka plugga järnet inf examen!! :hbang:

Zakath
2005-01-02, 17:15
morgon: minimjölk + vassle är utmärkt!
Men varför linfröolja på morgonen, jag tycker att fett ska undvikas på morgon,före träning och efter träning. Grub har nog några studier som stöder detta ;)
Tycker att du ska uttnyttja de låga insulinnivåerna på morgonen mer, ät kolhydrater! 1 portion eller 2 med havregrynsgröt är toppen.


Frukost: ett mål jag ofta går på! Ett tips är att mixa havregrynen + mjölken+ bananen så får du högre GI :thumbup:
Och återigen, varför linfröolja efter träning?
Sen kommenterar jag inget mer, så att jag inte säger för många fel :D
Men lunchen såg bra ut!

Nadja
2005-01-02, 17:31
Väntar med spänning på om ngn känner till hur det ligger till med moderat fettinat INNAN cardio träning (och i ett tillfälle gäller detta ju på morgonen)

Anledningen till kolisintaget är lågt innan morgoncardion är att jag i princip kliver ur bingen, sveper en drink och sedan cyklar. jag praktiserar alltså principen fett+protein innan träning pga att jag "hört" att många konditionsidrottare gör så för att förbättra uthållighet etc. Jag väljer att äta en större andel kolisar efter passet som frukost, dels för att jag vill undvika tyngdkänsla i magen, dels för jag vill "bränna".

men! kan ngn påvisa att principen är omodern så är jag givetvis öppen för förslag, det är ju det tråden är skapad för :D

tack för kommentarerna hittills!

Zakath
2005-01-02, 17:33
Väntar med spänning på om ngn känner till hur det ligger till med moderat fettinat INNAN cardio träning (och i ett tillfälle gäller detta ju på morgonen)

Anledningen till kolisintaget är lågt innan morgoncardion är att jag i princip kliver ur bingen, sveper en drink och sedan cyklar. jag praktiserar alltså principen fett+protein innan träning pga att jag "hört" att många konditionsidrottare gör så för att förbättra uthållighet etc. Jag väljer att äta en större andel kolisar efter passet som frukost, dels för att jag vill undvika tyngdkänsla i magen, dels för jag vill "bränna".

men! kan ngn påvisa att principen är omodern så är jag givetvis öppen för förslag, det är ju det tråden är skapad för :D

tack för kommentarerna hittills!



Då är det bara att vänta på Grub då :D

Annars kan du leta i gamla trådar, tror det har varit några om maraton och där har jag för mig att det finns en del intressant att läsa.

King Grub
2005-01-02, 17:38
Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2003 Dec;13(4):489-503. No effect of pre-exercise meal on substrate metabolism and time trial performance during intense endurance exercise.

To determine the effect of macronutrient composition of pre-exercise meals on exercise metabolism and performance, 8 trained men exercised for 30 min above lactate threshold (30LT), followed by a 20-km time trial (TT). Approximately 3.5 h before exercise, subjects consumed a carbohydrate meal (C; 3 g carbohydrate/kg), an isoenergetic fat meal (F; 1.3 g fat/kg) or a placebo meal (P; no energy content) on 3 separate occasions in randomized order. Treatments had no effect on carbohydrate oxidation during exercise, but C decreased whole-body fat oxidation during the last 5 min of 30LT and TT, respectively (3.2 +/- 1.6 and 4.8 +/- 2.1 micromol/kg(-1) x min(-1), p < .05) when compared to F (13.3 +/- 1.6 and 16.5 +/- 2.7 micromol x kg(-1) x min(-1)) and P (15.9 +/- 2.7 and 17.0 +/- 3.2 micromol x kg(-1) x min(-1)). Glucose rate of appearance (Ra) and disappearance (Rd), and muscle glycogen utilization were not significantly different among treatments during exercise. TT performances were similar for C, F, and P (32.7 +/- 0.5 vs. 33.1 +/- 1.1 and 33.0 +/- 0.8 min, p > 0.5). We conclude that the consumption of a pre-exercise meal has minor effects on fat oxidation during high-intensity exercise, and no effect on carbohydrate oxidation or TT performance.

Zakath
2005-01-02, 17:40
Gäller det konditionsträning kan ett högt fettintag före träning öka fettförbränningen.

Br J Nutr. 2000 Dec;84(6):829-38. Effect of altering substrate availability on metabolism and performance during intense exercise.


J Appl Physiol. 1998 Aug;85(2):418-24. Metabolic and performance responses during endurance exercise after high-fat and high-carbohydrate meals.





Jag tror att det här betyder att jag inte behöver skämmas :love:
Intressant!
EDIT: Eller inte.. :(

Verkar ju som att företräningsmålet inte har någon större effekt på fett/kolhydratsförbränning. Men då måste det ju vara bättre med kolhydrater på morgonen.

Nadja
2005-01-02, 17:55
Jag tror att det här betyder att jag inte behöver skämmas :love:
Intressant!
EDIT: Eller inte.. :(

Verkar ju som att företräningsmålet inte har någon större effekt på fett/kolhydratsförbränning. Men då måste det ju vara bättre med kolhydrater på morgonen.

Tolkningsfråga, min gode herre! Kolhydraterna KOMMER ju på morgonen men efter träningen. Fettet kommer innan passet för att...ja..som du citerade..öka fettförbränningen och spara glykogen. Det ärr så jag tolkar det i af... ;)

Man and Machine
2005-01-02, 17:59
JAG tycker du har för få proteinkällor. Vid fyra mål ska du ha en vassledrink. Byt ut en eller två av vassledrinkarna mot riktigt mat. Kanske därför du mår dåligt av vasslet?

När äter du din middag? Du måste ju vara ruskigt hungrig på morgonen om du äter middag vid ex. kl 18.00 och efter det äter du inget annat mer än dricker lite. Blir ju nästan 12 timmar utan mat i magen. Kläm en frukt eller lite nötter på kvällen.

Nadja
2005-01-02, 18:09
JAG tycker du har för få proteinkällor. Vid fyra mål ska du ha en vassledrink. Byt ut en eller två av vassledrinkarna mot riktigt mat. Kanske därför du mår dåligt av vasslet?

När äter du din middag? Du måste ju vara ruskigt hungrig på morgonen om du äter middag vid ex. kl 18.00 och efter det äter du inget annat mer än dricker lite. Blir ju nästan 12 timmar utan mat i magen. Kläm en frukt eller lite nötter på kvällen.
Intaget av protein är redan i högsta laget. Det blir 3 vassledrinkar pga morgonträning, frukost och innan em/kvällsträning. Däremot håller jag med om att dagens sista vassledrink skulle kunna ersättas av en annan proteinkälla. Å andra sidan är det lättare att dricka energi när man redan ätit rejält under dagen..Lite av ett dilemma.

Tiderna för middag varierar en del, pga att jag ibland kör träning sen efter middag och ibland på kvällarna. Jag är aldrig utan mat längre än MAX 9 timmar (kvällsmålet precis innan jag går och lägger mig)