handdator

Visa fullständig version : Hjälp med ett träningsprogram?


Annika58
2005-01-02, 15:38
Någon som är intresserad av att hjälpa en nybörjare med ett träningsprogram?

Tys0n
2005-01-02, 16:02
i början körde jag hela kroppen på ett pass 3 gånger i veckan, 1 övning på varje muskelgrupp , tyckte det var en bra grund att börja på.
Men jag vet inte vad ni andra tycker

King Grub
2005-01-02, 16:10
Hej, Annika! Välkommen till Kolozzeum!

Z_Bumbi har framställt utmärkta nybörjarprogram som du hittar i Best Of-sektionen av forumet. En direktlänk:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=9555

Är det något mer specifikt du är inriktad på är det bara att fråga.

Annika58
2005-01-02, 17:40
Har i stort sett ingen erfarenhet av styrketräning alls. Är ute efter träning som dels kan leda till att jag får bort en del överflödiga kilon samt att jag får bättre hållning för rygg och axlar.

Allan
2005-01-02, 20:41
Då ska vi si här...

Egentligen behöver man mer information när man ska börja laborera med sånt här, och då menar jag längd och vikt, allmäntillstånd, fysisk status etc. Det är jättebra om du kan tillföra det här.
När det gäller själva träningen handlar det väldigt mycket om vilken sorts träning du kan utföra. Har du fysiska begränsningar - skador eller liknande - och var kan du utöva din träning? Har du ett hemgym, en kommunal hall utan instruktörer, kanske grejor på jobbet eller rent av tillgång till ett riktigt gym?
Det värsta scenariot jag kan tänka mig är egentligen ett sånt där jobbgym med NorskRehabs maskiner *ryser* - då kan du inte förvänta dig några resultat.

Nå, träningen som vi bedriver här består alltså primärt av två delar - dels styrketräning, och dels konditionsträning (populärt kallat cardio). Styrketräningen utövar vi för att bli starkare och större (observera att det inte måste vara bägge sakerna samtidigt; man kan träna enbart för att bli starkare och får då inte den stora muskelmassan) och konditionsträningen tränar vi för hjärtat/lungorna och för att förbränna fett.
Ungefär så.
Man behöver minimala förkunskaper för att kunna träna, men det bästa är naturligtvis om du kan träffa någon som kan visa dig rörelserna "på riktigt". Det är mycket mycket svårare att skada sig som nybörjare än folk tror, och det är också alldeles för många som tränar för lätt vilket gör att de inte får några resultat.

Du är ute efter två saker - bli av med överflöd och skapa styrka på andra ställen. Det kommer att gå jättebra. Din ålder är inget problem; om du kikar i forumet med träningsjournaler kommer du att hitta fler vuxna tjejer som tränar. Det finns flera - ÅseC, Semiramis, EvaE m fl.

Sen handlar väldigt mycket om kosten. Men observera att all träning måste bygga på aktivitet, SEN kommer kosten. Så vi börjar med själva träningen. Läs gärna z-bumbis nybörjarprogram i Best of..delen, och mata på med frågor.

allan

Annika58
2005-01-03, 18:05
Jag är 169 väger 81kg, har alldels för mycket övervikt.

Tränar på ett friskis och svettis gym. Har precis köpt ett årskort.

King Grub
2005-01-03, 18:08
Jag har sammanställt en del små tips som kanske kan hjälpa dig på vägen här. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881)

z_bumbi
2005-01-03, 18:30
Jag är 169 väger 81kg, har alldels för mycket övervikt.

Tränar på ett friskis och svettis gym. Har precis köpt ett årskort.

Fråga om hjälp där, någon måste kunna instruera ett nybörjarprogram.
Lägg till lite konditionsträning efter varje styrkepass, det behöver inte vara så länge utan 10-15 minuter räcker ganska långt om du inte tränat kondition tidigare.
När du kört så en tid, 1-2 månader, och med två pass i veckan så är det dags att gå vidare och utöka träningsprogramet så du kör lite mer övningar och kanske tränar 3 gånger per vecka istället.