handdator

Visa fullständig version : Billigaste maten..


l19124
2005-01-02, 13:42
Som fattig student så är det ju en fördel om maten är så billig som möjlig.
Undrar om ni har några tips på billiga mat affärer.
Vivo, Netto, Lidl och överskottsbolaget är dem jag känner till.
Men var ska man handla... vilken har den billigaste pastan t.ex

:eating:

Prankie
2005-01-02, 14:19
havregrynsgröt och tonfisk, lite nudelkrydda... voila. :D

Callister
2005-01-02, 14:25
Willys

Arnesson
2005-01-02, 14:29
Jag är fattig student. Men det gäller ju att prioritera... för 2-3000kr i månaden får du ganska okej mat. Basvaror är oftast ganska billigt om du handlar lågprismärkena på större butiker, t ex Euroshopper på ICA.

Sen kan du ju passa på att handla när det är extrapriser. Är kycklingfilé billigt, så köper man 10kg istället för 1kg. Om du nu har plats i frysen.

Jag äter nästan bara:

Fläskfilé
Kycklingfilé
Tonfisk
Alaska Polloc
Nötfärs
Kassler
Skinka
Grytbitar av nöt
Högrev

Till detta kör jag med pasta och ris + grönsaker.

Sedan brukar jag även köra med kaisen protein om jag vill utöka proteinintaget.

JAM
2005-01-02, 14:48
En stor besparing gör du om du tar med dig lunch i stället för att äta ute varje dag. Du sparar nog ca 800 kr/mån på det.

Halib
2005-01-02, 15:49
Det beror iofs på vart du bor... Jag har märkt att många ICA och Vivo i förorterna ofta har nedsatta priser på kyckling, skinka, keso, yoghurt å sånt... Berättade förut om kycklingfilé för 10 kr/kg.. min frys e proppfull. Keso och kesella köper jag dagligen för 3,98 kr/st...

jwzrd
2005-01-02, 15:59
En grej att låta bli är Nudlar. Nudlar är INTE billigt. Kolla kilopriset på allting, kolla även protein- resp. kolhydratsinnehåll för dom pengarna. När jag hade som sämst med pengar satsade jag allt på kött och fisk för 50kr/kg. Tonfisk är inte heller nödvändigtvis billigt, kostar det uppåt 7kr burken så är det inte billigt jämfört med mycket godare firre i kyldisken, eller magra grytbitar osv.

Köp inte "märkespasta" heller, det är mer än dubbelt så dyrt som noname-varianterna, alla noname är iofs inte goda alls, man får testa sig fram.

HInner inte skriva mer, date med frontböjen.

z_bumbi
2005-01-02, 16:44
Jag är fattig student. Men det gäller ju att prioritera... för 2-3000kr i månaden får du ganska okej mat.

Har du 2000-3000 kr att lägga på mat är du ingen fattig student..

1500 kr per månad är på gränsen om man ska ha bastillskott, gör av med en del kaloriern samt inte bara ska köpa det billigaste oavsett smak.


l19124: Gå och kolla i dina lokala butiker då priserna variera i landet..

Mac
2005-01-02, 20:43
Det beror iofs på vart du bor... Jag har märkt att många ICA och Vivo i förorterna ofta har nedsatta priser på kyckling, skinka, keso, yoghurt å sånt... Berättade förut om kycklingfilé för 10 kr/kg.. min frys e proppfull. Keso och kesella köper jag dagligen för 3,98 kr/st...

Alltså dessa låga priser har jag då aldrig sett...?

l19124
2005-01-02, 20:58
Halib
Vart hittar du keso för 4 kronor??! :eek:

Muaytudd
2005-01-02, 21:00
polloc, så satans äckligt :(

Arnesson
2005-01-02, 21:32
Har du 2000-3000 kr att lägga på mat är du ingen fattig student..

1500 kr per månad är på gränsen om man ska ha bastillskott, gör av med en del kaloriern samt inte bara ska köpa det billigaste oavsett smak.


l19124: Gå och kolla i dina lokala butiker då priserna variera i landet..

Är jag en rik student då?
Vill man ha sjyst mat, så måste man lägga ut en del pengar. Prioritera är det som gäller!

z_bumbi
2005-01-02, 21:44
Är jag en rik student då?
Vill man ha sjyst mat, så måste man lägga ut en del pengar. Prioritera är det som gäller!

Välbärgad student kanske? Om du har råd att lägga 3000 kr på mat under en månad så är du garanterat inte fattig.
För att få en bra kost för träningen behöver det inte kosta så mycket men sen är det ju en fråga om vad man tycker om för mat..

Arnesson
2005-01-02, 21:57
Välbärgad student kanske? Om du har råd att lägga 3000 kr på mat under en månad så är du garanterat inte fattig.
För att få en bra kost för träningen behöver det inte kosta så mycket men sen är det ju en fråga om vad man tycker om för mat..

Har en inkomst på 7000kr / månad. Så är ju inte så välbergad heller :)
Jag äter stora mängder kött, därav det är ganska dyrt med mat. Men det tycker jag att det är värt. Äter hellere bättere (och godare) mat, än att gå på bio t ex.

Frazze
2005-01-03, 00:11
Köäksa mat på den lokala pixzzerian/korvmojjen varje dag i en månad, då blir du tjenis, oich kan fråga om du får köpa storpack genom dem. 5kghinkar med kesella, kycklingfilé för runt 20kg/kgr osv. Riktigt fint. Eller skaffa extrajobb på dylikt ställe, något smidigare väg.

SJälv jobbar jag på netto och får inte ens personalrabatt, så jag köper äggvita på bag in box från ett bageri i orminge.
Jaja. Så är det.
Annars: Ärtor med fläsk ( i plastkorv, gott och billigt)
Bönor
Linser
Ägg

Halib
2005-01-03, 01:55
Halib
Vart hittar du keso för 4 kronor??! :eek:

Vivo skärholmen... Dock Valio Cottage Cheese, 0,3% fett...

Menigar
2005-01-03, 01:56
Vivo skärholmen... Dock Valio Cottage Cheese, 0,3% fett...

Har de svenska produkter eller är det någon form av import vara?

z_bumbi
2005-01-03, 12:44
Har de svenska produkter eller är det någon form av import vara?

Valio är import från Finland, som de flesta andra av Valios produkter som finns i Sverige är det en låglaktos produkt.

MyungChul
2005-01-03, 18:53
Vivo skärholmen... Dock Valio Cottage Cheese, 0,3% fett...

varför säga keso då? keso är gott till skillnad från valios wannabe skräp :\