handdator

Visa fullständig version : På vilket pass kör ni marklyft??


johnnytex
2005-01-02, 13:22
I vilket pass stoppar ni i marklyften? Jag har tidigare kört den tillsammans med övre rygg såsom chins och hantelrodd. Men jag funderar på att lägga marklyften på ben dagen? Det känns som jag inte orkar köra tunga marklyft och sedan knäböj på ben-dagen. Vilka är era erfarenheter? Är det ett måste att köra marklyften med den andra ryggträningen?

Arnesson
2005-01-02, 13:25
Jag kör den först på ryggdagen. Har testat att köra den senare vid nått tillfälle, men då orkade jag den inte alls.

Vill heller inte köra den på bendagen, då jag känner att 7-9 dagars vila, är ett måste för mig mellan rygg passen. Får jag inte det, så orkar jag inte köra lika tungt (lätt . :D )

jwzrd
2005-01-02, 14:13
Jag kör den tillsammans med knäböjspasset. Knäböj, mark, stångrodd och shrugs.

Beast
2005-01-02, 14:34
Varför köra den med övre rygg när den tar en massa på ländryggen?
Skriv in hur ditt schema ser ut så är det lättare att komma med tips.

johnnytex
2005-01-02, 14:51
måndag:
Bröst/Triceps
Dips
Hantelbänkpress
Lutande hantelpress 4:e SS
Pushdowns

Ons:
Rygg
Chins
Marklyft
Hantelrodd
Hantelshrugs

Fre:
Axlar/mage
Hantelpress
Sidolyft
Benlyft
Sneda

Lör:
Ben/Biceps
Skivstångscurl ST
Hammercurl
Hantelcurl
Knäböj
Stående vadpress

Verkar det vettigt? Jag tycker tex fredgaspasset e för "lätt" det känns liksom inte alls som efter tex rygg-passet. Jag vill har mer "jämna" pass, om ni förstår :rolleyes:

johnnytex
2005-01-02, 14:52
Det blir kanske lite overkill att köra marklyft, knäblj och stelamarklyft på samma pass om jag ändrar?

jwzrd
2005-01-02, 14:54
Mark svider hårt i traps, teres, rhomber och lats för mig också. Men mest i hamstring och arsle. Därför kör jag både rygg och ben den dagen.

jwzrd
2005-01-02, 14:55
Det blir kanske lite overkill att köra marklyft, knäblj och stelamarklyft på samma pass om jag ändrar?

Nej fan, kör det, det blir det stora lår av. Se till att köra stela marken med rörelse endast i höften bara.

johnnytex
2005-01-02, 14:58
Nej fan, kör det, det blir det stora lår av. Se till att köra stela marken med rörelse endast i höften bara.

Är det inte risk att någon av övningarna kommer hämma varnadra pga av att man använder mkt av samma muskler i den övningarna?

jwzrd
2005-01-02, 15:05
Hämmar planbänk snedbänk?

Dom kompletterar varandra.

johnnytex
2005-01-02, 15:07
Hämmar planbänk snedbänk?

Okey du har ju ganska fin poäng där :em:

Ett schema i denna stil då månne?

Övrerygg/axlar
Chins
Hantelrodd
Shrugs
Hantelpress
Sidolyft

Biceps/mage
Skivstångscurl
Hantelcurl
Hammercurl
Raka crunches
Sneda crunches
Benlyft

Bröst/Triceps
Dips
Plan hantelbänkpress
Lutande hantelpress 4:e SS
Pushdowns

Ben/korsrygg
Marklyft
Knäböj
Stela marklyft
Ståenda vadpress

jwzrd
2005-01-02, 15:19
Jag har några synpunkter.

Kör knäböjen före marklyften, dipsen efter plan- och sned hantelpress, behöver du verkligen en hel discodag tillägnad biceps och mage? Jag skulle hellre flytta axelpasset från ryggdagen till den dagen, och köra biceps med rygg. Men vad vet jag, det fungerar kanske fint :)

johnnytex
2005-01-02, 15:20
Jag har några synpunkter.

Kör knäböjen före marklyften, dipsen efter plan- och sned hantelpress, behöver du verkligen en hel discodag tillägnad biceps och mage? Jag skulle hellre flytta axelpasset från ryggdagen till den dagen, och köra biceps med rygg. Men vad vet jag, det fungerar kanske fint :)

Nä för tusan kom med dina synpunkter, du är lite mer erfaren än vad jag är!
Ska kolla över detta :thumbup:

jwzrd
2005-01-02, 15:26
Vars tränar skånepågen förresten? :)

johnnytex
2005-01-02, 15:44
Ska testa nu som du sa att flytta dipsen efter hantelbänkpressen, känns som jag kommer tjäna lite i vikt då mina triceps inte är så uttröttade.

Kan ju passa på att fråga en grej om dipsen oxå. Hur ska man hålla egentligen? Jag kör på en sådan dipbar / \ jag håller typ axelbrett + någon cm. Jag kör detta som en kombinerad övning för tricpes samt underbröst.

jwzrd
2005-01-02, 15:46
Ja, och så kommer den närmare din andra tricepsövning. Dips är en strålande både bröst- och tricepsövning.

johnnytex
2005-01-02, 15:48
Ja, och så kommer den närmare din andra tricepsövning. Dips är en strålande både bröst- och tricepsövning.

Tack för hjälpen jwzrd :thumbup: Det måste bli PB på hantelbänkpress nu då haha.

jwzrd
2005-01-02, 15:49
PB är grymt viktigt för psyket om man verkligen ger sig själv cred för att man gjorde ett grymt pass. Det tjänar man dubbelt på.

johnnytex
2005-01-02, 15:54
PB är grymt viktigt för psyket om man verkligen ger sig själv cred för att man gjorde ett grymt pass. Det tjänar man dubbelt på.

Ja ett pass utan PB på någon övning borde egentligen ses som ett misslyckade? Då har man ju inte ökat något.

Zakath
2005-01-02, 16:48
Jag kör först på ryggpasset.

Marklyft
Stångrodd
Rygglyft
Chins överhandsgrepp
Magövningar

Tungt pass som satan, men lätt skönast!
Tänkte lägga in grunda böjar efter marken också när min knäskada läkt.

lauria
2005-01-02, 17:06
jag brukar inleda rygg passet med sex set marklyft..andledningen att den övningen är först är att det är en TUNG övning som kräver koncentration och energi..

Scratch89
2005-01-02, 17:22
Ja ett pass utan PB på någon övning borde egentligen ses som ett misslyckade? Då har man ju inte ökat något.


kan nån förklara vad pb är? Jag förstår inte :confused:

lauria
2005-01-02, 17:24
kan nån förklara vad pb är? Jag förstår inte :confused:

PB= personligt bästa...dvs om ja tar 135 i bänken då är det mitt pb..