handdator

Visa fullständig version : No more low carb :-) Eftercardio- carbs


Nadja
2005-01-01, 22:09
Jag sällar mig till den skara som INTE bör praktisera low-carb-kosthållning. Kunde ju räknat ut det själv pga min mängd cardioträning men man måste ju testa lite olika saker!

Nåväl, magen fixar inte malto eller dextro efter träningen. Har testat ett mål som funkar (dvs jag spyr inte upp det, vilket hänt ibland):

130 g banan, övermogen
150 g vitt bröd (typ formfranska 1.5 g fett per 100 gram 260 kcal)
100 g tomat
2-3 dl lågkalorikräm

Denna måltid intas max 15 min efter ett cykelpass som varat i cirkus 70-100 min.

Question:

1. Jag ligger, efter redovisat intag här på forumet, redan för högt på protein. Jag kräks om jag tar vasslen direkt efter passet. Istället äter jag en hel del protein+ fett INNAN passet. Värdelöst, godkänt eller annat förslag?

2. Den här måltiden som jag beskriver ovan kommer fortsättningsvis att intas ca 21 på kvällarna. Om jag ligger +/- energi under dygnet, kommer måltiden att påverka förbränningen negativt pga att jag ofta stupar i säng direkt efter?

Hälsn Nadja

Thony
2005-01-01, 22:49
Question:

1. Jag ligger, efter redovisat intag här på forumet, redan för högt på protein. Jag kräks om jag tar vasslen direkt efter passet.

Hälsn Nadja


Tycker inte det låter riktigt friskt, faktiskt.

Nadja
2005-01-01, 22:55
Tycker inte det låter riktigt friskt, faktiskt.
Jag kanske borde förtydligat detta lite men jag har ältat mina magproblem i många trådar :D Just det här med illamående efter intensiva eller långa konditionsträningspass är tydligen ganska frekvent förekommande hos konditionsidrottare. Vissa struntar helt enkelt i att äta för att de ändå får upp maten. Det har jag inte lust att göra, därför blir det lite märkliga matkombinationer ibland.

En del av illamåendet efter träningen kan jag härleda till om maten blir för svårsmält eller har intensiv lukt/smak. Nu är ju detta kanske inte tillämpligt på vasslepulver. Kan inte förklara varför det blir så med vassledrinken. Har testat både med och utan malto alt dextro. MVh Nadja

vega
2005-01-01, 23:07
Känner igen det där med illamående efter vissa intervallpass... det sista man vill efter ett sådant pass är att äta.

King Grub
2005-01-02, 07:29
1. Jag ligger, efter redovisat intag här på forumet, redan för högt på protein. Jag kräks om jag tar vasslen direkt efter passet. Istället äter jag en hel del protein+ fett INNAN passet. Värdelöst, godkänt eller annat förslag?

Ja, det är okej. Men, du behöver givetvis protein också innan du "stupar" i säng. Du kan inte lagra protein, och efter passet kommer du att befinna dig i ett muskelnedbrytande tillstånd tills du tillför protein.

2. Den här måltiden som jag beskriver ovan kommer fortsättningsvis att intas ca 21 på kvällarna. Om jag ligger +/- energi under dygnet, kommer måltiden att påverka förbränningen negativt pga att jag ofta stupar i säng direkt efter?

Efter träning fortgår fettförbränning oavsett kolhydratintag. Ditt planerade kolhydratintag efter träning är LÅGT.

Nadja
2005-01-02, 16:27
1. Jag ligger, efter redovisat intag här på forumet, redan för högt på protein. Jag kräks om jag tar vasslen direkt efter passet. Istället äter jag en hel del protein+ fett INNAN passet. Värdelöst, godkänt eller annat förslag?

Ja, det är okej. Men, du behöver givetvis protein också innan du "stupar" i säng. Du kan inte lagra protein, och efter passet kommer du att befinna dig i ett muskelnedbrytande tillstånd tills du tillför protein.

2. Den här måltiden som jag beskriver ovan kommer fortsättningsvis att intas ca 21 på kvällarna. Om jag ligger +/- energi under dygnet, kommer måltiden att påverka förbränningen negativt pga att jag ofta stupar i säng direkt efter?

Efter träning fortgår fettförbränning oavsett kolhydratintag. Ditt planerade kolhydratintag efter träning är LÅGT.
1. Jag brukar vakna till på natten, ca 4 timmar efter att jag intagit efter-träningen-carbsen. Smart att ta en vassledrink på minimjölk då? Eller bättre med tonfisk elller kyckling? Tänker att det bästa kanske vore en drink så inte nattsömnen blir störd av matsmältning (drinkar är ju inte så svårsmält :D )
2. Jag som trodde det kolhydratintaget var i mesta laget. Då är det ju bara att hugga ngn banan till då.

Tack! Nadja

Zakath
2005-01-02, 16:52
Jag tycker du ska se till att stoppa i dig medelsnabba kolhydrater + protein innan passet. Inte fett, det är bättre på andra tider.

Sen undrar jag om det inte funkar med russin för dig efter träningen?

Jag skulle nog försöka att få i mig ett fett/protein-mål lite innan jag lägger mig. Men det kanske inte går att klämma in 2 mål där?

Nadja
2005-01-02, 17:14
Jag tycker du ska se till att stoppa i dig medelsnabba kolhydrater + protein innan passet. Inte fett, det är bättre på andra tider.



Många konditionsidrottare använder sig av principen protein+fettintag innan cardioträning för att "spara" glykogen samt för att "kicka" förbränningen vilket är bra om man vill orka hålla på länge...


Men det kanske är nya rön gällande det? Ngn som vet?

Btw, ska testa russin och annan torkad frukt- tack för tipset, Zakath! :D

Zakath
2005-01-02, 17:18
Många konditionsidrottare använder sig av principen protein+fettintag innan cardioträning för att "spara" glykogen samt för att "kicka" förbränningen vilket är bra om man vill orka hålla på länge...


Men det kanske är nya rön gällande det? Ngn som vet?

Btw, ska testa russin och annan torkad frukt- tack för tipset, Zakath! :D


Vad jag vet så brukar ju t.ex maratonlöpare ladda upp med mängder av kolhydrater dagarna innan. Det där med fettet har jag för mig är en etablerad myt, är dock inte 100%. Och på bara 60-90 minuter kondition lär det ju inte vara mycket fett som används, om du inte kör väldigt lågintensivt (typ: promenadtakt)?

z_bumbi
2005-01-02, 17:37
Många konditionsidrottare använder sig av principen protein+fettintag innan cardioträning för att "spara" glykogen samt för att "kicka" förbränningen vilket är bra om man vill orka hålla på länge...


Det som händer är att man blir trött fortare genom att inte äta några kolhydraterna. Kolhydraterna är det som begränsar uthålligheten på sikt nämligen, när kolhydraterna är "slut" så är de och därför är det en fördel om man har lagrat in rejält med sådana samt äter det innan och även under ett långlopp.

Fettförbränningen sker konstant i olika hög grad så det behöver man inte försöka få igång snabbare för att orka träna 60-90 min.

För riktiga långlopp kanske andra saker gäller men det har jag inte så stor koll på i dagsläget.

Zakath
2005-01-02, 17:37
Det som händer är att man blir trött fortare genom att inte äta några kolhydraterna. Kolhydraterna är det som begränsar uthålligheten på sikt nämligen, när kolhydraterna är "slut" så är de och därför är det en fördel om man har lagrat in rejält med sådana samt äter det innan och även under ett långlopp.

Fettförbränningen sker konstant i olika hög grad så det behöver man inte försöka få igång snabbare för att orka träna 60-90 min.

För riktiga långlopp kanske andra saker gäller men det har jag inte så stor koll på i dagsläget.



Tack z_bumbi :cheers:

Nadja
2005-01-02, 18:02
Det som händer är att man blir trött fortare genom att inte äta några kolhydraterna. Kolhydraterna är det som begränsar uthålligheten på sikt nämligen, när kolhydraterna är "slut" så är de och därför är det en fördel om man har lagrat in rejält med sådana samt äter det innan och även under ett långlopp.

Fettförbränningen sker konstant i olika hög grad så det behöver man inte försöka få igång snabbare för att orka träna 60-90 min.

För riktiga långlopp kanske andra saker gäller men det har jag inte så stor koll på i dagsläget.
Jag är förvirrad nu! (dessutom vet jag inte hur jag ska göra för att citera ur en annan tråd, som jag skulle vilja nu) ..så jag gör så här: i tråden ovan denna citeras King Grub med referenser som säger att fettintag innan konditionsträning kan öka fettförbränningen.

Spekulation från min sida: om fett intas innan cardio (utan kolhydrat) "sparas" glykogenet vilket främjar uthålligheten. Fett är ju också en energikälla... :confused: (OBS! Det är så jag uppfattat detta och jag blir givetvis bara glad om folk rättar mig i mina spekulationer!!!)

Det som jag "Vet" ( av egen erfarenhet samt "ovetenskapligt" från andra konditionsidrottare) är att kolhydratintag strax innan cardio kan leda till blodsockerfall mitt i passet.

Zakath
2005-01-02, 18:15
Jag är förvirrad nu! (dessutom vet jag inte hur jag ska göra för att citera ur en annan tråd, som jag skulle vilja nu) ..så jag gör så här: i tråden ovan denna citeras King Grub med referenser som säger att fettintag innan konditionsträning kan öka fettförbränningen.

Spekulation från min sida: om fett intas innan cardio (utan kolhydrat) "sparas" glykogenet vilket främjar uthålligheten. Fett är ju också en energikälla... :confused: (OBS! Det är så jag uppfattat detta och jag blir givetvis bara glad om folk rättar mig i mina spekulationer!!!)

Det som jag "Vet" ( av egen erfarenhet samt "ovetenskapligt" från andra konditionsidrottare) är att kolhydratintag strax innan cardio kan leda till blodsockerfall mitt i passet.


Fett är en mycket långsam energikälla som används (som rörelseenergi) främst vid lågintensiv cardio, sedan är jag inte så insatt i hur det fungerar vid mycket långa sträckor, men efter ett par timmar börjar nog kroppen använda allt mer fett när glykogenet tar slut, då måste också intensiteten sänkas.
Därför kan inte glykogen "sparas".