handdator

Visa fullständig version : Koncentrat som mellanmål


edgen_ÖSD
2005-01-01, 15:29
Ska som sagt deffa nu i 5 månader och måste ha lite åsikter på hurvida ett proteinkoncentrat (i det här fallet excells billigaste pulver) är bra att ta som mellanmål. Tänkte i så fall blanda ca 30 gram av det med ca 80-90 gram kolhydrater från havregryn och kanske 15 gram fett från rapsolja, ner med det i antingen vatten eller lättmjölk. Tänkte mixa detta och äta som två mellanmål om dagen.

Är det okej att äta detta som mellanmål även under deff? Tänkte på att koncentratet slöar ned fettförbränningen. Väger just nu 93 kilo om det kan vara till nytta.

Frazze
2005-01-01, 15:46
Slöar proteinet ner fettförbränningen? Nu får du förtydliga lite här.
Annars är det väl ett ok mellanmål, jag är av den åsikten att man ska satsa på långsamma proteinkällor om det inte är före/efter träning. Sedan skulle jag koka gröt på grynen också, lägre gi och man håller sig mätt längre.

King Grub
2005-01-01, 15:52
http://www.stopstart.fsnet.co.uk/smilie/stupid.gif

Och jag skulle också vilja veta vad du menar med att koncentrater saktar ner fettförbränningen.

Zakath
2005-01-01, 15:58
http://www.stopstart.fsnet.co.uk/smilie/stupid.gif

Och jag skulle också vilja veta vad du menar med att koncentrater saktar ner fettförbränningen.



Han menar förmodligen den ganska kraftiga insulintopp man får av vassle.

Prankie
2005-01-01, 15:58
Iofs har det inte med koncentrat att göra men han tänkte nog på vassle och insulin.

King Grub
2005-01-01, 16:01
Jo, men vassle förbättrar ju insulinkänsligheten och ökar förbränningen utslaget på t ex ett dygn.

edgen_ÖSD
2005-01-01, 16:21
Jag menar att vassle ger kraftig insulintopp, likaså koncentrat, men tydligen har det också fördelar så skit samma då. Sen orkar jag nog inte vara optimal och koka grynen varje mellanmål eftersom jag pluggar samtidigt med. Men i så fall är det bara att köra på med den blandningen?

edgen_ÖSD
2005-01-01, 16:39
Kan ställa en till fråga då, medan jag hinner.

Tar ALA, omega-3 och calciumpyrovat i samband med deffen. Pyrovatet ska jag vänta med att ta tills de sista 2 månaderna då jag drar ned på kolhydraterna, men hur är det bäst att göra med de andra två? Ska jag ta allt til frukost, eller vad hade ni gjort?

Frazze
2005-01-01, 17:02
Sista frågan: Det beror väl på hur mycket av varje du tar varje dag? Och i vilka doser. Ska du käka tre kapslar ala på en dag är det smartast att ta en vid tre olika tillfällen. Dela upp alltså.

Nadja
2005-01-01, 22:19
Jo, men vassle förbättrar ju insulinkänsligheten och ökar förbränningen utslaget på t ex ett dygn.
Åhå? Vad har jag nu missat?? Det är alltså numera ok med en vassledrink på minimjölk som mellanmål vid andra tillfällen på dygnet än frukost samt efter träning (och strax innan då)? (ursäkta om jag kapar tråden lite...) MVH Nadja

King Grub
2005-01-02, 07:38
Åhå? Vad har jag nu missat?? Det är alltså numera ok med en vassledrink på minimjölk som mellanmål vid andra tillfällen på dygnet än frukost samt efter träning (och strax innan då)? (ursäkta om jag kapar tråden lite...) MVH Nadja

Ett protein som tas upp snabbt är fortfarande ett sämre mellanmål och ger sämre proteinbalans än ett baserat på långsamt protein, men det har inga negativa konsekvenser på förbränning.

"Increasing the dietary density of WPC, but not of RM, reduced body weight gain by 4% (P < 0.001). Dietary WPC also reduced plasma insulin concentration by 40% (P < 0.05) and increased insulin sensitivity, compared to RM (P < 0.05). These findings support the conclusions that a high-protein diet reduces energy intake and adiposity and that whey protein is more effective than red meat in reducing body weight gain and increasing insulin sensitivity."

J Nutr. 2004 Jun;134(6):1454-8.

"The 32% whey protein fed animals lost 10% more weight than 32% red meat fed animals (P<0.01). Whey protein fed rats had reduced fasting plasma insulin concentration (P<0.05) and plasma insulin/glucose ratio (P<0.05). Conclusions - The high protein diet was effective in reducing energy intake and body fat depots. Whey protein (32%) diet was more effective than red meat in improving insulin sensitivity and reducing body weight gain."

Asia Pac J Clin Nutr. 2003;12 Suppl:S42. The effects of dietary protein on rat growth, body composition and insulin sensitivity.

"These results implicate post-absorptive increases in plasma amino acids together with both CCK and GLP-1 as potential mediators of the increased satiety response to whey and emphasise the importance of considering the impact of protein type on the appetite response to a mixed meal."

Br J Nutr. 2003 Feb;89(2):239-48. Casein and whey exert different effects on plasma amino acid profiles, gastrointestinal hormone secretion and appetite.

För äldre personer är det omvända gällande gentemot unga; snabbt protein ger större proteinbalans hos äldre personer.

"In conclusion, during aging, protein gain was greater with WP (rapidly digested protein), and lower with CAS (slowly digested protein). This suggests that a 'fast' protein might be more beneficial than a 'slow' one to limit protein losses during aging."

J Physiol. 2003 Jun 1;549(Pt 2):635-44. Epub 2003 Mar 28. The rate of protein digestion affects protein gain differently during aging in humans.