handdator

Visa fullständig version : Alla dessa gainers ger risk för diabetes?


johnnytex
2004-12-31, 13:57
Blev lite rädd nu i jul. Min faster kom för att fira jul med oss (hon har diabetes). Vi satt och snackade lite om träning, så berättade jag om dessa gainers.

Hon blev förskräckt. Hon sade att ladda kroppen med så snabba kolhydrater som jag gjorde innan och efter träning var farligt! Om jag gjorde detta 4 ggr i veckan, som jag gör nu, var det enligt henne ganska säkert jag skulle drabbas av diabetes. :(

Är det så eller? Har hört att kroppen vill ha snabba kolhydrater efter träning men hur farligt är det med snabba koldydrater innan träning?

King Grub
2004-12-31, 14:02
Insulinpåslag efter eller i samband med träning och insulinpåslag i vila är två helt olika saker med olika metabola effekter. Tar du kolhydraterna direkt innan passet får du deras påverkan under aktiviteten.

"After the discovery and clinical use of insulin for treatment of diabetes it became clear that some of the biological effect of insulin was dependent on the circumstances under which it was given. Relevant for this review is the notion that physical activity, in addition to its own direct metabolic effects also markedly affects the ability of insulin to stimulate a range of metabolic processes. More specifically, during and for a prolonged period after, exercise elicits effects on processes such as insulin-induced muscle glucose uptake and glucose metabolism which influence systemic glucose homeostasis. These phenomena are probably responsible for the improvement in glucose homeostasis and metabolic control that typically occurs with exercise in people with insulin resistance and probably contributes to the reduced risk for development of type 2 diabetes in individuals who engage in regular exercise."

Acta Physiol Scand. 2003 Aug;178(4):321-8. Insulin signalling: effects of prior exercise.

"Increased glucose storage accounted for the increase in whole body glucose disposal when exercise was performed during insulin stimulation in both groups; effects of exercise were correlated with enhancement of glucose disposal and glucose storage (r = 0.93, P < 0.001). Exercise synergistically enhanced insulin-stimulated insulin receptor substrate 1-associated phosphatidylinositol 3-kinase activity (P < 0.05) and Akt Ser473 phosphorylation (P < 0.05) in nondiabetic subjects but had little effect in diabetic subjects. The data indicate that exercise, performed in conjunction with insulin infusion, synergistically increases insulin-stimulated glucose disposal compared with insulin alone. In nondiabetic and diabetic subjects, increased glycogen synthase activation is likely to be involved, in part, in this effect. In nondiabetic, but not diabetic, subjects, exercise-induced enhancement of insulin stimulation of the phosphatidylinositol 3-kinase pathway is also likely to be involved in the exercise-induced synergistic enhancement of glucose disposal."

J Appl Physiol. 2003 Dec;95(6):2519-29. Epub 2003 Aug 08. Increased insulin receptor signaling and glycogen synthase activity contribute to the synergistic effect of exercise on insulin action.

"From these results it can be concluded that, in both diabetic and healthy aged muscle, exercise adds to a maximally insulin-stimulated glucose clearance and that glucose extraction and clearance are both enhanced by training."

J Appl Physiol. 1999 Dec;87(6):2059-67.

johnnytex
2004-12-31, 14:06
Med hjälp av min übergrymma gymnasieengelska, så tolkar jag detta som att det är ofarligt och jag kan fortsätta med detta med gott samvete. Korrekt tolkat?

King Grub
2004-12-31, 14:12
Så länge det handlar om en frisk, tränande individ tycker jag det, ja. Är du orolig och har brutala gener för diabetes i släkten kan du ju fråga din läkare (även om han eller hon kanske inte har koll på gainers i samband med styrketräning).

johnnytex
2004-12-31, 14:20
Okey, tack. Ska ta ett snack med fastern igen... ;)

Callister
2004-12-31, 14:37
Det går inte att lära en gammal hund att sitta.

Jag har försökt flera gånger berätta för äldre släktingar, om hur saker och ting fungerar.
Standardsvaret är: "På Aftonbladets hälsodel säger dom..." :thumbup:

johnnytex
2004-12-31, 14:39
Men det väger ju liksom inte heller så tungt att säga, det sa en kille på internet :D

Olsson
2004-12-31, 14:56
Men det väger ju liksom inte heller så tungt att säga, det sa en kille på internet :D

Nä men om du säger att KING GRUB sa det, DÅ JÄVLAR :D Alla vet vem king grub är.

Yankeee
2004-12-31, 14:57
Men det väger ju liksom inte heller så tungt att säga, det sa en kille på internet :D

Be dem läsa rapporten som grub postade, sen frågar du vilka källor aftonbladet har. Jag har tom lyckats få min kära mor att förså vad man ska tro på och inte.

hasse36
2005-01-02, 20:34
Med hjälp av min übergrymma gymnasieengelska, så tolkar jag detta som att det är ofarligt och jag kan fortsätta med detta med gott samvete. Korrekt tolkat?

Nej, du kan inte dra slutsatsen att det är ofarligt. Det är oansvarigt av en auktoritet som King Grub att ens indirekt antyda att det skulle vara ofarligt. Han publicerade exakt samma information på halso.info den 29 december, så det kan inte ha skett av misstag.

Ingenstans i artiklarna står det att man kan hälla i sig mängder av snabba kolhydrater bara för att man tränar. Många drar i sig en gainer med 1g druvsocker per kg kroppsvikt + snabbt protein. Totalt kanske 500-600 kcal. Kan det verkligen vara ofarligt?

Det framgår av artiklarna heller inte vad för slags träning det handlar om men jag kan hålla en krona på att det inte var styrketräning. Vad har nu det med saken att göra då? Jo, tänk om det är så att vid tillräckligt hård träning så kan man faktiskt ge sin kropp den protein- och glukoschock som en gainer medför. Men hur hård träning krävs för detta.

Utgå från en person som har en viloförbrukning på 80 kcal/h.

Kan man hälla i sig en gainer efter följande aktiviteter (OBS, ungefärliga värden)
- Sitter och tittar på TV 20 kcal/h -> Totalt: 100 kcal/h
- Står och tittar på TV 60 kcal/h -> Totalt: 140 kcal/h
- Styrketränar 120 kcal/h -> Totalt: 200 kcal/h (Se förklaring längst ned)
- Uppvärmning (50 kcal) + styrketräning (120 kcal) -> Totalt: 250 kcal/h
- Promenerar 300 kcal/h -> Totalt: 380 kcal/h
- Cyklar (20 km/h) 600 kcal -> Totalt: 680 kcal/h

Vart vill jag nu komma? Jo, inte kan man väl proppa i sig pulvermos bara för att man stod upp när man vispade ihop den. Eller för att man dammsög under en kvart före lunch. Eller för att man var tvungen att gå och handla först. Var går gränsen? Efter att ha brännt 680 kcal på cykeln? Ja, kanske! Var går gränsen. Vid styrketräning? Fundera på det! Det är ditt liv.

---------------------------------------------------------------------
Det finns ett utbredd uppfattning om att man förbrukar mycket energi när man styrketränar men det är helt fel. Jag har på halso.info försökt att föra ett resonemang kring energiförbrukningen utifrån enkel gymnasiefysik men det verkar som om många trivs bättre på gymmet än på biblioteket. Om ni förstår vad jag menar.

Det som imponerar är att referera till andra källor. Nu får man inte direktlänka från det här forumet men ni kan lätt kopiera adressen och klistra in den i webbläsarens adressfält. Adress: www.simplyfit.com/R-HEALTH-WEIGHT.htm

King Grub
2005-01-02, 20:40
Han publicerade exakt samma information på halso.info den 29 december, så det kan inte ha skett av misstag.

Och du har publicerat samma energiangivelser på samma forum och verkar tro att man måste "kvitta" energiåtgång med exakt energiintag efter träning, när rekommendationerna för kolhydratintag efter träning, både träning för bodybuilding och konditionsträning, är betydligt högre än så.

"Consumption of protein/amino acids and carbohydrate immediately before and after training sessions may augment protein synthesis, muscle glycogen resynthesis and reduce protein degradation. The optimal rate of carbohydrate ingested immediately after a training session should be 1.2 g/kg/hour at 30-minute intervals for 4 hours and the carbohydrate should be of high glycaemic index."

Sports Med. 2004;34(5):317-27. Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding.

"It has been observed that muscle glycogen synthesis is twice as rapid if carbohydrate is consumed immediately after exercise as opposed to waiting several hours, and that a rapid rate of synthesis can be maintained if carbohydrate is consumed on a regular basis. For example, supplementing at 30-min intervals at a rate of 1.2 to 1.5 g CHO x kg(-1) body wt x h(-1) appears to maximize synthesis for a period of 4- to 5-h post exercise."

Can J Appl Physiol. 2001;26 Suppl:S236-45. Dietary strategies to promote glycogen synthesis after exercise.

http://www.halso.info/forum/viewtopic.php/t-9718.html

Som tur förklarade Lizard hur det låg till där, men du vägrade ta till dig informationen.

Ang "oansvarighet" föreslår jag att rådfråga läkare om man är orolig...

Ang din fysik (vad nu fysik har med saken att göra): det handlar inte om att ersätta energi minut för minut, utan att skapa förutsättningar för resultat. Energibalansen sköter man på ett 24-timmarsperspektiv, eller ännu längre.

z_bumbi
2005-01-02, 20:45
Jag har på halso.info försökt att föra ett resonemang kring energiförbrukningen utifrån enkel gymnasiefysik men det verkar som om många trivs bättre på gymmet än på biblioteket.

Varför ska du blanda in fysik?

hasse36
2005-01-02, 21:01
Som tur förklarade Lizard hur det låg till där, men du vägrade ta till dig informationen.

Nu handlar det om hurvida gainers är farliga eller inte.

Lizards referens

The optimal rate of carbohydrate ingested immediately after a training session should be 1.2 g/kg/hour at 30-minute intervals for 4 hours and the carbohydrate should be of high glycaemic index


Plocka fram miniräknaren (den där som påminner om en fjärrkontroll) och börja räkna. Utgå från att personen väger 80 kg, vi får då.

1,2x80x4 = 384g

Anser du King Grub, att man skall hälla i sig 384g druvsocker.
Anser du King Grub, att det är ofarligt.

Både du och Lizard är duktiga på att lära er utantill och att kopiera och klistra men tänka, det kan ni inte.

King Grub
2005-01-02, 21:51
Det är inte frågan om 380 g på en gång.

Jag brukar rekommendera att GI:t sjunker mål för mål:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=33691

"Snabba" kolhydrater behöver inte innebära glukos med GI på 140.

Jag skulle aldrig lägga 1400 kcal på druvsocker, om inte annat så pga dess befrielse från näring.

King Grub
2005-01-02, 22:16
Det framgår av artiklarna heller inte vad för slags träning det handlar om men jag kan hålla en krona på att det inte var styrketräning.

Styrketräning har en kraftfull effekt på insulinkänsligheten.

"This suggests that RT has the potential to ameliorate and perhaps prevent the development of insulin resistance and may reduce the risk for glucose intolerance and non-insulin-dependent diabetes mellitus"

J Gerontol A Biol Sci Med Sci. 1996 Sep;51(5):M199-205

RT= Resistance Training

"These increases were accompanied by a 40% increase (n = 7; P < 0.08) in nonoxidative glucose metabolism during the high insulin infusion. These results demonstrate that strength training increases insulin action and lowers plasma insulin levels"

J Appl Physiol. 1994 Sep;77(3):1122-7

"We suggest that both endurance and resistance training improve glucose disposal, although by different mechanisms, in young women. An increase in the amount of FFM from resistance training contributes to increased glucose disposal probably from a mass effect, without altering the intrinsic capacity of the muscle to respond to insulin."

J Clin Endocrinol Metab. 2000 Jul;85(7):2463-8.

LunaSpice
2005-01-03, 07:16
Om du skulle vara i riskzonen för diabetes, vilket isf skulle vara typ 1 med tanke på din troliga ålder, så spelar det mindre roll med dina gainers före och/eller efter träning. Typ 1 diabetes är till stor del autoimmun och kosten har betydligt mindre betydelse här än hos typ 2 diabetiker. Dessutom som grub säger, en tränande, frisk individ hinner inte bygga upp någon insulinresistens på samma sätt som en otränad, överviktig individ varvid risken för högt blodtryck mm. minskar markant.

The_RobRoy
2005-01-03, 12:28
Jag tycker ändå hasse har en poäng.. ..lite ska man tänka efter, om man går in på gymmet o kör underarmsträning och grippers.. ..kanske inte så lämpligt o dra i sig en stor gainer då..

..har börjat tänka lite i samma banor, igår t.ex. kom tillbaks ifrån sthlm, kom lite försent till gymmet.. ..han inte köra så länge.. ...typ snea hantelpressar, bänkpress och nån tricepsövning - inte hårdkörning direkt.. ..ändå drog jag i mig en stor gainer.. ..skulle kanske tagit en lite mindre gainer..

..håller du inte med Grub?

LunaSpice
2005-01-03, 12:31
Jag tycker ändå hasse har en poäng.. ..lite ska man tänka efter, om man går in på gymmet o kör underarmsträning och grippers.. ..kanske inte så lämpligt o dra i sig en stor gainer då..

..har börjat tänka lite i samma banor, igår t.ex. kom tillbaks ifrån sthlm, kom lite försent till gymmet.. ..han inte köra så länge.. ...typ snea hantelpressar, bänkpress och nån tricepsövning - inte hårdkörning direkt.. ..ändå drog jag i mig en stor gainer.. ..skulle kanske tagit en lite mindre gainer..

..håller du inte med Grub?

Man kan självklart inte häva i sig lika stor mängd kolhydrater och protein efter ett lätt träningspass som efter ett hårt. Ju intensivare och ju längre passet är desto mer behöver du fylla på efteråt. Anpassa kolhydrater och protein i din gainer (om du gör egen) eller totalmängd (om du köper färdig) efter intensitet och längd på passet.

Sverker
2005-01-03, 13:02
Jag tycker ändå hasse har en poäng.. ..lite ska man tänka efter, om man går in på gymmet o kör underarmsträning och grippers.. ..kanske inte så lämpligt o dra i sig en stor gainer då..



Har man tid att gå ned på gymmet för att köra enbart underarmarna får man antaga att personen lägger ned ytterligare 5 - 6 träningar varje vecka där personen kör igenom resten av kroppen.

Då......då.....är behovet av energi konstant stort och känsligheten för det egna insulinet mycket högt.


Det går inte att blanda ihop hårt tränande individer med inaktiva eller måttligt tränade ( uruselt tränade ) individer med begynnande övervikt.

Tycker att King Grub hela tiden får fram att rekommendationerna vänder sig till tränande som vill ytterligare förbättra sin träning.

King Grub
2005-01-03, 13:09
..håller du inte med Grub?

Jag har aldrig påstått att man behöver någon gainer om man har burit hem matkassarna från ICA. ;) Vi talar hård träning (eller annat arbete).

hasse36
2005-01-03, 15:30
Tycker att King Grub hela tiden får fram att rekommendationerna vänder sig till tränande som vill ytterligare förbättra sin träning.

Bullshit! Jag har följt diskussionerna på halso.info och det handlar aldrig om att varna eller påpeka att detta gäller för vältränade personer utan det rör sig hela tiden om hur mycket druvsocker eller maltodextrin och hur mycket protein och vilken sorts protein. Dvs gainerns storlek och sammansättning bestäms uteslutande av hur mycket man väger och inte av vilken träning man har utfört.

Men det gäller inte bara King Grub, utan alla baserar gainerns sammansättning utifrån kroppsvikt. Jag har inte kollat så mycket på detta forum men halso.info är ett utpräglat nybörjarforum med mycket unga människor. Det borde finnas en klistrad gainertråd där man seriöst informerade om vad det handlar om.

Alltså något helt annat än den klistrade tråd som finns på halso.info

Peter väger 70 kg. Det innebär att han bör få i sig cirka 35 gram protein och 70 gram kolhydrater i samband med träningspasset. Eftersom Peter brukar äta vanlig mat två timmar innan han tränar anser han inte att han behöver ta en drink före träningen. Han väljer att ta 45 gram vasslekoncentrat (som ger honom ~35 g protein), 70 gram druvsocker och 5 gram vanligt kreatinmonohydrat när han har kommit hem från gymmet.

Callister
2005-01-03, 15:40
Men sen kanske man får tänka lite, ska han behöva skriva det i varenda inlägg? :confused:

Jorgen
2005-01-03, 15:42
Men nu är du inte på halso.info. Nu är du på Kolozzeum.

Anser du att gainers är skadligt förresten? Och hur motiverar du isåfall det?

//Jörgen

Sverker
2005-01-03, 16:13
Bullshit! Jag har följt diskussionerna på halso.info och det handlar aldrig om att varna eller påpeka att detta gäller för vältränade personer utan det rör sig hela tiden om hur mycket druvsocker eller maltodextrin och hur mycket protein och vilken sorts protein. Dvs gainerns storlek och sammansättning bestäms uteslutande av hur mycket man väger och inte av vilken träning man har utfört.


Varna för gainer :confused:

Vad är din koppling mellan diabetes och gainer ? Har mycket svårt att tro att någon person som INTE tränar skulle få för sig att svepa en gainer faktiskt.

hasse36
2005-01-03, 17:03
Men nu är du inte på halso.info. Nu är du på Kolozzeum.

Anser du att gainers är skadligt förresten? Och hur motiverar du isåfall det?

//Jörgen

Jo, jag vet att jag är på Kolozzeum och det är därför jag är väldigt noga med att ange var jag har läst vad. Jag hoppas att detta forum håller högre kvalitet eftersom halso.info väldigt mycket handlar om hur mycket man tar i bänkpress och vad man äter till frukost. (Och hur mycket druvsocker man skall ha i gainern)

Men nu är det så att flera av användarnamnen här på Kolozzeum även återfinns på halso.info och om det inte handlar om "nicknapping" så får man väl utgå från att det är samma personer. Man får väl dessutom hoppas att de inte far med dubbla budskap.

Nog om detta och nu till din fråga om gainers är skadliga?
Svar: Jag vet inte!

Problemet är att ingen ifrågasätter dem.

Låt oss utgå från följande:
Att dricka en gainer (tex 70g glukos + 40 g vassleprotein) 4-5 gånger i veckan, år ut och år in, utan att träna är förenat med en ökad risk för dibetes typ 2.

Låt oss även utgå från följande:
En kolhydratladdande Gunde Svan kunde utan någon som helst risk svepa ovanstående gainer.

Frågan ni bör ställa er:
Hur intensiv skall träningen vara för att det skall vara ofarligt?
Räcker det med att städa en timma?
Räcker det med att styrketräna en timma?
Räcker det med att promenera en timma?

Det finns en utbredd uppfattning om att man förbrukar mycket energi när man styrketränar. Detta är fel! De flesta som styrketränar ligger närmare städningen än promenaden vad gäller energiförbrukning.

Blanda inte ihop energiförbrukning med hur jobbigt något upplevs. Att promenera till ICA-affären går som en dans men att gå hem igen med två plastkassar är tre gånger så jobbigt. Det betyder dock inte att det går åt tre gånger så mycket energi.

King Grub
2005-01-03, 17:07
Det finns en utbredd uppfattning om att man förbrukar mycket energi när man styrketränar. Detta är fel! De flesta som styrketränar ligger närmare städningen än promenaden vad gäller energiförbrukning.

Återigen: det handlar inte på något sätt om att "kvitta" energiförbrukning med samma energiintag, minut för minut eller ens timme för timme. Det är inte relevant över huvud taget. Styrketräning förbättrar insulinkänsligheten kraftigt, samtidigt som den inte ändrar själva muskelns förmåga att svara på insulinpåslag vad gäller proteinbalans och anabolism.

Hur intensiv skall träningen vara för att det skall vara ofarligt?

För kroppsbyggare som tränar intensiv styrketräning av normal längd rekommenderas

"Based on these data, we suggest that body builders ingest 5–6g of carbohydrate/kg/day for optimal muscle-glycogen
levels or that carbohydrate should comprise 55–60% of daily energy intake."

Snabba 4 timmar efter träning.

Det krävs inte långvarig intensiv träning för att tömma muskelglykogen:

"MacDougall et al had individuals perform
6–17 1-minute bouts on a cycle ergometer at 140%
gof maximum oxygen consumption. Muscle glycogen was reduced by 72%."

Ref: Sports Med. 2004;34(5):317-27.

Och styrketräning skyddar, liksom konditionsträning, mot diabetes:

"Regardless of weight loss, both aerobic exercise and resistance training have been shown to diminish risk factors for cardiovascular disease and diabetes."

Best Pract Res Clin Gastroenterol. 2004 Dec;18(6):1009-29.

King Grub
2005-01-03, 17:23
Det finns en utbredd uppfattning om att man förbrukar mycket energi när man styrketränar. Detta är fel! De flesta som styrketränar ligger närmare städningen än promenaden vad gäller energiförbrukning.

Den är inte alls så låg:

"J Strength Cond Res. 2004 Aug;18(3):606-9. Energy cost of single-set resistance training in older adults.

"The purpose of this study was (a) to assess the intensity and energy cost of a single-set resistance training (RT) protocol as recommended by the recent American College of Sports Medicine (ACSM) guidelines for older adults and (b) to compare obtained values to those recently reported as eliciting health benefits via endurance-based physical activity (PA). Five males and 5 females (73.1 +/- 5.5 years) performed 1 set of 15 repetitions of 8 RT exercises while connected to a portable metabolic unit (CosMed K4b2). The RT intensity (metabolic equivalents [METs]) was 3.3 +/- 0.7 (males) and 3.0 +/- 0.6 (females). Energy cost (kcal) was 84.2 +/- 14.6 (males) and 69.7 +/- 17.4 (females). We conclude that a single-set 8-exercise RT protocol may be a feasible alternative for achieving moderate intensity (3-6 METs) for older adults but that additional sets and/or repetitions appear to be necessary to accumulate moderate amounts (150-200 kcal) of PA."

Och metabolismen för styrketränande individer påverkas helst annorlunda av måltider än otränade:

Med Sci Sports Exerc. 2004 Apr;36(4):709-16. Postprandial metabolism in resistance-trained versus sedentary males.

"INTRODUCTION: This investigation examined if postprandial metabolism differed between resistance-trained [(RT), N = 12] and sedentary [(SED), N = 12] males. A secondary objective was to determine whether different resistance-training programs [bodybuilding (BB), N = 8 and power/weight-lifting (PL), N = 8] resulted in disparate effects on postprandial energy metabolism. METHODS: Moderate fat [(MF), 37% carbohydrate, 18% protein, and 45% fat] and high carbohydrate [(HC), 79% carbohydrate, 20% protein, and 1% fat] meals were randomly administered, and postprandial metabolism was measured for 240 min. Carbohydrate oxidation, fat oxidation, diet-induced thermogenesis (DIT), and glucose and insulin areas under the curve (AUC) were calculated. RESULTS: Fat oxidization/lean body mass (LBM) was significantly greater in SED after the HC (RT, 0.27 +/- 0.02 g vs SED, 0.33 +/- 0.02 g, P = 0.017) and MF (RT, 0.34 +/- 0.02 g vs SED, 0.39 +/- 0.02 g, P = 0.036) meals. Carbohydrate oxidation/LBM was significantly greater in RT after the HC meal (RT, 0.87 +/- 0.03 g vs SED, 0.74 +/- 0.04 g, P = 0.017) only. DIT and DIT/LBM were significantly greater in RT compared with SED after the HC meal (DIT: RT, 351 +/- 21 kJ vs SED, 231 +/- 23 kJ, P = 0.001; DIT/LBM: RT, 5.25 +/- 0.028 kJ vs SED, 3.92 +/- 0.37 kJ, P = 0.009). The AUC for both glucose and insulin were significantly greater in SED compared with RT in response to the HC meal but not the MF meal. There were no differences in the BB and PL groups for any measured variables in response to either the HC or MF meals. CONCLUSION: These data indicate that postprandial metabolism is different between resistance-trained and sedentary males but that no such differences exist with different resistance training styles."

hasse36
2005-01-03, 17:35
Återigen: det handlar inte på något sätt om att "kvitta" energiförbrukning med samma energiintag, minut för minut eller ens timme för timme. Det är inte relevant över huvud taget.


Du väljer att avsiktligt missförstå det jag skriver och då får jag väl upprepa frågan:

Hur intensiv skall träningen vara för att det skall vara ofarligt?
Räcker det med att städa en timma?
Räcker det med att styrketräna en timma?
Räcker det med att promenera en timma?

King Grub
2005-01-03, 17:37
Det har jag redan svarat på. Här talar vi givetvis om hård styrketräning med pass av normallängd eller intensiv konditionsträning som tömmer muskelglykogenet lika mycket. Att ta en gainer efter en promenad är ju absurt; det finns väl ingen som ens har föreslagit idén. Förutom du, då.

erk
2005-01-03, 17:41
Om vi utgår från dina mekaniska beräkningar på energin som åtgår när man styrketränar, hur kommer det sig att jag som sätter i mig mångdubbla dina kalorimängder inte går upp i vikt? Om dina beräkningar skulle stämma skulle jag sätta i mig ett stort kaloriöverskott, och på kaloriöverskott svarar man med viktuppgång. Denna viktuppgång har uteblivit.

Zakath
2005-01-03, 18:02
hasse36, jag tycker verkligen du bör läsa lite noggrannare vad andra skriver och vad som redan skrivits innan du försöker "argumentera".

kampsporttjej
2005-01-03, 18:43
jag tycker att det är jätteviktigt att ta upp sådana tankar som hasse36 har.
det är jätteviktigt att lyssna på förnuftet och se tillbaka i historien och vara
kritiskt tänkande. speciellt till populärvetenskapliga studier.
som om inte de har ändrats under bara de senaste månaderna.
det var inte så länge sedan skumgodis var det man "skulle käka" efter träningen.

King Grub
2005-01-03, 18:46
speciellt till populärvetenskapliga studier.

Det är knappast populärvetenskapliga studier som presenteras här.

det var inte så länge sedan skumgodis var det man "skulle käka" efter träningen.

Det har det aldrig varit. Vi har väl sagt att det fungerar, men godis har aldrig varit någon rekommendation för idrottsmän i några studier.

Zakath
2005-01-03, 18:47
jag tycker att det är jätteviktigt att ta upp sådana tankar som hasse36 har.
det är jätteviktigt att lyssna på förnuftet och se tillbaka i historien och vara
kritiskt tänkande. speciellt till populärvetenskapliga studier.
som om inte de har ändrats under bara de senaste månaderna.
det var inte så länge sedan skumgodis var det man "skulle käka" efter träningen.



Det Grub postat är inte "populärvetenskapliga" studier.
Och även om tanken var god (av hasse36) så kan man inte bevisa hur kroppen fungerar eller vad den kräver för näring med "enkel gymnasiefysik".
Att ifrågasätta är oerhört viktigt, men ofta är det viktigare att lyssna, speciellt då svaren redan finns (edit på sista meningen).

The_RobRoy
2005-01-03, 19:17
exakt, de blir väldigt lätt att när nån säger något som går "emot strömmen" så blir folk väldigt lätt överdrivet kritiska och drar till med nån avfräsande kommentar.. ..tycker fortfarande hasse har en poäng..

..som svar till grubs "ica-kassar". Inte direkt det jag menade.. ..men jag tror faktiskt väldigt många tar "sin dos" 1g/kg kroppsvikt eller vad man nu kör på oavsett om man körde månadens hårdaste pass eller om de va en riktig skitdag då man knappt orka ta i.

Tricklev
2005-01-03, 19:38
jag tycker att det är jätteviktigt att ta upp sådana tankar som hasse36 har.
det är jätteviktigt att lyssna på förnuftet och se tillbaka i historien och vara
kritiskt tänkande. speciellt till populärvetenskapliga studier.
som om inte de har ändrats under bara de senaste månaderna.
det var inte så länge sedan skumgodis var det man "skulle käka" efter träningen.

Var aldrig någon forskning som sa att det skulle ätas, King Grub åt det, och därför började folk vräka i sig det.


Hasse36, no offence, men om du åt mera skulle du kanske inte bänka 80kg efter 3 år.

LunaSpice
2005-01-03, 19:38
..som svar till grubs "ica-kassar". Inte direkt det jag menade.. ..men jag tror faktiskt väldigt många tar "sin dos" 1g/kg kroppsvikt eller vad man nu kör på oavsett om man körde månadens hårdaste pass eller om de va en riktig skitdag då man knappt orka ta i.

Och det var precis det jag syftade på när jag skrev mitt inlägg. Mängden kolhydrater och protein efter ett träningspass måste anpassa till intensitet och längd på passet. Synd bara att många som tränar hårt inte tränar seriös och är därmed heller inte inlästa på optimal näringstillförsel utan kör på vad den största biffen på gymmet påstår. På så sätt missar de en del av resultatet.

King Grub
2005-01-03, 19:43
..som svar till grubs "ica-kassar". Inte direkt det jag menade.. ..

Jag förstod faktiskt det. :)

Metal_boy_
2005-01-03, 21:41
Jag satt o tänkte lite på det här med diabetes och andra följdsjukdomar av osunt leverne. Är det så att forskningen kommit långt som det pratas mycket om hälsa nu över allt, eller är det bara överdrivet med risker m.m? Anses vi tränande individer som uppmanar folk om sånt som tråkiga människor? Borde vi inte slappna av mer?

LunaSpice
2005-01-03, 21:48
Jag satt o tänkte lite på det här med diabetes och andra följdsjukdomar av osunt leverne. Är det så att forskningen kommit långt som det pratas mycket om hälsa nu över allt, eller är det bara överdrivet med risker m.m? Anses vi tränande individer som uppmanar folk om sånt som tråkiga människor? Borde vi inte slappna av mer?

Det behöver inte vara jobbigt att göra en livsstilförändring. Det handlar ofta om hur det läggs fram. Att ha vårdpersonal som tjatar och tjatar om att man måste gå ner i vikt och ändra matvanor/motionera mer resulterar i ett slags motstånd och minskad ork. Detta har jag upplevt ofta med diabetespatienter, i synnerhet de väldigt unga och de äldre. Jag håller just nu på att skriva en C-uppsats om behandling vid diabetes typ 2 och glykemiskt index. Där diskuteras bl.a. hur kostinformation ska ges till diabetiker och även till de som befinner sig i riskzonen. Jag har också upptäckt, i ett flertal studier, att glykemisk belastning verkar vara en bättre "mätmetod" för blodsockerkontroll och långtidssocker än glykemiskt index i sig. Detta kanske kan vara ett alternativ eller komplement för att underlätta vid rådgivning för diabetiker...en form av lathund tror jag mitt förslag kommer att bli.

Dessutom, man behöver inte vara tråkig bara för att man bryr sig om sin kropp och sin hälsa. Man blir tråkig om ens träning och diet drabbar andra i sin sociala närvaro. Att det blir en belastning istället för ett hjälpmedel till bättre hälsa.

hasse36
2005-01-03, 22:15
Hasse36, no offence, men om du åt mera skulle du kanske inte bänka 80kg efter 3 år.

No offence taken, dessutom skrev jag att jag tränar på 80 och jag kör inte MAX-OT utan 3x6x80 (även om det aldrig blir 6 reps i sista setet). Och nej, jag skall verkligen inte äta mer...

Och till er andra: har ni bränt 600 kcal (utäver viloförbrukningen) genom att cykla en timme på en ergometercykel? Om ni gör det kommer era kroppar att tvingas göra sig av med 675 W. Det måste vara en upplevelse att göra det med träningoverall. Själv skulle jag aldrig komma på tanken med tanke på hur varm jag blir i shorts och T-tröja.

Det som slår er då är: Shit alltså! Är det så här att bränna 600 kcal/h inomhus. Jag vet att de flesta av er inte har gjort det.

Och till King Grub: Ja, jag tror dig när du hävdar att styrketräning förbättrar insulinkänsligheten. Precis som jag tror dem som säger att halvtimmespromenader gör det. Men det är inte det det handlar om!
Tar plus och minus ut varandra?

Och King Grub, gör ergometertestet. Bränn 600 kcal/h iklädd träningsoverall och kom tillbaka och berätta här på forumet om din nära-döden-upplevelse. Din senaste artikel om styrketränande 70-åringar var ju bara patetisk. Jag garanterar dig att oavsett hur stark du är så kan du inte förbruka mer energi genom att styrketräna en timma än vad du bränner under en timmas promenad i 6 km/h.

Styrkebyggare
2005-01-03, 22:42
Utan att resonera i några exakta siffror så är det väl ändå så att kroppen behöver en ansenlig mängd energi för att återuppbygga sig EFTER ett tungt styrketräningspass, varför man inte enbart torde kunna räkna med den energi som åtgår under själva träningen.

LunaSpice
2005-01-03, 22:49
Jag garanterar dig att oavsett hur stark du är så kan du inte förbruka mer energi genom att styrketräna en timma än vad du bränner under en timmas promenad i 6 km/h.

Dessa garantier skulle jag vilja se svart på vitt eller från studier. Du kan inte bara anta att det ena förbränner mer än det andra utan att ha belägg för ditt uttalande. Oavsett hur trött man är på vetenskapen och "patetiska studier" så är det faktiskt kontentan av flera olika, signifikanta studier som gör studieobjektet applicerbart på en generell massa. Inte enstaka studier i sig. Ju fler studier med samma/liknande resultat, desto större trovärdighet och reliabiltet.

Lizard
2005-01-03, 23:25
Det behöver inte vara jobbigt att göra en livsstilförändring. Det handlar ofta om hur det läggs fram. Att ha vårdpersonal som tjatar och tjatar om att man måste gå ner i vikt och ändra matvanor/motionera mer resulterar i ett slags motstånd och minskad ork. Detta har jag upplevt ofta med diabetespatienter, i synnerhet de väldigt unga och de äldre. Jag håller just nu på att skriva en C-uppsats om behandling vid diabetes typ 2 och glykemiskt index. Där diskuteras bl.a. hur kostinformation ska ges till diabetiker och även till de som befinner sig i riskzonen. Jag har också upptäckt, i ett flertal studier, att glykemisk belastning verkar vara en bättre "mätmetod" för blodsockerkontroll och långtidssocker än glykemiskt index i sig. Detta kanske kan vara ett alternativ eller komplement för att underlätta vid rådgivning för diabetiker...en form av lathund tror jag mitt förslag kommer att bli.

Dessutom, man behöver inte vara tråkig bara för att man bryr sig om sin kropp och sin hälsa. Man blir tråkig om ens träning och diet drabbar andra i sin sociala närvaro. Att det blir en belastning istället för ett hjälpmedel till bättre hälsa.

Låter väldigt intressant och jag har några allmäna funderingar runt detta allmänna ämne, även om jag klipper upp tråden i stumpar.

Hur länge till kommer det sociala försäkringssystemet att fullt ut tillhandahålla resurskrävande vård till patienter som inte genomför de nödvändiga livsstilsförändringarna? Eller rättare, kommer samhället och försäkringsbolagen i framtiden att avkräva motprestation för att ge fortsatt vård? Bakgrunden till frågan är det uppenbara växande problemet med vällevnadssjukdomar - eller Det Metabola Syndromet som det också kallas.

.................................................. ...................

Hasse36, jag vet helt uppriktigt inte varför jag skriver det här? Allt är förtjänstfullt förklarat av Grub och jag misstänker att du fäster lika lite vikt vid vad jag skrivar den här gången som de övriga inne på Hälso.Info.
Ditt grundmurade motstånd mot gainers, som du inledningsvis argumenterade mot med att det gick åt färre kalorier vid styrketräning än vad en gainer innehåller, för att nu hålla fram framtida hälsoaspekter som huvudargument innehåller delar som varken du eller jag vet.
Kruxet är kanske att jag vet mer om fler av delarna och det är därför du hela tiden försöker provocera misstänker jag? Men skam den som ger sig.

"Hur intensiv skall träningen vara för att det skall vara ofarligt?
Räcker det med att städa en timma?" - Vet ej. Troligtvis inte alls. Å andra sidan är det här inte ett forum för de som har lokalvård gemensamt så frågan ter sig lite mal place.

"Räcker det med att styrketräna en timma?" Enligt, och nu klistar jag in en ref så att du dels ser att jag inte fabulerar och dels får vi ett sanningsenligt svar utan gissningar, Eur J Appl Physiol 86:411-417, 2002 så satte forskarna vid University of Wisconsin objekten i en sk metabolisk kammare - en slags bubbla där man mäter hur mycket syre som omsätts - och lät försöksobjekten styrketräna (det är till skillnad från mekanisk fysik ett sätt att mäta den biologiska verkan som styrketräning innebär för kroppen). EPOC (post-exercise oxygen consumption) visar på en förhöjda värden upp till två dygn efteråt vilket gör att intensiv styrketräning motsvarar därvidlag intensiv löpning eller skidåkning. I övrigt hänvisar jag till det Grub redan postat.

"Räcker det med att promenera en timma?" - Se svar#1.

Hasse, jag förstår och respekterar din oro, och kanske är det så att det sitter fryntliga ungdomar i omklädningsrummet där just du tränar och sveper mega-gainers trots att de bänkar knappa 50 kilo? Men det förklarar inte fullt ut varför du tjurrusar ut i debatten övertygad om din egen förträfflighet, blind för alla argument med miniräknaren i högsta hugg. Eftersom du uppenbarligen har gjort lite deckararbete på mig och Grub får man förmoda att du också sett att vi båda aldrig propagerar för osunt leverne och hela tiden försöker ge hands-on råd för alla de, unga som äldre, som vill komma vidare och förbättra sig själv och sina träningsresultat utan genvägen över articifiella medel.

Jag skrev det på Hälso.Info och jag skriver det här; upptäckten av näringstajming är den största sen g-punkten och ett fullgott alternativ till Dianabol.
De eventuella sidoeffekter du oroar dig för kan inte jämställas med vad fyra hyllmeter bacon kan åstadkomma i Konsumhyllan.

Lizard

The_RobRoy
2005-01-03, 23:38
Lizard ett riktigt kanonsvar tycker jag :thumbup:

OT Lunaspice om du nu pluggar i linköping.. ..tränar du i campushallen måntro? :)

King Grub
2005-01-04, 07:30
Lizard: :thumbup:

Din senaste artikel om styrketränande 70-åringar var ju bara patetisk.

Varför patetisk? Snarare tvärtom! Om en 70-åring kan förbruka den mängden energi genom styrketräning, borde inte en, säg, 25-åring förbruka mer på motsvarande upplevda intensitetsnivå, enligt den ålderns förutsättningar?

King Grub
2005-01-04, 09:28
"We investigated whether weight gain alters insulin sensitivity and leptin levels in physically active individuals. Six (5 males and 1 female; age 26.6+/-1.0 years; BMI 21.5+/-0.9, body fat 17.4+/-2.2%) healthy individuals were enrolled in an overfeeding study (caloric surplus 22.5-26.5 kcal/kg/day) to achieve up to 10% weight gain over 4-6 week period...

The participants were requested to maintain their previous physical activity which in all of them included 45-60 min training sessions at the gym 2-3 times/week.

RESULTS: insulin action had improved in 5 out of 6 individuals. In conclusion, the data presented in this preliminary report indicate that a small weight gain due to overfeeding in lean, healthy, physically active individuals is associated with rise in circulating leptin levels but not with worsening of insulin action."

Horm Metab Res. 1999 May;31(5):323-5.

hasse36
2005-01-04, 10:18
Dessa garantier skulle jag vilja se svart på vitt eller från studier. Du kan inte bara anta att det ena förbränner mer än det andra utan att ha belägg för ditt uttalande.

Du kan övertyga dig själv om att det är som jag säger. Ta ett djupt andetag, lägg all prestige åt sidan och gör som jag säger.

Gå till ditt gym vid den tidpunkt på då du brukar träna. Anledningen till tidpunkten är att åtminstone på mitt gym så är det någon grad varmare på kvällen än på förmiddagen, och den omgivande temperaturen är här av ganska stor betydelse.

Ta på dig träningsoverallen, kliv upp på löpbandet och ställ in hastigheten på 6 km/h. Gå sedan i 60 minuter och gör därefter en "bedömning" av hur varm du blev.

Det ligger till så här att energi inte kan förstöras utan bara omvandlas till andra former av energi. Den kemiska energin omvandlas först till rörelseenergi och värmeenergi varpå även rörelseenergin omvandlas till värme.

Nu vet jag inte hur stor du är men jag gissar att du förbränner ca 400 kcal under en timmes promenad. All denna energi omvandlas till värme. En mindre del blir till värme i löpbandsmaskinen men den största delen måste din kropp göra sig av med och du kommer att bli rejält varm.

En del av energin går som sagt över till löpbandet men det bjuder jag på. När man går så rör man både ben och armar och avkylningen till följd av denna konvektion blir större än vid styrketräning. Men även det bjuder jag på.

OK, då var vi klara! Jämför hur varm du är nu med hur varm du är efter en timmas styrketräning. Det behövs ingen värmekamera utan ditt eget prestigelösa omdöme räcker gott.

Och till sist! Alla ni som nu säger att man kan inte räkna så här och det är minsann skillnad på ditten och datten. Prata med någon ni känner som är duktiga på fysik och som ni har förtroende för. LunaSpice, du kan väl gå till fysikinstitutionen på ditt universitet.

Själv har jag en 3-årig teknisk högskoleutbildning vilket gör att jag känner mig säker på min sak.

King Grub
2005-01-04, 10:22
Jag litar mer på direkt kalorimetri än på hur svettig din träningsoverall är.

Honn
2005-01-04, 10:46
Hasse36: Hur gör du för att inte bli svettig under ett styrkepass. Jag dryper oftast av svett efter ett pass.
Jag tittade lite igen på din beräkning på hälso.info och jag såg ingen hävstångseffekt med i dem. Som jag tolkar dina beräkningar så skulle dessutom statisk träning inte förbruka energi alls eftersom lyftvägen är 0.

Jag tycker du på ett ganska bra sätt visar varför man inte går teknisk linje för att bli läkare, dietist, näringsfysilog mm. Din förståelse för människokroppen verkar inte vara på topp.

LunaSpice
2005-01-04, 11:29
Lizard ett riktigt kanonsvar tycker jag :thumbup:

OT Lunaspice om du nu pluggar i linköping.. ..tränar du i campushallen måntro? :)

Nej, jag tränar på sjukhusets gym som är helt ok för en billig slant. :)

Lizard, ett bra svar. Jag kan dock inte ge dig nåt svar på hur patienter prioriteras ang. om de följer de råd som ges eller inte. Det är etiska fråge- ställningar som ständigt diskuteras och som aldrig får några generella svar. Jag kan däremot säga att det är betydligt svårare att vara professionell gentemot en patient som ignorerar ens råd och struntar i sin sjukdom jämfört med någon som tar sin sjukdom på allvar även om man inte låter detta gå ut över eller märkas av patienten. Men samtidigt säger Hälso- och sjukvårdslagen att alla ska behandlas lika och ges samma vård på lika villkor. Såna här frågor är svåra och kan inte diskuteras nog ofta.

wreka
2005-01-04, 11:34
Årets första ”registrera ny användare och klaga på King Grub”-tråd? ;)

Styrkebyggare
2005-01-04, 11:40
Du kan övertyga dig själv om att det är som jag säger. Ta ett djupt andetag, lägg all prestige åt sidan och gör som jag säger.

Gå till ditt gym vid den tidpunkt på då du brukar träna. Anledningen till tidpunkten är att åtminstone på mitt gym så är det någon grad varmare på kvällen än på förmiddagen, och den omgivande temperaturen är här av ganska stor betydelse.

Ta på dig träningsoverallen, kliv upp på löpbandet och ställ in hastigheten på 6 km/h. Gå sedan i 60 minuter och gör därefter en "bedömning" av hur varm du blev.

Det ligger till så här att energi inte kan förstöras utan bara omvandlas till andra former av energi. Den kemiska energin omvandlas först till rörelseenergi och värmeenergi varpå även rörelseenergin omvandlas till värme.

Nu vet jag inte hur stor du är men jag gissar att du förbränner ca 400 kcal under en timmes promenad. All denna energi omvandlas till värme. En mindre del blir till värme i löpbandsmaskinen men den största delen måste din kropp göra sig av med och du kommer att bli rejält varm.

En del av energin går som sagt över till löpbandet men det bjuder jag på. När man går så rör man både ben och armar och avkylningen till följd av denna konvektion blir större än vid styrketräning. Men även det bjuder jag på.

OK, då var vi klara! Jämför hur varm du är nu med hur varm du är efter en timmas styrketräning. Det behövs ingen värmekamera utan ditt eget prestigelösa omdöme räcker gott.

Och till sist! Alla ni som nu säger att man kan inte räkna så här och det är minsann skillnad på ditten och datten. Prata med någon ni känner som är duktiga på fysik och som ni har förtroende för. LunaSpice, du kan väl gå till fysikinstitutionen på ditt universitet.

Själv har jag en 3-årig teknisk högskoleutbildning vilket gör att jag känner mig säker på min sak.


Om vi skall diskutera egna observationer, så kan jag upplysa om att såväl jag som de jag ibland tränar med blir fullständigt genomsvettiga efter 50-60 min styrketräning. Jag är garanterat mer svettig än efter en halvtimmes tung träning än efter lika lång tids lätt jogging (10-12 km/h) på löparband.

Så länge man har normalt med kläder på sig så skulle jag nog vilja hävda att effekten av den påtvingade värmekonvektionen inte är särskilt mycket större om man står på ett löpband än om man rör sig runt i lokalen. Speciellt då en stor del av kroppen inte rör sig särskilt mycket i förhållande till omgivande luftmassa då man står på ett löpband.

P.S. Jag har 4,5 år teknisk universitetsutbildning inom matte, fysik och mekanik ;)

z_bumbi
2005-01-04, 11:52
Jag tycker du på ett ganska bra sätt visar varför man inte går teknisk linje för att bli läkare, dietist, näringsfysilog mm.

:bow:

Markus H
2005-01-04, 12:30
Jag "häver i mig" en 110g dextro + 60g Protte drink före träningen hemma, går till gymmet ca fem minuter så det tar max 10 minuter innan träningen börjar. Samma procedur efter träningen.

Är det för lång tid mellan mina drinkar och träningen, måste jag ta drinken exakt före och exakt efter (på gymmet) :confused:

Blir jag diabetiker annars :D :laugh: (Skämt och sido) Är det inte lika optimalt? går det att göra som jag gör?

adde
2005-01-04, 12:34
Du kan övertyga dig själv om att det är som jag säger. Ta ett djupt andetag, lägg all prestige åt sidan och gör som jag säger.

Gå till ditt gym vid den tidpunkt på då du brukar träna. Anledningen till tidpunkten är att åtminstone på mitt gym så är det någon grad varmare på kvällen än på förmiddagen, och den omgivande temperaturen är här av ganska stor betydelse.

Ta på dig träningsoverallen, kliv upp på löpbandet och ställ in hastigheten på 6 km/h. Gå sedan i 60 minuter och gör därefter en "bedömning" av hur varm du blev.

Det ligger till så här att energi inte kan förstöras utan bara omvandlas till andra former av energi. Den kemiska energin omvandlas först till rörelseenergi och värmeenergi varpå även rörelseenergin omvandlas till värme.

Nu vet jag inte hur stor du är men jag gissar att du förbränner ca 400 kcal under en timmes promenad. All denna energi omvandlas till värme. En mindre del blir till värme i löpbandsmaskinen men den största delen måste din kropp göra sig av med och du kommer att bli rejält varm.

En del av energin går som sagt över till löpbandet men det bjuder jag på. När man går så rör man både ben och armar och avkylningen till följd av denna konvektion blir större än vid styrketräning. Men även det bjuder jag på.

OK, då var vi klara! Jämför hur varm du är nu med hur varm du är efter en timmas styrketräning. Det behövs ingen värmekamera utan ditt eget prestigelösa omdöme räcker gott.

Och till sist! Alla ni som nu säger att man kan inte räkna så här och det är minsann skillnad på ditten och datten. Prata med någon ni känner som är duktiga på fysik och som ni har förtroende för. LunaSpice, du kan väl gå till fysikinstitutionen på ditt universitet.

Själv har jag en 3-årig teknisk högskoleutbildning vilket gör att jag känner mig säker på min sak.

Det tål väl att påpekas att ditt "test" inte direkt skulle bli accepterat för publikation i någon av de tidskrifter som refererats till i denna tråd. Jag begriper inte hur du ens kan försöka använda det som "motbevis" (i brist på bättre ord) mot modern vetenskaplig forskning.

Själv har jag 4.5 års teknisk höskoleutbildning och 5.5 års forskning/studier på doktorandnivå, dessutom kan jag träna mig svettig genom att lyfta vikter!

/adde

King Grub
2005-01-04, 12:36
Jag "häver i mig" en 110g dextro + 60g Protte drink före träningen hemma, går till gymmet ca fem minuter så det tar max 10 minuter innan träningen börjar. Samma procedur efter träningen.

Är det för lång tid mellan mina drinkar och träningen, måste jag ta drinken exakt före och exakt efter (på gymmet) :confused:

Blir jag diabetiker annars :D :laugh: (Skämt och sido) Är det inte lika optimalt? går det att göra som jag gör?

Det är bättre om du tar drinken så nära inpå träningen som möjligt, så inte insulin hinner frisättas innan passet. Och då menar jag inte i första hand i diabeteshänseende. ;)

Markus H
2005-01-04, 12:42
Det är bättre om du tar drinken så nära inpå träningen som möjligt, så inte insulin hinner frisättas innan passet. Och då menar jag inte i första hand i diabeteshänseende. ;)

är sjuminuters rask gång pluss uppvärmningen "för" mycket?

King Grub
2005-01-04, 12:53
är sjuminuters rask gång pluss uppvärmningen "för" mycket?

När det är kolhydrater med glukossnabbhet... mycket möjligt.

hasse36
2005-01-04, 13:26
Jag litar mer på direkt kalorimetri än på hur svettig din träningsoverall är.

Jag skulle nöja mig med indirekt kalorimetri... helst utan att koppla in PRO! :smash:

Direkt kalorimetri
Energiförbrukningen bestäms genom att mäta kroppens värmeförlust.

Indirekt kalorimetri
Energiförbrukningen bestäms genom att mäta syrgaskonsumtionen. För varje liter förbrukat syre frigörs 21 kJ, (5 kcal), vid förbränningen.

King Grub
2005-01-04, 13:31
Vad ville du ha sagt med det?

Och varför är värden på äldre personer irrelevanta? Som jag skrev tidigare, "Om en 70-åring kan förbruka den mängden energi genom styrketräning, borde inte en, säg, 25-åring förbruka mer på motsvarande upplevda intensitetsnivå, enligt den ålderns förutsättningar?"

Honn
2005-01-04, 13:52
Hasse36: Om du tycker att 70 åringar är för gammalt kan du alltid läsa den här (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=9565932) studien.

hasse36
2005-01-04, 13:53
P.S. Jag har 4,5 år teknisk universitetsutbildning inom matte, fysik och mekanik ;)
Nu vankas det potentiellt tuggmotstånd :cheers:

Det där med konvektionen till följd av att man rör på armar och ben var ju något som jag "bjöd på" och du kan följaktligen inte hålla det emot mitt resonemang. Men det spelar ingen roll. Jag kan läsa mellan raderna att du förstår vad jag menar och att man mycket väl kan använda värmebedömningen för att avgöra vilken aktivitet som förbrukar mest energi.

Jag skulle vilja fråga dig hur mycket energi du tror att du förbrukar när du:

[1]
Styrketränar i en timma. Ange set x reps x belastning för varje övning.

[2]
Går en timma i 6 km/h

King Grub
2005-01-04, 13:57
Vad du hänger upp dig på energiförbrukning... Och på aktiviteter som det aldrig varit tal om att ta en "gainer" efter, heller.

Sverker
2005-01-04, 14:04
Indirekt kalorimetri
Energiförbrukningen bestäms genom att mäta syrgaskonsumtionen. För varje liter förbrukat syre frigörs 21 kJ, (5 kcal), vid förbränningen.

Här är ju svaret :thumbup:

Det skall väl inte vara så svårt att plocka fram någon undersökning på en 80kilos amerikan som släpat runt på en syrgastub och en utandningssäck som binder upp utandad koldioxid. Måste finnas massor av relevanta undersökningar, både på styrketräning ( lyfta vikter ) och gång/löpning på löpband.


Jag har själv inte tillgång till sådana undersökningar.

Lizard
2005-01-04, 14:33
Här är ju svaret :thumbup:

Det skall väl inte vara så svårt att plocka fram någon undersökning på en 80kilos amerikan som släpat runt på en syrgastub och en utandningssäck som binder upp utandad koldioxid. Måste finnas massor av relevanta undersökningar, både på styrketräning ( lyfta vikter ) och gång/löpning på löpband.


Jag har själv inte tillgång till sådana undersökningar.

Kruxet är, och det här är jag fullt övertygad om att du kan bättre än jag Sverker, att olika energikällor/system kräver olika mängd syre vilket ger missvisande tal. Phosfokreatin-processen, Anaerob glukolosis (Mjölksyra) och Oxidativa systemet har olika verkningsgrad och det är i huvudsak de två förstnämda som ansträngs hårdast vid intensiv styrketräning. Att, som jag reffade till, mäta ämnesomsättning i en metabolisk kammare gör att man gissningsvis kan få rättvisare resultat sett ur efterförbränningssynpunkt då de två förstnämda systemen återkompenseras med syretillförsel varvid summan av kardemumman torde bli likvärdig?
Jag vet att värmekamerasystem ligger i pipeline för att mer precist mäta energiåtgång vid aktivitet men även det systemet är begränsat till sin natur.

.................................................. ......................................

LunaSpice

Jag gissar bara, att i framtiden kommer man att få primärvård och sen får du ingen eller sämre behandling om du inte går igenom "tränings- och dietprogram x" som tillhandahålls av staten eller försäkringsbolagen. Lite på samma sätt som rattfyllerister idag behandlas med villkorad frigivning efter genomgången alkoholistbehandling inne på våra anstalter...?


Lizard

hasse36
2005-01-04, 14:51
Hasse36: Om du tycker att 70 åringar är för gammalt kan du alltid läsa den här (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=9565932) studien.Tack för hjälpen Honn :)


"Approximately 5 d after WT each subject walked or jogged on the TM at a pace that elicited an average VO2 matched with his mean value during WT."

Du förstår förmodligen inte inte vad som står där så jag skall översätta åt dig.

Fritt översatt:

"Ungefär 5 dagar efter styrketräningen fick varje person gå eller jogga på löpbandet i en sådan takt att den genomsnittliga syrekonsumtionen motsvarade personens medelvärde under styrketräningen"


Vad betyder nu detta? Jo, personerna fick gå eller jogga för att hålla nere syrekonsumtionen på styrketräningsnivå.

Om styrketräningen hade förbrukat mer energi än att gå eller jogga så hade de ju varit tvugna att springa för att hålla uppe syrekonsumtionen på styrketräningsnivå.

Nu visar ju denna test att efterförbränningen är högre vid styrketräning än vid promend/joggning under de första 30 minuterna av vilan. Därefter kunde inte några skillnader påvisas.

Total oxygen consumption during the first 30 min of recovery was significantly higher (P < 0.05) as a result of WT (19.0 L) compared with that during TM exercise (12.7 L).

En skillnad på 6,3 liter syre innebär 6,3 * 5 kcal dvs 31,5 kcal.

Energiförbrukningen till följd av efterförbränning vid styrketräningen var alltså 31,5 kcal högre än vid efterförbränning efter promenad/joggning.

Men kolla på tempot! Träna 45 sekunder - vila 60 sekunder. Tja det tempot har då jag inte sett i styrketräningslokalen på gymmet. Och så höll de på i 27 minuter. Jag tror det kallas "Body Pump" på mitt gym.


WT consisted of performing two circuits of eight exercises at 60% of each subject's one repetition maximum with a work/rest ratio of 45 s/60 s.

Jorgen
2005-01-04, 15:08
Äh, vi tar väl hela studien och inte bara delar av den.
Effect of weight training exercise and treadmill exercise on post-exercise oxygen consumption.

Burleson MA Jr, O'Bryant HS, Stone MH, Collins MA, Triplett-McBride T.

Department of Health, Leisure, and Exercise Science Appalachian State University, Boone, NC 28608, USA.

Effect of weight training exercise and treadmill exercise on postexercise oxygen consumption. Med. Sci. Sports Exerc., Vol. 30, No. 4, pp. 518-522, 1998. To compare the effect of weight training (WT) and treadmill (TM) exercise on postexercise oxygen consumption (VO2), 15 males (mean +/- SD) age = 22.7 +/- 1.6 yr; height = 175.0 +/- 6.2 cm; mass = 82.0 +/- 14.3 kg) performed a 27-min bout of WT and a 27-min bout of TM exercise at matched rates of VO2. WT consisted of performing two circuits of eight exercises at 60% of each subject's one repetition maximum with a work/rest ratio of 45 s/60 s. Approximately 5 d after WT each subject walked or jogged on the TM at a pace that elicited an average VO2 matched with his mean value during WT. VO2 was measured continuously during exercise and the first 30 min into recovery and at 60 and 90 min into recovery. VO2 during WT (1.58 L.min-1) and TM exercise (1.55 L.min-1) were not significantly (P > 0.05) different; thus the two activities were matched for VO2. Total oxygen consumption during the first 30 min of recovery was significantly higher (P < 0.05) as a result of WT (19.0 L) compared with that during TM exercise (12.7 L). However, VO2 values at 60 (0.32 vs 0.29 L.min-1), and 90 min (0.33 vs 0.30 L.min-1) were not significantly different (P > 0.05) between WT and TM exercise, respectively. The results suggest that, during the first 30 min following exercise. WT elicits a greater elevated postexercise VO2 than TM exercise when the two activities are performed at matched VO2 and equal durations. Therefore, total energy expenditure as a consequence of WT will be underestimated if based on exercise VO2 only.

Styrkebyggare
2005-01-04, 15:18
Nu vankas det potentiellt tuggmotstånd :cheers:

Det där med konvektionen till följd av att man rör på armar och ben var ju något som jag "bjöd på" och du kan följaktligen inte hålla det emot mitt resonemang. Men det spelar ingen roll. Jag kan läsa mellan raderna att du förstår vad jag menar och att man mycket väl kan använda värmebedömningen för att avgöra vilken aktivitet som förbrukar mest energi.

Jag skulle vilja fråga dig hur mycket energi du tror att du förbrukar när du:

[1]
Styrketränar i en timma. Ange set x reps x belastning för varje övning.

[2]
Går en timma i 6 km/h


Som jag skrev i mitt förra inlägg så var det inte exakta siffror som var huvudpoängen här. Det är snarare jämförelsen med hur varm man blev efter styrketräning respektive gång/joggning (som du tidigare föreslagit). Här kunde jag konstatera att jag (med identisk klädsel) blir betydligt svettigare av tung styrketräning jämfört med lätt jogging. Eftersom jag aldrig joggar mer än en halvtimme så tog jag denna tid som exempel.

Vidare vad gäller energiförbrukning så kunde det kanske vara intressant att veta hur mycket energi som kroppen behöver för återuppbyggnad efter en timmes tung styrketräning jämfört med en timmes gång. Min vilda gissning är att det rör sig om ansenliga mängder i det första fallet.

Enligt grundläggande fysik så gör man inte av med någon energi om man enbart håller en vikt. Håller du med om detta vad gäller människokroppen?

Sverker
2005-01-04, 15:20
Kruxet är, och det här är jag fullt övertygad om att du kan bättre än jag Sverker, att olika energikällor/system kräver olika mängd syre vilket ger missvisande tal.

Lizard

Det är väl det som kallas den respiratoriska kvoten ? Att förbränningen av fett kröver mer syre än motsvarande förbränning av kolhydrat.

Det var därför jag skrev att försökspersonen skulle ha en syrgastub med sig och en " fälla " för att fånga upp bildad koldioxid.
Genom någon beräkning av förbrukat syre och bildad koldioxid får man dels ut förbränns energi och ifall energin kommer ifrån fett eller kolhydrat.

Honn
2005-01-04, 15:21
Men kolla på tempot! Träna 45 sekunder - vila 60 sekunder. Tja det tempot har då jag inte sett i styrketräningslokalen på gymmet. Och så höll de på i 27 minuter. Jag tror det kallas "Body Pump" på mitt gym.
Du frågar ju hela tiden om energiförbrukningen hos promenader vs styrketräning. Det här är en studie som säger att mesträning gör av med lika mycket energi under passet som en promenad.

King Grub
2005-01-04, 15:25
Vi kan ju ta den här också.

Eur J Appl Physiol. 2002 Mar;86(5):411-7. Epub 2002 Jan 29. Effect of an acute period of resistance exercise on excess post-exercise oxygen consumption: implications for body mass management.

Studies have shown metabolism to remain elevated for hours following resistance exercise, but none have gone beyond 16 h, nor have they followed a whole body, high intensity exercise protocol. To examine the duration of excess post-exercise oxygen consumption (EPOC) following a period of heavy resistance exercise, seven healthy men [mean (SD) age 22 (3) years, height 177 (8) cm, mass 83 (10) kg, percentage body fat 10.4 (4.2)%] engaged in a 31 min period of resistance exercise, consisting of four circuits of bench press, power cleans, and squats. Each set was performed using the subject's own predetermined ten-repetition maximum and continued until failure. Oxygen consumption ( ) measurements were obtained at consistent times (34 h pre-, 29 h pre-, 24 h pre-, 10 h pre-, 5 h pre-, immediately post-, 14 h post-, 19 h post-, 24 h post-, 38 h post-, 43 h post-, and 48 h post-exercise). Post-exercise measurements were compared to the baseline measurements made at the same time of day. The was significantly elevated ( P<0.05) above baseline values at immediately post, 14, 19, and 38 h post-exercise. Mean daily values for both post-exercise days were also significantly elevated above the mean value for the baseline day. These results suggest that EPOC duration following resistance exercise extends well beyond the previously reported duration of 16 h. The duration and magnitude of the EPOC observed in this study indicates the importance of future research to examine a possible role for high intensity resistance training in a weight management program for various populations.

Lizard
2005-01-04, 15:28
Det är väl det som kallas den respiratoriska kvoten ? Att förbränningen av fett kröver mer syre än motsvarande förbränning av kolhydrat.

Det var därför jag skrev att försökspersonen skulle ha en syrgastub med sig och en " fälla " för att fånga upp bildad koldioxid.
Genom någon beräkning av förbrukat syre och bildad koldioxid får man dels ut förbränns energi och ifall energin kommer ifrån fett eller kolhydrat.

Jag läste nog lika slarvigt som vanligt, fast vi menar nog samma sak. Du med fällan och jag med metabolisk kammare.

Lizard

King Grub
2005-01-04, 16:03
"Ten young healthy males volunteered [age 22 (1.8) years, weight 76 (7.9) kg, height 176 (4.1) cm, percentage body fat 10.5 (4.0)%; mean (SEM)]. They randomly underwent three conditions in which they either lifted weights for 60 min at 70-75% of 1-RM (WL), ran for 60 min at 70-75% of maximal oxygen intake (R) or did not exercise (C)...

It was revealed that REE was significantly elevated ( P<0.05) 10 and 24 h after the end of WL [2,124 (78) and 2,081 (76) kcal, respectively] compared to pre-exercise [1,972 (82) kcal]. REE was also significantly increased ( P<0.05) 10 and 48 h after the completion of R [2,150 (73) and 1,995 (74) kcal, respectively] compared to pre-exercise data...

These results suggest that a single bout of either WL or R exercise, characterised by the same relative intensity and duration, increase REE and fat oxidation for at least 24 h post-exercise."

Eur J Appl Physiol. 2004 Aug;92(4-5):393-8. Epub 2004 Jun 17. The effects of a single bout of exercise on resting energy expenditure and respiratory exchange ratio.

King Grub
2005-01-04, 16:06
Med Sci Sports Exerc. 2002 Nov;34(11):1793-800. Resistance and aerobic exercise have similar effects on 24-h nutrient oxidation.

BACKGROUND: Whether resistance exercise is as effective as aerobic exercise for body-weight management is debated. PURPOSE: To compare 24-h energy expenditure (EE) and macronutrient oxidation elicited by comparable bouts of stationary cycling (BK) and weightlifting (WTS). METHODS: 24-h EE and macronutrient oxidation were measured in 10 nonobese male subjects on three occasions using whole-room indirect calorimetry. BK and WTS days were compared with a nonexercise control day (Con). RESULTS: During BK, subjects exercised for 49 +/- 7 min (mean +/- SEM) at 70% of OV(2max) and expended 546 +/- 16 kcal. During WTS, subjects performed a 70-min circuit consisting of four sets of 10 different exercises at 70% of exercise-specific 1-repetition maximum and expended 448 +/- 21 kcal (P < 0.001 vs BK). 24-h EE on BK and WTS days (2,787 +/- 76 kcal x d(-1), 2,730 +/- 106 kcal x d(-1), respectively, P > 0.05) was elevated compared with Con (2,260 +/- 96 kcal x d(-1), P < 0.001), but 24-h respiratory exchange ratio (RER) was not different. 24-h carbohydrate oxidation was significantly elevated on the exercise days (BK = 370 +/- 18 g x d(-1), WTS = 349 +/- 23 g x d(-1), P > 0.05) compared with Con (249 +/- 29 g x d(-1), P = 0.04). 24-h fat and protein oxidation were the same on BK, WTS, and Con days. EE and macronutrient oxidation in the periods after exercise also did not differ across conditions. CONCLUSION: In men, resistance exercise has a similar effect on 24-h EE and macronutrient oxidation as a comparable bout of aerobic exercise. Neither exercise produced an increase in 24-h fat oxidation above that observed on a nonexercise control day.

hasse36
2005-01-04, 17:22
Hasse36, jag vet helt uppriktigt inte varför jag skriver det här?


Förmodligen därför att du tycker om mig :love:

Det stämmer som du säger att jag började att ifrågasätta gainers utifrån min missuppfattning av varför de används. Men där är jag inte ensam. Jag tror att de flesta som använder "sockerdrickan" inte har en aning om vare sig anabola kuvöser, mitokondrier, bärarprotein, glykogensyntes eller G-punkten.

Till att börja med trodde jag att det handlade om fjantiga Gainomax-bricks på 2 dl för 22 kronor styck, men efter ett tag gick det upp för mig att det handlar om helt andra prylar. Men jag har under de veckor som gått inte varit odelat negativ utan tvärtom startade jag en tråd om att använda potatis i stället för druvsocker. Du kanske minns den.

Men tveksamheten överväger tungt just nu och jag blir än mer tveksam efter de reaktioner jag möter både här och på halso.info. Det är en väldigt öm tå jag trampar på och jag tror att många ibland undrar över vad de håller på med.

Hur är det med dig själv Lizard? Funderar du aldrig på vad du håller på med när du dricker dina gainers?

Bite
2005-01-04, 17:44
Motiven till att ta en gainer handlar ju inte bara om energi in/ut, utan även om att motverka katabola hormoner genom att snabbt frisätta insulin(som förövrigt är önskvärt efter träning bara för att förtydliga).

reduce
2005-01-04, 18:01
På min gainer står det:
"Dagligt intag 130gram 2 gånger under dagen, bör intagas innan och efter träning."
Så efter att läst en del här nu så har jag dragit slutsatsen att det inte vore vidare smart att följa dessa anvisningar? (D.v.s. att inte dricka en gainer på vilodagarna) Eller är jag helt fel ute?

King Grub
2005-01-04, 18:07
På min gainer står det:
"Dagligt intag 130gram 2 gånger under dagen, bör intagas innan och efter träning."
Så efter att läst en del här nu så har jag dragit slutsatsen att det inte vore vidare smart att följa dessa anvisningar? (D.v.s. att inte dricka en gainer på vilodagarna) Eller är jag helt fel ute?

Aldrig gainer på vilodagar. Vill du ha proteintillskott dagar du inte tränar köper du ett rent proteinpulver och äter långsamma kolhydrater till. De där anvisningarna säger väl inte att du skall ta en portion på vilodagarna? Före och innan träning betyder väl just före och innan träningspasset?

reduce
2005-01-04, 18:19
Aldrig gainer på vilodagar. Vill du ha proteintillskott dagar du inte tränar köper du ett rent proteinpulver och äter långsamma kolhydrater till. De där anvisningarna säger väl inte att du skall ta en portion på vilodagarna? Före och innan träning betyder väl just före och innan träningspasset?

Skriver innan jag tänker efter själv, du har alldeles rätt king grub.

johnnytex
2005-01-04, 18:45
F** vad den här tråden har spårat. Min fråga från början var om det fanns diabetes risk av att dricka gainer, inte om det vara bra för muskeltillväxt eller om Hasse36 svettas som ett djur i sina träningställ

Sverker
2005-01-04, 19:00
F** vad den här tråden har spårat. Min fråga från början var om det fanns diabetes risk av att dricka gainer, inte om det vara bra för muskeltillväxt eller om Hasse36 svettas som ett djur i sina träningställ

Men den har ju varit både givande och kul.

Vi har t o m fått reda på ( av King Grub, sida 5. ) vad energiförbrukningen är för en 76 kg man under träning med vikter i 70 minuter blir:

" During WTS, subjects performed a 70-min circuit consisting of four sets of 10 different exercises at 70% of exercise-specific 1-repetition maximum and expended 448 +/- 21 kcal (P < 0.001 vs BK). "

King Grub har ju också visat att ifall man tränar så gör det inget att man överäter ! Insulinkänsligheten försämras inte då :nono:
"RESULTS: insulin action had improved in 5 out of 6 individuals. In conclusion, the data presented in this preliminary report indicate that a small weight gain due to overfeeding in lean, healthy, physically active individuals is associated with rise in circulating leptin levels but not with worsening of insulin action."

Horm Metab Res. 1999 May;31(5):323-5. "


Vilket gör att JAG antar att ifall du tränar mer än 70 minuter vid 70 % av ditt maxlyft så kan du utan risk dricka din gainer :D

johnnytex
2005-01-04, 19:05
Men den har ju varit både givande och kul.

Vi har t o m fått reda på ( av King Grub, sida 5. ) vad energiförbrukningen är för en 76 kg man under träning med vikter i 70 minuter blir:

" During WTS, subjects performed a 70-min circuit consisting of four sets of 10 different exercises at 70% of exercise-specific 1-repetition maximum and expended 448 +/- 21 kcal (P < 0.001 vs BK). "

King Grub har ju också visat att ifall man tränar så gör det inget att man överäter ! Insulinkänsligheten försämras inte då :nono:
"RESULTS: insulin action had improved in 5 out of 6 individuals. In conclusion, the data presented in this preliminary report indicate that a small weight gain due to overfeeding in lean, healthy, physically active individuals is associated with rise in circulating leptin levels but not with worsening of insulin action."

Horm Metab Res. 1999 May;31(5):323-5. "


Vilket gör att JAG antar att ifall du tränar mer än 70 minuter vid 70 % av ditt maxlyft så kan du utan risk dricka din gainer :D

Mja, 70 min pass kör jag nog aldrig, men kanske 50min. Men jag tror iaf jag tar i mer än 70% :bpump: , hoppas jag :confused:

Jag har kört med 0.8g kolisar/kg samt 0.4 protein/kg så jag ligger ju inte på bamse gainersna. Jag tänkte det var lagom för min träningsdos på 50min?

Kan väl tilläggas att denna gainer splittas på en före och en efterdrink, om det har nån betydelse.

hasse36
2005-01-04, 19:23
Vi har t o m fått reda på ( av King Grub, sida 5. ) vad energiförbrukningen är för en 76 kg man under träning med vikter i 70 minuter blir:

" During WTS, subjects performed a 70-min circuit consisting of four sets of 10 different exercises at 70% of exercise-specific 1-repetition maximum and expended 448 +/- 21 kcal (P < 0.001 vs BK). "


Att träna på 70% av max eller på 60% som i Honns referens är inte styrketräning. Det är uppvärmning inför styrketräning. Detta måste alla hålla med om. Även de som ser rött när de ser att det är hasse36 som säger det. Rehabiliteringsträning kanske, men styrketräning nej!

Det är lättare att förbruka mycket energi då belastningen är låg.
Båda undersökningarna känns riggade.



King Grub har ju också visat att ifall man tränar så gör det inget att man överäter ! Insulinkänsligheten försämras inte då :nono:
...
Vilket gör att JAG antar att ifall du tränar mer än 70 minuter vid 70 % av ditt maxlyft så kan du utan risk dricka din gainer :D

Nu vet jag inte om du skämtar... skit samma, jag hugger ändå.

Nej, nej, NEJ!!! Överätning och gainer är inte samma sak.

z_bumbi
2005-01-04, 19:40
Det är lättare att förbruka mycket energi då belastningen är låg.


Hur då?

Allan
2005-01-04, 19:40
Utan att ens vara intresserad av att gå i teoretisk clinch angående hur man översätter/värderar olika studier vil jag bara tillföra följande: Jag har själv ätit gainers och på annat sätt extremöverdrivit mitt kolhydratintag under många, många år. Och inte bara jag, utan hela landslag med tyngdlyftare och olympiska lyftare, för att inte tala om alla dessa bodybuilders har verkligen vräkt i oss gainersprodukter (som ändå är oerhört mycket nyttigare idag än de var i slutet av 80-talet). Jag kan även gå utomlands och referera till bekanta där - och så vidare.
Fullständigt ovetenskapligt givetvis, men samtidigt är inte de här sporterna större än att man kan ha hyfsad koll på dem, om man har ett stort intresse. Och diabetes är inte vanligare i de här grupperna än i andra grupper. Snarare tvärtom.
Jag tycker ju att jag med mitt stora kontaktnät borde ha sprungit på dem ofta om det verkligen fanns en risk; just för att jag befunnit mig bland storkonsumenterna. Men näe...

Däremot träffar jag på diabetiker/folk i riskzonen oftare i mitt civila arbete. Men då handlar det ju faktiskt om den överätande jobbaren som är inaktiv.

Så ät du din gainers - jag kan säkert komma på ett gäng saker som skulle vara mer riskabla än just den.

allan

King Grub
2005-01-04, 19:45
Att träna på 70% av max eller på 60% som i Honns referens är inte styrketräning. Det är uppvärmning inför styrketräning. Detta måste alla hålla med om. Även de som ser rött när de ser att det är hasse36 som säger det. Rehabiliteringsträning kanske, men styrketräning nej!

Det är lättare att förbruka mycket energi då belastningen är låg.
Båda undersökningarna känns riggade.




Nu vet jag inte om du skämtar... skit samma, jag hugger ändå.

Nej, nej, NEJ!!! Överätning och gainer är inte samma sak.

Nu är argumenten slut, eller? Dina tidigare inlägg har i alla fall varit motiverade och sakliga, men det där kändes mest som mothugg för sakens skull.

Zakath
2005-01-04, 19:54
Påminner inte hasse36 om en snällare version av Heinz? :love:

Mods är välkomna att ta bort mitt inlägg om de finner det opassande, jag var bara tvungen att säga det. Jag har inget att tillföra debatten, eftersom allt redan är sagt.

Sverker
2005-01-04, 20:16
Nu vet jag inte om du skämtar... skit samma, jag hugger ändå.

Nej, nej, NEJ!!! Överätning och gainer är inte samma sak.

Är det inte ?
Mycket energi in på en viss tid ?
Tvärtom borde en gainer vara ännu MINDRE belastning på bukspottkörteln och insulinkänsligheten eftersom exponeringen är kortare :nono:

Det är ju trots allt det vi ventilerar. Kroppens förmåga att ta emot och lagra in energi UTAN att den trubbas av och måste öka mängden insulin som frisätts för att hålla blodsockret på en normal nivå.

King Grub
2005-01-04, 20:36
Ett stycke ur en färsk review från Sports Science Exchange 93, VOLUME 17 (2004) Number 2, av Edward Coyle, en av världens absolut ledande inom området:

"The supplement to this article presents recently published recommendations from world experts (Burke et al., 2004) aimed at athletes who need to quickly resynthesize muscle glycogen. Given that complete muscle glycogen restoration takes at least 20-24 hours, athletes should not waste time. They should ingest approximately 1 gram of carbohydrate/kg each hour after exercise until they eat their next large meal. As discussed by Burke et al. (2004), attention has recently been focused on whether there is a benefit of adding protein (20-25% of energy intake) to a carbohydrate recovery drink. It seems that adding protein to a carbohydrate recovery drink speeds glycogen recovery over the first 40 minutes, yet this benefit is lost by 60 and 120 min. However, there may be an additional surge in glycogen resynthesis when protein is added to a carbohydrate feeding taken after 2 hours of recovery (Ivy et al., 2002). This potential benefit of adding protein to recovery drinks may be negated by giving larger and more frequent carbohydrate feedings (Burke et al., 2004), but this seems to require a large positive energy balance and thus may not be practical. "

kampsporttjej
2005-01-04, 21:12
king grub... var i den studien du nyss postade står det att det skall vara snabbaste möjliga kolhydraten med GI på 140 och snabbast möjliga protein som bör utgöra energin en timme efter passet?

hasse36
2005-01-04, 21:15
Tvärtom borde en gainer vara ännu MINDRE belastning på bukspottkörteln och insulinkänsligheten eftersom exponeringen är kortare :nono:

Det är ju trots allt det vi ventilerar. Kroppens förmåga att ta emot och lagra in energi UTAN att den trubbas av och måste öka mängden insulin som frisätts för att hålla blodsockret på en normal nivå.

Ja det må jag säga. Nu gick jag på grund. Så det är bättre ju högre GI maten har...

Jag kan inte argumenter emot detta.

Mitt resonemang bygger på att det är förenat med en risk att äta mat med högt GI och att dena risk inte försvinner bara för att man dammsuger och står och myser på gymmet.

Det skall bli oerhört intressant att läsa reaktionen från King Grub. Ja, om han nu inte är så inställd på att jag skall ha stryk så att det får passera.

hasse36
2005-01-04, 21:30
Nu är argumenten slut, eller? Dina tidigare inlägg har i alla fall varit motiverade och sakliga, men det där kändes mest som mothugg för sakens skull.

Nej King Grub mina argument är verkligen inte slut men du måste precisera exakt vad jag har sagt utan att argumentera.

Betänk att jag för ett krig på många fronter utan någon allierad i detta forum. Ingen jävel reagerar på att man i rapporterna talar om "styrketräning" när belastningen ligger på 60% resp 70% av max.

Är det ingen på forumet som har hört talas om MAX-OT?
Är det ingen på forumet som har hört talas om pyramidträning?
Är det ingen på forumet som har hört talas om 5X5?

Driver ni med mig? Är detta någon slags nollning? Färskingar skall ha stryk?

King Grub
2005-01-04, 21:32
king grub... var i den studien du nyss postade står det att det skall vara snabbaste möjliga kolhydraten med GI på 140 och snabbast möjliga protein som bör utgöra energin en timme efter passet?

Den studien handlade inte om proteinets upptagshastighet. Om kolhydrat, däremot:

Det står i referenserna Coyle listade; han refererar till "Carbohydrate-rich foods with a moderate to high glycaemic index provide a readily available source of carbohydrate for muscle glycogen synthesis, and should be the major carbohydrate choices in recovery meals." ur J Sports Sci. 2004 Jan;22(1):15-30. Carbohydrates and fat for training and recovery angående GI efter träning.

Denna analys är ju svår att misstolka:

"Type of carbohydrate
Another factor to consider is the type of carbohydrate. Glycogen is
made of glucose molecules, so that dietary carbohydrates made of
glucose (starch, maltodextrins, dextrose) are its most natural dietary
precursors. Fructose is a sugar that seems to be easily stored in
liver glycogen. However, fructose and fructose-containing sugars
(e.g. sucrose – table sugar) are not optimal for muscle glycogen
storage because they are less insulinogenic than glucose, and
because fructose needs to first be transformed in the liver before it
can be released into the circulation as glucose and taken up by
muscle. For instance, Bowtell et al. [9] compared glucose and
sucrose drinks and found that a glucose polymer drink (330 ml,
concentration 18.5%) promoted a slightly more rapid storage of
glycogen in skeletal muscle during the 4-h period of recovery than
an isoenergetic sucrose drink. This was supported by the lower
plasma glucose concentration produced by the sucrose drink,
which was attributed to the fructose moiety of the sucrose. Part of
this effect may be related to the lower osmolality of the polymer
drink facilitating gastric transit, however the calculated rates of
gastric emptying of both drinks were similar. It should be noted
that the amount of carbohydrate ingested, expressed per hour, was
small (0.2 g·kg–1·h–1). In another study, Piehl Aulin et al. [32]
compared two energy equivalent, concentrated carbohydrate
drinks (150 g·l–1, 300 g carbohydrate over 90 min), one containing
a polyglucoside (osmolarity 84 mosmol·l–1), and one containing
monomers and oligomers of glucose (350 mosmol·l–1) on
muscle glycogen resynthesis. Mean glycogen synthesis rate was
significantly higher during the initial 2 h after the polyglucoside
drink compared with the glucose drink (10 vs. 6 mmol·kg–1·h–1).
These data indicate that the osmolality of the carbohydrate drink
may influence the rate of resynthesis of glycogen in muscle. It is
tempting to speculate that the transit of the hypotonic polymer
drink through the stomach was faster than that of the hypertonic
glucose drink, however mean blood glucose and insulin concentrations
did not differ between the two drinks, which argues against
this explanation. Of the two chief physical factors defining the
concentration of carbohydrate solutions (mass concentration and
molar concentration), it is clear that osmolality plays a weaker role
on the speed of gastric emptying than energy density, or the weight
of the carbohydrate dissolved. This was again recently confirmed
(preliminary data) when gastric osmolality was found to have little
effect on the gastric emptying rate, at least of dilute carbohydrate
solutions [39]. The reason why, despite this, more energy dense
hypotonic carbohydrate drinks may promote faster glycogen storage
than hypertonic ones is unclear.

The glycemic index of a carbohydrate or a carbohydrate-rich food
is a normalized score of the magnitude of the rise in blood glucose
induced by its ingestion. As a fast, meaningful, and prolonged
elevation in blood sugar concentration over a few hours is required
for optimal glycogen resynthesis, high glycemic index carbohydrates
ingested at frequent intervals following exercise are the
best choice. This is not difficult to achieve with beverages, as
most of them are composed of easily available sugars with a high
glycemic index. If the supplement is a food (e.g. an energy bar),
some critical sense is occasionally needed to select the one with
an appropriate formulation. Combinations of different nutrients in
a food, such as lipids or fiber, can reduce the glycemic index of
the carbohydrate component.

Liquid and solid carbohydrate supplements
As the immediate postexercise phase usually overlaps with the
need to achieve complete rehydration, the most practical form of
carbohydrate at this time is a sports drink. Furthermore, following
strenuous exercise a drink is often more easily tolerated by the gut
than a solid food and it may be the only practical way to deliver
carbohydrate energy effectively. Another occasion when beverages
are preferred is when the recovery time before the next exercise
is short: carbohydrates in solution transit through the stomach
with less delay, they increase blood glucose and insulin earlier
than solids [e.g. 35] because of the time needed for digestion of the
solid food mass. With a food, there may be further delay due to
fat or dietary fiber components. The exact formulation of a postexercise
carbohydrate drink, although important, is probably less
critical than that of a drink consumed during exercise, when gastrointestinal
function is compromised and concurrent needs compete
with each other (e.g. optimal rehydration competing with optimal
energy supply). Overall, the consumption of concentrated carbohydrate
solutions (up to 30% by weight) enhances carbohydrate
delivery and glycogen synthesis, despite impaired gastric emptying
and fluid replacement.

Together, these data underscore the importance of early
postexercise refeeding and mitigate the role of high circulating
insulin per se, as well as the relevance of proteins and insulinogenic
amino acids, on glycogen storage. To maximize the rate of
muscle glycogen storage during short-term recovery, it is concluded
that a large carbohydrate supplement ingested as soon after
exercise as possible is the most effective option. If less carbohydrate
consumption is desired, a similar rate of glycogen storage
can be achieved with the addition of protein and amino acid
supplements. Furthermore, if the results of the study by Ivy et al.
[20] can be confirmed, they suggest that a carbohydrate-protein
supplement would be advantageous when the recovery time is
extremely limited."

Nutrition and recovery of muscle energy stores
after exercise, Sportmedizin und Sporttraumatologie, 2003

Rekommendationerna för kroppsbyggare är ju rätt klara:

"Consumption of protein/amino acids and carbohydrate immediately before and after training sessions may augment protein synthesis, muscle glycogen resynthesis and reduce protein degradation. The optimal rate of carbohydrate ingested immediately after a training session should be 1.2 g/kg/hour at 30-minute intervals for 4 hours and the carbohydrate should be of high glycaemic index."

Sports Med. 2004;34(5):317-27. Macronutrient considerations for the sport of bodybuilding.

En klassiker på området:

http://www.abcbodybuilding.com/scientific.php

Ivy (ännu en auktoritet) säger:

"To maximize glycogen resynthesis after exercise, a carbohydrate supplement in excess of 1.0 g x kg(-1) body wt should be consumed immediately after competition or a training bout. Continuation of supplementation every two hours will maintain a rapid rate of storage up to six hours post exercise. Supplements composed of glucose or glucose polymers are the most effective for replenishment of muscle glycogen"

Int J Sports Med. 1998 Jun;19 Suppl 2:S142-5. Glycogen resynthesis after exercise: effect of carbohydrate intake.

Allan
2005-01-04, 21:41
Är det ingen på forumet som har hört talas om MAX-OT?
Skräp
Är det ingen på forumet som har hört talas om pyramidträning?
Har jag tränat sen 1975
Är det ingen på forumet som har hört talas om 5X5?
Testade jag på första gången 1976

Driver ni med mig? Är detta någon slags nollning? Färskingar skall ha stryk?

Om du vill diskutera träningsmetoder är du välkommen in i Träningsforumet....


allan

Jorgen
2005-01-04, 21:50
Är det ingen på forumet som har hört talas om MAX-OT?
Är det ingen på forumet som har hört talas om pyramidträning?
Är det ingen på forumet som har hört talas om 5X5?

Driver ni med mig? Är detta någon slags nollning? Färskingar skall ha stryk?
Tycker nog att du skall surfa runt lite på forumet innan du drar sådana slutsatser.
Vi har flertalet Svenska mästare i både bodybuilding och athletic fitness här. Tom en världsmästare i bänk. Många väldigt kunniga personer inom kost, näringslära, anatomi och träning.
Men som Allan skrev så ta det i träningsdelen av forumet.

//Jörgen

hasse36
2005-01-04, 22:02
Det är lättare att förbruka mycket energi då belastningen är låg.

Hur då?

Inom fysiken så definieras energi som kraften multiplicerad med sträckan. W=F*s. Om man halverar belastningen så halverar man kraften och därmed halverar man energin.

Utgå från att man klarar en 3:a på 100 kg.
Att göra 3 repetitioner på 100 kg är (teoretiskt) detsamma som att göra 6 repetitioner på 50 kg. Alla som styrketränar vet att det då är oerhört mycket enklare att öka till 12 repetitioner på 50 kg än att öka till 6 repetitioner på 100 kg.

Jag är medveten om att detta mekanistiska sett att se på kroppen kan ha sina felkällor men det förklarar i princip varför det är lättare att förbruka mycket energi då belastningen är låg.

hasse36
2005-01-04, 22:06
Om du vill diskutera träningsmetoder är du välkommen in i Träningsforumet....
allan

Det var retoriska frågor.

z_bumbi
2005-01-04, 22:20
Inom fysiken så definieras energi som kraften multiplicerad med sträckan. W=F*s. Om man halverar belastningen så halverar man kraften och därmed halverar man energin.

Utgå från att man klarar en 3:a på 100 kg.
Att göra 3 repetitioner på 100 kg är (teoretiskt) detsamma som att göra 6 repetitioner på 50 kg. Alla som styrketränar vet att det då är oerhört mycket enklare att öka till 12 repetitioner på 50 kg än att öka till 6 repetitioner på 100 kg.

Jag är medveten om att detta mekanistiska sett att se på kroppen kan ha sina felkällor men det förklarar i princip varför det är lättare att förbruka mycket energi då belastningen är låg.

3 reps på 100 kg är inte ens i teorin samma sak som att göra 6 reps på 50 kg så var ville du komma med det? Du kan inte räkna på så förenklade modeller när det gäller energiåtgång vid styrketräning..

Även om du skulle har rätt på den punkten så vad har det med huvudfrågan att göra då det ju inte är en ersättning för energin du förbrukar under ett pass som du stoppar i dig efter passet? Du kan inte vikta det du förbrukar under passet mot det du stoppar i dig direkt efter på något sätt även om det har visat sig i inlägg efter inlägg i den här tråden att förbrukningen är ganska hög även vid styrketräning (Iofs ingen nyhet om man läst på lite..).

Vad gäller 5x5 så är det ju inte så långt från 60-70% som du inte tycker stämmer..

Chandler
2005-01-04, 23:20
Max OT

Skräp

allan



Berätta gärna mera för oss som inte var födda 1975. :D

Jorgen
2005-01-04, 23:36
Max OT

Berätta gärna mera för oss som inte var födda 1975. :D
Starta en egen tråd om det i träningsdelen av forumet är du snäll.
Här är det kost och näring som skall disskuteras.

//Jörgen

Lizard
2005-01-05, 00:07
Förmodligen därför att du tycker om mig :love:

Det stämmer som du säger att jag började att ifrågasätta gainers utifrån min missuppfattning av varför de används. Men där är jag inte ensam. Jag tror att de flesta som använder "sockerdrickan" inte har en aning om vare sig anabola kuvöser, mitokondrier, bärarprotein, glykogensyntes eller G-punkten.

Till att börja med trodde jag att det handlade om fjantiga Gainomax-bricks på 2 dl för 22 kronor styck, men efter ett tag gick det upp för mig att det handlar om helt andra prylar. Men jag har under de veckor som gått inte varit odelat negativ utan tvärtom startade jag en tråd om att använda potatis i stället för druvsocker. Du kanske minns den.

Men tveksamheten överväger tungt just nu och jag blir än mer tveksam efter de reaktioner jag möter både här och på halso.info. Det är en väldigt öm tå jag trampar på och jag tror att många ibland undrar över vad de håller på med.

Hur är det med dig själv Lizard? Funderar du aldrig på vad du håller på med när du dricker dina gainers?

Vad är det, fjärde eller femte gången vi rundar av nu inräknat alla gånger på Hälso.Info?

Jag tycker alls inte illa om dig Hasse och jag har understundom lidit lite med dig mot slutet inför den bedövande arsenal av argument som framför allt Grub exponerat dig för, men även andra, som Sverkers nackskottsargument mot slutet. Visst har det drag av nollning (räknar inte in er Grub och Sverker) men du har gjort två klassiska retoriska misstag som försatt dig i den situationen. Du har blandat in person med åsikt redan i inledningen (mig, och det skiter de flesta härinne i, och Grub) och du har varit fast förvissad att du kunde såga alla argument utan att behöva backa en tum, utan att ha extremt torrt på fötterna.

Jag har ett förslag som du kan få prova själv; träna och ät en månad som du gör idag och väg dig innan och efter träningsperioden och en där du dricker 20g protein/40g dextropur precis innan träningen och samma precis efter och väg dig vid avslutad period. Vill du veta mer precist kan du köpa en kaliper för en trehundring och fettmäta dig samtidigt om du är orolig för att lägga på hullet.

Deal?


Lizard

obesogen
2005-01-05, 00:18
Tack för mycket intressant läsning grabbar! Och hasse, jag tror de flesta här inne uppskattar att du ifrågasätter, det är nästan alltid bra att ha ett kritiskt tänkande. Jag har lärt mig mycket i den här tråden. :thumbup:

King Grub
2005-01-05, 07:32
Hasse36: om du har fått uppfattningen att jag är "inställd på att jag skall ha stryk" så är det absolut inte meningen från min sida. Om det har kunnat uppfattats så i diskussionens hetta ber jag om ursäkt.

Sverker
2005-01-05, 08:33
Ja det må jag säga. Nu gick jag på grund. Så det är bättre ju högre GI maten har...

Jag kan inte argumenter emot detta.



Ursäkta :em: Kunde inte i min vildaste fantasi tro att någon skulle missförstå det jag skrev tidigare om överätning, gainer och risk för diabetes.

Överätningen som King Grub visade med en studie:
"Six (5 males and 1 female; age 26.6+/-1.0 years; BMI 21.5+/-0.9, body fat 17.4+/-2.2%) healthy individuals were enrolled in an overfeeding study (caloric surplus 22.5-26.5 kcal/kg/day) to achieve up to 10% weight gain over 4-6 week period..."

Är en traditionell bulk vad jag kan läsa. 10 % viktökning på 6 veckor blir ju över ett kilo i veckan för en 80 kg person. En sådan kraftig viktökning måste, enligt mig, ske genom flera större måltider under dagen.

När jag skrev att en gainer var en kort exponering menade jag ETT tillfälle under dagen. Ett tillfälle när känsligheten för insulin är som störst. Även om avsikten med gainer för de flesta är att bygga MER muskelmassa och ÖKA kroppsvikten så är det inte 1 kg per vecka.



GI är ett mått på hur snabbt kolhydrater höjer försökspersonernas blodsocker en viss tid efter måltiden. Dessa försök gör ju relativt standardiserade för att minimera olika felkällor. De tar inte upp att GI på en måltid också varierar med näringstatus hos försökspersonen ( tomma eller fulla glykogenförråd ) eller vad försökspersonen ätit tidigare under dagen ( King Grub har ju studier som visar att fett på morgonen HÖJER GI på ett livsmedel i måltiden efteråt ).

Efter träningen, och nu antar jag att Kolozzeums medlemmar inte mesar runt på gymmet utan ger järnet i träningen, är känsligheten för insulin högst och således GI på maltodextrinet/druvsockret som lägst.

Maltodextrin/druvsocker som man äter just för att optimera återhämtningen, inget annat.

stx
2005-01-05, 09:18
Jag kan hålla med hasse36 i att det är frågan om det är motiverat att inta "stora" gainers och liknande för alla, tyvärr finns det ju en del som knappt inte vet varför dom gör det och heller inte tränar "hårt".

Man blir imponerad av vilken kunskap det finns på detta forum. :kickass:

hasse36
2005-01-05, 09:26
Om det har kunnat uppfattats så i diskussionens hetta ber jag om ursäkt.

Det är lugnt King Grub. Du har inte större anledning att be om ursäkt än vad jag har. Jag gillar att fightas mot auktoriteter och jag är övertygad om att både du, Lizard och de andra tunga grabbarna på forumet tål ett par smällar.

Men det gör jag också.

LunaSpice
2005-01-05, 12:00
GI är ett mått på hur snabbt kolhydrater höjer försökspersonernas blodsocker en viss tid efter måltiden.

Jag har en fråga ang. GI-definition: I de studier jag har läst om GI (från 2000 och framåt) så definieras det inte i första hand som själva hastigheten av höjningen och amplituden på blodsockerkurvan som mäts utan mer som hela arean under blodsockerkurvan. Har jag fel eller definieras det olika på olika ställen? Skulle vara konstigt isf. Jag hänvisar främst till Anette Järvis studier samt FAO´s expertpanel.

William
2005-01-05, 14:38
Jag har en fråga ang. GI-definition: I de studier jag har läst om GI (från 2000 och framåt) så definieras det inte i första hand som själva hastigheten av höjningen och amplituden på blodsockerkurvan som mäts utan mer som hela arean under blodsockerkurvan. Har jag fel eller definieras det olika på olika ställen? Skulle vara konstigt isf. Jag hänvisar främst till Anette Järvis studier samt FAO´s expertpanel.

Det stämmer att det är arean som mäts och det är det definitionen syftar på. Har själv funderat en hel del på det och varför man talar om hastighet.

Har inget säkert svar på det men jag gissar på att det finns uttrymme för att tolka det så att större area under en viss tid kräver en högre hastighet än en mindre area under samma tid. Det är väl detsamma som antal meter per tidsenhet eller antal liter per tidsenhet osv.

Mvh

William

Peter
2005-01-05, 15:23
Ja definitonen är ju ytan under kurvan 2 timmar efter intag av 50 gram kolhydrat. Har också tänkt att med tillräckligt snabb kolhydrat borde GI bli lägre, eftersom kurvan blir mycket hög och hinner ner innan de två timmarna vilket borde ge mindre yta än om den toppar högt och sen skär fastenivån efter exakt två timmar.

Men så snabba kolhydrater kanske inte går att få fram?

King Grub
2005-01-05, 15:25
Men så snabba kolhydrater kanske inte går att få fram?

Svårt. Så här ser det ut jämförelsen glukos/linser; blodsockersvar under två timmar (ref: Jennie Brand-Miller: The New Glucose Revolution):

Peter
2005-01-05, 15:31
Grub: Vad är det för skala på dina bilder, alltså var går 2 timmargränsen? Är det samma skala på dem skulle ju blodsockret komma ner i fastenivån vid samma tidpunkt????

King Grub
2005-01-05, 15:34
Grub: Vad är det för skala på dina bilder, alltså var går 2 timmargränsen? Är det samma skala på dem skulle ju blodsockret komma ner i fastenivån vid samma tidpunkt????

Det är samma skala, efter intag av lika mängder kolhydrat från glukos (GI 100) och linser (GI 40). Energimängden i linsmålet är större pga proteinet, men mängden kolhydrat är densamma.

Peter
2005-01-05, 15:36
Konstigt! Enligt de bilderna är ju blodsockret tillbaka på fastenivån vid samma tidpunkt. Kan väl inte stämma?

King Grub
2005-01-05, 15:51
Konstigt! Enligt de bilderna är ju blodsockret tillbaka på fastenivån vid samma tidpunkt. Kan väl inte stämma?

Jag har flera andra studier som pekar på samma sak, att det är toppen som är olika, inte längden.

Sverker
2005-01-05, 15:55
Bra att någon reder ut det hela.



Men praktiskt ( som diabetiker ) vill jag ha ett kolhydrat som så lite som möjligt skall avvika från grundnivån, KGs linser.

Vad vill du få fram med " Supersnabba " kolhydrat Peter ?
Ytan blir lägre eftersom insulinsvaret blir så snabbt att blodsockret istället dippar efter 90 minuter :( vilket säkert ingen vill ha.

Peter
2005-01-05, 16:08
Det stämmer i så fall inte med de studier och bilder jag har.

En bild jag har är från Eur J Clin Nutr. 1991 Oct;45(10):489-99. Granfeldt Y, Bjorck I, Hagander B.

Där ligger de långsamma kolhydraterna (pasta) kvar rätt högt efter 2 timmarsgränsen medan de snabba (vitt bröd) då redan var nere något under fastenivån. Man säger också "The rate of in vitro starch digestion in pasta was also slower than in bread. In contrast to the pasta products, bread resulted in a prominent hypoglycaemia in the late phase, that is a drop below fasting blood glucose level."

Sverker: Ville inte få fram något med supersnabba mer än att om vi hade en kolhydrat som peakade efter säg 2 minuter och sen gick ner igen och var tillbaka på starläget redan efter 1 timme, skulle ytan bli mindre.

King Grub
2005-01-05, 16:17
Det stämmer i så fall inte med de studier och bilder jag har.

Brand-Miller förklarade 2003 att de äldre mätningarna inte är tillförlitliga, då de dels inte baserades på kapillärtester, samt "Differences in glycemic indexes are falsely elevated when based only on a comparison of the differences in blood glucose elevation instead of on the entire change in blood glucose levels." Vilket i och för sig studien ovan kanske tar hänsyn till, men det är en förklaring till diskrepanser.

Peter
2005-01-05, 16:29
Så det föreligger alltså ingen risk för blodsockerfall efter några timmar om man intar väldigt snabba kolhydrater jämfört med långsamma?

Så om jag ska träna i 2 timmar utan att ha möjlighet att fylla på med kolhydrater under träningen, så kommer jag inte öka risken för blodsockerfall (under fastenivån) genom att dricka maltodextrin 30 minuter innan träningen jämfört med att äta långsamma kolhydrater?

Talar i så fall emot bland annat The Role of Type and Strukture of Complex Carbohydrates Repsonse to Physical Exercise Int. J Sports Med 1993 nr 14 s 224-231 där blodsockret med spagetti från minut 60 och framåt låg över glukos, innan det låg glukosen avsevärt högre.

Zakath
2005-01-05, 16:40
Så det föreligger alltså ingen risk för blodsockerfall efter några timmar om man intar väldigt snabba kolhydrater jämfört med långsamma?

Så om jag ska träna i 2 timmar utan att ha möjlighet att fylla på med kolhydrater under träningen, så kommer jag inte öka risken för blodsockerfall (under fastenivån) genom att dricka maltodextrin 30 minuter innan träningen jämfört med att äta långsamma kolhydrater?

Talar i så fall emot bland annat The Role of Type and Strukture of Complex Carbohydrates Repsonse to Physical Exercise Int. J Sports Med 1993 nr 14 s 224-231 där blodsockret med spagetti från minut 60 och framåt låg över glukos, innan det låg glukosen avsevärt högre.



Det förklarar ju varför de "omtalade" blodsockerfallen helt har uteblivit för mig även om jag börjat med företräningsdrink :thumbup:

King Grub
2005-01-05, 16:50
"Six endurance-trained men performed three exercise trials on a cycle ergometer after ingesting either a high glycemic index (HGI), low glycemic index (LGI), or placebo (Con) meal 45 min before exercise. During each trial, subjects cycled at a workload corresponding to 70% peak oxygen uptake for 120 min, followed by a 15-min performance cycle where total work (kJ) was measured. Ingestion of HGI resulted in an elevated (P < 0.01) blood glucose concentration 15 min after ingestion, compared with LGI and Con, but there were no differences in the glycemic responses to the meals thereafter, despite plasma insulin concentration being higher (P < 0.01) throughout the rest period after ingestion of HGI compared with LGI and Con"

J Appl Physiol. 1996 Sep;81(3):1115-20.

Men studierna jag har kollat upp visar på väldigt varierande resultat.

King Grub
2005-01-05, 16:58
En studie från 2000.

http://jap.physiology.org/content/vol89/issue5/images/large/dg1100256002.jpeg

Rates of plasma glucose appearance (Ra; A) and disappearance (Rd; B) at rest and during submaximal exercise with the ingestion of a HGI, LGI, and Con meal. Values are means ± SE; n = 7 subjects. Open bar, ingestion; solid bar, exercise * Difference in HGI compared with LGI and Con, P < 0.05. dagger Difference in Con compared with LGI, P < 0.05.

Inte under fastenivåerna trots skillnader där.

Peter
2005-01-05, 17:33
Ok, intressant.

King Grub
2005-01-05, 17:40
Hittade en rätt färsk, gällande glukos före träning och eventuell hypoglykemi:

"During exercise, plasma glucose concentrations decreased during the first 5 min of exercise and then stabilized in all trials at concentrations that would not be considered to be hypoglycaemic. There were no significant differences in glucose or insulin concentrations between the three trials during exercise. These data suggest that the glycaemic response to ingestion of 75 g of CHO 45 min pre-exercise is similar during exercise of different intensities."

Eur J Appl Physiol. 2003 Jan;88(4-5):466-71. Epub 2002 Nov 27.

Peter
2005-01-05, 17:49
Hittade en rätt färsk, gällande glukos före träning och eventuell hypoglykemi:

"During exercise, plasma glucose concentrations decreased during the first 5 min of exercise and then stabilized in all trials at concentrations that would not be considered to be hypoglycaemic. There were no significant differences in glucose or insulin concentrations between the three trials during exercise. These data suggest that the glycaemic response to ingestion of 75 g of CHO 45 min pre-exercise is similar during exercise of different intensities."

Eur J Appl Physiol. 2003 Jan;88(4-5):466-71. Epub 2002 Nov 27.

Jo, men i den studien är det ju frågan om 20 minuters träning. Det är ju inte så konstigt att man inte hinner få blodsockerfall då.

King Grub
2005-01-05, 18:12
Förvisso, men drinken togs 45 minuter innan aktivitet, och insulinutsöndringen borde väl toppa ungefär när cyklingen börjar (insulinutsöndringen från 50 gram glukos toppar efter 40 minuter: "Insulin concentrations peaked at 40 minutes in the glucose drink group" - J Am Diet Assoc. 2004 Dec;104(12):1800-4); under aktivetet på högre intensitetsnivåer har vi ju frisättning av t ex epinefrin som håller blodsockernivåerna uppe.

King Grub
2005-01-12, 07:31
Exerc Sport Sci Rev. 2005 Jan;33(1):17-23. Glucoregulation during and after exercise in health and insulin-dependent diabetes.

"An elegant control system prevents hypoglycemia despite dramatic increments in glucose usage by working muscle. Insulin excess disrupts this control system, leading to hypoglycemia. Recent hypoglycemic episodes blunt the glucoregulatory response to subsequent exercise, and exercise blunts the glucoregulatory response to subsequent insulin excess."

Jay-Z
2005-01-12, 07:53
Det förklarar ju varför de "omtalade" blodsockerfallen helt har uteblivit för mig även om jag börjat med företräningsdrink :thumbup:

Får inte heller dessa, har även funderat över varför då som Zakath säger många klagar ju över detta.

King Grub
2005-01-12, 08:00
Får inte heller dessa, har även funderat över varför då som Zakath säger många klagar ju över detta.

Under ansträngning frisätt glukos från levern och håller uppe blodsockret, och epinefrin utsöndras med samma effekt.

Zakath
2005-01-12, 16:15
Under ansträngning frisätt glukos från levern och håller uppe blodsockret, och epinefrin utsöndras med samma effekt.


Beror det blodsockerfall isf på dålig kost/uppladdning?

King Grub
2005-01-12, 16:17
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=36072

Styx
2005-01-12, 19:01
Tillbaka efter ett lång juluppehåll, erkänner att jag inte läst hela denna tråd men jag tänkte kommentera grundfrågorna i tråden.

När det gäller Diabetes typ 2 så är 80% av alla patienter överviktiga (fettväven frisläpper och påverkar en mängd faktorer som negativt påverkar insulinkänsligheten), dessutom äldre individer. En stark genetisk koppling finns givetvis också, 60% av patienterna har en förälder eller ett syskon med sjukdomen. Sen som vi vet så motverkar träning risken för insulinresistens.

Kontentan blir att en icke-överviktig, någorlunda tränande ung individ utan diabetes i familjen tar en väldigt väldigt liten risk när han trycker i sig gainers flera gånger i veckan. Och hur snabb är egentligen en gainer, proteinet måste ju dra ner GI hos maltodextrin/glukos en del?


PS. Grub, epinefrin är samma sak som adrenalin som kanske hellre ska användas så blir det lättare att förstå DS

King Grub
2005-01-12, 19:42
Och hur snabb är egentligen en gainer, proteinet måste ju dra ner GI hos maltodextrin/glukos en del?

Möjligen GI, men knappast insulinsvaret, då proteinpulver har lika högt II som glukos. :)

J Am Diet Assoc. 2004 Dec;104(12):1800-4, Glycemic and insulinemic responses to protein supplements.

vrålapa
2005-01-14, 15:29
Jag måste få fråga en jävla dum fråga kanske.
Ni har snackat om att det är okej att äta kolhydrater med högt gi efter och innan träning. Men jag vill veta om man äter tex en gainers som mellan mål kanske 3-4ggr om dagen, finns det inte stor risk för att få diabetes typ 1 då?

King Grub
2005-01-14, 15:33
Jag måste få fråga en jävla dum fråga kanske.
Ni har snackat om att det är okej att äta kolhydrater med högt gi efter och innan träning. Men jag vill veta om man äter tex en gainers som mellan mål kanske 3-4ggr om dagen, finns det inte stor risk för att få diabetes typ 1 då?

Typ I? Nej, men möjligen typ II, i längden. Där kan jag defintivt tänka mig en risk. Det är stor skillnad på kolhydratmetabolism och dess effekt på organismen i vila och under/efter träning.

vrålapa
2005-01-14, 16:05
Okej då får jag tacka och bocka så väldigt mycke:)

gargantua
2005-01-14, 16:40
De flesta människor som inte är invigda i GI, II, måste överlag ha ett väldigt stort intag av snabba kolhydrater vs tränande individer som (nästan) enbart äter/dricker dessa efter träning.

Borde inte chansen för diabetes vara mycket högre för någon som dagligen äter en salig av blandning av (eller någon av) tex följande produkter; vittbröd/kakor/bullar/pulvermos/snabbpasta/pizza, vs någon som enbart får i sig under 100 g maltodextrin 4 gånger i veckan (efter träning)?

Även om träningsdrinken skulle kunna ge en ökad chans till diabetes är inte den mycket mindre än vad en "vanlig" människa lider?

King Grub
2005-01-14, 16:41
De flesta människor som inte är invigda i GI, II, måste överlag ha ett väldigt stort intag av snabba kolhydrater vs tränande individer som (nästan) enbart äter/dricker dessa efter träning.

Borde inte chansen för diabetes vara mycket högre för någon som dagligen äter en salig av blandning av (eller någon av) tex följande produkter; vittbröd/kakor/bullar/pulvermos/snabbpasta/pizza, vs någon som enbart får i sig under 100 g maltodextrin 4 gånger i veckan (efter träning)?

Även om träningsdrinken skulle kunna ge en ökad chans till diabetes är inte den mycket mindre än vad en "vanlig" människa lider?

Det tror jag redan har tagits upp flera gånger i tråden. Det är som sagt en stor skillnad mellan kolhydratmetabolism i vila och under/efter aktivitet.

Sverker
2005-01-14, 17:38
Borde inte chansen för diabetes vara mycket högre för någon som dagligen äter en salig av blandning av (eller någon av) tex följande produkter; vittbröd/kakor/bullar/pulvermos/snabbpasta/pizza, vs någon som enbart får i sig under 100 g maltodextrin 4 gånger i veckan (efter träning)?



Det är ytterst påtaglig risk och en effekt av vår välfärd.