handdator

Visa fullständig version : Sned bänkpress


Karl_alfred
2004-12-30, 22:46
Efter att ha tittat på samuelssons film och pumping iron för att hitta tillbaka till den åter igen totalt borttappade motivationen la jag märke till en sak, de kör den sneda bänkpressen till mitten av bröstet! Själv har jag fått för mig att man bör köra den till halsgropen, men har oerhörda problem att inte få denna att mestadels ta på bröst, den gör mest ont i axlarna. Så vad är er åsikt kring detta? :)

Arne Persson
2004-12-30, 22:53
Efter att ha tittat på samuelssons film och pumping iron för att hitta tillbaka till den åter igen totalt borttappade motivationen la jag märke till en sak, de kör den sneda bänkpressen till mitten av bröstet! Själv har jag fått för mig att man bör köra den till halsgropen, men har oerhörda problem att inte få denna att mestadels ta på bröst, den gör mest ont i axlarna. Så vad är er åsikt kring detta? :)

Jag anser att stången skall läggas omedelbart nedanför nyckelbenen plus en något smalare fattning än vid vanlig bänkp. för att man skall kunna sträcka ut den stora bröstmuskelns övre del så effektivt som möjligt.

Otto GROV
2004-12-30, 22:55
testa o kör sne-bänkpress till mitten av pattarna de blir ju hur konstigt som helst man måste ju då pressa i en väldig kurva bakåt.
själv kör ja till övre bröst allra högst upp på bröst-muskelaturen o tycker de funkar bra.
sen blir de ju skilnad om man kör i smithen då går de ju lägga de längre ner föredrar dock att lägga den högt upp där med

Ulf A Big
2004-12-30, 22:56
För tungt på stången ! Då är det bättre ta bort lite vikter och träna in dig på övningen. Svanka ryggen! Ihop med skulderbladen och låt bröstet jobba.

När det gäller vart man skall lägga ned stången på bröstet är det lite individuellt vissa tycker om att köra ner den mot halsen känns bra (Jag tycker det) och andra gillar att lägga den lite mer i mitten. Det sistnämnda sättet gör att du kan ha mer vikt på stången vilket (Kan) ofta leder det till att man får sämre bröstmuskelkontakt och man jobbar mycket med axlarna och triceps, men det finns mycket bättre övningar för det än snedbänk/
Komihåg
1. Sänk vikten
2. Svanka ryggen ut med bröstet
3. Dra ihop skulderbladen
3. Lite smalare grepp än vid vanlig bänk

Otto GROV
2004-12-30, 23:05
För tungt på stången ! Då är det bättre ta bort lite vikter och träna in dig på övningen. Svanka ryggen! Ihop med skulderbladen och låt bröstet jobba.

När det gäller vart man skall lägga ned stången på bröstet är det lite individuellt vissa tycker om att köra ner den mot halsen känns bra (Jag tycker det) och andra gillar att lägga den lite mer i mitten. Det sistnämnda sättet gör att du kan ha mer vikt på stången vilket (Kan) ofta leder det till att man får sämre bröstmuskelkontakt och man jobbar mycket med axlarna och triceps, men det finns mycket bättre övningar för det än snedbänk/
Komihåg
1. Sänk vikten
2. Svanka ryggen ut med bröstet
3. Dra ihop skulderbladen
3. Lite smalare grepp än vid vanlig bänk



svanka ryggen är väl ingen höjdare eller?
vist lite svank blir de ju men blir de för mycket blir de ju mera som vanlig bänk eller har ja fel?

Styrkebyggare
2004-12-30, 23:12
svanka ryggen är väl ingen höjdare eller?
vist lite svank blir de ju men blir de för mycket blir de ju mera som vanlig bänk eller har ja fel?

Tycker att det krävs lite svank för att få bra stabilitet i kroppen. Om man bara har tillräcklig lutning på bänken (30-35 grader) så skall det inte vara nån risk att det blir "likadant" som vanlig bänkpress (om man inte börja lyfta på häcken och liknande förstås).

Karl_alfred
2004-12-30, 23:13
Jag anser att stången skall läggas omedelbart nedanför nyckelbenen plus en något smalare fattning än vid vanlig bänkp. för att man skall kunna sträcka ut den stora bröstmuskelns övre del så effektivt som möjligt.
Höhö du som brukar vara värsta Arnold fantomen ;)

Karl_alfred
2004-12-30, 23:14
testa o kör sne-bänkpress till mitten av pattarna de blir ju hur konstigt som helst man måste ju då pressa i en väldig kurva bakåt.
själv kör ja till övre bröst allra högst upp på bröst-muskelaturen o tycker de funkar bra.
sen blir de ju skilnad om man kör i smithen då går de ju lägga de längre ner föredrar dock att lägga den högt upp där med
Har aldrig testat men med tanke på hur ont det gör i axlarna så tänker jag nog testa nästa pass :) Sen smithmaskin är det värsta jag vet :laugh:

Arne Persson
2004-12-30, 23:15
Höhö du som brukar vara värsta Arnold fantomen ;)


Ibland måste man utveckla sig själv lite. :D

Ulf A Big
2004-12-30, 23:16
svanka ryggen är väl ingen höjdare eller?
vist lite svank blir de ju men blir de för mycket blir de ju mera som vanlig bänk eller har ja fel?
Ta och pröva de enkla knepen vid nästa pass så får du en uppfattning av vad jag menar.
Det är beprövade tekniker som ger resultat...
För lite svank
http://www.styrka.net/pix/pict0721.jpg
Rätt svank
http://www.styrka.net/pix/pict0722.jpg
Använde Johans seminarium som exempel

Karl_alfred
2004-12-30, 23:18
För tungt på stången ! Då är det bättre ta bort lite vikter och träna in dig på övningen. Svanka ryggen! Ihop med skulderbladen och låt bröstet jobba.

När det gäller vart man skall lägga ned stången på bröstet är det lite individuellt vissa tycker om att köra ner den mot halsen känns bra (Jag tycker det) och andra gillar att lägga den lite mer i mitten. Det sistnämnda sättet gör att du kan ha mer vikt på stången vilket (Kan) ofta leder det till att man får sämre bröstmuskelkontakt och man jobbar mycket med axlarna och triceps, men det finns mycket bättre övningar för det än snedbänk/
Komihåg
1. Sänk vikten
2. Svanka ryggen ut med bröstet
3. Dra ihop skulderbladen
3. Lite smalare grepp än vid vanlig bänk
För tungt kan diskuteras, jag tog och körde på 60 kg förra passet alltså 35 kg mindre än i vanlig bänk, allt över bara stången känns rejält de med :( Väldigt bra tips i övrigt :thumbup: Men det med att dra ihop skulderbladen har jag aldrig fattat, kan någon lägga upp en bild på vad som verkligen menas med detta? Vet knappt vad skulderbladen är :notme:

Karl_alfred
2004-12-30, 23:19
Ibland måste man utveckla sig själv lite. :D
Så sant! Även om det är svårt att tro när man ser Arnolds kropp :laugh:

drkrupp
2004-12-30, 23:34
Men det med att dra ihop skulderbladen har jag aldrig fattat, kan någon lägga upp en bild på vad som verkligen menas med detta? Vet knappt vad skulderbladen är :notme:

Sitt på din datorstol och låtsas att du överraskas av att en kall blöt hand läggs högt upp på din rygg. Din reaktion blir förmodligen att dra ihop skuldebladen.

Karl_alfred
2004-12-30, 23:46
Sitt på din datorstol och låtsas att du överraskas av att en kall blöt hand läggs högt upp på din rygg. Din reaktion blir förmodligen att dra ihop skuldebladen.
Perfekt!

Shadow Warrior
2004-12-31, 00:19
Perfekt!

Jag tycker det underlättar att försöka sitta i "skarven" på sittsen om du förstår vad jag menar, och inga fötter på väggen eller nått heller :nono:

mystic[-_-]
2004-12-31, 10:17
För tungt på stången ! Då är det bättre ta bort lite vikter och träna in dig på övningen. Svanka ryggen! Ihop med skulderbladen och låt bröstet jobba.

När det gäller vart man skall lägga ned stången på bröstet är det lite individuellt vissa tycker om att köra ner den mot halsen känns bra (Jag tycker det) och andra gillar att lägga den lite mer i mitten. Det sistnämnda sättet gör att du kan ha mer vikt på stången vilket (Kan) ofta leder det till att man får sämre bröstmuskelkontakt och man jobbar mycket med axlarna och triceps, men det finns mycket bättre övningar för det än snedbänk/
Komihåg
1. Sänk vikten
2. Svanka ryggen ut med bröstet
3. Dra ihop skulderbladen
3. Lite smalare grepp än vid vanlig bänk

Håller med. Stångplaceringen är olika från person till person. Jag kör till mitten av bröstet för att det känns naturligt, mot halsen får jag ont i axeln. Bara att prova sig fram

Karl_alfred
2004-12-31, 13:10
Jag tycker det underlättar att försöka sitta i "skarven" på sittsen om du förstår vad jag menar, och inga fötter på väggen eller nått heller :nono:
Yes förstår de blir ju en liten svank utav de lixom, haha de hade jag sist, vart galen på skiten eftersom man inte kan placera fötterna ordentligt om man inte är 2 meter lång.

Karl_alfred
2004-12-31, 13:12
']Håller med. Stångplaceringen är olika från person till person. Jag kör till mitten av bröstet för att det känns naturligt, mot halsen får jag ont i axeln. Bara att prova sig fram
Har alltid kört mot halsen, men det dödar ju axlarna, har man minilutning kanske de går bra. Sen så körde ju både samulsson och arnold och co till mitten så de är klart jag ska testa det.

Shadow Warrior
2004-12-31, 13:36
Har alltid kört mot halsen, men det dödar ju axlarna, har man minilutning kanske de går bra. Sen så körde ju både samulsson och arnold och co till mitten så de är klart jag ska testa det.

Givetvis, rörelsen ska vara naturlig, fixerade rörelser är för maskiner ;)

Karl_alfred
2004-12-31, 13:47
Givetvis, rörelsen ska vara naturlig, fixerade rörelser är för maskiner ;)
Yes!

mentzer
2004-12-31, 14:08
Jag anser att stången skall läggas omedelbart nedanför nyckelbenen plus en något smalare fattning än vid vanlig bänkp. för att man skall kunna sträcka ut den stora bröstmuskelns övre del så effektivt som möjligt.

Funkar inte flyes bättre i det syftet?

Toljanen
2004-12-31, 14:17
Kolla in Dorian Yates i blood and guts. Där har ni fulländad teknik. :thumbup:

Karl_alfred
2004-12-31, 14:18
Kolla in Dorian Yates i blood and guts. Där har ni fulländad teknik. :thumbup:
Själv vill jag gå hela väge ner dock!

Toljanen
2004-12-31, 15:50
Själv vill jag gå hela väge ner dock!

Räcker inte ner till bröstet? Eller menar du golvet? :confused:

Shadow Warrior
2004-12-31, 15:54
Räcker inte ner till bröstet? Eller menar du golvet? :confused:

Funderade på det också... dorian nuddar ju pecsen såvitt jag kommer ihåg...

Toljanen
2004-12-31, 15:59
Funderade på det också... dorian nuddar ju pecsen såvitt jag kommer ihåg...
Jag blev lite osäker och kollade precis och visst går han ner till bröstet i sitt träningsset. Under första uppvärmningsetten vänder han någon cm ovanför bröstet och det beror på låg vikt och mycket massa + att det blir kraftigare stretch i bottenläget när man landar stången högre upp.

Karl_alfred
2004-12-31, 16:02
Räcker inte ner till bröstet? Eller menar du golvet? :confused:
Har absolut för mig att han stannar innan han nuddar bröstet, på vissa reps och då menar jag inte uppvärmningsrepsen.

Toljanen
2004-12-31, 16:07
Har absolut för mig att han stannar innan han nuddar bröstet, på vissa reps och då menar jag inte uppvärmningsrepsen.

Jag kollade en gång till och under träningsettet går han ända ner i varje rep.

Karl_alfred
2004-12-31, 16:14
Jag kollade en gång till och under träningsettet går han ända ner i varje rep.
Okej.

Ulf A Big
2004-12-31, 16:39
Vill hellre säga att han har 1-0.5 cm tillgodo innan bröstet när han vänder...

Karl_alfred
2004-12-31, 16:40
Vill hellre säga att han en1-0.5 cm tillgodo innan bröstet när han vänder...
Yes precis vad jag också sett. Fan lär kolla upp detta när jag kommer tillbaka till mitt vanliga hem :D

Karl_alfred
2005-01-08, 10:19
Precis som jag hade för mig så nuddar han inte bröstet riktigt.