handdator

Visa fullständig version : ännu ett av alla dessa matschema...


Jonna
2004-12-29, 23:21
Hejsan,

jag behöver lite hjälp med det här med maten.
Vill gå ner lite i vikt, sisådär 5kg. tror inte det behövs mer för att jag ska bli nöjd.

Enligt uppladdningen behöver jag ca 2500 kcal, så då borde jag alltså få i mig ca 2000 istället för en bra viktnedgång, inte sant?

Ungefär såhär ser mina dagar ut nu:

07.30 morgonpromenad 30 min till jobbet.

8.00 Havregrynsgröt på 1dl havregryn, 1banan & 1-2 dl mjölk.(ev.te/kaffe)

Ca 9.30 Frukt av något slag.

11.00 Lunchen som serveras, oftast rätt bra mat.

11.30 en kopp kaffe med mjölk samt en bit 85%choklad

14:00 En macka med ost/messmör/tartex & vatten/te ev.frukt.

16.00 frukt

ca 17-18 styrketräning
protein&snabbakolhydrater efter.

19.00 middag, tex fullkornspasta & Quornfile/ lax&ris, grönsaker.

21.00 te & ev. macka med mjukost.


Det kändes som att jag äter väldigt många gånger kände jag när jag skrev det...? för många? :confused:

Nu vill jag hemskt gärna höra alla råd & tips på enkla förbätringar av detta.
jag äter inte kött kanske borde tilläggas, dock äter jag fisk.

Tack för mig/ J.

MyungChul
2004-12-30, 02:35
jag tycker det ser bra ut, jobbar själv på en deff och det går väl bra :) -1.3kg på några dagar, mestadels vätska skulle jag tro. men iaf, lite off topic.. är inte quorn en svamp? och isf, varför heter de filé?

kämpa på, det kommer nog att funka ska du se. :) lycka till :thumbup:

Jonna
2004-12-30, 17:13
[är inte quorn en svamp? och isf, varför heter de filé?

Jo, quorn är gjort av svampprotein, på nåt sätt, och sedan format till olika produkter, tex grytbitar, fileer mm.

Har du några bra tips med tanke på att du själv dietar just nu? Blir man väldigt hungrig? (jag är ju nästan alltid hungrig :em: )

/J.

aliquis
2004-12-30, 18:13
Quorn görs väl på sådan däringa mycell eller vad det heter, trådarna som svampar skickar ut? Och blandas med lite äggvita för att hålla ihop. Filé kallas det väl om det har formen av en.

Zakath
2004-12-30, 18:14
Att äta många gånger är bara bra! Så länge tänderna håller sig friska då :D

Vad väger du och hur lång är du?

Jag har lite svårt att få det du äter till 2000kcal, men du skriver ju inte hur mycket du äter till lunch/middag så det går inte att säga.

Sen tycker jag att kosten ser väldigt fettfattig ut. Varför inte ta en macka med makrillfile i tomatsås eller något liknande på kvällen? Så får du i dig lite mer bra fett.
Sen kan du ju ta en 25g nötter eller något till ett av målen, t.ex 14:00 målet.
Kosten ser också något proteinfattig ut, men jag är inte säker då jag inte vet alla mängder.

Annars tycker jag det ser helt okej ut!
Lycka till!

STarfish
2004-12-30, 18:28
lita aldrig på en maskin :D

men börja på 2000 kcal första 2 veckorna och se hur det blir om du går ner, om inte så sänker du bara kcal. det kan va svårt första gången och veta hur mycket man ska börja på, våra kroppar fungerar olika.

Zakath
2004-12-30, 18:30
lita aldrig på en maskin :D

men börja på 2000 kcal första 2 veckorna och se hur det blir om du går ner, om inte så sänker du bara kcal. det kan va svårt första gången och veta hur mycket man ska börja på, våra kroppar fungerar olika.


Att öka på cardion tyckr jag iof är en bättre idé om man inte går ner i vikt. Om det inte redan handlar om flera timmar.

Jonna
2005-01-01, 20:06
Tack för svaren!
Jag äter alltså som det står för närvarande, och då går jag ju inte ner i vikt, men nu ska jag alltså försöka minska lite i vikt, så jag är öppen för förändringar av mitt matschema!
(och det jag äter nu är nog inte 2000 kcal om dagen, säkert mer!)
Jag är ca 158 cm kort och väger nu 53 kg.

Mer cardio tänkte jag köra, kanske ca 20 min efter varje styrkepass, är det bra? och sen försöka springa/jogga 1 gång per vecka.

Oj vad virrigt det blev, förstod ni något?

/ Jonna.

Tezz
2005-01-02, 11:59
Hejsan Jonna!!
Jag tycker att det ser väldigt proteinfattigt ut. Är du vegetarian, eller äter du bara mycket vegetariskt??? I sånt fall försök få i dig mera protein iform av bönor, linser osv.

Lycka till!!!

Mvh Tessan

Jonna
2005-01-02, 12:03
Hej Tezz!
Jag har mycket riktigt varit vegetarian men nu börjat äta fisk, men du har nog rätt, mer protein!

/ Jonna

Zakath
2005-01-02, 12:05
Tack för svaren!
Jag äter alltså som det står för närvarande, och då går jag ju inte ner i vikt, men nu ska jag alltså försöka minska lite i vikt, så jag är öppen för förändringar av mitt matschema!
(och det jag äter nu är nog inte 2000 kcal om dagen, säkert mer!)
Jag är ca 158 cm kort och väger nu 53 kg.

Mer cardio tänkte jag köra, kanske ca 20 min efter varje styrkepass, är det bra? och sen försöka springa/jogga 1 gång per vecka.

Oj vad virrigt det blev, förstod ni något?

/ Jonna.



Får jag fråga varför du vill gå ned i vikt?
För 53kg är inte mycket! Och det är ju inte så trevligt att se ut som ett annat anorexiafall som det finns risk för om du går ner 5kg :(

Jonna
2005-01-02, 13:06
Du får fråga, zakath.

det finns ingen risk att jag kommer se ut som ett anorexiafall, jag lovar.
Jag väger nämligen för det mesta runt 48, och trivs bra med det, är inte särskillt smal då kan tillläggas. (jag är kort, vet du)
Men nu har jag under en längre tid lagt på mig onödigt fett som jag inte trivs med att släpa omkring på.

/ Jonna.

Zakath
2005-01-02, 16:54
Du får fråga, zakath.

det finns ingen risk att jag kommer se ut som ett anorexiafall, jag lovar.
Jag väger nämligen för det mesta runt 48, och trivs bra med det, är inte särskillt smal då kan tillläggas. (jag är kort, vet du)
Men nu har jag under en längre tid lagt på mig onödigt fett som jag inte trivs med att släpa omkring på.

/ Jonna.



Vad är det för form av träning du sysslar med?
Långdistans, kondition?
Det viktigaste är ju ändå att du mår bra med dig själv, men du behöver absolut inte känna dig fet på något sätt!

Jonna
2005-01-02, 22:06
neej, jag tränar styrketräning!
varvat med lite kondition, fast det är inte alls lika kul!
Jag känner mig mest plufsig och tung, och 5 kg är ju inte så mycket och förhoppningsvis inte allt för svårt att bli av med utan att förlora muskelmassa?
Men är det ingen som har förslag på förbättringar av kosten?
/ Jonna