handdator

Visa fullständig version : HIIT - hur ofta för att vara lönt?


johnnytex
2004-12-29, 22:25
Jag börjar fundera på att stoppa in lite HIIT-pass i mitt träningsschema. Men det blir lätt för mkt träning då tycker jag. Kört 4 styrkepass i veckan och att slänga 3 HIIT-pass på det känns overkill. Men jag vill åtminstione få in ett pass per vecka. Fråga är bara då, är detta lönt? Liksom kan man se resultat från endast ett pass per vecka?

aliquis
2004-12-29, 22:30
Mer än av noll.

Mer än 3 pass däremot lär ju inte vara "lönt" om det är konditionen du är ute efter, 1-2 fungerar säkert också.

johnnytex
2004-12-29, 22:35
Anledning till att jag ska köra HIIT är att jag vill hålla konditionen "levande". Jag har tidigare haft relativt god kondition, men det senaste året har jag itne kört någota allt. SEdan vill man ju hålla BF lite i schak, det räcker kanske nite med ett pass då?

aliquis
2004-12-29, 23:14
ingen aning, beror väl på hur mycket du ökar i fett nu, men ett pass lär ju vara bättre än inget ändå.

bear.flowertwig
2004-12-30, 14:22
Jag körde 1-2 pass HIIT och oftast något längre pass utöver det i somras. Det räckte låååångt...
Nöj dig med 1 så länge du, det kommer ge resultat.

z_bumbi
2004-12-30, 16:12
Lägg 10-15 minuter med vanlig konditionsträning efter några av styrkepassen plus ett HIIT-pass så får väldigt enkelt tre pass per vecka på ett ungefär, de andra passen sliter inte så mycket på kroppen och då de är så pass korta så spelar de ingen större roll för återhämtningen.

johnnytex
2004-12-30, 19:37
Lägg 10-15 minuter med vanlig konditionsträning efter några av styrkepassen plus ett HIIT-pass så får väldigt enkelt tre pass per vecka på ett ungefär, de andra passen sliter inte så mycket på kroppen och då de är så pass korta så spelar de ingen större roll för återhämtningen.


Är det så? Jag trodde det störde mkt? Hur gör man med efterdrinken då, ska den tas före eller efter HIIT?

z_bumbi
2004-12-30, 20:23
Är det så? Jag trodde det störde mkt? Hur gör man med efterdrinken då, ska den tas före eller efter HIIT?

HIIT eller vanlig kondition efter passet är bättre än ingen kondition alls, har man möjlighet att dela upp det på på två tillfällen är det kanske bättre men man ska ju ha tid också.

johnnytex
2004-12-30, 20:27
HIIT eller vanlig kondition efter passet är bättre än ingen kondition alls, har man möjlighet att dela upp det på på två tillfällen är det kanske bättre men man ska ju ha tid också.

Ah precis, det känns lite overkill att liksom träna varje dag. Men jag kan nog tänka mig köra efter vanliga passet. Men hur gjorde man nu med efterdrinken, före eller efter ev HIIT?

z_bumbi
2004-12-31, 11:05
Ah precis, det känns lite overkill att liksom träna varje dag. Men jag kan nog tänka mig köra efter vanliga passet. Men hur gjorde man nu med efterdrinken, före eller efter ev HIIT?

Efter.

gorken
2004-12-31, 14:38
HIIT eller vanlig kondition efter passet är bättre än ingen kondition alls, har man möjlighet att dela upp det på på två tillfällen är det kanske bättre men man ska ju ha tid också.


Jag kör HIIT på trappmaskin 3 ggr i veckan efter styrkepassen. Brukar ställa den på 4 minuter så att intrevallerna blir på ca 25-30 sekunder. Kör dessa 4 minutare 4-5 ggr efter varandra. Funkar skitbra för flåset och hålla BF.

mvh

Stefan