handdator

Visa fullständig version : Råd till en non-responder på Kreatin?


joa
2004-12-29, 19:14
Har läst igenom en del trådar i ämnet och förstått att det finns fler som inte reagerar på kreatin. Jag är definitivt en av dem. Har testat alla möjliga upplägg genom åren, men har på senare tid lagt ned tills jag fick nyss om non-responders.
Har bara testat kratin monohydrat tillsammans med malto eller dextro.

Det jag kommit fram till är att jag borde testa kreatincitrat kombinerat med ALA.
* Verkar det vettigt?
* Har jag fattat rätt om kreatinet inte behöver tas tillsammans med ALA eftersom man inte får en omedelbar effekt av ALA. Kreatinet kommer att delas upp i före och efter-träningsdrinken.
* Finns det andra tips en en non-responder (KCG)???

//Jocke

Zakath
2004-12-29, 19:29
Att inte ta det? Du klarar dig nog bra utan :)

TTT
2004-12-29, 20:33
Föreslår att du testar S.A.N. V12 Turbo. Den har funkat på många non-responders.

stenis
2004-12-29, 20:58
hur vet man om man är en non-responder.. sure, man kommer inte få den extra styrka som kreatin skall ge.. men finns de några saker man ska vara uppmärksam på för att veta om man är en non-responder?

mentzer
2004-12-29, 21:01
Föreslår att du testar S.A.N. V12 Turbo. Den har funkat på många non-responders.
Ska bara råna en bank först...

joa
2004-12-29, 21:14
V12 känns som mycket pengar för samma sak man kan få billigare på annat håll. Tycker hela SAN-grejen känns oseriös.
Är ganska konservativ vad gäller tillskott, men kreatin är ju ett bra tillskott, det är ju klarlagt.
Någon fler?
Har för mig att Sverker är en non-responder, men hittar inte tråden jag tror mig minnas. Sverker?

z_bumbi
2004-12-29, 21:15
joa: Dosering på kreatinet när det inte gav någon effekt? Många tidiga tester utfördes med 5-10 g kreatin men i dagsläget använder man 10-20 g per dag och även om jag bara har kollat på ett fåtal nyare tester så verkar kreatinet "funka" bättre för fler testade med en högre dos. Jag vet att vissa stoppar i sig mer än 20 g också för den delen.

Kreatincitrat tror jag inte ger någon större skillnad jämfört med vanligt monohydrat men det kostar ju inte heller skjortan att testa.
Funkar det inte får man kolla på prislapparna och kolla om man tycker det är värt kostnaden att prova någon mer sammansatt produkt, där är forskningsunderlaget ganska liten så man får försöka utvärdera det som finns samt att testa själv.

En fördel med att vara "nonresponder" är att man då oftast redan har ganska höga halter av kreatin i kroppen och det är därför som det inte ger något att tillföra extra.

joa
2004-12-29, 21:25
z_bumbi. Har testat att ligga på ca 10-15 gram kontinuerligt utan uppladdning. Även kört en traditionell uppladdning följt av 10-15 gram dagligen utan att känna ett enda dugg. Har alltid tagit det i samband med snabba kolhydrater.
Tanken med just kreatincitrat var att undvika att dra på sig vatten. Vatten kombinerat med vinterpälsen jag har för tillfället skulle vara ödestigert för byxkontot :D
Sedan har jag "hört" att det skall tas upp bättre än monohydrat. Fast det kanske är Lasses säljsnack som etsat sig fast ;)

solo
2004-12-29, 23:08
Du kan tycka vad du vill om san men deras v12 funkar ialf på mig o jag fick heller ingen effekt tidigare av monohydrat med transporters etc,och vad jag sett av andra så är nästan alla jävligt nöjda med v12 .419 kr nu är det för dyrt att pröva innan du dissar det så får du skylla dig själv :cheers:

Fairing
2004-12-30, 08:51
z_bumbi. Har testat att ligga på ca 10-15 gram kontinuerligt utan uppladdning. Även kört en traditionell uppladdning följt av 10-15 gram dagligen utan att känna ett enda dugg. Har alltid tagit det i samband med snabba kolhydrater.
Tanken med just kreatincitrat var att undvika att dra på sig vatten. Vatten kombinerat med vinterpälsen jag har för tillfället skulle vara ödestigert för byxkontot :D
Sedan har jag "hört" att det skall tas upp bättre än monohydrat. Fast det kanske är Lasses säljsnack som etsat sig fast ;)

Jag är en jäkligt dålig säljare men skulle jag vara du så är valet solklart: KCG.

KCG innan träning och Kreatin Booster direkt efter.Om du inte får bra resultat av det så köper vi tillbaka burkarna. :thumbup:

EiseltUK
2004-12-30, 11:50
Jag är en jäkligt dålig säljare men skulle jag vara du så är valet solklart: KCG.

KCG innan träning och Kreatin Booster direkt efter.Om du inte får bra resultat av det så köper vi tillbaka burkarna. :thumbup:

Vilken säljare! ;)

Nonresponder kan bero dels på, som Z_bumbi skrev, att kroppen inte kan ta upp mer eftersom förråden redan är välfyllda. Det kan också bero på transporten in i cellerna inte är optimal, t ex hjälper insulinet till att ta upp kreatinet. Att käka kolhydrater tillsammans med kreatinet kan vara värt att testa. ALA har en långsiktig effekt med det finns data som tyder på att effekten även är omedelbar så om du har ALA hemma så är det också värt att testa tillsammans med kolhydrater.

Det kan också vara så att du inte tränar tillräckligt tungt för att kreatinet ska göra någon nytta. :naughty:

Andra kreatinsorter, såsom kreatinpyruvat, har en bättre biotillgänglighet och är inte beroende av uppladdning eller befintliga lager i muskulaturen.

/ Henrik

Knäböj
2004-12-30, 12:12
Det kan också vara så att du inte tränar tillräckligt tungt för att kreatinet ska göra någon nytta. :naughty:

/ Henrik
Sant...

Sverker
2004-12-30, 12:16
ALA har en långsiktig effekt med det finns data som tyder på att effekten även är omedelbar så om du har ALA hemma så är det också värt att testa tillsammans med kolhydrater.



Vad är omedelbar effekt Henrik ? 40 minuter eller två dygn ?

EiseltUK
2004-12-30, 13:00
Har tyvärr ingen referens, men det ska röra sig om typ en timme.

/ Henrik

joa
2004-12-30, 13:55
Tungt!? Jodå, jag anser att jag kör tungt. Jag kör ju för sjutton hemma i ladan i toppluva :hbang: HAr sldrig gått bättre med träningen och har inte kännt mig så motiverad på 6-7 år.
Har alltid ätit i samband med intag av snabba kolhydrater så........
Olika boosters där kolhydraterna är den övervägande ingrediensen känns som lite mycket pengar för kolhydrater som man får billigare på annat håll. Visst, det innehåller ju även annat, men det kanske är billigare att köpa separat.

Ang. V-12 som det pratas om. Tittar man på hur mycket kreatin det innehåller tar den slut ohyggligt fort om man ligger på 10-20 gram/dag. Inte för att pengarna är en stor issue, men någon måtta får det vara.
Dessutom är jag inte ute efter tryck och pump från diverse andra ingredienser. Pump och tryck är inget kvitto på muckeltillväxt anser jag.
Det är kreatinets effekt är det jag är ute efter. Dvs en ökad uthållighet och möjlighet till ökad belastning.

//Jocke

Knäböj
2004-12-30, 14:47
Ang. V-12 som det pratas om. Tittar man på hur mycket kreatin det innehåller tar den slut ohyggligt fort om man ligger på 10-20 gram/dag. Inte för att pengarna är en stor issue, men någon måtta får det vara.
Dessutom är jag inte ute efter tryck och pump från diverse andra ingredienser. Pump och tryck är inget kvitto på muckeltillväxt anser jag.
Det är kreatinets effekt är det jag är ute efter. Dvs en ökad uthållighet och möjlighet till ökad belastning.

//Jocke
Det var bra sagt. :thumbup:

joa
2005-01-03, 18:48
Förresten vad är Tricreatine Malate som fler mindre nogräknade märken har i sina produkter?

//Jocke

Knäböj
2005-01-03, 19:58
Förresten vad är Tricreatine Malate som fler mindre nogräknade märken har i sina produkter?

//Jocke
Har för mig att det istället för att binda kreatinmolekylen till vatten (monohydrat) så har man bundit det till salt (malate) istället..."Ska" väl tas upp bättre men jag vet inte,har inte testat.

Shqypnia
2015-06-01, 09:14
Restartar tråden.
Bör man som non-responder inta kreatin eller inte?

Sparven från Minsk
2015-06-01, 09:44
Restartar tråden.
Bör man som non-responder inta kreatin eller inte?

Är man non-responder så har man naturligt höga nivåer av kreatin. Dvs att inta mer kreatin ger ingen extra effekt. Pengar i sjön med andra ord.

Fjrebqll
2015-06-01, 20:59
Skulle inte bikarbonat ihop med kreation potentiellt kunna öka absortionen av kreatin även hos "non respendonders". För att minska omvandlingen av kreatin till kreatinin i magsäcken.

Någon jag läste eller hörde någonstans men inte har en aning om var! :)