handdator

Visa fullständig version : Kreatin


Chandler
2004-12-29, 19:03
Ja, jag har noterat att det redan finns X stycken trådar om kreatin här, men jag vill ju ha en alldeles egen. :D Men skämt åsido, vill få all info samlad.

Jag har ännu inte prövat "rent" kreatin, däremot har jag använt några olika gainers med kreatin i, fast det brukar ju för det mesta vara en relativt liten mängd. Jag har inte riktigt varit beredd att spendera pengar på kreatin, eftersom jag tyckt att det är lite 'överflödigt' (till skillnad från gainern :)), men nu bestämde jag mig för att utnyttja ett specialerbjudande (ca.100kr/500g :thumbup: ).

Nåja, till frågorna.

Vad upplever ni att är det bästa sättet ta kreatinet?
Vad jag har förstått finns det två 'metoder'; att ta ett jämnt intag (ca. 5 g/dag?) hela perioden eller att börja med ett högre (ca 20g/dag?) för att sedan sänka (till 5g/dag?).

Hur länge bör man hålla på innan man tar ett uppehåll?
Hur långt bör ett uppehåll vara?
Behövs ett uppehåll överhuvudtaget?

När ska det intas? Efter träning? På morgonen eller kvällen?

Är det någon skillnad om man tar det i samband med mat eller ensamt?

Vad jag har förstått bör man dricka extra vatten eftersom kretinet binder vatten; hur mycket extra vatten behövs per dag?

Till sist; eftersom kreatinet binder vatten är det väl naturligt att anta att detta gör en 'större'. Är detta bara en tillfällig effekt som försvinner om/när man slutar med kreatinet?

TTT
2004-12-29, 19:06
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=33269

Chandler
2004-12-29, 19:12
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=33269

Danke! Precis vad jag sökte, men inte hittade. :rolleyes:

Chandler
2005-01-04, 22:39
Har det förresten stor betydelse om man sprider ut kreatinet på hela dagen eller om tar allt direkt? Tänker börja ta 5g/dag och det känns lite löjligt att ta 1 grams-doser.. Funderade på att sätta allt i gainern de dagar jag tränar och ta allt i samband med exemplvis middagen på vilodagarna. Eller alternativt tillsammans med glutaminet på kvällen.

Prankie
2005-01-04, 22:41
Man dela upp de under uppladdningen mest för att slippa dricka 2.5 liter vatten på en gång. 5grams doser kan du lika gärna ta på en gång.

Elajt
2005-01-04, 23:17
Vart sa du att du fick tag i kreatin för 100kr / 500g ?
är det rent 100% Kreatin monhydrat(stavning) ?

Chandler
2005-01-04, 23:24
Man dela upp de under uppladdningen mest för att slippa dricka 2.5 liter vatten på en gång. 5grams doser kan du lika gärna ta på en gång.

2,5 liter? Varför skulle man behöva dricka så mycket på en gång?

Chandler
2005-01-04, 23:25
Vart sa du att du fick tag i kreatin för 100kr / 500g ?
är det rent 100% Kreatin monhydrat(stavning) ?

Det förlovade landet i öst. :D

Ja.

Prankie
2005-01-04, 23:27
2,5 liter? Varför skulle man behöva dricka så mycket på en gång?

Enlig rekommendationer ska man dricka halv liter vatten till 5gram pulver. Kreatin binder vätska i muskeln och kan rubba vätskebalansen innanför och utanför muskler (Som kalium saltet har jag för mig) och därför är det viktig att man dricker mycket vatten. 25 gram pulver på en gång under uppladdning skulle betyda mycket vatten.

Chandler
2005-01-04, 23:43
Enlig rekommendationer ska man dricka halv liter vatten till 5gram pulver. Kreatin binder vätska i muskeln och kan rubba vätskebalansen innanför och utanför muskler (Som kalium saltet har jag för mig) och därför är det viktig att man dricker mycket vatten. 25 gram pulver på en gång under uppladdning skulle betyda mycket vatten.

Ok, tackar! Med min dosering blir det mao inga problem, ½ liter vatten..

Slartibartfast
2005-01-05, 10:22
Det förlovade landet i öst. :D

Ja.

Köper du från hälsokostaffären vid torget?

Chandler
2005-01-05, 10:39
Köper du från hälsokostaffären vid torget?

Nej, nej, nej! :D

Allt (nåja, nästan iaf) de har ju ohyggligt dyrt! Det är från Boosman i Åbo; har en kompis där som hämtade. De hade ½kg kreatin + ½kg glutamin för 28€!

För övrigt saknas det en ordentlig affär i Vasa om man vill ha annat än Twinlab och Fast.. :(

Slartibartfast
2005-01-05, 11:26
Nej, nej, nej! :D

Allt (nåja, nästan iaf) de har ju ohyggligt dyrt! Det är från Boosman i Åbo; har en kompis där som hämtade. De hade ½kg kreatin + ½kg glutamin för 28€!

För övrigt saknas det en ordentlig affär i Vasa om man vill ha annat än Twinlab och Fast.. :(

När det gäller proteiner och socker är det det ju Nutri Plus för hela slanten. :thumbup: Paras hinta-laatu suhde.

Chandler
2005-01-05, 19:02
När det gäller proteiner och socker är det det ju Nutri Plus för hela slanten. :thumbup: Paras hinta-laatu suhde.

Tro det? :) Du handlar vid "torget" då?

Slartibartfast
2005-01-05, 20:10
Tro det? :) Du handlar vid "torget" då?

Japp. Tills jag hittar nåt billigare.

Chandler
2005-01-05, 22:25
Japp. Tills jag hittar nåt billigare.

Går det att undgå? :D

Slartibartfast
2005-01-06, 10:35
Går det att undgå? :D

Var annanstans i Vasa hittar jag 900 g Vassle för 14.70?

Chandler
2005-01-06, 11:37
Var annanstans i Vasa hittar jag 900 g Vassle för 14.70?

Ja, det är väl ett ok pris.. Men har du aldrig funderat på att beställa från någon internet-affär?

Slartibartfast
2005-01-06, 13:56
Ja, det är väl ett ok pris.. Men har du aldrig funderat på att beställa från någon internet-affär?

Visst, men vilken? Och blir det inte skitdyrt med alla fraktkostnader?

Chandler
2005-01-06, 15:53
Visst, men vilken? Och blir det inte skitdyrt med alla fraktkostnader?

Tja, det finns åtminstone ett tiotal finska internetkosttillskottsförsäljare. Bodyboost, Boosman och Jr-Fitness t.ex.

Inte nödvändigtvis, om du handlar över en viss summa (60€, 140€,200€...) får du fraktfritt från de flesta. Någon har t.o.m. fraktfritt utan gräns, men jag kommer inte på vilken.. Åtminstone om man köper ilag med någon så kommer man utan problem över gränsen i de flesta affärer.

Slartibartfast
2005-01-08, 12:54
Tja, det finns åtminstone ett tiotal finska internetkosttillskottsförsäljare. Bodyboost, Boosman och Jr-Fitness t.ex.

Inte nödvändigtvis, om du handlar över en viss summa (60€, 140€,200€...) får du fraktfritt från de flesta. Någon har t.o.m. fraktfritt utan gräns, men jag kommer inte på vilken.. Åtminstone om man köper ilag med någon så kommer man utan problem över gränsen i de flesta affärer.

Coolt! Tack för tipset! :thumbup:

Chandler
2005-01-08, 19:29
Coolt! Tack för tipset! :thumbup:

Kanske vi kan handla ilag någongång? :angel:

Fast nu har jag just fyllt på förråden igen; Jr-fitness har vassle för 9€/800g och soja för 9€/900g! :thumbup:

zXz
2005-01-08, 21:56
Kanske vi kan handla ilag någongång? :angel:

Fast nu har jag just fyllt på förråden igen; Jr-fitness har vassle för 9€/800g och soja för 9€/900g! :thumbup:

Såg ju riktigt intressant ut det där. Malto hade dom billigt också. Men vad är skillnaden på alla 100% Whey Protein? :em: