handdator

Visa fullständig version : Kesorecept?


Chandler
2004-12-29, 18:49
Får jag era bästa recept på keso! :D

Gillar inte smaken (eller snarare bristen på den samma..) och har testat de konstigaste blandningar för att få ner det, men nu börjar fantasin tryta.

Zakath
2004-12-29, 19:55
Mild lättyoghurt med vaniljsmak + naturell keso + skivad banan eller russin.

Alla kesosmak försvinner när den blandas med fil/yoghurt :thumbup:

Tom BAK
2004-12-29, 19:59
Annars kan man ju äta nåt annat om man inte tycker om det...

Frida,SSP
2004-12-30, 10:30
Får jag era bästa recept på keso! :D

Gillar inte smaken (eller snarare bristen på den samma..) och har testat de konstigaste blandningar för att få ner det, men nu börjar fantasin tryta.


En stor brk keso bli 2 portioner!

Lägg halva mängden keso på din tallrik-djup& blanda sedan i:
½ mango- tärnad (&givetvis skalad=O)
ca 10 blå druvor-halverade&urkärnade
½ banan- slantar
½ lite syrligt päron- tärnat
½ dl osaltade jordnötter-hackade (du kan ju oxå ta solrosfrön istället!)
frukten*2 om du ska göra en STOR portion.. Hoppas du vill testa det och att du kommer gilla det!
Mmmmmmmmmm :eating: :bpump: :eating:

Chandler
2004-12-30, 15:17
Mild lättyoghurt med vaniljsmak + naturell keso + skivad banan eller russin.

Alla kesosmak försvinner när den blandas med fil/yoghurt :thumbup:

Hmm, blanda med yoghurt borde kanske prövas.. Brukar blanda kesella med yoghurt, men att blanda med keso har jag inte prövat. Kan bli lite märklig konsistens, men värt att försöka!

Chandler
2004-12-30, 15:19
Annars kan man ju äta nåt annat om man inte tycker om det...

Blasphemy!

Skämt åsido, jag tycker att det är ett alldeles för bra livsmedel får att avstå ifrån. Mycket proteinrikt, relativt lite och långsamma kolhydrater, fettfritt och sist men inte minst ganska billigt! Och det är inte att förakta när man är en fattig studerande! :)

Chandler
2004-12-30, 15:33
En stor brk keso bli 2 portioner!

Lägg halva mängden keso på din tallrik-djup& blanda sedan i:
½ mango- tärnad (&givetvis skalad=O)
ca 10 blå druvor-halverade&urkärnade
½ banan- slantar
½ lite syrligt päron- tärnat
½ dl osaltade jordnötter-hackade (du kan ju oxå ta solrosfrön istället!)
frukten*2 om du ska göra en STOR portion.. Hoppas du vill testa det och att du kommer gilla det!
Mmmmmmmmmm :eating: :bpump: :eating:

Låter lyxigt! Ska definitivt testa det! :thumbup:

bear.flowertwig
2004-12-30, 16:44
En stor brk keso bli 2 portioner!

Lägg halva mängden keso på din tallrik-djup& blanda sedan i:
½ mango- tärnad (&givetvis skalad=O)
ca 10 blå druvor-halverade&urkärnade
½ banan- slantar
½ lite syrligt päron- tärnat
½ dl osaltade jordnötter-hackade (du kan ju oxå ta solrosfrön istället!)
frukten*2 om du ska göra en STOR portion.. Hoppas du vill testa det och att du kommer gilla det!
Mmmmmmmmmm :eating: :bpump: :eating:

Låter som sagt lyxigt. Men omständigt :rolleyes:

Zakath
2004-12-30, 18:18
Blasphemy!

Skämt åsido, jag tycker att det är ett alldeles för bra livsmedel får att avstå ifrån. Mycket proteinrikt, relativt lite och långsamma kolhydrater, fettfritt och sist men inte minst ganska billigt! Och det är inte att förakta när man är en fattig studerande! :)



Vart hittar man fettfri keso?

HarD
2004-12-30, 19:53
Vart hittar man fettfri keso?

Vissa affärer säljer fettfri keso, men då av märket Valio. Den heter inte keso utan Cottage Cheese. Det är inte alltid det finns ens på de största affärerna dock. Den innehåller även mer protein 18g/100g. Fast den krämiga smaken försvinner självfallet. Inte för att jag tycker keso är gott. :cool:

Zakath
2004-12-30, 19:55
Vissa affärer säljer fettfri keso, men då av märket Valio. Den heter inte keso utan Cottage Cheese. Det är inte alltid det finns ens på de största affärerna dock. Den innehåller även mer protein 18g/100g. Fast den krämiga smaken försvinner självfallet. Inte för att jag tycker keso är gott. :cool:


Vet någon en affär i Gbg som säljer denna?

HarD
2004-12-30, 19:59
Vet någon en affär i Gbg som säljer denna?

Njae. Jag bor ju i sthlm. Men jag har sett Valio Cottage Cheese på Coop Forum här. Andra kanske vet fler butiker som kan tänkas sälja.

Majsan
2004-12-30, 22:12
MAT:gott ha till tex kött, kyckling mm

hacka rödlök och gräslök ... blandas ner i naturella keson ..
ev nån krydda .. gott gott .. :eating:

mellanmål eller efterrätt:ja då är det ju bara å mixa olika frukter och blanda med en burk keso..

finns mycket ..

Wayfaerer
2004-12-30, 22:46
Vet någon en affär i Gbg som säljer denna?

Ica Maxi säljer den. Kan dock vara svår att hitta, den står inte bland Arlas kesoburkar utan på en "egen" Valio-hylla tillsammans med andra produkter i liknande burkar.

Chandler
2005-01-01, 17:12
Vart hittar man fettfri keso?

Det förlovade landet i öst. :D

Chandler
2005-01-01, 17:15
Btw, verkar som jag missuppfattat vad keso är.. Det är alltså inte grynost (cottage cheese) som jag trodde utan.. ..något annat.. :confused: Den grynosten jag brukar köpa innehåller mycket riktigt 18g protein/100g.


För övrigt kan jag avslöja att kesella heter kvark på svenska. :D Svagt av er svenskar att inte kunna svenska. :D

vega
2005-01-01, 17:22
Vecka 6 lanserar Arla Keso mini, med 1,5 % fetthalt... Hoppas den e lika god som vanlig keso! :D

Zakath
2005-01-01, 17:25
Vecka 6 lanserar Arla Keso mini, med 1,5 % fetthalt... Hoppas den e lika god som vanlig keso! :D


Låter bra!

kal_erixon
2005-01-01, 18:20
ät ett äpple eller en banan till. då smakar de ganska bra

sunkan
2005-01-01, 19:48
Äter keso varje dig på skolunchen...hur gott som helst till sallad :thumbup:

MyungChul
2005-01-03, 20:27
hallonsylt/hallon/päron

Tolkia
2005-01-04, 22:28
Btw, verkar som jag missuppfattat vad keso är.. Det är alltså inte grynost (cottage cheese) som jag trodde utan.. ..något annat.. :confused: Den grynosten jag brukar köpa innehåller mycket riktigt 18g protein/100g.
Möjligt att detta är ett ironiskt skämt som jag är för trög för att fatta, men om inte, så...
"Keso" är precis som "Kesella" inte en "maträtt"/ett födoämne utan ett varumärke - Arlas eget namn på den "grynost" (cottage cheese) de saluför. Att näringsinnehållet varierar lite mellan olika varianter från olika tillverkare är väl inte så mystiskt - det finns ju rätt många varianter på yoghurt, korv. flingor m.m också ...?
För övrigt kan jag avslöja att kesella heter kvark på svenska.
Kvark el. kvarg: syrlig ostmassa, surmjölksost, färskost

Svagt av er svenskar att inte kunna svenska. :D
Ja, inte sant? :D

Chandler
2005-01-04, 23:37
Möjligt att detta är ett ironiskt skämt som jag är för trög för att fatta, men om inte, så...
"Keso" är precis som "Kesella" inte en "maträtt"/ett födoämne utan ett varumärke - Arlas eget namn på den "grynost" (cottage cheese) de saluför. Att näringsinnehållet varierar lite mellan olika varianter från olika tillverkare är väl inte så mystiskt - det finns ju rätt många varianter på yoghurt, korv. flingor m.m också ...?

Kvark el. kvarg: syrlig ostmassa, surmjölksost, färskost


Ja, inte sant? :D


Keso och kesella i recept från Sverige brukar vålla finlandssvenskarna huvudbry. Keso är cottage cheese, som saluförs under beteckningen grynost i Finland. Keson är lite finkornigare och krämigare i konsistensen än den traditionella finska grynosten och påminner mest om Ingmans grynost. Kesella är kvarg.

Källa: http://www.kvartersmenyn.com/kaseri/mainkaseri.asp
Rekommenderas varmt! :)

Edit:
Mera läsning: http://www.halso.info/forum/viewtopic.php/p-21397.html
Läs Whey's svar!

Tolkia
2005-01-04, 23:56
Keson är lite finkornigare och krämigare i konsistensen än den traditionella finska grynosten och påminner mest om Ingmans grynost.
Finkornigare ...? Hur är då den finska grynosten? Jag hade nog snarast beskrivit Keso som grovkornig, men då är min referens hur grynost blir om man gör den själv (kornstorlek som grov sand ungefär).

Chandler
2005-01-05, 00:07
Finkornigare ...? Hur är då den finska grynosten? Jag hade nog snarast beskrivit Keso som grovkornig, men då är min referens hur grynost blir om man gör den själv (kornstorlek som grov sand ungefär).

Ja, jag har ju aldrig smakat på eller sett svensk keso, så det är lite dåligt med referenser.. Grov sand är inte grovkornig. :D Ett finskt grynostkorn är ungefär lika stort som ½ lillfingersnagel. (det här var en de konstigaste meningar jag någonsin skrivit :laugh: )

Men det verkar vara ganska stor skillnad på vår grynost och er keso. Inte minst när det gäller smaken.. Om jag har förstått det rätt så har keso lite gräddsmak och upplevs av de flesta som ganska gott. Grynost är inte gott. :D Det smakar egentligen inte illa heller, utan är ganska smaklöst, vilket jag finner motbjudande. Det är hardcore att äta 'ren' grynost direkt ur burken.

kal_erixon
2005-01-05, 11:12
vad är skillnaden på keso och grynost då?
läste på baksidan av en mjölförpaking idag om hur man gör grynost.
den innehåller mjölk, grädde och gammeldags messmör samt lite ostlöpe.
detta låter inte som keso?

tinus
2005-01-05, 11:17
Keso,tonfisk,svartpeppar och massa curry :eating: riktigt gott!
brukar även äta keso blandat med lättsötad jordgubbssylt,blir som en god efterrätt,kanon för en sliskfia som mig :D

Tolkia
2005-01-05, 11:39
Grov sand är inte grovkornig. :D Ett finskt grynostkorn är ungefär lika stort som ½ lillfingersnagel. (det här var en de konstigaste meningar jag någonsin skrivit :laugh: )
Alltså, det är den man gör själv som ser ut som grov sand (om man bortser från att den är vit och mjuk, då). Ett kesokorn ... hmm, det var lite för länge sedan jag åt keso, men ett större korn är kanske stort som min halva lillfingernagel, och eftersom jag har ganska små händer och dessutom ganska små naglar även för mina händer så borde det vara mindre än ett finskt grynostkorn.

Gissa f.ö. om det här är något jag skriver dagligdags ... :D

Vad gäller smaken tyckte jag själv att keso var skitäckligt när jag var liten (keso + fruktsallad var ett typiskt dagismellanmål på det glada 70- och 80-talet) men det ändrade sig när jag blev äldre. Egentligen smakar det väl inte så mycket; smaken påminner lite om mycket mild filmjölk eller något. Kesella/kvarg är har betydligt "mer" smak; särskilt den magra som är ganska skarp, vilket vissa inte gillar.

Thony
2005-01-05, 12:22
Brukar dra en burk, skiva ner ett päron, hälla på med rikligt med KANEL. FETT GOTT JAO :D

Player
2005-01-06, 12:03
Keso, massa sambal oelek efter smak och tärna i kalkon eller skinka (eller något liknande).

Hur gott som helst! :eating: