handdator

Visa fullständig version : Zakkes kost


Zakath
2004-12-29, 17:55
Vill gärna ha lite hjälp och tips på hur min kost kan ändras och förbättras. Det jag främst tänkt på är kolhydrat-protein-intaget.
Ha också i åtanke att det ska vara så enkelt som möjligt.
Det här är min kost en normal träningsdag. Skriver inte så mycket tider då det kan variera.


Mål 1, ätes mycket långsamt under 1-2 timmar. (g)

Minimjölk fett < 0,1 % berik 2060,0
Fiberhavregryn ångprep 215,0
WheyFX 35,0
Banan 210,0


Mål 2 Efter/företräningsdrink, dricks relativt snabbt i klunkar

WheyFX 60,0
Druvsocker 110,0
Saft röd konc 10,0


Mål 3, äts under ca 30 min

Minimjölk fett < 0,1 % berik 1030,0
Exell vassle 35,0
Fiberhavregryn ångprep 115,0


Mål 4, äts på 1 tim

Keso, Cottage Cheese, Naturell 500,0
Lättfil fett 0,5 % berik 1000,0
Banan 105,0


Mål 5, äts på 20 min

Grönsaker 500
Olivolja 10


Mål 6, 10 min

Makrillfilé i tomatsås konserv 125,0 (ibland 250g och mindre olja)
Olivolja 20,0
Linfröolja 10,0


Totalt (ca):
Protein 400g (33E%)
Kolhydrater 610g (50E%)
Fett 100g (17E%)
5000kcal

Väldigt tacksam om ni kan komma med svar på förbättringar!

Zakath
2004-12-29, 18:53
Postade jag i fel forumdel nu igen? :em:
Tänkte att detta var en diet, för det är det ju, men inte för fettförbränning...

Berry
2004-12-29, 19:59
Är det ingen ordentlig, lagad (och fast?) mat med? Det närmaste jag ser dig komma är makrillfilé.

Zakath
2004-12-29, 20:10
Är det ingen ordentlig, lagad (och fast?) mat med? Det närmaste jag ser dig komma är makrillfilé.


Som sagt, jag gillar att hålla det enkelt!
Men nu tog jag med en "standarddag" där jag t.ex inte äter den vanliga middagen med familjen eftersom jag ändå inte kan påverka det.
ibland gör jag också linser eller råris, men dem måltiderna har ungefär samma näringsvärde som det jag skrev upp.

T.ex Mål 3 byts ibland ut mot 2-3dl råris + 1 liter mjölk eller liknande.

Nadja
2004-12-29, 21:10
Min spontana tanke är att även om du använder lågfettsvarianterna av mjölkprodukter så lär du få i dig en ansenlig del av fettet från mejeriprodukterna pga att du äter så stora mängder. Å andra sidan är ju mejeriprodukter smidigt, särskilt om man vill komma upp i kalorier (vilket jag antar att du vill).

Personligen skulle jag valt andra fettkällor (nötter är smidigt och gott och ger även en hel del protein och kolisar). Jag skulle valt att ta mer protein från kyckling/fisk/kött så att magen får lite mer att arbeta med också.

Kostupplägget ser rätt fruktfattigt ut.

Hälsn Nadja

Zakath
2004-12-29, 21:25
Min spontana tanke är att även om du använder lågfettsvarianterna av mjölkprodukter så lär du få i dig en ansenlig del av fettet från mejeriprodukterna pga att du äter så stora mängder. Å andra sidan är ju mejeriprodukter smidigt, särskilt om man vill komma upp i kalorier (vilket jag antar att du vill).

Personligen skulle jag valt andra fettkällor (nötter är smidigt och gott och ger även en hel del protein och kolisar). Jag skulle valt att ta mer protein från kyckling/fisk/kött så att magen får lite mer att arbeta med också.

Kostupplägget ser rätt fruktfattigt ut.

Hälsn Nadja


"även om du använder lågfettsvarianterna av mjölkprodukter så lär du få i dig en ansenlig del av fettet från mejeriprodukterna"
Det kan jag nog inte göra så mycket åt då ;) Mer än att dra ner på vissa mejeriprodukter, men när kan jag isåfall göra det? Jag vill gärna ha mer konkreta tips :)

När jag går i skolan brukar jag komplettera min lunch med sojabönor, tar också det mellan rasterna. Men nötter ser jag mer som en nödlösning då min mage inte mår 100% av massa nötter, jag måste tugga dem väldigt noggrant också... Jag tror inte direkt min mage behöver mer mat att arbeta med, då blir jag bara lös i magen när det handlar om de här mängderna. Ibland blir t.o.m fiberhavregryn för mycket, men bara om jag äter snabbt.
Jag brukar faktiskt äta ett mål med stekt fläskfilé/kyckling eller något om dagen, det är ifall mina föräldrar gör det till middag (ofta).

Är det något större fel på mina fettkällor, är det något jag missat?

Jag ska försöka få i mig lite mer frukt, kan vara lite dålig på det ibland. Men jag brukar ta några äpplen eller clementiner på kvällen, och varje fredag blir det fruktsallad :eating:

Tack så hemskt mycket för dina kommentarer! :love:


Det jag främst undrar är också om och isåfall hur jag ska dra ner på proteinet? Och istället ersätta det med kolhydrater?

AFanatic
2004-12-29, 21:30
Måste du ligga på 5000 kcal?

Zakath
2004-12-29, 21:32
Måste du ligga på 5000 kcal?



Om jag vill gå upp i vikt :D

Fast jag brukar lägga mig på runt 4000kcal på icke-träningsdagar.

AFanatic
2004-12-29, 21:37
Om jag vill gå upp i vikt :D

Fast jag brukar lägga mig på runt 4000kcal på icke-träningsdagar.

Ok då tycker jag du kan öka kolhydratintaget o sänka proteinet..Är det inte rätt mycket i överkant att ligga på ...(vad väger du?) runt 4 g? / kg kroppsvikt?

Zakath
2004-12-29, 21:40
Ok då tycker jag du kan öka kolhydratintaget o sänka proteinet..Är det inte rätt mycket i överkant att ligga på ...(vad väger du?) runt 4 g? / kg kroppsvikt?



Jo det är ju det.
Väger väl något runt 90kg+, skulle nog säga 91,5kg morgonvikt :)
Jo det är ju en hel del "för mycket", så jag vill gärna ha förslag på hur jag kan ändra protein-kolhydrat förhållandet på ett ENKELT sätt.

King Grub
2004-12-29, 21:41
Ok då tycker jag du kan öka kolhydratintaget o sänka proteinet..Är det inte rätt mycket i överkant att ligga på ...(vad väger du?) runt 4 g? / kg kroppsvikt?

Jo, och det kan bl a leda till sänka testosteronnivåer.

"The results suggest the possible role of diet leading to alterations in serum T and FT during prolonged strength training, and that diets with insufficient fat and/or excessive protein may compromise the anabolic hormonal environment over a training program."

Int J Sports Med. 2004 Nov;25(8):627-33. Relationship between diet and serum anabolic hormone responses to heavy-resistance exercise in men.


jag vill gärna ha förslag på hur jag kan ändra protein-kolhydrat förhållandet på ett ENKELT sätt.

Väga upp mindre proteinrik mat och mer kolhydratrik mat? :)

Zakath
2004-12-29, 21:46
Väga upp mindre proteinrik mat och mer kolhydratrik mat? :)



Jo det förstår jag, men vart kan jag med fördel ändra på detta?

Mål 4 är det enda i mina ögon som skulle kunna ändras, kanske en burk makrill + 3dl råris eller något? Och 10g olivolja då jag fräser riset i curry först.

Förslag?

aliquis
2004-12-29, 21:50
Som sagt, 400g protein är väl overkill, kan förstå om du har svårt att fixa lagade måltider men nötter och frukt som redan har nämnts är väl inga problem att få tag på eller få med sig? BRÖD?!

Zakath
2004-12-29, 21:55
Som sagt, 400g protein är väl overkill, kan förstå om du har svårt att fixa lagade måltider men nötter och frukt som redan har nämnts är väl inga problem att få tag på eller få med sig? BRÖD?!


Nötter nämnde jag i mitt svar till Nadja, läs det. Och det ska ju helst vara något kolhydratrikt har vi ju kommit fram till.

Bröd låter utmärkt, fast jag gillar inte det så mycket :( Och då måste jag ju välja bra pålägg, och det är svårt. Men kom gärna med förslag på vad jag kan förbättra. D.v.s vad jag kan äta istället för t.ex Mål 4.

har du förresten tänkt på att min kost antagligen inte skulle lida ett dugg av att bli vegetariansk? :cheers:

King Grub
2004-12-29, 21:55
Och då måste jag ju välja bra pålägg, och det är svårt.

Messmör. Tråd låst. :D

Zakath
2004-12-29, 21:57
Messmör. Tråd låst. :D


Tyvärr blir det *spysmilie* på det :(
Synd att man inte kan tycka om all mat.. :D

Nadja
2004-12-29, 21:59
Om det är ngt "större fel" på dina fettkällor beror väl på vad man anser om mejeriprodukters fettsammansättning...Själv har jag läst både Bu och Bä om detta :D

Vid mål 6 har du ju nästan en överdrivet bra fettsammansättning! Både makrill och linfröolja (stor andel omega 3 ). Nu vet jag ej vad du tar för olja vid grönsaksmåltiden strax innan - ett konkret förslag kan vara att ta en del linfröolja och en/två delar raps- eller olivolja för en bra sammansättning.

Trist det där med nötterna! Har du testat att göra eget nötsmör? Man kan ju ta vilka nötter man vill och sedan tillsätta lite olja så har man en (i mina ögon) suverän energihöjjare!

Just det här med att du måste käka en hel del kalorier för att gaina och dessutom verkar ha lite problem med magen, tyder ju på att magen t.om kanske får lite FÖR mkt att jobba med (och inte som jag antydde innan, sorry!).

Kanske skulle du då, som andra i tråden rekommenderar, vinna på att sänka ditt proteinintag till 3 g/kg vikt och öka fettet i kosten? Håller du dig inom ditt energispann så tror jag knappast att du behöver vara rädd för att fläska på dig i onödan. 17 E% fett är rätt lågt faktiskt.

Jag antar att du kör mest styrketräning och då behövs ju en hel del kolisar också. Själv har jag ökat mitt fettintag på bekostnad av kolisar men jag kör mest långa cardiopass och då kan det funka pga att kroppen lär sig hushålla med kolisar etc. men för dig som kör styrka är det nog vettigt att bibehålla ett högt kolisintag.

Det var det jag kom på nu... ;)

aliquis
2004-12-29, 22:04
Nötter nämnde jag i mitt svar till Nadja, läs det. Och det ska ju helst vara något kolhydratrikt har vi ju kommit fram till.
Bröd låter utmärkt, fast jag gillar inte det så mycket :( Och då måste jag ju välja bra pålägg, och det är svårt. Men kom gärna med förslag på vad jag kan förbättra. D.v.s vad jag kan äta istället för t.ex Mål 4.
har du förresten tänkt på att min kost antagligen inte skulle lida ett dugg av att bli vegetariansk? :cheers:
Du behöver ju inte bara ta nötter, och framförallt inte i samma måltid.
Jag äter ju bröd med jordnötssmör, gurka, tomat o röd paprika, asgott ju ;/, och fullproppat med fettokalorier :D
Vegetarisk? menar du inkl. mejeriprodukter då? :)

Du kan bygga smoothies, istället för all jävla mjölk (3l per dag? mer?) kan du ju mixa ihop lite juice och diverse frukt och bär med vassleprotein och kanske en skvätt rapsolja/linfröolja. Eller några nötter vid sidan om eller så.

Zakath
2004-12-29, 22:07
Om det är ngt "större fel" på dina fettkällor beror väl på vad man anser om mejeriprodukters fettsammansättning...Själv har jag läst både Bu och Bä om detta :D

Vid mål 6 har du ju nästan en överdrivet bra fettsammansättning! Både makrill och linfröolja (stor andel omega 3 ). Nu vet jag ej vad du tar för olja vid grönsaksmåltiden strax innan - ett konkret förslag kan vara att ta en del linfröolja och en/två delar raps- eller olivolja för en bra sammansättning.

Trist det där med nötterna! Har du testat att göra eget nötsmör? Man kan ju ta vilka nötter man vill och sedan tillsätta lite olja så har man en (i mina ögon) suverän energihöjjare!

Just det här med att du måste käka en hel del kalorier för att gaina och dessutom verkar ha lite problem med magen, tyder ju på att magen t.om kanske får lite FÖR mkt att jobba med (och inte som jag antydde innan, sorry!).

Kanske skulle du då, som andra i tråden rekommenderar, vinna på att sänka ditt proteinintag till 3 g/kg vikt och öka fettet i kosten? Håller du dig inom ditt energispann så tror jag knappast att du behöver vara rädd för att fläska på dig i onödan. 17 E% fett är rätt lågt faktiskt.

Jag antar att du kör mest styrketräning och då behövs ju en hel del kolisar också. Själv har jag ökat mitt fettintag på bekostnad av kolisar men jag kör mest långa cardiopass och då kan det funka pga att kroppen lär sig hushålla med kolisar etc. men för dig som kör styrka är det nog vettigt att bibehålla ett högt kolisintag.

Det var det jag kom på nu... ;)



Fast 4g fett från mjölken är nog inget att hänga upp sig på ;) Isåfall är det väl främst keson som är lite kass, det blir ju 20g fett på 500g där...
jag brukar ta antingen olivolja eller rapsolja till grönsakerna, tror inte jag behöver så mycket mer linfröolja då jag redan får i mig mer än mitt dagsbehov omega-3. Och då tycker jag nog att rapsolja är ett bättre alternativ.

Aldrig testat det där med nötsmör, har ingen riktig mixer, bara stavmixer. Men det låter ju onekligen som ett bra förslag kombinerat med aliquis mackor :D

Jo, jag har ju lite svårt att sprida ut fettet under dagen. Tror ni det har några negativa konsekvenser att äta såpass stor del av det vid kvällen.
Jag vill nog helst inte öka fettet nämnvärt, då jag redan ligger på över 1g/kg kroppsvikt. Tror itne jag skulle tjäna på att äta mer fett, eller?

Det är nog som sagt främst mer kolhydrater som behövs.

Zakath
2004-12-29, 22:12
Du behöver ju inte bara ta nötter, och framförallt inte i samma måltid.
Jag äter ju bröd med jordnötssmör, gurka, tomat o röd paprika, asgott ju ;/, och fullproppat med fettokalorier :D
Vegetarisk? menar du inkl. mejeriprodukter då? :)

Du kan bygga smoothies, istället för all jävla mjölk (3l per dag? mer?) kan du ju mixa ihop lite juice och diverse frukt och bär med vassleprotein och kanske en skvätt rapsolja/linfröolja. Eller några nötter vid sidan om eller så.



Är inte vegetarisk med mejeriprodukter?
Det är väl vegansk som är så "extrem"? :)

Tack för dina förslag, men ajg behöver lite mer konkreta förslag på vilken måltid jag kan ersätta med vad.
Mål 3 skulle väl gå att väldigt bra att ersätta med en smoothie med vassle och frukt, nästan optimalt t.o.m. :bow: Då sockret i juicen inte är negativt efter träning.

Hur tycker du jag kan göra en smoothie på 800-1000kcal+ UTAN fett?

aliquis
2004-12-29, 22:13
Förbättringar mål för mål:

Mål 1, ätes mycket långsamt under 1-2 timmar. (g)
Minimjölk fett < 0,1 % berik 2060,0
Fiberhavregryn ångprep 215,0
WheyFX 35,0
Banan 210,0

2 LITER mjölk? en jäkla massa havregryn, en hel banan!?
Varför inte vassleprotein, en fruktsmoothie (eventuellt med mjölk/yoghurt om du hellre vill det) och en skiva bröd/lite gröt?
Eller mer frukt / "bättre" frukt. Bananer är iofs nyttigt men det känns som de är så fattiga på antioxidanter, men vad vet jag. Fula o äckliga blir de ju iaf på ett dygn, helt svarta o dana. En (blod-)apelsin, röd grape, russin, katrinplommon, mango, granatäpple, blåbär eller liknande vore nog vettigare. Kanske ekströms drottningkräm?

Mål 2 Efter/företräningsdrink, dricks relativt snabbt i klunkar
WheyFX 60,0
Druvsocker 110,0
Saft röd konc 10,0


Mål 3, äts under ca 30 min
Minimjölk fett < 0,1 % berik 1030,0
Exell vassle 35,0
Fiberhavregryn ångprep 115,0

Varför havregryn igen? Kanske är på skolan eller något, potatismos vore ju så mycket godare och fortfarande snabbt :)

Mål 4, äts på 1 tim
Keso, Cottage Cheese, Naturell 500,0
Lättfil fett 0,5 % berik 1000,0
Banan 105,0

kossebäbiswannabe ;D, skaffa dig en flickvän genast! :D
Frukt och grönsaker äger nog havregryn som kolhydratskälla, se på Cahling ;D
Vad händer om du har jordnötssmör i mjölken med protein och banan? Ingen aning själv men kanske värt att prova ;D. OCH KAKAO (insulinchock..), milkshakesnickers :drowl:

Mål 5, äts på 20 min
Grönsaker 500
Olivolja 10

Protein? Här kanske du kan ta ett glas mjölk? :thefinger :)


Mål 6, 10 min
Makrillfilé i tomatsås konserv 125,0 (ibland 250g och mindre olja)
Olivolja 20,0
Linfröolja 10,0

Säkert fint, synd om firren dock.

aliquis
2004-12-29, 22:23
Jag vill nog helst inte öka fettet nämnvärt, då jag redan ligger på över 1g/kg kroppsvikt. Tror itne jag skulle tjäna på att äta mer fett, eller?
Alltså, just det där kopplar jag inte, grub brukar ju rekommendera 1g fett/kg kroppsvikt, men i alla lägen? Har uppfattat det som minimum under deff men varför inte äta mer under "bulk"? Kan inte se vad de negativa effekterna skulle vara? Bättre insulinkänslighet och ökade mängder testosteron?

AFanatic
2004-12-29, 22:25
Alltså, just det där kopplar jag inte, grub brukar ju rekommendera 1g fett/kg kroppsvikt, men i alla lägen? Har uppfattat det som minimum under deff men varför inte äta mer under "bulk"? Kan inte se vad de negativa effekterna skulle vara? Bättre insulinkänslighet och ökade mängder testosteron?

Precis vad jag oxå funderade på....Håller med najda om att 17% fett är lågt.

aliquis
2004-12-29, 22:27
Mål 3 skulle väl gå att väldigt bra att ersätta med en smoothie med vassle och frukt, nästan optimalt t.o.m. :bow: Då sockret i juicen inte är negativt efter träning.
Hur tycker du jag kan göra en smoothie på 800-1000kcal+ UTAN fett?
Fast det var väl inte direkt efter träning? Hur som helst, vad snackar du om för socker? :D
Sockret från frukten är ju knappast ett problem.
Killen som fick mig att börja träna hade ju ett bra tips, men jag gainade ju antagligen för mycket (vet inte vad jag vägde först och så tränade jag ju inte) på det men för dig äre ju lugnt. Mixade ihop 3 bananer med 1/4 förpackning frysta hallon, en del sojamjöl och hällde på apelsinjuice så det fick plats i en enlitersbrämhultsjuiceförpackning. Hade jag som lunch på skolan ;D

Men fett vore väl bra, blir ju så mycket kolhydrater och "socker" annars, du kan ju bara minska ner på fettet någon annanstans och ta mer kolhydrater där istället (en frukt till? :D). 900 kcal från frukt blir ju lite hårt...

Fan om jag bara vågade hälla i mig hans smoothies igen, astrevlig grabb btw, 26år o err.. 110 eller 115kg, var vegetarian när han tränade :D

Zakath
2004-12-29, 22:29
Jag börjar med att säga en viktig sak, jag vill helst ha protein/kolhydrat eller protein/fett-baserade mål.


Just frukosten är ju dubbla mängden mot en normal dag när jag inte tränar. Fördelen med denna är att den är extrremt lätt att göra och att den går att ta med sig.

Men du gav mig en idé, på träningsdagar kan jag ju ta hälften av vad jag tar nu + fruktsmoothie på 1000kcal lite senare (jag har ju bara 2 timmar på mig att äta allt det). Fast hur sjutton gör man en sån fruktsmoothie!? 3 bananer (1 banan=105g)+1 liter juice+???

Bananer tycker jag om, dessutom är de hyfsat energirika jämfört med andra frukter. Och det är ju som sagt mer kolhydrater jag behöver.


Ang Mål 3 så ändra fiberhavregryn till havregryn.
Den drinken ger riktigt snabba kolhydrater (på morgonen tar jag äppelcidervinäger innan), hög insulintopp och snabbt samt långsamt protein, dessutom knappt något fett.
Potatismos tar tid att göra, jag har inte så mycket tid, det ska vara enkelt.


kossebäbiswannabe betyder ???? :)
Flickvän arbetas det på :D Kommer förhoppningsvis någon gång, helst innan dig :booty:

Fast vad kan jag göra med mål 4??? Det är ju där jag kan få bort mest "dåligt" protein.


Mål 5 - äsch det finns protein i grönsaker :angel: Det är ett snabbmål, så jag hoppas inte det gör något?



Tack för tipsen, ett steg längre nu känns det som.

Zakath
2004-12-29, 22:37
Fast det var väl inte direkt efter träning? Hur som helst, vad snackar du om för socker? :D
Sockret från frukten är ju knappast ett problem.
Killen som fick mig att börja träna hade ju ett bra tips, men jag gainade ju antagligen för mycket (vet inte vad jag vägde först och så tränade jag ju inte) på det men för dig äre ju lugnt. Mixade ihop 3 bananer med 1/4 förpackning frysta hallon, en del sojamjöl och hällde på apelsinjuice så det fick plats i en enlitersbrämhultsjuiceförpackning. Hade jag som lunch på skolan ;D

Men fett vore väl bra, blir ju så mycket kolhydrater och "socker" annars, du kan ju bara minska ner på fettet någon annanstans och ta mer kolhydrater där istället (en frukt till? :D). 900 kcal från frukt blir ju lite hårt...

Fan om jag bara vågade hälla i mig hans smoothies igen, astrevlig grabb btw, 26år o err.. 110 eller 115kg, var vegetarian när han tränade :D



Jo efter träning, 4 timmarsfönstret du vet. Det vill jag utnyttja.

Sockret i juicen såklart!

Mål 3 kan jag ändra till det här:

apelsinjuice drickf berik 1000,0
Banan 315,0
WheyFX 35,0
Hallon frysta 200,0

Summa Protein 39,5
Summa Kolhydrater 185,4
Summa Fett 5,0

900kcal :hbang: Tack för det! Sedan kan jag ju lägga i lite annan frukt när jag har det hemma också, men detta är ju själva basen. Vad säger ni?

Zakath
2004-12-29, 22:38
Men frågan är vad skulle jag tjäna på mer än 100g fett/dag???
Jo jag kan ju säga att det blir runt 115g fett på icketräningsdagar, då efterträningsdrinken istället består av skollunch + sojabönor.

Så då kanske det problemet är löst?

muddler
2004-12-29, 22:49
fan du måste alltså trycka runt 4500-5000 kalorier om dan för att gå upp i vikt? tror att jag oxå måste ligga där någonstans för nu händer ingenting med min vikt jag ligger på 83 kilo nu och käkar 3500-4000 kalorier om dan, verkar som jag har min +/- nånstans runt 3500 kcal.
Tycker det är intressant att se hur du käkar kanske är du som jag begåvad med en ganska dålig aptit, känner igen det där att vissa måltider tar lång tid! svårast har jag med frukost/ lunch som brukar ta runt en timme vardera :=)
måste komma på nått sätt att boosta upp mitt kaloriintag oxå, håller för tillfället på att mixtra med att sänka protein intaget till runt 2g / kroppskilo och höja kolisarna och fettet fast ha samma kalorimängd i slutändan ändå, har märkt lite skillnad, har lagt på mig lite i vikt iaf, aja kommer följa detta!

Nadja
2004-12-29, 22:52
Men frågan är vad skulle jag tjäna på mer än 100g fett/dag???
Jo jag kan ju säga att det blir runt 115g fett på icketräningsdagar, då efterträningsdrinken istället består av skollunch + sojabönor.

Så då kanske det problemet är löst? Tjäna? mer pengar över lär det ju bli om du ökar fettet och minskar proteinet. :D

Aliquis frukostförslag var ju värsta gourmetmaten, testa det! Bara bananer måst eju bli trist även om man är bananoman ;)

Och ja, du måste verkligen älska mjölk och ha en plåtmage gällande mjölkprodukter. Och visst, 4 g fett från mjölken är knappast ngt att bli rädd över heller.

Men lite mer variation (även om du vill hålla det enkelt) skadar dig nog inte: varje livsmedel innehåller ju ngn fiffig grej som fionns mindre av i ngn annan- kombinationerna/variationerna blir nog det allra bästa! (<---lite flummigt men hoppas du fattar) /Nadja

aliquis
2004-12-29, 22:55
Det är ju kolhydrater i bananer, 3*105g = 300g, säkert nästan 400kcal, 1liter juice ger ju 500 kcal.. tada. Men känns lite extremt.

"Den drinken ger riktigt snabba kolhydrater (på morgonen tar jag äppelcidervinäger innan), hög insulintopp och snabbt samt långsamt protein, dessutom knappt något fett."

Frågan är ju om måltiden som helhet ger en särskilt hög, havregryn har ju väldigt lågt II?

"Kommer förhoppningsvis någon gång, helst innan dig", wtf?! du har tills på nyår på dig ;D (114kvm lägenhet på stan..)

"Sockret i juicen såklart!", det bara "är" socker, det _är_ inte "socker" ;D

problem ni har med maten, jag känner mig sugen hela tiden men nu får jag väl inte äta mer före läggdags... å andra sidan åts min lagade måltid på "jobbet" som tre måltider... hum... frukost bröd, 2 måltider från samma låda, hemma bröd, sedan resten av lådan med 2 matskedar linfröolja och ett päron. Kanske helt galet mycket för lite.. hata, har ingen koll, inte gjort något idag ju :)

King Grub
2004-12-30, 07:28
Alltså, just det där kopplar jag inte, grub brukar ju rekommendera 1g fett/kg kroppsvikt, men i alla lägen? Har uppfattat det som minimum under deff men varför inte äta mer under "bulk"? Kan inte se vad de negativa effekterna skulle vara? Bättre insulinkänslighet och ökade mängder testosteron?

I syfte att stimulera proteinsyntes är kolhydratintaget av större vikt än fettintaget, efter det att man säkerställt hormonstatus, vitaminupptag och förbränningsstimulans genom adekvat fettintag.

"On the other hand, exercise ability during high-intensity exercise is significantly limited by a high-fat diet. A consideration of importance beyond the aspect of energy balance is the anabolic effect of insulin on muscle protein synthesis... Dietary fats may offer practical advantages to the athlete but if fats are consumed at the expense of carbohydrate intake, many established benefits of high carbohydrate intake in terms of performance may be sacrified."

Eur J Clin Nutr. 1999 Apr;53 Suppl 1:S112-9. Physical exercise as a modulator of adaptation to low and high carbohydrate and low and high fat intakes.

Dessutom är kolhydrat ett bättre bränsle under hård fysisk aktivitet än fett = du kan träna hårdare och stimulera proteinsyntes ännu bättre.

Zakath
2004-12-30, 12:28
fan du måste alltså trycka runt 4500-5000 kalorier om dan för att gå upp i vikt? tror att jag oxå måste ligga där någonstans för nu händer ingenting med min vikt jag ligger på 83 kilo nu och käkar 3500-4000 kalorier om dan, verkar som jag har min +/- nånstans runt 3500 kcal.
Tycker det är intressant att se hur du käkar kanske är du som jag begåvad med en ganska dålig aptit, känner igen det där att vissa måltider tar lång tid! svårast har jag med frukost/ lunch som brukar ta runt en timme vardera :=)
måste komma på nått sätt att boosta upp mitt kaloriintag oxå, håller för tillfället på att mixtra med att sänka protein intaget till runt 2g / kroppskilo och höja kolisarna och fettet fast ha samma kalorimängd i slutändan ändå, har märkt lite skillnad, har lagt på mig lite i vikt iaf, aja kommer följa detta!



Det roliga är att jag "testat" fram min +-0 gräns, problemet är att den varierar. En veckan gick jag ner REJÄLT utan cardio på 4000kcal/dag. En annan vecka gick jag +-0 på 3600kcal/dag :confused:
Men jag lyckas ju inte alltid äta så mycket jag vill, då är det bättre att äta kanske lite för mycket de andra dagarna :)

Zakath
2004-12-30, 13:19
Tjäna? mer pengar över lär det ju bli om du ökar fettet och minskar proteinet. :D

Aliquis frukostförslag var ju värsta gourmetmaten, testa det! Bara bananer måst eju bli trist även om man är bananoman ;)

Och ja, du måste verkligen älska mjölk och ha en plåtmage gällande mjölkprodukter. Och visst, 4 g fett från mjölken är knappast ngt att bli rädd över heller.

Men lite mer variation (även om du vill hålla det enkelt) skadar dig nog inte: varje livsmedel innehåller ju ngn fiffig grej som fionns mindre av i ngn annan- kombinationerna/variationerna blir nog det allra bästa! (<---lite flummigt men hoppas du fattar) /Nadja



Äsch, vi brukar ha lite annan frukt hemma också. Ananas o sånt blir säkert gott att blanda ner :eating:

Mjölk är ett riktigt fint livsmedel helt enkelt, jag tyckte i början att det var svårt att få ner bara en liter mjölk. Men nu är det inga som helst problem! Det är ju någon särskild bakterie i magsäcken som man har som bäbis, slutar man dricka mjölkprodukter så försvinner den, men jag antar att motsatsen uppstår om man gör tvärtom.

Jo jag förstår vad du menar, jag håller ju ganska strikt på min kost, men inte SÅ strikt. Jag ska tänka på det.
Tack för kommentarerna :)

Zakath
2004-12-30, 13:30
Det är ju kolhydrater i bananer, 3*105g = 300g, säkert nästan 400kcal, 1liter juice ger ju 500 kcal.. tada. Men känns lite extremt.

"Den drinken ger riktigt snabba kolhydrater (på morgonen tar jag äppelcidervinäger innan), hög insulintopp och snabbt samt långsamt protein, dessutom knappt något fett."

Frågan är ju om måltiden som helhet ger en särskilt hög, havregryn har ju väldigt lågt II?

"Kommer förhoppningsvis någon gång, helst innan dig", wtf?! du har tills på nyår på dig ;D (114kvm lägenhet på stan..)

"Sockret i juicen såklart!", det bara "är" socker, det _är_ inte "socker" ;D

problem ni har med maten, jag känner mig sugen hela tiden men nu får jag väl inte äta mer före läggdags... å andra sidan åts min lagade måltid på "jobbet" som tre måltider... hum... frukost bröd, 2 måltider från samma låda, hemma bröd, sedan resten av lådan med 2 matskedar linfröolja och ett päron. Kanske helt galet mycket för lite.. hata, har ingen koll, inte gjort något idag ju


II fungerar inte på det sättet.
GI däremot, mjölkens kolhydrater är ju mycket långsamma, men eftersom det är när dubbelt så mycket kolhydrater från havregrynen som har GI 110+ när dem mixats så blir det nog rätt okej ;)

Hahaa, jag skulle kunna "vinna", har en "dejt" idag så om det går vägen :D Fast jag är inte så intresserad även om hon är söt, hon feströker o dricker :( Passar inte riktigt min livsstil.. Men det ska bli en kul erfarenhet iaf!
Vi får se... Grrrrrrr :D

Jo det är ju SOCKER tillsatt i juice! Det är ju nästan som läsk, fast med vitaminer. Eller är jag helt bakom flötet?

Det är väl ingen idé att du klagar o har dig. Du vet ju vad du ska göra, ditt prat spelar ingen roll.

Tack för hjälpen också :cheers:

Zakath
2004-12-30, 13:31
Jag ska uppdatera mitt matschema för träningsdagar snart, tror det här borde räcka. Jag skriver upp det lite senare ikväll!

Tack för all hjälp :love:

King Grub
2004-12-30, 13:46
Jo det är ju SOCKER tillsatt i juice! Det är ju nästan som läsk, fast med vitaminer. Eller är jag helt bakom flötet?

Det finns inget tillsatt socker i juice. Då är det inte juice, utan måste kallas just saft, eller nektar, eller liknande.

Zakath
2004-12-30, 13:48
Det finns inget tillsatt socker i juice. Då är det inte juice, utan måste kallas just saft, eller nektar, eller liknande.



Okej, så då är det bara nåt skräp jag hört från typ Aftonbladet eller nåt :em: Aj då...

King Grub
2004-12-30, 13:48
Okej, så då är det bara nåt skräp jag hört från typ Aftonbladet eller nåt :em: Aj då...

Däremot innehåller ju all frukt naturligt socker.


II fungerar inte på det sättet.
GI däremot

Inte GI heller. Du kan inte räkna ut ett medel-GI på ett "mixed meal" genom att titta på de individuella kolhydraternas GI.

aliquis
2004-12-30, 13:50
II fungerar inte på det sättet.
GI däremot, mjölkens kolhydrater är ju mycket långsamma, men eftersom det är när dubbelt så mycket kolhydrater från havregrynen som har GI 110+ när dem mixats så blir det nog rätt okej ;)
Gör det ju visst, både GI och II. Äter du något med högt II och något med lågt får du ju mindre insulin än om det var "dubbelt så mycket" med högt. Samma sak med GI. Ja, GI sjunker om du äter snabba och långsamma kolhydrater, med blodsockret stiger ju mer om du ökade kolhydratintaget. Samma sak med insulin, även om en sak ger lågt insulinpåslag så ger det ju mer ju mer du äter.

aliquis
2004-12-30, 13:51
Folk som röker suger, att hon dricker får du nog leva med, svårt att hitta någon som inte gör det. Men hon kanske inte behöver dricka om hon har någon ;D

"Jo det är ju SOCKER tillsatt i juice! Det är ju nästan som läsk, fast med vitaminer. Eller är jag helt bakom flötet?"

Nej, juice är 100% pressad frukt, nektar och saft däremot är det inte.

Vad gäller klagar tog jag lite mango o sojaprotein också ;D, var en apelsin mer under dagen med.

Zakath
2004-12-30, 13:53
Gör det ju visst, både GI och II. Äter du något med högt II och något med lågt får du ju mindre insulin än om det var "dubbelt så mycket" med högt. Samma sak med GI. Ja, GI sjunker om du äter snabba och långsamma kolhydrater, med blodsockret stiger ju mer om du ökade kolhydratintaget. Samma sak med insulin, även om en sak ger lågt insulinpåslag så ger det ju mer ju mer du äter.


"Gör det ju visst, både GI och II. Äter du något med högt II och något med lågt får du ju mindre insulin än om det var "dubbelt så mycket" med högt."

Det stämmer ju, men II sjunker fortfarande inte.
Så då är vi väl överens, om du såg något "suboptimalt" i min kost så får du säga till :) D.v.s om det är en enkel ändring :D

Proteus
2004-12-30, 16:34
Messmör. Tråd låst. :D

Är messmör bra? :)

King Grub
2004-12-30, 16:39
Är messmör bra? :)

Långsamma kolhydrater, bra protein (det som finns), massor av mineraler. Absolut. Om du inte är laktosintolerant - då blir det problem.

Zakath
2004-12-30, 17:52
Här har ni det nya schemat!
Nu är det knappt 3g protein/kg kroppsvikt! Det ni!
Fettet blev tyvärr väldigt lågt, men eftersom jag äter mer fett på icke-träningsdagar så tror jag inte det ska vara så farligt, eller?

Så vad tycker ni i allmänhet om det?
Hur "optimalt" är det? ;)


Mål 1, ätes mycket långsamt under 1-2 timmar. (g)

Minimjölk fett < 0,1 % berik 1030,0
Fiberhavregryn ångprep 115,0
WheyFX 20,0
Banan 150,0

samt

juice 1000
banan 300
frukt/bär 200


Mål 2 Efter/företräningsdrink, dricks relativt snabbt i klunkar

WheyFX 60,0
Druvsocker 100,0
Saft röd konc 10,0


Mål 3, äts under ca 30 min

juice 1000
banan 450
frukt/bär 200
wheyfx 35


Mål 4, äts på 1 tim

Keso, Cottage Cheese, Naturell 250,0
Lättfil fett 0,5 % berik 500,0
Frukt 150


Mål 5, äts på 20 min

Grönsaker 500
Olivolja 10


Mål 6, 10 min

Makrillfilé i tomatsås konserv 125,0 (ibland 250g och mindre olja)
Olivolja 20,0
Linfröolja 10,0


Totalt (ca):
Protein 260,9g (21E%)
Kolhydrater 771,5g (63E%)
Fett 90,2 (16E%)
5000kcal

Zakath
2004-12-31, 15:31
EDIT: Det skulle vara 10g rapsolja i mål 4 och 30g olivolja i mål 6 (möjligtvis byter det plats med mål 5).

Ingen som har något att säga om det nya upplägget?

Zakath
2005-01-01, 18:39
Bump? :em:

Zakath
2005-01-02, 17:07
EXAKT så här har jag ätit i dag/ska jag äta idag.

Så vad tycker ni i allmänhet om det?
Hur "optimalt" är det?
Jag vill helst inte behöva skapa en till tråd med min kost.


Mål 1, ätes mycket långsamt under 1-2 timmar. (g)

Minimjölk fett < 0,1 % berik 1030,0
Fiberhavregryn ångprep 115,0
WheyFX 20,0
Banan 150,0


Mål 2 Efter/företräningsdrink, dricks relativt snabbt i klunkar

WheyFX 60,0
Druvsocker 100,0
Saft röd konc 10,0


Mål 3, äts under ca 30 min

juice 1000
banan 315
mango 150
wheyfx 35

Mål 3b, hann inte med det i morse
juice 1000
banan 300
frukt/bär 200


Mål 4, äts på 1 tim

Keso, Cottage Cheese, Naturell 250,0
Lättfil fett 0,5 % berik 500,0
Banan 150
Rapsolja 10g


Mål 5, äts på 20 min

Grönsaker 500
Olivolja 10


Mål 6, 10 min

Makrillfilé i tomatsås konserv 125,0 (ibland 250g och mindre olja)
Olivolja 30,0
Linfröolja 10,0


Totalt (ca):
Protein 260,9g (21E%)
Kolhydrater 771,5g (63E%)
Fett 90,2 (16E%)
5000kcal

Yankeee
2005-01-02, 18:00
Jag tycker att det ser kanon ut. Skulle inte ändra på något. Kanske jag skulle lägga till lite nötter eller något annat med protein till mål 5. Men det beror ju på hur optimal du vill vara.

Zakath
2005-01-02, 18:18
Jag tycker att det ser kanon ut. Skulle inte ändra på något. Kanske jag skulle lägga till lite nötter eller något annat med protein till mål 5. Men det beror ju på hur optimal du vill vara.



Tack!
Jo det var en bra idé, ska se hur jag kan lösa det!