handdator

Visa fullständig version : Hjälp till med pengar till katastrofen


Pudzianovski
2004-12-29, 15:28
http://www.svt.se/radiohjalpen/

Sätt in lite pengar så gör ni ngt iställer för att prata om det.

Muaytudd
2004-12-29, 15:28
Redan gjort, men det ble röda korset

Metal_boy_
2004-12-29, 15:29
hade gjort det om jag inte va så fattig att jag knappt har råd me mat nu

abjorn
2004-12-29, 15:36
nog för att jag har anhöriga där, men jag är tokfattig :(

Pudzianovski
2004-12-29, 15:44
Jävla gnäll. Folk dör fan där nere. Många har varken mat, bostad eller familj kvar ens.

JustinCredible
2004-12-29, 15:53
300 kr donerat.

jag är rena rama bill gates...

Yankeee
2004-12-29, 15:55
Jävla gnäll. Folk dör fan där nere. Många har varken mat, bostad eller familj kvar ens.

Låter som situationen ser ut i stora delar av Afrika varje dag.

B-jay
2004-12-29, 15:59
Jag ser det som en självklarhet att donera pengar när något sånt här händer!
Även jag är tokfattig just nu,
men även ett litet bidrag kan vara till stor hjälp!

Pudzianovski
2004-12-29, 16:04
Röda Korset vädjar om stöd till flodvågornas offer

Röda Korset vädjar om stöd till de drabbade.

Du kan ge ditt bidrag till de drabbade via vår on-linetjänst. Klicka här!
Du kan ringa vårt gåvonummer 020-213 213

Du kan skänka bidrag via SMS - numret är "Asien 721 05". Skriv "Asien" i textmeddelandet och sänd ditt SMS på telefonnummer 721 05. Du betalar 30 kronor, av vilka 20 kronor går till Röda Korset.

Du kan ge ditt bidrag via pg 900 800-4. Märk talongen "Flodvågornas offer"

Bolio
2004-12-29, 16:36
Låter som situationen ser ut i stora delar av Afrika varje dag.

Och Afghanistan, Bangladesh, etc...

raZmus
2004-12-29, 17:01
Röda Korset vädjar om stöd till flodvågornas offer
Du kan skänka bidrag via SMS - numret är "Asien 721 05". Skriv "Asien" i textmeddelandet och sänd ditt SMS på telefonnummer 721 05. Du betalar 30 kronor, av vilka 20 kronor går till Röda Korset.


Var gå de övriga 10 kronorna? :(

ölobrännvin
2004-12-29, 17:07
Röda Korset vädjar om stöd till flodvågornas offer

Du kan skänka bidrag via SMS - numret är "Asien 721 05". Skriv "Asien" i textmeddelandet och sänd ditt SMS på telefonnummer 721 05. Du betalar 30 kronor, av vilka 20 kronor går till Röda Korset.


av vilka 10 kr går till VD´ns lön, av vilka7 kr går till omkostnader osv. ...Hur mycket kommer fram egentligen, jag tvivlar inte på att dom gör nytta men....
Jag skulle hellre åka ner dit och hjälpa till fast dom är ju så många så vad fan skulle jag göra för nytta där.. nej det får nog bli en extra räkning att betala imornn när lönen kommer...

Muaytudd
2004-12-29, 17:14
av vilka 10 kr går till VD´ns lön, av vilka7 kr går till omkostnader osv. ...Hur mycket kommer fram egentligen, jag tvivlar inte på att dom gör nytta men....
Jag skulle hellre åka ner dit och hjälpa till fast dom är ju så många så vad fan skulle jag göra för nytta där.. nej det får nog bli en extra räkning att betala imornn när lönen kommer...


Bra inställning. Allt är inte perfekt, man får göra det man kan.

Mvh

palme
2004-12-29, 17:39
Och Afghanistan, Bangladesh, etc...


Var det lika mycket insamling när jordbävningen i Iran inträffa förra året? Gjorde tv4 en gala för de som de tänker göra nu?

Fast det var ju bara 25000 som dog då och hur många som helst som blev hemlösa och svalt...

Hade inte det varit så mycket svenskar där så hade de inte brytt sig.

Jätte synd att det har inträffat men jag kan inte skänka nå pengar. Men bjuder nån mig på resan så åker jag dit en vecka och hjälper till fysiskt.

Bolio
2004-12-29, 17:45
Var det lika mycket insamling när jordbävningen i Iran inträffa förra året? Gjorde tv4 en gala för de som de tänker göra nu?

Fast det var ju bara 25000 som dog då och hur många som helst som blev hemlösa och svalt...

Hade inte det varit så mycket svenskar där så hade de inte brytt sig.

Jätte synd att det har inträffat men jag kan inte skänka nå pengar. Men bjuder nån mig på resan så åker jag dit en vecka och hjälper till fysiskt.

Nä, vem bryr sig om massa iranier i Bam, där fanns det ju inga svenskar. Men jag bryr mig inte riktigt om det där, det är trist oavsett vem som dör. Jag tänker inte protestera emot västvärldens obryddhet (jag skapade just ordet, ok?) kring folk som inte är från västvärlden genom att inte vilja hjälpa de västlänningar som har råkat illa ut nu. Jag tänker inte bidra med ett öre, och inte heller hjälpa till. Mest för att jag inte har lust. Men självklart tycker jag att man ska hjälpa dessa människor även om västvärlden inte bryr sig ett dugg om resten av världen. Och det självklart förutsatt att man nu över huvud taget vill skänka pengar och liknande...

Lasse Kongo
2004-12-29, 17:56
Var det lika mycket insamling när jordbävningen i Iran inträffa förra året? Gjorde tv4 en gala för de som de tänker göra nu?

Fast det var ju bara 25000 som dog då och hur många som helst som blev hemlösa och svalt...

Hade inte det varit så mycket svenskar där så hade de inte brytt sig.

Jätte synd att det har inträffat men jag kan inte skänka nå pengar. Men bjuder nån mig på resan så åker jag dit en vecka och hjälper till fysiskt.

Håller med helt och hållet, så mkt svält/katastrofer osv som sker dagligen världen runt.

Det är tragiskt oavsett vem/var det händer sådana tråkigheter, jag skulle inte heller tveka att åka och hjälpa till på plats om jag blev erbjuden just i det här fallet.

Men när det gäller pengar, ja då skulle ja behöva donera 1000 tals kronor varje dag till allt som händer.

Som en väldigt nära bekant sa igår i bilen till mig: "Det är tragiskt för det är så många välutbildade människor som ev drabbas/dör, advokater, läkare, artister och så vidare, få socialbidragstagare, det blir en stor förlust för Sverige"

Nåväl, jag sa inget då jag inte orka kommentera, men för mig är alla människor lika mkt värda oavsett status/hudfärg osv.

Muaytudd
2004-12-29, 18:28
Förstår hur ni tänker. Kan inte annat än hålla med. Men det är som jag skrev i den första Asientråden. Hur dumt det nu är så känner man mer när man har ngnsorts knytning till ngn/ngt.

That's life.

AngelLove
2004-12-29, 18:49
Visst blir det annorlunda om det händer någon i ens närhet, alla som säger annat ljuger sig själva blå...

Om jag inte minns fel så kunde man visst det skänka pengar till Bam, dock blev det inte lika otroligt stort massmedialt sett som nu men nog sören visade de mycket i media om jordskalvet där...

En annan sak som också kan betänkas är ju att detta skalvet var "bara 1000 ggr" starkare än det i Bam, det är det näst största jordskalvet i modern tid.. Bara det ger ju en massmedial effekt.

Oavsett, vad jag ville komma till.. Känner man att man vill hjälpa till, antingen fysiskt eller ekonomiskt etc så spelar inte den massmediala biten in... Då tar man reda på hur man gör på egen hand och ger den hjälp man kan !! Det behöver man inte uppmaningar från tv för !!

aliquis
2004-12-29, 21:10
Jävla gnäll. Folk dör fan där nere. Många har varken mat, bostad eller familj kvar ens.
Det gör folk på en jävla massa andra ställen med, över 1.5 miljard människor är väl fattiga?
_OM_ pengarna var öronmärkta så de hamnade där det hade dött flest människor alternativt till de som hade det värst så visst, men inte enbart för att massa västerlänningar dog.

USA skulle ju betala ca 30 miljoner dollar, eu 20 miljoner euro. Typ vad, 50öre/invånare?

De flesta skulle väl kunna betala 1000kr extra i skatt till bistånd varje ÅR till de som är fattiga, eller ännu bättre 10.000kr.

Jag kommer nog inte ge några pengar nu eftersom jag inte brukar det, visst är det förjävligt att det har skett men det är folk som har det förjävligt varje dag men västvärlden skiter ju i det. Hur mycket pengar hade satsas om det hade hänt i Kalifornien?

Jag skulle säkert kunna undvara 700kr utan att det skulle gå någon direkt nöd på mig, och då har jag ändå "inga pengar", de flesta svenskar skulle isf kunna betala bra mycket mer. Men steget är långt till att ge 700kr själv när inte de andra "måste", varför kan vi inte alla ge det vi är kapabla till?
Oftast är det ju dessutom de rikaste som är snålast, procentuellt sett, och om man ser till vad som krävs för att överleva är det en enorm skillnad.

Visst är det förjävligt att få familjen splittrad, men det är det vare sig man är svensk eller bor i indonesien, eller afrika. Är man död är man död, överlevde man så kommer iaf västerlänningarna hem och livet fortsätter (eventuellt med förlorade familjemedlemmar dock vilket lär vara bland det jävligaste man kan vara med om), men mest synd är det ju dock om de som knappt hade något från början och nu har absolut ingenting, och inte kan ta ett flyg hem till säkerheten och vardagslivet igen.

Jag skulle gärna betala 5% extra skatt hela livet till bistånd, men jag tänker inte skänka pengar enbart för att något mediajippo säger att jag borde det. Kan lika gärna gå och köpa rättvisemärkta bananer.

(nu stör sig säkert någon/några på det här, och har ni själva blivit drabbade får ni försöka att förstå vad jag menar, läste bl.a. att det väl dog 23.000 irakier 2003 i någon jordbävning, var fanns media då?)

Hemskast är väl dock de som måste sitta och mer eller mindre gotta sig i nyheterna, typ köper aftonbladet och expressen efter löpsedlarna och säger hur hemskt det är, nummer efter nummer. Om de lade pengarna på bistånd hade de ju gjort bra mycket större skillnad.

aliquis
2004-12-29, 21:13
Du kan skänka bidrag via SMS - numret är "Asien 721 05". Skriv "Asien" i textmeddelandet och sänd ditt SMS på telefonnummer 721 05. Du betalar 30 kronor, av vilka 20 kronor går till Röda Korset.
Där såg jag en omröstning i den lokala tidningen (nerikes allehanda), frågan var om man tänkte skänka pengar och man kunde rösta via SMS (och webben). SMS kostade trafikavgift + 3kr. Kändes rätt fel när det hade varit så mycket bättre om de pengarna faktiskt skänktes istället för att delta i en omröstning.

aliquis
2004-12-29, 21:18
En annan sak som känns rätt patetisk (känns som jag hänger i en väldigt skör tråd nu..) är att vår svenska regering skall försöka bestämma hur de drabbade länderna (eller ja, länderna med svenskar då) skall hantera det hela. Tänker då på att försöka undvika likbål och dylikt, men vad skall de göra? Det är över 30 grader varmt, det har vällt in saltvatten i deras brunnar och grejer och det ligger kroppar överallt. Hur många kommer inte dö om de inte får bort dem? Något måste ju göras.

Kan fortsätta palmes linje med att (enl. aftonbladet) 48.000 pers, och eventuellt så många som 80.000 har dött i indonesien, i thailand stod det 1.700 personer. Sri lanka skall ju eventuellt ha drabbats hårdast. Men medias fokus ligger såklart på thailand eftersom det är mest turism där.

aliquis
2004-12-29, 21:21
Om jag inte minns fel så kunde man visst det skänka pengar till Bam, dock blev det inte lika otroligt stort massmedialt sett som nu men nog sören visade de mycket i media om jordskalvet där...

En annan sak som också kan betänkas är ju att detta skalvet var "bara 1000 ggr" starkare än det i Bam, det är det näst största jordskalvet i modern tid.. Bara det ger ju en massmedial effekt.
Om bam är stället i iran så hade det väl varit en ungefär lika stor jordbävning i kalifornien 2003, där dog dock bara 2 personer istället för 23.000 helt enkelt för att husen är "korrekt" byggda.

Man får väl hoppas det här leder till att liknande varningssystem som finns på andra ställen även införskaffas där nere, även om det görs för att skynda turismen så kommer det ju komma den vanliga befolkningen tillgodo också.

Pudzianovski
2004-12-29, 21:33
Det gör folk på en jävla massa andra ställen med, över 1.5 miljard människor är väl fattiga?


Tror du inte jag bidrar till andra katastrofer än de som är medialt upphausade så är du mycket naiv. (Men denna tråden handlar om Asien)

Mitt mål med tråden är att få folk att skänka en slant pengar till de i sydostasien som drabbats av detta.

Om ni motsätter er detta kan ni starta en egen tråd och disskutera detta.

Allan
2004-12-29, 21:41
Om ni motsätter er detta kan ni starta en egen tråd och disskutera detta.

Precis. Nu håller vi oss till trådens ämne tack. Och nu har jag dessutom flyttat ett gäng inlägg till en egen tråd. Fortsätt i den.

allan

Rocco
2004-12-30, 09:59
Nu bumpar jag denna tråd genom att meddela att jag satt in 300kr till Rädda Barnen. Utmanar fler på Kolo att skänka pengar till katastrofen!