handdator

Visa fullständig version : "styrkeuthållighet"?


Shadow Warrior
2004-12-29, 12:29
Exsisterar styrkeuthållighet? Alltså att man kan bygga "uthållig styrka" så man orkar göra fler set i förhållande till intensitet/1RM.

När man nyss börjat träna så har jag hört att glykogen depåerna ökas på så man får mer glykogen i förhållande till massan man har. Är det detta som är ökad styrke uthållighet? Fortsätter denna process (såvitt jag vet ska den inte göra det)?

Eller handlar det bara om konditionen? Alltså förmågan att återhämta sej mellan setten? (med hjälp utan bättre syreupptagning osv)

Zakath
2004-12-29, 12:30
Hört talas om Alfa och Beta-styrka? Jag tror att svaret finns där.

Om jag kommer ihåg rätt vill säga..


EDIT: Det kanske heter något annat :em: Men den ena är "maxstyrka" och den andra är att kunna uppehålla samma styrka en längre tid. T.ex om man kan bänka på 20kg i 20 timmar i sträck då har man en otrolig "hmhmh-styrka"!
Om då båda de styrkorna ligger relativt nära varandra så blir man ju "styrkeuthållig" :)

rosto
2004-12-29, 13:25
Tänker på bodypump, brudarna med spagettiarmar kör med större vikter än mig, ruggigt knäckande.

Griip
2004-12-29, 14:34
Exsisterar styrkeuthållighet? Alltså att man kan bygga "uthållig styrka" så man orkar göra fler set i förhållande till intensitet/1RM.

Ja.

Eller handlar det bara om konditionen? Alltså förmågan att återhämta sej mellan setten? (med hjälp utan bättre syreupptagning osv)

Det också.

Orkar inte och tror inte jag kan säga så mycket mer fördjupat om det här förutom att det har en del att göra med muskelfibrer, och den diskussion är jag verkligen trött på ;)

Mccartney
2004-12-29, 15:12
Styrkeuthållighet är helt klart en sak man kan träna på.

Jag har själv kört styrka...med inriktning på att få mjölksyre tåligare muskler ...för att kunna få bättre snabbhetsuthållighet.

Shadow Warrior
2004-12-29, 16:37
Ok... bara spekulationer hittils... jag väntar fortfarande på ett bra svar.

Detta är främst relevant för valet av volym på respektive muskelgrupp osv...

Zakath
2004-12-29, 16:48
Ingen som hört något om de där sorternas styrka jag pratade om?

nordland
2004-12-29, 16:59
högreps varvat med tunga vikter..... allt handlar om att kunna syresätta muskulaturen... försök konditionsträna med vikter...

RobbeliRobban
2004-12-29, 16:59
Ingen som hört något om de där sorternas styrka jag pratade om?

Det är väl något du snappat upp från någon "Gymnasticera med Starke Adolf och bli grofv som ett swenskt leijon"?-bok anno 1889 right?

Maximal dynamisk styrka
uthållig dynamisk styrka
Maximal statisk styrka
Uthållig statisk styrka

Om man vill gå anno 1961 i, "skolgymnastikens läror".(eller något åt det hållet)

Zakath
2004-12-29, 17:05
Det är väl något du snappat upp från någon "Gymnasticera med Starke Adolf och bli grofv som ett swenskt leijon"?-bok anno 1889 right?

Maximal dynamisk styrka
uthållig dynamisk styrka
Maximal statisk styrka
Uthållig statisk styrka

Om man vill gå anno 1961 i, "skolgymnastikens läror".(eller något åt det hållet)



Nej jag läste det i den där gamla boken om PFT (Power Factor Training). Kanske inte världens mest tillförlitliga källa ;)