handdator

Visa fullständig version : TV Avgift, Vill ej kapa Actions tråd.


Arnesson
2004-12-29, 12:22
Vad anser ni om tv-avgiften?
Många klagar på den, men ska vi verkligen slopa PS?
Ska vi lägga avgiften i den "vanliga" skatten?
Vad tycker Du?

Prankie
2004-12-29, 12:27
Vanligvis kopplas ju tjänsten ur om man inte vill ha det, men det här är bara påtvingad räkning.

palme
2004-12-29, 12:27
Vad anser ni om tv-avgiften?
Många klagar på den, men ska vi verkligen slopa PS?
Ska vi lägga avgiften i den "vanliga" skatten?
Vad tycker Du?

Vi har så mycket skatter på allt i det här jävla landet. Vi skulle inte dö av att lägga ner ett par av de, inte skulle sjukvården eller försvaret lida av det heller :rolleyes:

Arnesson
2004-12-29, 12:31
Jag är också emot avgiften. Jag vill ha valfrihet. Bra skrivet Prankie.

Fors
2004-12-29, 12:32
Jag vill också ha valfrihet, jag vill välja vad jag ska göra med MINA pengar, och det är inte att rehabilitera pundare och härbärga tattare!!

Arnesson
2004-12-29, 12:38
Jag vill också ha valfrihet, jag vill välja vad jag ska göra med MINA pengar, och det är inte att rehabilitera pundare och härbärga tattare!!

Jag har också tankar som dig, efterssom jag har trygghet, och inte behöver förlita mig på sammhället.

Undrar hur det skulle vara om man själv kom i situationen att man måste förlita sig på samhället?

Jag har svårt att föreställa mig det, men kanske är bra att vi betalar för en social trygghet som vi har idag?

Jag tänker offtast, att de får skylla sig själva, om de knarkar t ex. Men det är kanske bra om samhället kan hjälpa dem tillbaka? Även om det kostar pengar.


Detta är bara frågeställningar, jag vet ej var jag själv står.

m1cke
2004-12-29, 13:21
Generellt är jag emot de mesta skatter.. men TV-avgiften borde omvandlas till skatt, de flesta har TV.. visst är det orättvist mot en del, men men.. jag betalar för sjukvård jag inte utnyttjat så värst mycket så..

Radio TV-tjänst i Kiruna kostar 95 miljoner att driva varje år!
De skulle kunna användas till annat..

King Grub
2004-12-29, 13:49
Jag kan acceptera att betala för de program och kanaler jag vill se, men inte för själva innehavandet av TV-apparaten.

mmartin
2004-12-29, 13:54
EXAKT, huvudet på spiken av grub..

Själv tänker jag inte betala ett öre för kanaler och radio som jag inte använder! däremot betalar jag gladeligen 300:- varje månad för innehavande av comhem och canalplus med fotboll jag VILL se.. då är det rätt att betala också, även om man kan bränna kort osv...

TCOR
2004-12-29, 13:56
Håller med Grub...... tv-licens som den fungerar nu är på gränsen till facisim

Grahn
2004-12-29, 14:21
Tja det är ju enda sättet att ha en avgift med marksänd TV man betalar för att inneha en mottagare.

Själv tycker jag det ska bakas in i skatten iofs. Som det är nu betalar aldelens för då.

Arnesson
2004-12-29, 14:41
Anser ni som ej tycker om tv-avgift, att man ska slopa PS?

Nitrometan
2004-12-29, 14:47
Lägg ner Radiotjänst i Kiruna!

Ta bort TV-licensen som den ser ut idag!

Det finns två alternativ som jag ser det.

1) SVT är statlig television, låt det vara skattefinansierat fullt ut.

2) Gör det till en obligatorisk avgift för alla över 18.

Dagens system är helt felaktigt. Det finns ingen acceptans eller förståelse hos folket.

Arnesson: Vad är PS?
Punktskatter? Pungsvett? Privatsändare?

Arnesson
2004-12-29, 14:51
Lägg ner Radiotjänst i Kiruna!

Ta bort TV-licensen som den ser ut idag!

Det finns två alternativ som jag ser det.

1) SVT är statlig television, låt det vara skattefinansierat fullt ut.

2) Gör det till en obligatorisk avgift för alla över 18.

Dagens system är helt felaktigt. Det finns ingen acceptans eller förståelse hos folket.

Arnesson: Vad är PS?
Punktskatter? Pungsvett? Privatsändare?

public service

Nitrometan
2004-12-29, 14:56
Ah. Public Service. Tänkte inte på det. Jo, det tycker jag vi ska ha kvar. Tror att vissa program produceras med högre kvalitet av PS och de bolag som finns runt dem.

Det är bara finansieringen jag tycker är felaktig.

Public service, ett alternativ (http://www.sr.se/cgi-bin/P1/program/artikel.asp?ProgramID=438&artikel=156225) :sleep:

Zion
2004-12-29, 15:03
Vi har så mycket skatter på allt i det här jävla landet. Vi skulle inte dö av att lägga ner ett par av de, inte skulle sjukvården eller försvaret lida av det heller :rolleyes:

Så du tycker inte sjukvården är viktig att lägga pengar på?!! Så säger man till den dagen när något tragiskt drabbar en..

Yankeee
2004-12-29, 15:27
Jag lånar detta från Vikotnik på Swec (http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=386233&perpage=30&pagenumber=2) då detta stämmer mycket bra överens med mina åsikter.

"Alla har väl en mottagare, men det är få som ser den logiska kopplingen mellan "jag äger en mottagare" och "jag måste ge pengar till SVT".

Jag tycker som så många andra att Radiotjänst borde läggas ner och att SVT borde få sina pengar via skatten. Sen så tycker jag att SVT ska satsa helt på information och utbildning och inte slösa pengar på att konkurrera med de andra kanalerna genom att sända sitcoms och annan "onödig" underhållning. SVTs utgifter borde hållas på ett minimum ifall avgiften ska vara obligatorisk via skatten.

Ifall SVT vill konkurrera med de övriga reklamfinansierade kanalerna som främst satsar på underhållning så ser jag ingen anledning till att avgiften ska vara obligatorisk. När de digitala sändningarna kommer igång borde det vara en enkel sak att koda hela eller delar av utbudet så att endast de som betalar kan titta. Det borde göra alla glada och nöjda, utom SVT som förmodligen skulle förlora stora intäkter då de som inte är intresserade helt enkelt slipper betala. Kan även hända att de går plus iom att man slopar en del byråkrati och "tvingar kanalen att marknadsanpassa sig".

Kunskapsrelaterade program, nyheter osv, sånt som har svårt att bära sin vikt ekonomiskt i ett rent marknadsekonomiskt system men som ändå är viktiga kan vi alla vara med att betala via skatten, så länge kostnaderna hålls på en rimlig nivå. Ren underhållning som de andra kanalerna gör lika bra eller bättre tycker jag inte SVT ska hålla på med. Om de ändå gör det tycker jag inte att man kan begära att alla ska betala, även de som inte tittar. Hela samhället har nytta av att allmänbildningen förbättras genom "kunskaps-program", eller att folk via nyheterna har en aning om vad som händer i samhället men ingen har någon nytta av att folk sitter och slötittar på amerikanska sitcoms på SVT istället för att göra något annat."

Arnesson
2004-12-29, 15:46
Jag lånar detta från Vikotnik på Swec (http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=386233&perpage=30&pagenumber=2) då detta stämmer mycket bra överens med mina åsikter.

"Alla har väl en mottagare, men det är få som ser den logiska kopplingen mellan "jag äger en mottagare" och "jag måste ge pengar till SVT".

Jag tycker som så många andra att Radiotjänst borde läggas ner och att SVT borde få sina pengar via skatten. Sen så tycker jag att SVT ska satsa helt på information och utbildning och inte slösa pengar på att konkurrera med de andra kanalerna genom att sända sitcoms och annan "onödig" underhållning. SVTs utgifter borde hållas på ett minimum ifall avgiften ska vara obligatorisk via skatten.

Ifall SVT vill konkurrera med de övriga reklamfinansierade kanalerna som främst satsar på underhållning så ser jag ingen anledning till att avgiften ska vara obligatorisk. När de digitala sändningarna kommer igång borde det vara en enkel sak att koda hela eller delar av utbudet så att endast de som betalar kan titta. Det borde göra alla glada och nöjda, utom SVT som förmodligen skulle förlora stora intäkter då de som inte är intresserade helt enkelt slipper betala. Kan även hända att de går plus iom att man slopar en del byråkrati och "tvingar kanalen att marknadsanpassa sig".

Kunskapsrelaterade program, nyheter osv, sånt som har svårt att bära sin vikt ekonomiskt i ett rent marknadsekonomiskt system men som ändå är viktiga kan vi alla vara med att betala via skatten, så länge kostnaderna hålls på en rimlig nivå. Ren underhållning som de andra kanalerna gör lika bra eller bättre tycker jag inte SVT ska hålla på med. Om de ändå gör det tycker jag inte att man kan begära att alla ska betala, även de som inte tittar. Hela samhället har nytta av att allmänbildningen förbättras genom "kunskaps-program", eller att folk via nyheterna har en aning om vad som händer i samhället men ingen har någon nytta av att folk sitter och slötittar på amerikanska sitcoms på SVT istället för att göra något annat."


Bra text det där :thumbup:

Tomten
2004-12-29, 16:10
2007 kommer SVT inte längre sända markbundet, då alla då kommer få tillgång till SVT via digital sändning, så måste ju SVT också ha bättre sätt att ta betalt av sina "kunder" än via tv-avgiften.

RobbeliRobban
2004-12-29, 16:49
Svt är ju enbart till för rödvinsvänstern och kultureliten. Tillhör du dessa är det väl ok att betala tv-avgift men är du som jag white-trash- low- on- cash är det helt rätt att bara fuska. Civil soffliggarolydnad är den bästa olydnaden.

aliquis
2004-12-29, 21:30
Vi har så mycket skatter på allt i det här jävla landet. Vi skulle inte dö av att lägga ner ett par av de, inte skulle sjukvården eller försvaret lida av det heller :rolleyes:
Sant, människor gnäller ju på skatten för att den tar så mycket pengar, men väldigt lite hamnar ju på de viktiga ställena. Om resten togs bort och man fick betala det direkt skulle det kanske gnällas mindre på den vanliga skatten. Å andra sidan blir den fattiga fattigare.