handdator

Visa fullständig version : Dags att gå ned i reps,sets, men öka i vikter?


GymTT
2004-12-28, 17:51
Tjena!

Jag skrev någon tråd tidigare om hur min tränare tyckte att jag skulle lägga upp min träning på gymmet. Han rekommenderade mig att börja köra
15 repetitioner och 5 set på allt, detta för att bygga en grundstyrka i de olika muskelgrupperna för att sedan kunna öka i vikter och dra ned på sets och repsen utan att skada sig, då man har den där grundstyrkan i musklerna då efter "uppbyggnadsperioden med 15reps,5 sets".
Han rekommenderade mig att köra efter detta schema i minst 6 veckor.
Jag har nu kört i 6 veckor och känner mig sugen att öka i vikter och minska seten och repsen. Låter detta som ett bra val? Börja från och med idag att öka?
Tycker jag iaf :cool:
Tacksam för svar..

MVH TT

Proteus
2004-12-28, 18:50
Känner du att du är redo så gör det för all del :)

Styrkebyggare
2004-12-28, 20:01
Normalt brukar man förorda 3-4x12 för nybörjare så detta kan du ju lugnt gå ner till.

Känns det bra efter 8-12 veckor så kan det även vara dags att gå ner mot 10-reppare.

Baan
2004-12-28, 20:51
sänka till 10-12 reps blir nog inga problem, tycker du kan gå ner till ca 8 reps (dvs 8 reps utan problem och tredje parts hjälp), lägre än så tycker jag inte du bör gå med tanke på träningen hittills. Klart känner du själv att kan köra få reps och skittungt så är det en annan sak, det vet du bäst själv.

GymTT
2004-12-28, 21:44
sänka till 10-12 reps blir nog inga problem, tycker du kan gå ner till ca 8 reps (dvs 8 reps utan problem och tredje parts hjälp), lägre än så tycker jag inte du bör gå med tanke på träningen hittills. Klart känner du själv att kan köra få reps och skittungt så är det en annan sak, det vet du bäst själv.



Okejj, jag gick ned idag till 3*10-12. Kändes bra men lite ovanligt då man inte är van vid så "få" sets. Det "brännde" inga lika mycket i musklerna jag
tränade men jag märke ändå att jag var trött i dem när jag avslutade med chins och dips så tog jag ett par mindre än vad jag brukar. Det gör inget att det inte "bränner" sådär som det gjorde förut?

MVH TT

Proteus
2004-12-28, 22:01
Okejj, jag gick ned idag till 3*10-12. Kändes bra men lite ovanligt då man inte är van vid så "få" sets. Det "brännde" inga lika mycket i musklerna jag
tränade men jag märke ändå att jag var trött i dem när jag avslutade med chins och dips så tog jag ett par mindre än vad jag brukar. Det gör inget att det inte "bränner" sådär som det gjorde förut?

MVH TT

Nepp det gör inget, mjölksyra är inget jag föredrar iaf :D

GymTT
2004-12-28, 22:26
Nepp det gör inget, mjölksyra är inget jag föredrar iaf :D


Okejj va bra! för jag kände ändå att jag var trött i musklerna jag hade kört liksom (om inte så märktes det på dipsen)
Tackar för alla svar. Då pumpar jag vidare, nu med "tunga" vikter :D
:bpump: :bpump: :bpump:

MVH TT