handdator

Visa fullständig version : Stockholmare, lystring


Munter
2004-12-28, 11:31
Ok, jag har slut på Stockholmare på ICQ så jag frågar här.

Har fått nys på en lägenhet i Stuvsta / Norra Huddinge. Hur är det området? Har för mig att Hagsätra, som ligger i trakten, sägs vara sunkigt men det är inget jag vet säkert.

Kommer nog fylla på med fler stadsdelar jag undrar över om jag inte får tag på någon annan rådgivare.

Tack på förhand,
Fidde

Pecca
2004-12-28, 11:32
Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!!!!!!

Du ska väl inte bli Stockholmare?????? :confused:




:nono:

Cinna
2004-12-28, 11:40
Stuvsta är helt okey ... mycket villor och hyffsat städat !

Lagom stort centrum med de viktigaste affärerna.

För att ta sig in till stan är det pendeln som gäller, lite trist men går hyggligt snabbt :)

Munter
2004-12-28, 11:49
Cinna: Ja, lägenheten är en separat del av en villa, på tal om sådana. Kändes rätt långt bort, men hyran var rätt futtig. Ska åka ner och kika på hälften så stora lägenheter på Kungsholmen och Lidingö för samma pris :( Hur frekvent går pendeltågen, någon koll på det?

Pecca: You better believe it :thumbup:

Allan
2004-12-28, 11:52
Minst fyra gånger i timmen. Dessutom är Stuvsta stort nog för att gränsa till diverse T-banelinjer- Gå in på www.sl.se och leta.
Dessutom - du vet va, att i Stockholm är det inget ovanligt att ha en timme till jobbet....Bara så du vet. När det gäller sunkighet ska man definitivt inte lita på Efterlyst etc - det går jättebra att bo i hela Stockholm.

allan

Niclaaas
2004-12-28, 11:54
stuvsta är helt OK! finns ju bättre och sämre områden där med som överallt men överlag så är det inget fel på stuvsta. pendeln går var 15:e minut oftast och varje halvtimme på helger osv. tar typ 12min in till stan

Peter
2004-12-28, 11:55
Min gissning är att det är ett lugnt område. Bor mest gamlingar där.

Det tar under 15 minuter från stuvsta till t-centralen. Pendeltågen går en gång i kvarten på dagarna efter 21 börjar de gå en gång i halvtimmen och sen slutar de gå vid strax efter 12.

Du kan gå in på sl.se och använda reseplaneraren och testa exakt hur lång tid det tar att åka till olika platser och hur du måste åka och byta.

Edit: Jag var ett sego jämfört med Allan visade det sig.

Munter
2004-12-28, 12:00
Tack för input hörrni. Huhva, kommer bli svårt det här. Ska kolla på andrahandslägenheter i Stureby, Södermalm, Enskede/Bandhagen, Kungsholmen x 2 och Stuvsta.

Pendeltåg som går 4 ggr i timmen är ohyggligt frekvent för oss som inte kommer från Stockholm, så det låter ju jättebra.

Allan
2004-12-28, 12:03
Om du väljer nåt annat än Söder eller K-holmen får du stryk.... :devil:

allan

Jay-Z
2004-12-28, 12:07
Söderort. Bläää.

Hässelby, jao :thumbup:

Peter
2004-12-28, 12:18
Tack för input hörrni. Huhva, kommer bli svårt det här. Ska kolla på andrahandslägenheter i Stureby, Södermalm, Enskede/Bandhagen, Kungsholmen x 2 och Stuvsta.

Pendeltåg som går 4 ggr i timmen är ohyggligt frekvent för oss som inte kommer från Stockholm, så det låter ju jättebra.

Det intressanta är ju inte hur pendeltågen mm går utan var det bästa gymmet ligger.

Helen@
2004-12-28, 12:53
det går jättebra att bo i hela Stockholm.

allan

Skitsnack! :rolleyes:

//Helena

kimonque
2004-12-28, 13:00
går fyra gånger i timmen ja, sj pendlar jag mellan k-sängen - flempan varje dag.. långa restider blir det :thumbup:

internethjälten
2004-12-28, 13:08
När det gäller sunkighet ska man definitivt inte lita på Efterlyst etc - det går jättebra att bo i hela Stockholm.

allan

precis - lika sunkigt vart man ej vänder sig... :thumbup:

Nu när vi ändå pratar om Stockholm : Vad får man om man sätter ett 2meter högt stängsel runt hela stockholm ? Världens största naturreservat med enbart lamadjur !! :thefinger

Gott Nytt År =)

z_bumbi
2004-12-28, 13:21
Räknat i restid och bekvämlighet är det kanske inte bäst att bo i någon förort till Stockholm, allt beror på var man jobbar och vilken standard man är villig att ha på boendet.

Trassel
2004-12-28, 13:27
Herregud, kan du få tag i liknande boende på Lidingö så är det inget snack om saken :)

jajaja, jag bor där, men det råkar bara vara oslagbart!

Droog
2004-12-28, 13:38
Ska du kika på den här?

http://www.blocket.se/view/3997486.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

"Foto är starkt meriterande." Ja, det vette fan om det gäller för alla... :D

Jay-Z
2004-12-28, 13:47
Ska du kika på den här?

http://www.blocket.se/view/3997486.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

"Foto är starkt meriterande." Ja, det vette fan om det gäller för alla... :D

Kul att på ihop med två Gestapo-tanter. Fast verkar ju å andra sidan rätt riggat för trekanter. Man ska vara singel osv osv. Men vafan, inget bredband, då får det vara. :thumbup:

Munter
2004-12-28, 14:10
Trassel: Ja, Lidingö sätter jag på första plats. Alla säger det är jättefint där! Lite studenter, lite invandrare, mycket rikt folk. Exakt raka motsatsen till sunket jag bor i nu.

Droog: Det lät ju inte alltför tokigt, det där :kinky:

tinus
2004-12-28, 14:14
[QUOTE=Munter]Trassel: Ja, Lidingö sätter jag på första plats. Alla säger det är jättefint där! Lite studenter, lite invandrare, mycket rikt folk. Exakt raka motsatsen till sunket jag bor i nu.
QUOTE]

Jag har också bott på Lidingö,trivdes mycket bra där :thumbup: Många fina slingor för morgonpromenixer :D och nära till stan!

Megatuttarna
2004-12-28, 14:21
Om du väljer nåt annat än Söder eller K-holmen får du stryk.... :devil:

allan

Japp Södertälje menar du givetvis!?

Megatuttarna
2004-12-28, 14:27
Ska du kika på den här?

http://www.blocket.se/view/3997486.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

"Foto är starkt meriterande." Ja, det vette fan om det gäller för alla... :D

Huuuh vilka trevliga GangBangs man lär ha i det huset, två 19-åriga flickor som gillar galna saker. :)

Trassel
2004-12-28, 14:45
Exakt, det är naturen och närheten till stan som gör att jag har så svårt att flytta på mig :)

JAM
2004-12-28, 16:46
Jag rekommenderar att du hyr ett studentrum i SSSB:s område Jerum intill Lidingövägen. Varför? Jo, då kan du få komma och träna på Jerum Gym! ;)

ivandrago
2004-12-28, 17:41
Se absolut till att bo så nära stan du kan. Undvik pendeltåget som pesten om du vill slippa förseningar, trängsel och att bli strandsatt efter kl 0:00 eller när de nu slutar gå.

Lidingö är riktigt fint och bra, bara lite jobbigt att man är beroende av bussar. Jag skulle välja att bosätta mig nära stan och nära en tunnelbanestation.

Solna/sundbyberg är optimalt! :thumbup:

Munter
2004-12-28, 17:53
Blir inte riktigt klok då man pratar med folk där nere. En lgh jag ska kika på ligger alldeles vid Lidingöbron, så det är liksom 3 km till Södermalm, 4 km till jobbet. Cyklar eller går ni inte sådana avstånd?! Känns ju bara omständigt att åka sådana korta sträckor. Jag såg ju till och med cykelfiler på vägen sist jag var i centrala delarna, vad är problemet liksom?

En tant jag pratade med idag på Lidingö sa "Nä, det blir nog inga problem, ni där uppe brukar väl åka 10-15 mil för danserna...". Vet inte om man ska tolka det som en förolämpning eller bara ren ignorans. Hon lät i och för sig till åren.

Säg till om ni vet av någon lägenhet, första- eller andrahandsvarianten, förresten. Kommer ju ut tiotalet andrahandare varje dag, inte omöjligt att någon vet av någon som inte är annonserad.

Fidde

Piranha
2004-12-28, 18:09
Trassel: Ja, Lidingö sätter jag på första plats. Alla säger det är jättefint där! Lite studenter, lite invandrare, mycket rikt folk. Exakt raka motsatsen till sunket jag bor i nu.

Droog: Det lät ju inte alltför tokigt, det där :kinky:


Lidingö är ju sunkigt som fan , enda vägen dit är över brojäveln .. sen vart man än ska så måste man igenom stan .. fy f*n ...

Norrort , Solna , Sumpan , Sollentuna , eller city är det som gäller .. Södra sidan av stan är ju bara en jungel .. södemalm är för trädkramare å alkisar .

Yankeee
2004-12-28, 18:28
Lidingö är ju sunkigt som fan , enda vägen dit är över brojäveln .. sen vart man än ska så måste man igenom stan .. fy f*n ...

Norrort , Solna , Sumpan , Sollentuna , eller city är det som gäller .. Södra sidan av stan är ju bara en jungel .. södemalm är för trädkramare å alkisar .


:thumbup:

"Öar" i allmänhet är ganska sunkiga, iaf i stockholmsområdet, inavel är bara förnamnet.
Söder om staden skulle jag aldrig kunna tänka mig att bo. Som Pirre säger, satsa på norrort eller city. Även om det är svårare att få lägenhet här.

Langster
2004-12-28, 18:30
Jag bodde på Lidingö i 20 år, flyttar inte tillbaka... Tyvärr måste jag åka dit varje dag för att jobba. :(

Munter
2004-12-28, 18:38
Äeh, alla jag träffar säger det är jättefint. Förutom surgubbarna här ovan. Man kan alltid flytta in mot stan senare då man ska köpa en lägenhet. Sitter och tittar på lite bilder, dessa är förstås alldeles för tillpiffade och fina, men ack vad det ser fint ut!

http://www.eddiegranlund.se/lidingo/lidingokyrka_1.htm

Frazze
2004-12-28, 18:52
Hägersten. Perfekt för studenter. Midsommarkransen är hur mysigt som helst.
Problemet med att cykla i stan är;
1 avgaser
2 bilister och annat pack som ska ut på vägarna och förstöra
3 cykeln får väldigt sällan stå kvar där man lämnat den senast
Eller så kan du söka dig ut hit till Nacka, tio min med buss till stan, rätt lungt och fin natur.

z_bumbi
2004-12-28, 18:54
Blir inte riktigt klok då man pratar med folk där nere.


Du är inte ensam även om det är norrut för min del. :)

Största mysteriet är varför man envisas att bo i en sunkig och dyr lägenhet och skramla omkring på ett pendeltåg i 50 minuter med två byten när man istället kan bo i en bra lägenhet med mycket grönområdet och åka tåg i 50 min till jobbet.

ivandrago
2004-12-28, 20:42
Visst går det att cykla, och sthlm blir mer och mer cykelanpassat. Men vi har fortfarande inte riktigt den cykelkultur som andra städer har, vilket innebär att cyklister beter sig som idioter och bilister och bussar ignorerar cyklister, liksom gångtrafikanter som älskar att gå ut i cykelbanorna när man minst anar det.

Jag skulle säga: innerstan>solna (inte bergshamra)>sundbyberg>bromma>lidingö>danderyd

Allt annat är uteslutet då man antingen måste åka pendel eller bo söder om stan.

ante
2004-12-28, 20:45
Kan rekommendera Stureby och enskede, stora villaområden, lugnt och T-banan in till stan, tar 15-20 min in till centralen.
Tänk på att pendeltågen slutar gå rätt tidigt, och sen är det nattbuss som gäller.

Langster
2004-12-28, 22:26
Äeh, alla jag träffar säger det är jättefint. Förutom surgubbarna här ovan. Man kan alltid flytta in mot stan senare då man ska köpa en lägenhet. Sitter och tittar på lite bilder, dessa är förstås alldeles för tillpiffade och fina, men ack vad det ser fint ut!

http://www.eddiegranlund.se/lidingo/lidingokyrka_1.htm
Du ska inte bo i kyrkan va? :D

Pecca
2004-12-28, 22:28
Ska du kika på den här?

http://www.blocket.se/view/3997486.htm?caller=shl_s&l=0&c=1&city=0

"Foto är starkt meriterande." Ja, det vette fan om det gäller för alla... :D

Sådär då var det avklarat... dom blev ju alldeles våta när jag skickade över en bild.... Blir en utflykt till Stockholm för o handla kläder på torsdag, en fika med 2 tjejer samt en fest på kvällen.... bäst att vara på den säkra sidan o medtaga paraply... stockholmare vet man ju aldrig med :(

:D


edit:
Munter.... jag är besviken på dig.... Jag trodde vi hade något gemensamt... O det var vårt hat mot alla förjävliga Stockholmare.... men INTE! :( :whipped:

Pez
2004-12-29, 00:02
Äeh, alla jag träffar säger det är jättefint. Förutom surgubbarna här ovan. Man kan alltid flytta in mot stan senare då man ska köpa en lägenhet. Sitter och tittar på lite bilder, dessa är förstås alldeles för tillpiffade och fina, men ack vad det ser fint ut!

http://www.eddiegranlund.se/lidingo/lidingokyrka_1.htm
Ok, såhär är det - att folk har totalt olika uppfattningar om var var man ska bo i sthlm är till stor del för att det är en hel del "vi mot dom"-feeling när det kommer till norr/väster/söder/city... har du ingen relation till eller behov av att bo på nån specifik plats eller genom vänner/släkt/jobb/intresse så satsa på att hitta ett boende som passar dig. Låt kriterier som närhet till mataffärer/service, kollektivtrafik, gym osv styra hellre än de som tycker att "norrort är det enda rätta, för att..öhm..söderort är tattare..".

Jag har bott i förort, mitt i city och nu på utkanten av Södermalm - så värst stor skillnad är det inte.. när jag bodde i city tog det 10 minuter till gymmet med tricken, nu tar det 20-25 med buss+tricken.. resvägen till skolan (SU) har blivit 10 min längre.. så länge du inte bor långt från stan så är det lätt och smidiga att ta sig överallt i storsthlm.

Lidingö skulle jag dock inte vilja bo på, då det är som folk säger - "öarna" är lite avsides och ganska "inavlade". K-holmen/söder skulle vara mitt val av det du listat upp, annars närförort. Men det är egentligen ingen förort som är direkt odräglig, så välj inte bort nåt innan du kikat närmre på det.

Munter
2004-12-29, 00:09
Pez: Ja, så är det ju i alla städer. Det som skulle störa mig med att bo alldeles mitt i smeten är att man t.ex inte kan ut och löpa nån trevlig runda eller ta en promenad utan att ha en massa trafik. Hamnar man å andra sidan i någon sjaskig förort vågar man inte ut och löpa nån trevlig runda :laugh:

Närå, det löser sig. Det är ju bara första halvåret som är kritiskt, sen då tjänsten övergår till fast sådan kan man stan lite bättre och då köpa lägenhet.

Pez
2004-12-29, 00:24
Pez: Ja, så är det ju i alla städer. Det som skulle störa mig med att bo alldeles mitt i smeten är att man t.ex inte kan ut och löpa nån trevlig runda eller ta en promenad utan att ha en massa trafik. Hamnar man å andra sidan i någon sjaskig förort vågar man inte ut och löpa nån trevlig runda :laugh:

Närå, det löser sig. Det är ju bara första halvåret som är kritiskt, sen då tjänsten övergår till fast sådan kan man stan lite bättre och då köpa lägenhet.
Ja, välkommen till Stockholm, var du än hamnar.

Och glöm inte att "Vafan glor du på!?" betyder "Hej" på Stockholmska.

Allan
2004-12-29, 00:55
Det är ju bara första halvåret som är kritiskt, sen då tjänsten övergår till fast sådan kan man stan lite bättre och då köpa lägenhet.

Och det är när du ska kontra ditt lönekuvert med vad lägenheterna kostar som du begriper varför folk bosätter sig i förorten....

allan

Lillgrabben
2004-12-29, 01:02
Och det är när du ska kontra ditt lönekuvert med vad lägenheterna kostar som du begriper varför folk bosätter sig i förorten....

allan

En fd arbetskompis flyttade ner till hufvudstaden för några år sedan.

Han köpte en jätteliten 2a på ca 50 m2 (som var i ett miserabelt skick) för 950000 & började med att totalrenovera för att få den beboelig. Tydligen var det ett bra köp, killen ifråga bytte lgh för ett tag sedan & fick igen pengarna samt en hel del extra.

The_RobRoy
2004-12-29, 02:23
Jag tycker norrort är överlägset.. ..civiliserat folk som bor där, man kan ut o promenera mitt i natten utan att bli rånad på mobilen 3 gånger.. ..typ danderyd, täby trakten är klockrent.. ..så mysigt med roslagsbanan också :thumbup:

Piranha
2004-12-29, 09:15
Roslagsbanan / Lidingöbanan , är sådär lagom kul när de är -10 och de står tvärstill !!!

Tänk praktiskt ..

Munter
2004-12-30, 12:28
Vällingby, fint och bra? Fått erbjudande om en tvåa någon minut från tunnelbanestationen där.

Allan
2004-12-30, 12:34
Vällingby, fint och bra? Fått erbjudande om en tvåa någon minut från tunnelbanestationen där.

Eftersom du är från landet kommer du att ruttna på kommunikationerna. GrönaLinjen är ingen höjdare. Likadant med Lidingö. Och som jag skrev ovan - har du råd och möjlighet att bo på Söder eller K-holmen ska du ta det. Skit i naturen - man kan kuta i Tantolunden om det behövs. Det här är Stockholm; naturen är nåt man bygger betonghus i.
När du bott in dig, alternativt att du måste söka nytt boende, kan det vara idé att leta längre ut.

allan

Munter
2004-12-30, 12:43
Okaj, så varken tunnelbanan eller pendeltåget verkar duga hehe. Då återstår ju bara Söder och Kungsholmen då. Men tunnelbanan går mer frekvent och senare än pendeltåget va? Kan väl inte alls ta länge att åka mellan t.ex Vällingby och Kungsholmen med tunnelbana

Pez
2004-12-30, 12:52
Okaj, så varken tunnelbanan eller pendeltåget verkar duga hehe. Då återstår ju bara Söder och Kungsholmen då. Men tunnelbanan går mer frekvent och senare än pendeltåget va? Kan väl inte alls ta länge att åka mellan t.ex Vällingby och Kungsholmen med tunnelbana
Vällingby är "ok". Allan är bara bitter för att han inte får bo i stan som dom andra tjurarna, men han råkar även ha rätt i att innerstan är "da bomb". :D

Tricken går till 01 vardagar, 03 helger. Vällingby-Centralen går på ca. 25-30minuter.

Munter
2004-12-30, 12:55
"Tricken" vafan, ere tunnelbanan det antar jag?

Såg att det tog 19 min mellan Vällingby och Fridhemsplan, så det blir restiden till jobbet om man bor där uppe. Inte alltför illa.

Jay-Z
2004-12-30, 13:00
Äsch, inget fel på Gröna Linjen, tillgängligheten har blivit bättre sen några katastrofala år i början av milleniet.

Vällingby har blivit rejält uppfräschat på senare år. Var ett halvdekat förortscentrum till för 3-4 år sedan.

Allan
2004-12-30, 13:02
Allan är bara bitter för att han inte får bo i stan som dom andra tjurarna, men han råkar även ha rätt i att innerstan är "da bomb". :D
.

Bah, det bor bara en massa lantisar och upphetsade Nackabor i stan i varje fall.. När mina ungar är utflugna kanske man kan flytta tillbaks dit. Det är onekligen en kostnadsfråga också.

allan

Frazze
2004-12-30, 13:38
Vällingby är nice.

ivandrago
2004-12-30, 17:47
Ska du jobba vid fridhemsplan skulle jag satsa på alvik på gröna linjen eller solna/sundbyberg på blå linjen - då är det bara någon station, och det borde inte vara problem att hitta något i andra hand där. Problemet med vällingby är att gröna linjen är en plåga efter alvik. Alvik->innerstaden går alltid blixtsnabbt då det går en massa linjer, men längre ut innebär direkt färre avgångar och mer strul.

Munter
2004-12-30, 17:55
Har första tjing på en etta på Kungsholmen nu, tror jag buffar upp den på första plats, i alla fall före jag sett de andra. Farligt att fråga om råd, man blir alldeles splittrad :smokin:

JAM
2004-12-30, 18:11
Har första tjing på en etta på Kungsholmen nu, tror jag buffar upp den på första plats, i alla fall före jag sett de andra. Farligt att fråga om råd, man blir alldeles splittrad :smokin:
Värst vad lätt det verkar gå för dig att fixa boende då! ;)
Var söker du?

Munter
2004-12-30, 19:59
Det är andrahandslägenheter, finns otroligt gott om sådana. De flesta hyrs ut "tills vidare" med några månaders uppsägningstid... de flesta jag känner som gjort samma sak har fått behålla lägenheterna så länge de velat och vissa har t.o.m fått ta över förstahandskontraktet. Men så länge det är några månaders uppsägningstid är det ju ingen fara att skaffa en ny om det blir kortlivat.
De flesta jag vart i kontakt med är folk som köpt insatslägenheter, hus eller bytt lägenhet... inte många som återvänder verkar det som!

Rockhard
2004-12-30, 20:11
Va är det för fel på södra förorterna ?? Jag bor i skärholmen och har bott i fittja, bredäng och fruängen tidigare. Helt okej ställen :thumbup:

ivandrago
2004-12-30, 20:36
Givet att du tar den på kungsholmen! Det är ett ordentligt privilegium att kunna promenera till jobbet och slippa all hets och alla idioter i t-banan. :thumbup:

Kungsholmen är riktigt trevligt att promenera runt och på somrarna har man nära till bad.

Allan
2004-12-30, 22:14
Får man fråga vilka överhyror man får betala för en kvart på Kolmen?

allan

Myten
2004-12-30, 22:19
Det finns en bra sak med att bo i Flempan, det är billigt!!!! ;)

Munter
2004-12-30, 22:23
Allan: Jag har två tjing där, en på Drottningholmsvägen och en på Fleminggatan på 30 resp. 35 m2. Förstnämnda 5500kr/mån och den andra 4700kr/mån, båda inklusive el. Det är typ som centrala Umeå, jag hade förväntat mig mycket högre... sen kan det vara två råtthål jag fått tag på också, får se på måndag då jag åker ner :D

JAM
2004-12-31, 13:31
Det var ju inte farligt. Hoppas att de ser trevligt ut! Lycka till! :thumbup:

Allan
2004-12-31, 13:48
Fleminggatan. Fleeeeeemmmminggatan. F-l-e-m-i-n-g-g-a-t-a-n!!!!!!!!!!

allan

Langster
2004-12-31, 14:24
Fan Munter, frågan är väl var du ska träna? :D

Munter
2004-12-31, 14:45
Langster: Hamnar jag på Kungsholmen är Delta det enda jag vet av i trakterna. Var helt okej pris där också. Frescati blir väl en bra bit att åka. Sen vet jag inte av några andra gym, hjälp mig.

Allan
2004-12-31, 15:36
Du har SKIP-gym ett kvarter från Delta.. Vanadis på Torsgatan. Sen finns ju det som var gamla SportsCorner vid Kristineberg (K-holmen) , och Wasa Health & Racket Club (vet inte hur det är nuförtiden dock). Det finns ännu fler, fast jag kommer inte på dem nu.

allan

Pez
2004-12-31, 16:28
Du har SKIP-gym ett kvarter från Delta.. Vanadis på Torsgatan. Sen finns ju det som var gamla SportsCorner vid Kristineberg (K-holmen) , och Wasa Health & Racket Club (vet inte hur det är nuförtiden dock). Det finns ännu fler, fast jag kommer inte på dem nu.

allan
Wasa har väl som de flesta gym i innerstan höjt priset och satsat på motionärer.. att åka till Frescati från k-holmen är ju inte svårt men lite omständigt med byten osv...

Förutom ovanstående av Allan uppräknade så har du ju den vanliga uppsättningen F&S och SATS-gym att välja på i området.
Sen ska det uppenbarligen finnas nåt highroller-gym som heter First Class eller liknande nånstans runt S:t Eriksplan..

"Grov och grym - Delta Gym" :thumbup: