handdator

Visa fullständig version : Whey på kvällen


pelle
2004-12-27, 18:50
Jag vet att whey är ett snabbt protein och att man helst inte ska ta det innan man går o lägger sig.

Men om man blandar det med mjölk så blir det lite långsammare, men blir det långsamt nog att ta innan man går o lägger sig ?

King Grub
2004-12-27, 18:52
Vassleproteinet blir inte långsammare av att blandas med mjölk. Det enda sättet du kan sakta ned upptaget är genom att manipulera magsäckstömningshastigheten, men när aminosyrorna når tarmen tas de upp lika fort i alla fall. Och du kan aldrig göra vassle långsamt. Däremot "fyller du på" med långsamt upptagliga aminosyror om du äter (eller dricker) någon form av långsamt protein till.

pelle
2004-12-27, 18:54
Vassleproteinet blir inte långsammare av att blandas med mjölk. Det enda sättet du kan sakta ned upptaget är genom att manipulera magsäckstömningshastigheten, men när aminosyrorna når tarmen tas de upp lika fort i alla fall. Och du kan aldrig göra vassle långsamt. Däremot "fyller du på" med långsamt upptagliga aminosyror om du äter (eller dricker) någon form av långsamt protein till.

Okay, då har jag haft helt fel för mig! Jag tackar för rättelsen :thumbup:

Men hur "dåligt" är det att ta en en vassledrink innan läggdags. Kasein är ju lite dyrare och som student så tar det hårt i kassan

King Grub
2004-12-27, 19:00
Okay, då har jag haft helt fel för mig! Jag tackar för rättelsen :thumbup:

Men hur "dåligt" är det att ta en en vassledrink innan läggdags. Kasein är ju lite dyrare och som student så tar det hårt i kassan

Det är inte alls dåligt, om du jämför med att gå och lägga dig proteinlös, men protein från vanlig mat skulle vara både bättre, långsammare och näringsrikare.

pelle
2004-12-27, 19:01
Tack för snabba svar :thumbup: