handdator

Visa fullständig version : hjälp mig att fixa till min marklyftsteknik (film)


Spiffy
2004-12-27, 13:33
Eftersom det finns många duktiga lyftare här, så tänkte jag att det kunde vara vettigt att slänga fram en film när jag kör marklyft. Så experterna kan säga vad jag gör för fel, eller om jag råkar göra något rätt så kan ni ju säga det med :)

Min egen analys är att jag borde gå längre ner med röven, så jag får in benen mer i lyftet, samt ha mer bakvikt i början och att luta mig mer bakåt så att ryggen blir lite mer upprätt.

Vad säger ni?
(Och jag vet att jag är klen och använder remmar :thefinger )

tacksam för hjälp
/Niklas


http://n0va.mine.nu/~nikke/

Fatalist
2004-12-27, 13:57
Tycker det ser ut som om du inte är helt rak i korsryggen, men det kanske bara är en synvilla iom att den där j*vla stången är ivägen? :)

hyppe
2004-12-27, 14:14
du kanske ska lägga filen på en snabbare host så att fler orkar tanka den och ge åsikter om din teknik...

muddler
2004-12-27, 14:15
fan vilken lång vila i bottenlägena du har!!! :=) annars tycker jag att du iaf håller ryggen rak och det är ju det viktigaste!

abjorn
2004-12-27, 14:58
tycker det ser helt ok ut.

hyppe
2004-12-27, 15:12
först och främst tycker jag du ska fixa ett par ordentliga skor... Om inte lyftarskor så iaf nån sko med redig och stadig sula. Du ska absolut inte köra mark, knäböj osv barfota!

Spiffy
2004-12-27, 15:15
Tack för kommentarerna.
Varför inte köra marklyft barfota?
Är väl inte direkt ovanligt att man gör det.

Mart|n
2004-12-27, 15:20
Spiffy du kan ju prova på att när du fått stången över knäna att trycka fram höften så mycket det går. Angående det med skor, på tävling och träning har jag "ballerinaskor". I marklyft då förstås. I böj och bänk använder jag riktiga lyftarskor.

Spiffy
2004-12-27, 15:36
ok fram med höfterna mer alltså. Har funderat på detta också. Tror jag måste få ryggen lite mer upprätt från startläget för att kunna göra detta eller?

Angående den långa bottenvilan så har jag inte kört mark så mycket så jag vil inte riskera att komma fel lixom. Så jag tar det säkra före det osäkra där.
När jag kommit in i det lite bättre, borde jag snabba på mellan reppen då eller?

randig
2004-12-27, 15:58
behövs ju inga skor till mark

Baan
2004-12-27, 16:27
kan själv rekommendera handboll special skorna som bra allround skor som jag tycker funkar till allt.. på gymmet alltsåp, inte kuta runt i :)

angående klippet, ser väl rätt okej ut, tycker du kan försöka gå närmare stången, sen verkar du gilla att flytta på dig mellan repsen, tycker du ska skita i det, känner du att stången trycker på benen och vill att du ska backa så får du visa att du själv har mer vilja än stången och stå på dig :D
flyttar du bakår så tycker jag du riskerar sämre utförande, själv anser jag ju närmare kroppen med stången desto bättre, det är väl en standardgrej.
Men annars se det helt okej ut, kör hårt

Styrkebyggare
2004-12-27, 18:05
Tycker att det ser riktigt bra ut. Bra idé att lägga upp en film förresten.
Lite väl långa vilor får jag dock hålla med tidigare skribenter om.

Vad gäller benens "böjning" så tycker jag att det ser bra ut som det gör - huvudsaken är ju att ryggen är rak.

Salle
2004-12-27, 18:35
Jag tycker faktiskt att ryggen ser aningen rundad ut, konstigt att ingen annan av er ser det... Stretcha röven mer...

Spiffy
2004-12-27, 18:38
angående klippet, ser väl rätt okej ut, tycker du kan försöka gå närmare stången, sen verkar du gilla att flytta på dig mellan repsen, tycker du ska skita i det, känner du att stången trycker på benen och vill att du ska backa så får du visa att du själv har mer vilja än stången och stå på dig :D
flyttar du bakår så tycker jag du riskerar sämre utförande, själv anser jag ju närmare kroppen med stången desto bättre, det är väl en standardgrej.
Men annars se det helt okej ut, kör hårt

Jag brukar faktiskt vinna den kampen :D
Men jag hade trillat i trappan ett par dagar innan detta, så jag hade en punkt en liten bit nedanför knäet som verkligen inte fick träffas av någon skivstång. Så därför ville jag inte riktigt kämpa emot den dagen :)
Annars brukar jag ha röda skrapmärke längs smalbenen.

Spiffy
2004-12-27, 18:44
Jag tycker faktiskt att ryggen ser aningen rundad ut, konstigt att ingen annan av er ser det... Stretcha röven mer...

Kan stämma att den är lite mycket rundan precis längst ner. Märker det ibland när jag kör baksida axlar och bent over rowing att den gärna vill böja sig lite där innan jag "tryckt till" ryggen ordentligt. Så lite mer stretching hade nog inte skadat

Griip
2004-12-27, 20:12
Kunde inte kolla filmen pga ondskefulla codec buggen. Men, några småtips som kan hjälpa:

Dra alltid stången så nära kroppen som möjligt
Ha axlarna bakom stången i början av lyftet, annars kommer du lyfta mer upp än bak. Gillar själv att tänka att stången ska aningen bakåt för att unvdika minsta lilla framåtlut.
När stången är ovanför knäna så försök att jucka fram höfterna(Dra överkroppen bakåt.), vissa har problem med detta slutläge pga kroppsmekanik men själv har jag aldrig kännt av det.
Tänk på att greppa stången så rakt som möjligt, har d bredare eller smalare än axelbredd kommer det innebära att du blir tvungen att gå djupare med kroppen.
Försök ha höfterna så nära stången som möjligt, detta kan betyda att du ska djupare ner med röven men också att du är för djupt.

Bara några småsaker som ploppade upp, låter som om du klarar av det mesta själv men ändå.

Salle
2004-12-28, 11:28
Kan stämma att den är lite mycket rundan precis längst ner. Märker det ibland när jag kör baksida axlar och bent over rowing att den gärna vill böja sig lite där innan jag "tryckt till" ryggen ordentligt. Så lite mer stretching hade nog inte skadat

Ta det jäkligt försiktigt, minsta tendens till att ryggslutet rundas kan innebära skada. Sänk i så fall vikten, eller gör färre reps. Jag hade samma problem och jag stretchade röven, baksida lår och höftböjaren varje dag i en månad - blev helt klart lättare att utföra övningen korrekt.

Lycka till!

Svedberg
2004-12-28, 11:48
Kan nån som vet vad han snackar om säga varför man inte ska köra marklyft utan skor som nån sa? Eller är det skitsnack?

Thony
2004-12-28, 12:31
klart man kan köra det barfota..gör ju det själv å jag maxar 80 :D

RobbeliRobban
2004-12-28, 12:33
Är inte det eventuella kilot man får ut av att plocka av sig dojorna rätt försumbart? fan gå utan dojor å få fotsvamp, lort på sockarna o annan skit.

Spiffy
2004-12-28, 13:10
Jag vet inte ens om jag tjänar några kilo på det.
Men det känns betydligt bättre att köra utan skor.
Sen det där med fotsvamp vet jag ju inte riktigt, jag har ju strumpor på mig, och dessa ska ju ändå tvättas efter träningen. Så det spelar mindre roll om de blir lite smuttsiga.

sunkan
2004-12-28, 13:16
Kan nån som vet vad han snackar om säga varför man inte ska köra marklyft utan skor som nån sa? Eller är det skitsnack?


om du provar att stapla några vikter på varandra och stå på dem så kommer du att märka att lyftvägen blir längre och därmed blir det tyngre, det är ju inte mycket du tjänar tror jag men....skilnaden med och utan skor kan jag ju inte tänka mig är katastrofal precis.
men vill du köra mark med skor så är det nog bara att göra det :thumbup:
Kanske inte är expert men det är vad jag hört iaf

Svedberg
2004-12-29, 08:03
Jo tänkte mer på skador och sånt, lät ju dumt att man ska kunna skada sig om man kör mark utan skor bara :)

Styrkebyggare
2004-12-29, 08:28
En relativt stor del av styrkelyftarna (inklusive jag själv) kör utan skor och använder "ballerinatofflor" eller sockiplast istället (tävlingsreglerna säger att det måste finnas nånon typ av "sula"). På träning brukar man dock köra i strumplästen, och vad gäller skaderisken så har jag aldrig hört (eller märkt) något om att denna skulle vara större under mina 7½ år i sporten.

Big_Vik
2004-12-29, 09:39
Skulle nog aldrig köra i strumpor själv, med tanke på halkrisken. (Vårt lyftpodie är ganska halt) Utan skor låter klart bättre.

Mart|n
2004-12-29, 10:31
Skulle nog aldrig köra i strumpor själv, med tanke på halkrisken. (Vårt lyftpodie är ganska halt) Utan skor låter klart bättre.

Drar du mark med sumostil eller? Annars förstår jag inte hur man skulle kunna halka :)

Jimbo
2004-12-29, 12:29
hehe jag kör alltid i strumpor när jag tränar mark/böj +allt annat tycker det känns stadigast ingen risk att halka på podiet heller där jag tränar fast man brukar få lite stickor i fosingarna :)

stahlberg
2004-12-30, 14:56
Det viktigaste med "fotbeklädnaden" i marklyft är 1) att skor/tossor är låga, vilket ger MÅNGA kg till, och 2) att man inte har klack, vilket lättare medför ett "framtungt" lyft.

Scratch89
2004-12-30, 19:38
Är det ingen som kör mark utan att lägga ner skivstången i bottenläget?
Jag går ner utan att lägga ner skivstången på marken, och vänder precis innan. Det blir tyngre då och ser inte lika disco ut :thefinger

Styrkebyggare
2004-12-30, 23:16
Är det ingen som kör mark utan att lägga ner skivstången i bottenläget?
Jag går ner utan att lägga ner skivstången på marken, och vänder precis innan. Det blir tyngre då och ser inte lika disco ut :thefinger

Skulle det vara MINDRE disco att inte släppa ner stången :confused: