handdator

Visa fullständig version : Skrev till tjejtidningen Solo


Metal_boy_
2004-12-27, 02:40
skrev ett läsarbrev till dom när jag blev lite irriterad över hur folk skriver in om kost och tror att dom vet en massa..hoppas det kommer med :D

fothermucker
2004-12-27, 02:49
Kan inte sluta garva, tror att det beror på att jag är trött...


Edit: Bra Initiativ där annars

Herkulez
2004-12-27, 12:03
va skrev du då Mr P

Jorgen
2004-12-27, 12:15
Du kan ju inte skriva att du skrev in utan att bifoga det du skickade in. ;)

//Jörgen

Metal_boy_
2004-12-27, 14:35
oj! ska hämta det jag skrev...



Hej! Jag är en kille som har blädrat igenom Solo ibland efter som tjejen brukar köpa den, och jag ser ofta inlägg om kost där folk i princip informerar men inte verkar ha en aning vad dom pratar om och heller ej dem jag sett tillrättavisat dom verkar ha någon kunskap. Jag tränar styrketräning seriöst och jag måsste kunna kosten, jag läser dagligen om kost av eget intresse och har gjort det i många år. En person som skrev inlägget (Fet mat gör dig inte tjock) va inne på ett bra spår när det gällde bra fetter, men seglade helt iväg när det kom till lightprodukter. Det jag undrar är varför man tror att det är tillsatser i mejeriprodukter som är fettsnålare? Att dom blir fettsnåla är ju pga en procedur i tillverkningen. Fett reduceras ju även grädde då man ska få fram mjölken, och sen beroende på önskad fetthalt och mjölk är väl "naturligt" eller hur? Mejeriprodukter som finns i light är oftast fettsnåla som tex yogurt men innehåller socker, och ÄVEN om sockret tas bort så innehåller yogurten kolhydrater! Och då tror folk bara för att dom läser att det är kolhydrater i produkten så innehåller den socker(sackaros) eller sockerbitar som många amatörer använder sig av som uttryck, men icke! det är bra/långsamt socker. Det är skillnad på socker och socker, kolhydrater måsste vi ha för att fungera och är det inte efter ett påfrestande pass så är långsamma kolhydrater de mest optimala för en välbalanserad blodsockerkurva. Visst kan man bli fet på produkter som innehåller energi som kolhydrater även om det är bra kolhydrater det gäller ju bara att äta över gränsen för vad man förbränner, men långsamma kolhydrater är bra kalorier, det höjer blodsockret sakta och håller det på en lagom hög nivå i längre tid till skillnad från socker(snabba kolhydrater) som ger en hög blodsockerkurva som dalar fortare och genom att den höjs i skyarna så lagras även fett in lättare. För att veta hur det ligger till med långsamma och snabba kolhydrater kan man kolla på en så kallad GI-tabell, det är inte bara vanligt socker som tillhör skaran bland snabba kolhydrater. Creme fraiche, ost och alla andra mejeriprodukter innehåller inte mycke nyttigt fett, där och i från fett i kött finner du det härdade fettet (animaliska), vilket är fett som kroppen inte har nån användning för och det fett man kan skadas av. Mycket riktigt så är fet fisk, nötter och avokado bra fettkällor! men även oljor som olivolja och rapsolja innehåller bra fetter m.m. Om vi talar om läsk som finns i lightformat så som Cola light tex så innehåller den inga kalorier nästan, den innehåller 1kcal per 100g och det är ingenting. Den innehåller smakämnen och kolsyra samt sötningsmedel som Aspartam och det innehåller inga kalorier. Den stora boven som kalorierna kommer ifrån är sockret och i light finns det ju inget sådant och med 1kcal per 100g finns det inte mycke som kan ge ett så kallat insulinpåslag och höja blodsockerkurvan i skyn, vilket är fallet när man lägger på sig av vanlig läsk samt att socker innehåller mycket och snabb energi (snabba kolhydrater) Det har även i media gapats om att Aspartam är cancerframkallande. Det finns INGA studier som visar att det är så, bara spekulationer. Det finns däremot studier som visar att det INTE är farligt, sen har smutskastningen och myterna bara rullat på och jag undrar om inte sockerindustrin har kastat sin slant till media för att hindra framgångarna, men just det är bara egna spekulationer. Om ni vill lära er mer om kost av kunnigt folk som hjälper hårt tränande och vanligt folk så besök gärna forumet på www.kolozzeum.com

och till alla tjejer där ute vill jag bara ge rådet, ät bra mat, BANTA INTE! rör på er med det ni tycker e kul!
Gör det för ert välmående och för hälsans skull inte för utseendet skull, det är inte för utseendet skull som det inte är bra att vara för överviktig.....//Metal

Metal_boy_
2004-12-27, 14:38
ska även notera att brevet va med komentarer till en annan insändare så det kanske inte förstås fullt ut

Nitrometan
2004-12-27, 14:58
Bra initiativ. Hoppas att de tar in brevet.

Eller iaf läser det.

Calleman
2004-12-27, 14:58
Missade visst att använda Words stavningskontroll ;)

Metal_boy_
2004-12-27, 15:02
Missade visst att använda Words stavningskontroll ;)

dom brukar räta till sånt själva...klockan va fan 2 på natten när jag fick syn på spalten och va tvungen att skriva komentar

Garnax
2004-12-27, 15:12
Hoppas dom har mycket plats för insändare för den där var inte liten :)

Baan
2004-12-27, 15:13
räkna inte med att den kommer med, djävligt lång insändare också :D
hm tror du gått lite in för mycket på detaljer och lite sånt för att det ska komma med, sen lär det behövas en halv tidningssida för att ha med hela om inte en hel, har inte läst tidningen så vet inte hur det ser ut , fast vem vet, har du tur så bjuder dom in dig så du kan skrigva egna artiklar om kost o så hehheehhe...

Metal_boy_
2004-12-27, 15:14
räkna inte med att den kommer med, djävligt lång insändare också :D
hm tror du gått lite in för mycket på detaljer och lite sånt för att det ska komma med, sen lär det behövas en halv tidningssida för att ha med hela om inte en hel, har inte läst tidningen så vet inte hur det ser ut , fast vem vet, har du tur så bjuder dom in dig så du kan skrigva egna artiklar om kost o så hehheehhe...

man får hoppas på jobb som skribent då hahaha...fast först får dom lära mig att stava ordentligt =P :D

Baan
2004-12-27, 15:19
jo det är inte helt fel, snacka lite skit och sånt som är ganska självklart för väldigt många på kollo för lite extra $$$, kanske inte ens lite extra, kan vara en del, ingen aning faktiskt ;)

sen angående stavningen och svenskan så är det bara surfa in på aftonbladets närvariant och kolla på svenskan där, man blir inte direkt impad :)

sen lite slang eller helt enkelt hederligt taskig svenska känns ju bara lite jordnära, drar man med massa skum svenska och uttryck som 5% av befolkningen förstår så blir man ju bara klassad som ordbög och sånt

Metal_boy_
2004-12-27, 15:36
jo det är inte helt fel, snacka lite skit och sånt som är ganska självklart för väldigt många på kollo för lite extra $$$, kanske inte ens lite extra, kan vara en del, ingen aning faktiskt ;)

sen angående stavningen och svenskan så är det bara surfa in på aftonbladets närvariant och kolla på svenskan där, man blir inte direkt impad :)

sen lite slang eller helt enkelt hederligt taskig svenska känns ju bara lite jordnära, drar man med massa skum svenska och uttryck som 5% av befolkningen förstår så blir man ju bara klassad som ordbög och sånt

hehe ja det stämmer :)

Yankeee
2004-12-27, 15:45
Creme fraiche, ost och alla andra mejeriprodukter innehåller inte mycke nyttigt fett, där och i från fett i kött finner du det härdade fettet (animaliska), vilket är fett som kroppen inte har nån användning för och det fett man kan skadas av.

Mättat fett är det du är ute efter, och kroppen har visst användning för det och kroppen tar inte skada av det om man rör på sig tillräckligt.

Cupofcoffee
2004-12-27, 15:56
Inte för att jag tror att det kommer med, men jag hoppas att de inser problemet och gör någonting med det här. Jag ser alldeles för mycket tjejer (och faktiskt en del killar) på gymmet som tränar dubbelt så mycket som jag, för att sedan sätta i sig en hel assiett med energirik bladsallad. Det skulle inte förvåna mig om en del av tjejerna jag tänker på äter en kost som helt baseras på vatten och fibrer alltså...

Okej - alla vill inte bli stora. Alla vill kanske inte se "grova" ut. Men allvarligt talat - att se ut och vara undernärd, att helt bryta ner kroppen - det kan bara inte vara ett ideal.

Och vem blir grov över en natt? ;)

Metal_boy_
2004-12-27, 16:06
Mättat fett är det du är ute efter, och kroppen har visst användning för det och kroppen tar inte skada av det om man rör på sig tillräckligt.

det fett man KAN ta skada av står det...och vad har kroppen för nytta av det?

Baan
2004-12-27, 16:10
ingår i många reaktioner i kroppen så det är viktigt, dock har jag för mig att mättat fett skiter ner lite i kroppen också, bland annat i blodkärlen, fast det kanske bara gäller animaliskt fett, inte alls så inne i det hela längre. Vet inte om det spelar någon roll hur mycket man rör på sig om mättat skulle haft en sån effekt på kroppen.

Men jag tycker själv det räcker säga taskigt fett, dom som läser Solo vill nog inte ha för mycket att tänka på heller, man får ju nöja sig med några steg i rätt riktning :P

självklart är u ingeting svart/vitt heller så egentligen ska man inte kalla något för enbart taskigt men dte underlättar en del

Kwon
2004-12-27, 16:22
Ja om den kommer med i SOLO, kommer vi säkerligen få fler besökare på www.kolozzeum.com

:thumbup:

Tigerkotten
2004-12-27, 16:38
Ja om den kommer med i SOLO, kommer vi säkerligen få fler besökare på www.kolozzeum.com

:thumbup:
BABES BABES BABES!!!! :love: :bow: :naughty: :kinky:

Slartibartfast
2004-12-27, 16:40
BABES BABES BABES!!!! :love: :bow: :naughty: :kinky:

Som ni alla genast skrämmer bort.

Fors
2004-12-27, 17:17
Haha, jag tycker att insändaren sög. De vill inte ha en grundkurs i kost per mail.

Metal_boy_
2004-12-27, 18:09
Ja om den kommer med i SOLO, kommer vi säkerligen få fler besökare på www.kolozzeum.com

:thumbup:


också min tanke..då jag tycker kolo har mycke bra info att få och vi ser många som lyckas nå framgångar me rätt vägledning ...oavsett om det gäller elitmotionärer elelr vanligt folk som vill bli av med övervikt

Metal_boy_
2004-12-27, 18:10
Haha, jag tycker att insändaren sög. De vill inte ha en grundkurs i kost per mail.

man kan ju hoppas att dom gör nått med den iaf :)