handdator

Visa fullständig version : Hur blir man vass på chins?


Glen
2004-12-26, 18:17
Nå, hur gör man?

Det går något så fruktansvärt långsamt att öka så jag tror att jag börjar gråta. brukar köra 3 set x max som första övning på ryggpasset






.

Mccartney
2004-12-26, 18:22
Lägg på extra vikt på dig själv...så kommer du att öka i antal chins. Sedan bygger det på att man är stark i rygg ...speciellt latsen men även biceps och triceps,så kör olika slags ryggövningar samt tricpes och biceps övningar så kommer du att bli bättre.

Mart|n
2004-12-26, 18:27
Lägg på extra vikt på dig själv...så kommer du att öka i antal chins. Sedan bygger det på att man är stark i rygg ...speciellt latsen men även biceps och triceps,så kör olika slags ryggövningar samt tricpes och biceps övningar så kommer du att bli bättre.

Vad har triceps med chins att göra? :confused:

Baan
2004-12-26, 18:29
ganska självklart men det ju styrka i den rörelsen relativt till vikten, med andra ord så är det, också ganska uppenbart, en övning man kan plötsligt klara en del reps i om man går ner en del i vikt utan att tappa styrka i övrigt, dvs deffar ner sig lite. Annars tycker jag det är som vilken övning som helst, kör det tills du blir bättre på det, om man är riktigt kass, som jag t ex, så kan man ha ngon polare som hjälper så fort man inte pallar själv, tycker det funkar utmärkt i chins...

no1fitness
2004-12-26, 18:32
Det beror ju på HUR gärna du vill bli grym på chins... :rolleyes:
Vill man bli bra på något måste man träna hårt...Du får alltså lägga ner mer tid än först i ryggpasset om du vill öka mycket och deffa lite också som någon nämnde.
Sedan negativa reps, vikt-reps och massreps ( + 50 reps ) hjälper mig i alla fall. :)

Karl_alfred
2004-12-26, 18:37
* Styrka relativt till vikten är viktigt så klart, väger man en massa och är inte stark för detta så blir det svårt.

* Bli ordentligt stark i biceps. det kommer hjälpa oerhört.

* Istället för att köra så många reps som möjligt hela tiden så släng på vikt och överbelasta, de är samma sak med ryggen som med de andra musklerna, tvinga den att väx och bli starkare genom överbelastning inte uthållighetsträning. Sen kanske du inte ska gå till failure innan sista setet, failure skapar mjölksyra vilket gör att du kommer ta slut fortare och överbelasta mindre. Men kör en reps precis innan failure i alla set.

* Börja alltid dina ryggpass med chins, och kör chins i stort sett varje ryggpass.

Man skulle kunna ställa frågan till dig, kan du nu göra fler reps på stången i bänkpress än då du började? Hur uppnåde du detta? genom att bara köra på stången?

Herkulez
2004-12-26, 19:09
Skulle jag vilja bli bra i chins så hade jag nog provat så här

lägga rygg på måndag: och då börjar jag med chins och kör enbart lågreppare, dvs med vikter. sen naturligtvist fortsätta med ryggträningen

Sen på fredag skulle jag köra armar och lägga in ex 40-50reps chins utan vikter, bara mata på tills jag har gjort dom repsen jag ska, sen gå in på biceps som man då är naturligtvist väääldigt uppvärmd i och hyffsat slut redan

ops
2004-12-26, 20:12
Kör lite chins varje dag!

aliquis
2004-12-26, 20:49
herkulez: behöver man verkligen köra biceps alls om man har gjort 50 chins?

Lösningen är väl att helt enkelt köra mycket chins, körde först med sådan hjälpplatta under men sket sedan i den när jag kunde göra typ 2, och då gick det ju fort att öka. Nu vettefan varför jag är så "dålig" men det kan ju vara att man har blivit ordentligare med utförandet, och kanske lite tyngre arsle ;D
Säkert bra att variera utförandet också, visserligen lär du dig väl inte att optimera lyftandet med ett visst utförande men det blir ju att lite olika saker failar i övningen och alla får sig en smäll, antar jag. Så kör rätt upp, axelbrett, brett, med handflatorna vända mot och från dig. De som tävlar i fitness lär ju ha bäst koll på det men jag antar att du tjänar på att försöka lyfta dig så explosivt som möjligt och kontrollerat ner, detta eftersom du för att kunna lyfta explosivt överhuvudtaget måste rekrytera så många muskelfibrer och muskler det bara går och kroppen blir väl duktigare på att utnyttja alla dessa.

Prankie
2004-12-26, 20:52
Det beror ju på HUR gärna du vill bli grym på chins... :rolleyes:
Vill man bli bra på något måste man träna hårt...Du får alltså lägga ner mer tid än först i ryggpasset om du vill öka mycket och deffa lite också som någon nämnde.
Sedan negativa reps, vikt-reps och massreps ( + 50 reps ) hjälper mig i alla fall. :)

Trodu inte att om man klara 50reps chins så behöver man itne träna mer på det? :D Vi dödliga klara ju inte ens 10st. :D

pellepedal
2004-12-26, 21:29
Trodu inte att om man klara 50reps chins så behöver man itne träna mer på det? :D Vi dödliga klara ju inte ens 10st. :D

Han menar nog uppdelat på så många set det tar att göra sammanlagt 50 reps.

Jorgen
2004-12-26, 21:31
Han menar nog uppdelat på så många set det tar att göra sammanlagt 50 reps.
Han? Nog för att Anna är stark som en hel karl men någon kille är hon minsann inte. :D

//Jörgen

pellepedal
2004-12-26, 21:32
Ett bra sätt att kräma ut lite extra i chinsen är att köra dem i knäböjställningen istället för i taket.
Du ställer in höjden på skivstången så att den är ungefär mellan hakan och bröstet när du står på golvet.
Sen är det bara att hänga under den med böjda ben och köra chins som vanligt. När orken börjar ta slut i slutet av setet sätter du ner fötterna lite försiktigt i golvet och hjälper till lite grann så du kan kräma ur några reps extra. Då kan du dessutom slänga in några negativa reps på slutet. :thumbup:

Herkulez
2004-12-26, 21:34
herkulez: behöver man verkligen köra biceps alls om man har gjort 50 chins?

.
det tror jag, tar ju primärt på ryggen, är ju den man ska försöka satsa på dra med eftersom det är en större och starkare muskler..Så biceps kopplas inte in fullt ut, men man behöver nog inte så värst mycket bicepsträning

pellepedal
2004-12-26, 21:35
Han? Nog för att Anna är stark som en hel karl men någon kille är hon minsann inte. :D

//Jörgen
Anna?
Det var väl ändå Herkulez som skrev?
Har han bytt kön? Det var ju i så fall nåt vi alla visste skulle hända, men inte redan...

Jorgen
2004-12-26, 21:40
Anna?
Det var väl ändå Herkulez som skrev?
Har han bytt kön? Det var ju i så fall nåt vi alla visste skulle hända, men inte redan...
:) Kolla post nr 10. Prankie quotar no1fitness.

Men att Herk skall byta kön är ju något som vi alla har väntat på. :D

//Jörgen

Herkulez
2004-12-26, 21:41
Han menar nog uppdelat på så många set det tar att göra sammanlagt 50 reps.
precis =)



jorgen: samma svar till dig :D

Jorgen
2004-12-26, 21:42
Ett bra sätt att kräma ut lite extra i chinsen är att köra dem i knäböjställningen istället för i taket.
Du ställer in höjden på skivstången så att den är ungefär mellan hakan och bröstet när du står på golvet.
Sen är det bara att hänga under den med böjda ben och köra chins som vanligt. När orken börjar ta slut i slutet av setet sätter du ner fötterna lite försiktigt i golvet och hjälper till lite grann så du kan kräma ur några reps extra. Då kan du dessutom slänga in några negativa reps på slutet. :thumbup:
En annan kul variant som jag har sett på gymmet är om man har en draghiss i närheten (vi har vårt chinsräcke uppsatt i cablecrossen) så kopplar man ett handtag i översta trissan, väljer lagom vikt, stoppar ena foten i handtaget och vips så har man hjälp uppåt.

//Jörgen

pellepedal
2004-12-26, 21:44
:) Kolla post nr 10. Prankie quotar no1fitness.

Men att Herk skall byta kön är ju något som vi alla har väntat på. :D

//Jörgen

Det har du rätt i.
Jag blandade ihop det med inlägg nr 7, där Herken pratade om 50 reps... :em: :notme:

jochen
2004-12-29, 06:01
Ett bra trix för nybörjare som knappt klarar 1 eller om man vill krama ut det sista är att hoppa upp och sedan sänka sig ned jävligt sakta. Försöka att under 1min komma hela vägen ned.