handdator

Visa fullständig version : Derivata!


Matte_Maiden
2004-12-26, 16:35
Eftersom jag vet att det finns en massa duktiga mattenördar här samtidigt som att jag har funderat över detta, vad är derivata och hur kan det användas? Jag har inte börjat läsa matte-b ännu men hoppas att jag ska förstå lite ändå. Tack på förhand.

Matte_Maiden
2004-12-26, 16:36
Om jag förstått det rätt är det typ lutningen på en punkt? Men jag förstår inte riktigt hur man kan ha en lutning på EN punkt, man behöver väll två?

Mago
2004-12-26, 16:37
Derivatan av en funktion f(x) anger hur funktionens värde varierar när värdet på x förändras. Ritar man upp grafen f(x), så anger derivatan av f(x) tangentens lutning i punkten x, men derivatans definition görs med hjälp av ett gränsvärde.

;)

johnnytex
2004-12-26, 16:37
Enkelt kan man väl säga att derivatan beskriver lutning på en kurva. Den kan användas för att beskriva förändring under olika tidsperioder. Hmms ingen direkt rocket-science förklarning kanske. Invänta de andra matte-nördarna :D

johnnytex
2004-12-26, 16:38
Om jag förstått det rätt är det typ lutningen på en punkt? Men jag förstår inte riktigt hur man kan ha en lutning på EN punkt, man behöver väll två?

Det är det som är det fina med att lära sig derivera. Nu kan du beräkna exakta lutningen i en punkt, utan att använda TVÅ punkter och aproximera.

Olsson
2004-12-26, 16:51
För att definiera derivata så kan man säga att man tar 2 punkter på kurvan, sen låter man avståndet mellan punkterna (h) bli så litet som möjligt. Man säger att h går mot 0. Då har du lutningen i en punkt.

edit: Genom att sätta derivatan av funktionen till 0 och lösa ut x får du x-värdet/x-värdena där lutningen är horizontell. Detta använder man för att bestämma max, min, platå ställen för funktionen. Det är nog det ända ni kommer använda derivata till i Matte B.

Matte_Maiden
2004-12-26, 16:55
Det ni säger har jag läst, men det jag inte förstår är det sista:
"När h går mot..."

Borde inte lutningen ändå bli 0 eftersom h ska vara noll? Om tar lutningen så blir det väll a/h och om då h = 0 får vi ju en omöjlig kvot eftersom man inte får dela med 0?

Matte_Maiden
2004-12-26, 16:55
För att definiera derivata så kan man säga att man tar 2 punkter på kurvan, sen låter man avståndet mellan punkterna (h) bli så litet som möjligt. Man säger att h går mot 0. Då har du lutningen i en punkt.

Om man inte går hela vägen till punkten så får du ju ändå en lutning mellan två punker, eller?

Baan
2004-12-26, 16:56
ett tips är att du räknar en del i matteboken, oftast är det ju bara förstå mönstret. Även om du inte tycker du förstår poängen med det hela direkt, förståelse, iaf djupare sådant, kan komma efteråt och det är helt okej...

Matte_Maiden
2004-12-26, 16:56
ett tips är att du räknar en del i matteboken, oftast är det ju bara förstå mönstret. Även om du inte tycker du förstår poängen med det hela direkt, förståelse, iaf djupare sådant, kan komma efteråt och det är helt okej...

Grejen är ju att jag inte ska läsa detta på ett ganska bra tag, men jag tycker att det är rätt skoj. Går bara i 1:an och detta kommer ju inte förrän i tvåan.

Olsson
2004-12-26, 16:58
Om man inte går hela vägen till punkten så får du ju ändå en lutning mellan två punker, eller?

Ja det är sant. Finessen med derivata är just att man låter avståndet mellan punkterna bli så litet som möjligt så man praktiskt sätt kan se det som en punkt.

-xR-
2004-12-26, 16:59
På en första gradare, y = kx + m, är k värdet = lutning... Svårare blir det dock för andra funktioner som andra gradare osv där du inte kan beräkna lutningen lika enkelt. Därför använder man sig av derivata för att se lutning i ett visst läge.

Baan
2004-12-26, 17:00
det är väl numerisk beräkning av derivata ändå när du väljer intervall, sen har du exakt beräkning om jag kommer ihåg rätt av gymnasiet... aja ska ha derivata snart igen på högskolan så :furious:

Matte_Maiden
2004-12-26, 17:05
Hur räknar man ut derivatan då? Förstår kanske bättre då.

Baan
2004-12-26, 17:17
http://susning.nu/Derivata har faktiskt en hyfsad förklaring :P


nä men det är väl vissa regler för derivering, det kommer du få nytta av fysiken sen om du läser någon fysik, typ hastighet, sen accelaration vid en viss punkt bla bla bla

reglerna är väl bara lära sig har du f(x) = 3x så blir f'(x) = 3 dvs förändringen i varje steg är ju 3... i princip tar ma nvlä exponenten och multiplicerar det med siffran framför variabeln x eller vad som nu står där, så det blir ju 3 gånger 1 i det här fallet så inte så svårt har du en funktion som ser ut som 3x^3 - 2x + 1 så blir ju derivatan därmed 9x^2 - 2 och ettan försvinner.. deriverar du igen så är det precis samma sak och det är just det f''(x) betyder.

nu var det ganska länge sen jag läste det här så jag kanske bara snackar skit nu men jag har för mig att det är så det funkar, fast jag har rätt taskigt minne. skulle inte ha något emot om någon som kunde bättre rättade mig ;)
fan rätt sorgligt att man fick mvg på kursen ändå :D

stålcalle
2004-12-26, 17:17
Om vi säger att man har en funktion f(x), så räknar man först ut
(f(x+h)-f(x))/h
och förkortar så långt som möjligt. Sedan sätter man h till 0, och kvar är derivatan.

Så för f(x)=x^2
(f(x+h)-f(x))/h=((x+h)^2-x^2)/h=(x^2+2xh+h^2-x^2)/h=(2xh+h^2)/h=2x+h
sedan sätter man h till 0 och får derivatan f'(x)=2x.
Denna derivatan säger vad lutningen är i punkten x.
Om man tar f(x)=x^2 som är en graf som ser ut som en glad mun, så har du att för x<0 en negativ lutning (eftersom derivatan f'(x)=2x blir negativ för x<0), för x>0 en positiv lutning och för x=0 en rak horisontell lutning.

Hoppas jag inte förvirrade för mycket :)

/Calle

AndersHermansson
2004-12-26, 17:19
Det ni säger har jag läst, men det jag inte förstår är det sista:
"När h går mot..."

Borde inte lutningen ändå bli 0 eftersom h ska vara noll? Om tar lutningen så blir det väll a/h och om då h = 0 får vi ju en omöjlig kvot eftersom man inte får dela med 0?

Det är en allmän missuppfattning att man alltid inte får dela med noll. Det går alldeles utmärkt att dela 0 med 0. Dvs 0/0. Det uttrycket kan anta vilket värde som helst. Detta motiverar man med att utsagan a*0=0 alltid är sann. En ekvivalent utsaga är 0/0=a. Problemet är bara att bestämma värdet uttrycket antar, i den givna situationen. I detta fall måste man bestämma gränsvärdet då h går mot noll. Detta har man också gjort allmänt för många klasser av funktioner, vilket resulterat i de deriveringsregler man får lära sig i gymnasiet.

AndersHermansson
2004-12-26, 17:31
Förresten, ur definitionen av derivata får man inte kvoten a/h, utan kvoten 0/0.
Det kan vara bra att lägga på minnet, skillnaden mellan det odefinierade uttrycket a/0 och det obestämda uttrycket 0/0. a/0 går inte att definieras utan konflikt med andra lagar man vill ska gälla. Samma hinder existerar inte för uttrycket 0/0.

Olsson
2004-12-26, 17:33
För att använda lite exempel så...

På en vanlig av x^n flyttar du ner n:et framför x:et och minskar exponenten med 1. n*x^(n-1). Tillexempel x^3 = 3x^2.

Säg att du ska derivera funktionen f(x) = 4x^2 + 7x + 3 Då får du derivatan f'(x) = 8x + 7. I första termen flytta vi ner 2an framför x:et (2*4) och sen minska vi exponenten med 1 (2-1) 2*4x^1. I andra termen har vi 1 som exponent, 1*7x^0 blir ju bara 7. Sista termen är bara en konstant och den försvinner vid derivering.

Nu är jag säkert sämst i världen på att förklara, men något kanske du förstog? :D

Kebab-Arne
2004-12-26, 18:09
Skit i det tills det kommer. Mår man bara bättre av. :D

Baan
2004-12-26, 18:12
precis då kommer allt bli glasklart :D

Matte_Maiden
2004-12-26, 18:12
Skit i det tills det kommer. Mår man bara bättre av. :D

Nej, jag är faktiskt intresserad av skiten. Sen är matten vi håller på med nu så simpel att jag ändå inte har något att göra, kan lika gärna lära mig grejerna som kommer senare då.

Matte_Maiden
2004-12-26, 18:13
För att använda lite exempel så...

På en vanlig av x^n flyttar du ner n:et framför x:et och minskar exponenten med 1. n*x^(n-1). Tillexempel x^3 = 3x^2.

Säg att du ska derivera funktionen f(x) = 4x^2 + 7x + 3 Då får du derivatan f'(x) = 8x + 7. I första termen flytta vi ner 2an framför x:et (2*4) och sen minska vi exponenten med 1 (2-1) 2*4x^1. I andra termen har vi 1 som exponent, 1*7x^0 blir ju bara 7. Sista termen är bara en konstant och den försvinner vid derivering.

Nu är jag säkert sämst i världen på att förklara, men något kanske du förstog? :D

Japp, det där tror jag att jag förstod. :)

Baan
2004-12-26, 18:27
då ska du nog ta en bra mattebok och börja läsa (har du inga datorspel hemma så du måste räkna matte?! hehe) om du är riktigt intresserad...

annars kan jag rekommendera dig att börja programmera, java är kul ;)

Matte_Maiden
2004-12-26, 18:35
då ska du nog ta en bra mattebok och börja läsa (har du inga datorspel hemma så du måste räkna matte?! hehe) om du är riktigt intresserad...

annars kan jag rekommendera dig att börja programmera, java är kul ;)

Programering har jag aldrig fastnat för, vet faktiskt inte varför.

Blir att låna C-kurs boken då man är tillbaka i skolan. Men grejen är ju egentligen att jag inte har något att göra på de vanliga lektionerna, därför jag blir intresserad av sådant här. Pallar inte att bara sitt och sova helt enkelt.

erk
2004-12-26, 18:55
Eftersom jag vet att det finns en massa duktiga mattenördar här samtidigt som att jag har funderat över detta, vad är derivata och hur kan det användas? Jag har inte börjat läsa matte-b ännu men hoppas att jag ska förstå lite ändå. Tack på förhand.
Låna en bra mattebok, läs de grundläggande avsnitten om derivator, försök förstå och fråga om det är något du undrar över.

Frågar du mig tycker inte jag det är någon idé att sitta och räkna och genom mönster lära sig derivera enkla funktioner. Det är såpass enkelt att du ändå kan glida förbi de avsnitten i princip. Begreppet derivata kan du med fördel bekanta dig med redan nu, men inrikta dig då på förståelse och med förståelsen kommer du redan kunna derivera de enkla funktioner det i så fall skulle bli tal om.

Baan
2004-12-26, 18:56
försök satsa på objektorienterat, går väl göra med c++ också men java är väl modernast så sätt, sen om du tänker på vidareutbilding sen så kommer du få någon nybörjarkurs i högnivåspråksprogrmamering oavsett vad du läser har jag för mig så kan det kan vara en ganska stor fördel att lära sig något modernt språk och speciellt objektorienterad programmering..

Kebab-Arne
2004-12-26, 19:04
Nej, jag är faktiskt intresserad av skiten. Sen är matten vi håller på med nu så simpel att jag ändå inte har något att göra, kan lika gärna lära mig grejerna som kommer senare då.

Det jag menade var att jag satt och kollade på det avsnitten i boken men fattade inte mycket (inget). Men när lärarn hade genomgång var allting glasklart.

GhostRider
2004-12-26, 19:07
h är aldrig noll. Det är väldigt litet..typ 0.0001

Fatalist
2004-12-26, 19:16
Nej, jag är faktiskt intresserad av skiten. Sen är matten vi håller på med nu så simpel att jag ändå inte har något att göra, kan lika gärna lära mig grejerna som kommer senare då.


Vilken linje går du? Har för mig att man får skriva slutprov när man vill och på så sätt bli klar med kursen på min skola, kanske vore nåt om du har den möjligheten?


Önskar jag var som dig, vi börjar med MaC nu, och det är ju skitsvårt :cryout:

erk
2004-12-26, 19:17
h är aldrig noll. Det är väldigt litet..typ 0.0001
h har aldrig något bestämt värde i derivatans definition. h går mot noll. det betyder i princip att det är oändligt litet och du kan aldrig tilldela det ett värde.

Matte_Maiden
2004-12-26, 19:18
Vilken linje går du? Har för mig att man får skriva slutprov när man vill och på så sätt bli klar med kursen på min skola, kanske vore nåt om du har den möjligheten?


Önskar jag var som dig, vi börjar med MaC nu, och det är ju skitsvårt :cryout:

Hehe, jo det vore något. Känns som det vore rätt onödigt nu dock, hade varit bättre att tugga av A- och B-kursen i nian... Jag går första året natur. Gör inte du också det? Eller har jag blandat ihop dig med någon?

acke_t
2004-12-26, 19:24
h är aldrig noll. Det är väldigt litet..typ 0.0001

hehe, 0,0001 kan var gigantiskt stort i många sammanhang.

Och som vissa har tipsat om, skaffa en bra bok. Matte är inte lämpat att skriva på diskussionsforum överhuvudtaget. Så fort det börja bli exponenter,specialtecken m.m så tappar man helt överblicken när det inte skrivs som det ska.

Och om du funderar på att läsa vidare inom ngt tekniskt område är det bra att du är intresserad matten, det är ofta matten som får folk att hoppa av från utbildningarna. Jag tror att det var ca 25% som klarade vår senaste obligatoriska mattetenta.

Baan
2004-12-26, 20:33
ja jag vet att jag är besserwisser man i min värld så kan inte ett tal som går mot noll bli gigantiskt stort :D

edit: jo iofs, om man tänker enbart på antalet siffror...

Loke
2004-12-26, 21:07
Haha, ja då är det illa när man har så tråkigt på matten att man vill lära sig att derivera även fast man inte behöver.

Har egentligen inget mer att tillägga... Kan väl säga att anledningen till att konstanterna försvinner är att dessa inte påverkar en grafs lutning, bara dess placering i koordinatsystemet.

Matte_Maiden
2004-12-26, 23:34
Haha, ja då är det illa när man har så tråkigt på matten att man vill lära sig att derivera även fast man inte behöver.

Har egentligen inget mer att tillägga... Kan väl säga att anledningen till att konstanterna försvinner är att dessa inte påverkar en grafs lutning, bara dess placering i koordinatsystemet.

På ett sätt är det ju skönt, då slipper man fundera över proven så mycket i alla fall... Men det är fan trist på lektionerna :D

High1ander
2004-12-27, 04:47
Vet inte om någon sagt det, men derivata tillhör Matte C, och fortsätter genom D och lite i E.

Liksom större delen av Matte C är bara för att förstå derivata.

Loke
2004-12-27, 05:25
Ja, matte A är väldigt enkelt. Matte B är svårare. Jag hade väldiga problem med matte B. Det beror nog på att den matten är så annorlunda mot vad man är van vid sen tidigare. Den blir mycket mer abstrakt och generell.

Matte C ägnas, som sagt, helt åt derivering, i princip. Och det lustiga är att det inte är så svårt det här med derivatan när man väl hajjat. Det hade varit bättre om dom tagit lite från B och lagt det i C, eller gjort B lite längre.

Daniiiel
2004-12-27, 05:37
Vet ni varför man inte kan derivera en samhällare?

De fyller ingen funktion..


den har man fått höra ofta av alla naturare..de skrattar lika mycket varje gång..men alla vet att det är vi som har de sexiga brudarna :cool:

swiftin
2004-12-27, 10:14
Lite sent nu kanske, men vi har en tjej i vår klass som också går nv1 och hon är med på våra lektioner och hon är bäst i våran klass. Vi ska börja med matte D nu, så du kanske kan hoppa på en annan klass som sysslar med matte C, eller något och kanske vara med på hälften av era lektioner och hälften på någon annans. Matte B är inte alltför svårt, även om kursen kanske borde vara något längre. Jag tycker faktiskt matte C har varit svårast hittils.

Matte_Maiden
2004-12-27, 10:47
Lite sent nu kanske, men vi har en tjej i vår klass som också går nv1 och hon är med på våra lektioner och hon är bäst i våran klass. Vi ska börja med matte D nu, så du kanske kan hoppa på en annan klass som sysslar med matte C, eller något och kanske vara med på hälften av era lektioner och hälften på någon annans. Matte B är inte alltför svårt, även om kursen kanske borde vara något längre. Jag tycker faktiskt matte C har varit svårast hittils.

Är lite sent nu, speciellt med tanke på att jag inte vill hoppa på en svårare kurs om jag inte är säker på att jag får MVG. Känns lite riskabelt att hoppa på en kurs som då är så pass mycket svårare... Därför jag sitter och tittar på det nu, så att det blir lättare då samtidigt som jag får något att göra. :)

nth
2005-01-02, 04:22
Derivatan nämns väl inte ens i Ma B?
Jag läste det först i Ma C iaf.

Zakath
2005-01-02, 11:54
Lite sent nu kanske, men vi har en tjej i vår klass som också går nv1 och hon är med på våra lektioner och hon är bäst i våran klass. Vi ska börja med matte D nu, så du kanske kan hoppa på en annan klass som sysslar med matte C, eller något och kanske vara med på hälften av era lektioner och hälften på någon annans. Matte B är inte alltför svårt, även om kursen kanske borde vara något längre. Jag tycker faktiskt matte C har varit svårast hittils.


Vi har haft ett par "IG_barn" som hoppat av vår naturklass, dem hade IG eller svagt G på i princip allt. Sen började dem samhäll, nu är dem bäst i klassen :D

Loke
2005-01-02, 13:23
Vi har haft ett par "IG_barn" som hoppat av vår naturklass, dem hade IG eller svagt G på i princip allt. Sen började dem samhäll, nu är dem bäst i klassen :D

Kan ju bero på att de var bättre på att skilja mellan de och dem än de var på att derivera... Ja, jag var bara tvungen när du satt och hackade på sammare ;)

"De" är samma ord som engelskans "they", "dem" är samma ord som engelskans "them". Att tänka så kanske hjälper, då kan man rätta sig själv genom att översätta.

Matte_Maiden
2005-01-02, 13:28
Kan ju bero på att de var bättre på att skilja mellan de och dem än de var på att derivera... Ja, jag var bara tvungen när du satt och hackade på sammare ;)

"De" är samma ord som engelskans "they", "dem" är samma ord som engelskans "them". Att tänka så kanske hjälper, då kan man rätta sig själv genom att översätta.

Måste faktiskt säga att det där var rätt skoj. :D

JAM
2005-01-02, 14:08
Måste faktiskt säga att det där var rätt skoj. :D
Haha, håller med! :D

Zakath
2005-01-02, 16:33
Kan ju bero på att de var bättre på att skilja mellan de och dem än de var på att derivera... Ja, jag var bara tvungen när du satt och hackade på sammare ;)

"De" är samma ord som engelskans "they", "dem" är samma ord som engelskans "them". Att tänka så kanske hjälper, då kan man rätta sig själv genom att översätta.



Okej jag erkänner att jag har problem med det, när jag inte bryr mig. Men jag kan faktiskt skilja på dem när jag vill. Var faktiskt den enda i min naturklass som hade alla rätt på ett stavningstest, så det så :D
De som ordmärker på ett internetforum kanske också ska ta LOV.

Zakath
2005-01-02, 16:35
Kan ju bero på att de var bättre på att skilja mellan de och dem än de var på att derivera... Ja, jag var bara tvungen när du satt och hackade på sammare ;)

"De" är samma ord som engelskans "they", "dem" är samma ord som engelskans "them". Att tänka så kanske hjälper, då kan man rätta sig själv genom att översätta.


Dessutom hade vi inte ens börjat med derivata när dem slutade, vi hade däremot lärt oss skilja på de och dem, och det var inte jag som slutade :booty:

Fak jo!

Okej, jag erkänner mig knäckt :(

Matte_Maiden
2005-01-02, 16:52
Dessutom hade vi inte ens börjat med derivata när dem slutade, vi hade däremot lärt oss skilja på de och dem, och det var inte jag som slutade :booty:

Fak jo!

Okej, jag erkänner mig knäckt :(

Vi tycker om dig även om du inte kan skilja på de och dem! :D :love:

Zakath
2005-01-02, 17:08
Vi tycker om dig även om du inte kan skilja på de och dem! :D :love:



:love:

Allan
2005-01-02, 18:14
Kan ju bero på att de var bättre på att skilja mellan de och dem än de var på att derivera... Ja, jag var bara tvungen när du satt och hackade på sammare ;)

"De" är samma ord som engelskans "they", "dem" är samma ord som engelskans "them". Att tänka så kanske hjälper, då kan man rätta sig själv genom att översätta.

...broder, du kämpar en hopplös kamp. Vi har t o m haft trådar om detta språkliga fattighetsfenomen, men dem (hehe) lär sig aldrig...

allan

Loke
2005-01-02, 19:05
Egentligen bryr jag mig inte. Jag skriver själv alltid dom, förutom förstås i skolan (och när jag klagar på andras stavning ;) ). Jag tycker inte det finns någon egentlig anledning att skilja på orden. Den enda förvirringen som kan uppstå är när "dom" blandas ihop med den "dom" man kan få om man begår brott. Men det händer sällan eftersom det senare är ett ganska ovanligt ord.

Jag läste tidningen en dag, och såg en rubrik i stil med "Dom utlöste ilska hos gräsöborna." och jag tänkte "vadå, vilka var det som gjorde gräsöborna så arga?". Fast det var ju såklart den andra typen av "dom" ;)

Men det är å andra sidan den enda gången jag har blivit förvirrad av något sådant.

Matte_Maiden
2005-01-09, 22:39
Tänkte kolla om jag lärt mig det där nu.

y = f(x) = y^2

y'(x) = (f(x+h) - f(x)) / h

((x+h)^2 - x^2) / h = (x^2 + 2xh + h^2 - x^2) / h = (h^2 +2xh) / h

(h^2 +2xh) / h = h + 2x

Eftersom h = 0 blir y' = 2x

Det är rätt va?

Matte_Maiden
2005-01-09, 22:48
Det borde stämma eftersom y = x^2 och regeln ger:

y' = 2*x^(2-1)

Eller?

tequilla
2005-01-09, 23:09
Har inte läst hela tråden så någon har kanske skrivit detta men med hjälp av derivata kan man räkna ut hastighet samt accerlation ganska enkelt..

Matte_Maiden
2005-01-09, 23:14
Har inte läst hela tråden så någon har kanske skrivit detta men med hjälp av derivata kan man räkna ut hastighet samt accerlation ganska enkelt..

Mmmm, accerlationen är väl typ y'' medan y' är hastigheten?

tequilla
2005-01-09, 23:16
y = funktionen
y' = hast
y''= acc

Matte_Maiden
2005-01-09, 23:17
y = funktionen
y' = hast
y''= acc

Precis det jag menade. :)

tequilla
2005-01-09, 23:19
Det är bra att kunna derivera, används mycket senare i tex integraler mm.. Vilka matte kurser ska du läsa?

Matte_Maiden
2005-01-09, 23:24
Det är bra att kunna derivera, används mycket senare i tex integraler mm.. Vilka matte kurser ska du läsa?

Jag ska börja läsa B-kursen nu denna termin. Minst till och med D-kursen är det på mitt program, tror jag. Det blir väl E och Diskret/F med antar jag.

acke_t
2005-01-09, 23:31
Tänkte kolla om jag lärt mig det där nu.

y = f(x) = y^2

y'(x) = (f(x+h) - f(x)) / h

((x+h)^2 - x^2) / h = (x^2 + 2xh + h^2 - x^2) / h = (h^2 +2xh) / h

(h^2 +2xh) / h = h + 2x

Eftersom h = 0 blir y' = 2x

Det är rätt va?


ja det ser rätt ut förutom första raden som ska se ut så här:

y = f(x) = x^2

tequilla
2005-01-09, 23:57
Matte E är bra att ha men F är helt värdelöst. Har läst nu 25p på univ matte och har insett att matte F inte gav mig något extra.

Wayfaerer
2005-01-10, 00:04
Är man intresserad och har lätt för matematik är det ju lättplockade poäng. Svårighetsgraden på kursen är ju inte direkt vad bokstaven antyder.

Matte_Maiden:
Derivatans definition (det du har lärt dig) berörs bara ytligt i gymnasiet.

Matte_Maiden
2005-01-10, 00:20
ja det ser rätt ut förutom första raden som ska se ut så här:

y = f(x) = x^2

Så sant. Menade självklart x^2! :)

EDIT: Någon mod får gärna ändra det.

hasse36
2005-01-10, 00:40
Ett sätt att se på derivatan är följande:

En derivata representerar tangentens riktning. Om du åker en barnkarusell runt, runt, fortare, fortare och stolen lossnar, ja då fortsätter du i derivatans riktning.

Om du i stället för att följa en cirkelrörelse som i karusellanalogin, följer tex en x2-kurva så kommer du, när stolen lossnar, även här att fortsätta i derivatans riktning.

Det som är intressant är derivatans värde i den punkt då stolen lossnar. Placera nu en annan punkt på kurvan strax innan stolen lossnar. Dra sedan en linje mellan "strax-innan"-punkten och "stolen-lossnar"-punkten. Vi har nu en linje som nästan lutar på samma sätt som derivatan (eller tangenten om du vill).

Flytta sedan "strax-innan"-punkten en bit närmare "stolen-lossnar"-punkten. Vi har nu fått en linje som ännu bättre pekar i samma riktning som derivatan i "stolen-lossnar"-punkten.

Vi kan sedan flytta "strax-innan"-punkten närmare och närmare "stolen-lossnar"-punkten och vi får ett bättre och bättre värde på derivatan.

Det spelar ingen roll hur nära vi flyttar "strax-innan"-punkten, vi kommer aldrig fram. Vi når aldrig gränsvärdet.

Man kan med ganska enkel matematik beräkna gränsvärdet. Men med ord kommer man inte längre än så här. I alla fall inte jag.

hasse36
2005-01-10, 01:02
Tänkte kolla om jag lärt mig det där nu.

(h^2 +2xh) / h = h + 2x

Eftersom h = 0 blir y' = 2x

Det är rätt va?
För att slippa tjafsa med läraren efter provet så hade jag skrivit:
(h^2 +2xh) / h = h(h + 2x)/h = h + 2x
Vi kan nu låta h gå mot 0 och vi får gränsvärdet 2x

Om stolen lossnar när x=3 så kommer alltså riktningen på tangenten dvs derivatan att vara 2*3=6

Matte_Maiden
2005-01-10, 01:57
För att slippa tjafsa med läraren efter provet så hade jag skrivit:
(h^2 +2xh) / h = h(h + 2x)/h = h + 2x
Vi kan nu låta h gå mot 0 och vi får gränsvärdet 2x

Om stolen lossnar när x=3 så kommer alltså riktningen på tangenten dvs derivatan att vara 2*3=6

Nice! Då vet jag hur det fungerar nu, tror jag. :D

The_RobRoy
2005-01-10, 02:11
y = funktionen
y' = hast
y''= acc

snarare y=sträckan

JAM
2005-01-10, 02:17
Matte E är bra att ha men F är helt värdelöst. Har läst nu 25p på univ matte och har insett att matte F inte gav mig något extra.
Låter ytterst besynnerligt. Min F-kurs (har hört att de kan skilja mellan skolorna...) innehöll matriser, diskretmatte, rekursionsbevis (fan, kommer inte på det rätta namnet just nu) och lite gränsvärden om jag inte minns fel. Har du inte läst något av detta på högskolan så är jag väldigt nyfiken på VAD du egentligen har läst.

The_RobRoy
2005-01-10, 02:21
Låter ytterst besynnerligt. Min F-kurs (har hört att de kan skilja mellan skolorna...) innehöll matriser, diskretmatte, rekursionsbevis (fan, kommer inte på det rätta namnet just nu) och lite gränsvärden om jag inte minns fel. Har du inte läst något av detta på högskolan så är jag väldigt nyfiken på VAD du egentligen har läst.

Håller med dig där JAM.. ..allt dedär dyker upp i högskolan, så de kan va skönt o ha smakat lite på det innan..

- ante
2005-01-10, 02:54
Överambitiöst, du kommer få nog av derivator på skoltid ändå.

adde
2005-01-10, 09:04
snarare y=sträckan

y = läget

/adde

tequilla
2005-01-10, 10:03
Låter ytterst besynnerligt. Min F-kurs (har hört att de kan skilja mellan skolorna...) innehöll matriser, diskretmatte, rekursionsbevis (fan, kommer inte på det rätta namnet just nu) och lite gränsvärden om jag inte minns fel. Har du inte läst något av detta på högskolan så är jag väldigt nyfiken på VAD du egentligen har läst.

Allt de som du har nämnt läste jag i mattekurserna A-E.

Uvin kurser jag har läst:
Ingenjör Matte 1 och 2
Tillämpad M
Statistik T
Algebra T

Någon mera här som hadde alla rätt på matte E nationella provet? :rolleyes:

The_RobRoy
2005-01-10, 11:56
y = läget

/adde

jo du har nog rätt, får skylla på att de va sent :em:

funktionen beskriver sträckan, men just "y=" så är högerledet ("x" vanligtvis) läget som du säger..

acke_t
2005-01-10, 12:15
Allt de som du har nämnt läste jag i mattekurserna A-E.

Uvin kurser jag har läst:
Ingenjör Matte 1 och 2
Tillämpad M
Statistik T
Algebra T

Någon mera här som hadde alla rätt på matte E nationella provet? :rolleyes:

matte a-e innehåller väl inte matriser,diskmatte lr rekursion?
iaf inte när jag läste dem. Jag har iaf nytta av min Matte F nu på högskolan, jag läser andra året civ.ing. Men som ngn annan sa, det är upp till skolorna utforma Matte F, så den behöver inte vara likadan på alla skolor.

Matte_Maiden
2005-01-10, 14:35
Överambitiöst, du kommer få nog av derivator på skoltid ändå.

Lär mig det hellre nu då jag tycker att det är intressant och kan då ta det lugnt senare. Hade gärna läst A/B-kursen i 8/9an för att göra C-kursen i ettan.

AndersHermansson
2005-01-10, 14:50
Lär mig det hellre nu då jag tycker att det är intressant och kan då ta det lugnt senare. Hade gärna läst A/B-kursen i 8/9an för att göra C-kursen i ettan.

Kul att du är intresserad. Jag gillar också matte. Skit i vad folk säger om överambition. Det är korkat att man inte mer påflugen när det finns intresse!
Men, du behöver ju inte vänta på andra, du kan läsa på egen hand också! Jag rekommenderar VARMT boken av Vretblad; Algebra och Kombinatorik! Det är en MYCKET läsvärd bok, och rolig att jobba med. Inga förkunskaper förutom det du har läst. Det enda som krävs är ett intresse för matematik.

Matte_Maiden
2005-01-10, 15:02
Kul att du är intresserad. Jag gillar också matte. Skit i vad folk säger om överambition. Det är korkat att man inte mer påflugen när det finns intresse!
Men, du behöver ju inte vänta på andra, du kan läsa på egen hand också! Jag rekommenderar VARMT boken av Vretblad; Algebra och Kombinatorik! Det är en MYCKET läsvärd bok, och rolig att jobba med. Inga förkunskaper förutom det du har läst. Det enda som krävs är ett intresse för matematik.

Låter fint! :)

Off-topic: Tror att du missade när jag frågade förra gången, är du Kulspruta från gamla Matrix?

Sparrisen
2005-01-10, 15:23
Kom just hem efter 5 timmar matte-tenta. Matte är skit.




Fast bra att kunna.

- ante
2005-01-10, 15:24
Lär mig det hellre nu då jag tycker att det är intressant och kan då ta det lugnt senare. Hade gärna läst A/B-kursen i 8/9an för att göra C-kursen i ettan.

Okej, har du intresse är det väl bara köra på, men bränn inte ut dig ;)

Har själv A-E och lite universitetsmatte, och jag tycker att C-kursen var den svåraste av gymnasiekurserna.

AndersHermansson
2005-01-10, 15:56
Låter fint! :)

Off-topic: Tror att du missade när jag frågade förra gången, är du Kulspruta från gamla Matrix?

Du missade mitt svar!
Men jag upprepar: japp det är jag det! =)

Matte_Maiden
2005-01-10, 16:32
Du missade mitt svar!
Men jag upprepar: japp det är jag det! =)

Aha, okey! :)

Då har jag sett dig när varit på Matrix och lirat. :thumbup:

Matte_Maiden
2005-01-10, 16:43
Okej, har du intresse är det väl bara köra på, men bränn inte ut dig ;)

Har själv A-E och lite universitetsmatte, och jag tycker att C-kursen var den svåraste av gymnasiekurserna.

"Köra på"... Jag satt mest och var utråkad när jag startade tråden. Inte direkt så att jag sitter hemma och pluggar utan försökte bara lära mig det rakt av. Det gick ju rätt bra i alla fall och risken för att bränna ut sig lär vara liten. I skolan däremot kan det vara rätt okej att ha något att göra på lektionerna. :)

AndersHermansson
2005-01-10, 18:07
Aha, okey! :)

Då har jag sett dig när varit på Matrix och lirat. :thumbup:

=D

Matte_Maiden
2005-01-10, 18:21
=D

Haha, du såg ut som en riktigt hårding med snaggat hår och grejer! :D

AndersHermansson
2005-01-10, 19:46
Haha, du såg ut som en riktigt hårding med snaggat hår och grejer! :D

Lol! :D
Jag har ju inget val. Har ganska tunt hår på hjässan.

Johan
2005-01-10, 19:55
Matte är rätt roligt, om man förstår vad man håller på med dvs.
Jag läste bara till Matte C på gymnasiet, tyckte C matten va lite kämpigt i början, sen trodde jag att det bara blev värre med D och E så jag trodde dom skulle vara helt omöjliga att klara, fick då seriösa tvivel om jag skulle orka med att läsa data på högskolan, men nu när jag har läst den här tråden så kanske man bör tänka om :)

JAM
2005-01-10, 22:21
Haha, du såg ut som en riktigt hårding med snaggat hår och grejer! :D
Ja, visst gör han! :D
Vi på Jerum Gym har äran att ha hårdingen på vårt gym! :cheers:

The_RobRoy
2005-01-11, 02:37
Kulspruta jasså din rackare.. ..sverige och internet är litet :) ..jag var rätt inne i CS scenen jag med :rolleyes:

Men vi åkte på torsk ordentligt mot matrix, typ 36-12 eller nått.. ..ni va grymma :thumbup: (spelade i Rounders då)

Matte_Maiden
2005-01-11, 16:56
Bumpar upp tråden för att berätta att jag lånade C-kursboken idag. Blir att kika i den under våren nu. :) Tack för all hjälp! :)

AndersHermansson
2005-01-11, 17:12
Ja, visst gör han! :D
Vi på Jerum Gym har äran att ha hårdingen på vårt gym! :cheers:

Haha :D
Hördu vi får ta och :cheers: nångång.

AndersHermansson
2005-01-11, 17:12
Kulspruta jasså din rackare.. ..sverige och internet är litet :) ..jag var rätt inne i CS scenen jag med :rolleyes:

Men vi åkte på torsk ordentligt mot matrix, typ 36-12 eller nått.. ..ni va grymma :thumbup: (spelade i Rounders då)

Rounders kommer jag ihåg :)

Matte_Maiden
2005-01-11, 17:36
Haha, jag kommer också ihåg Rounders... Inte för att jag lirade på samma nivå, men ni var väl lite kända på CS-scenen? Du nickade Rob_Roy eller något sådant då med va? För jag kände igen ditt nick från förut.

evil
2005-01-11, 17:42
Hänger Heaton också här?

Matte_Maiden
2005-01-11, 18:21
Hänger Heaton också här?

Haha, jo fast han nickar King Grub. ;)

JAM
2005-01-11, 18:28
Haha :D
Hördu vi får ta och :cheers: nångång.
Det tycker jag absolut!