handdator

Visa fullständig version : Din definition av intensitet?


RobbeliRobban
2004-12-26, 13:49
Intensitet är ju ett vanligt ord när man snackar viktträning, men vad är egentligen intensitet när man snackar viktträning?

vad jag är ute efter är en bra definition/förklaring av begreppet och helst svar utan bilder eller referat till enskilda individer eller metoder.

JustinCredible
2004-12-26, 13:59
Typ raka motsatsen till det Lee Priest håller på med.

Alltså jag tänker mig det som att man verkligen ger 110% i varje set och är totalt fokuserad ala tom platz.

ordet på engelska, intense, är väl just att det är.....jobbigt.....typ..

edit; jag lyckades referera till enskilda personer ändå =P

internethjälten
2004-12-26, 14:01
högt tempo ?

TTT
2004-12-26, 14:04
Intensitet är synonymt med styrka.
Därav drar jag slutsatsen att vad som menas är graden av belastning?
Är jag ute och cyklar?

acke_t
2004-12-26, 14:22
Effekt per areaenhet? W/m^2 :)

TTT
2004-12-26, 14:25
Effekt per areaenhet? W/m^2 :)

:thumbup: Är nog rädd att ingen på gymmet skulle förstå vad man snackar om.

yxmannen
2004-12-26, 14:27
Intensitet är ju ett vanligt ord när man snackar viktträning, men vad är egentligen intensitet när man snackar viktträning?

vad jag är ute efter är en bra definition/förklaring av begreppet och helst svar utan bilder eller referat till enskilda individer eller metoder.


För mig har det alltid varit lyfta kg/minut i genomsnitt under passet. Ju mer lyfta kg i snitt, desto högre intensitet. "Intensitetsindex" har jag för mig att Ove Rytter kallar det i sin "Avancerad Bodybuilding".

Prankie
2004-12-26, 14:32
Köra med höga vikter utan allt för mycket vila.

Lizard
2004-12-26, 14:36
Intensitet är som ordet "position" totalt utan mening utan mätparameter - helst på en x/y- eller x/y/z-axel.

De tre vanligaste är belastning (vikter), och vila i form av avstånd mellan seten och träningstillfällena.

Till det kommer intensitet i utförande, dvs hur nära maximalt muskelutnyttjande och över man orkar komma, blandtekniker i form av superset, antagonist-superset, drop-set och rena tekniker som ROM t ex.

I vardagligt tal åsyftas oftast att tempot i träningen är högt och vikterna anpassade efter det, men kan alltså lika gärna stå för hög belastning i form av vikter eller att man tränar ofta i stället.


Lizard

TTT
2004-12-26, 14:40
Sedan blandar många ihop uttrycken intensitet och intensivitet.
Det är nog det som ställer till problem hos de flesta när de blir ombedda att deffinera.

aliquis
2004-12-26, 15:19
Jag tycker ordet suger, man kan ju tala om hur intensivt passet som sådant var (tempo, vila..) eller hur intensivt muskeln måste arbeta (vikten), eller hur intensivt själva setet kändes (hur tungt man gjorde det).