handdator

Visa fullständig version : Hur värdelös är mellangrädden?


Nadja
2004-12-25, 23:41
Jag gillar inte mjölk alls men när jag dricker kaffe/te så måste jag ändå ha lite i. Nu i samband med att jag testar lågkolhydratkost har jag ju sett att många använder grädde och andra feta mejeriprodukter. Det har jag ingen lust att göra i någon större utsträckning. Tycker det är bättre köra bra fettkällor. Dock har jag anvåänt lite mellangrädde från kelda 27% fetthalt i kaffe samt i proteindrink några gånger och det är ju ganska smarrigt.
Fettfråga: 1/2- 1 dl mellangrädde per dag (270 kcal. P.2 g K.3.5 g F:27 g), hur värdelöst är det ur ett hälsoperspektiv? (fettkvaliteten syftar jag på) Risk att mina ådror fettar igen? :D
Och: sänks II på vassleproteinet ngt/mkt/inte alls av ca 3 msk grädde? (iövrigt blandad på vatten samt 5-10 g linfrö/rapsolja i )

Rataxes
2004-12-25, 23:54
Alla mjölkprodukter har ju värdelös fettsammansättning, typ 2/3 mättat fett eller mer. Inget undantag för grädde, säkert 20 g mättat fett per 100g i mellangrädden. Om du i övrigt bara använder fettkällor med mycket liten andel mättat fett som nötter och olja så lär det ju iofs inte vara någon katastrof.

Tolkia
2004-12-27, 19:13
Risk att dina ådror "fettar igen" om du förbrukar den energi du tar in: Noll (undantaget om du lider av svårartad ärftlig hyperkolesterolemi; ovanligt dock). Risk att dina ådror "fettar igen" om du inte förbrukar den energi du tar in: större (siffra okänd); dock inte på länga vägar så beroende av fettkvaliteten som ibland görs gällande. Kroppen är väldigt bra på att göra om det mesta till sitt eget - animaliska, mättade - fett, även sådant som kommer från t.ex. nötter och fisk.

King Grub
2004-12-27, 19:33
Och: sänks II på vassleproteinet ngt/mkt/inte alls av ca 3 msk grädde? (iövrigt blandad på vatten samt 5-10 g linfrö/rapsolja i )

Inte alls, förutsatt att energimängden från vasslet är densamma.

Sverker
2004-12-27, 21:09
Nää. Det var inte bra skrivet av mig så jag tog bort det :(