handdator

Visa fullständig version : För kort lats!


Scratch89
2004-12-24, 23:52
Tjo, jag lider av ett problem som inte direkt är det bästa när man som jag vill satsa på en bred rygg. Jag har helt enkelt lats som fäster jädrigt högt upp, de sitter ungefär vid nedre delen av bröstet (alltså i höjd, inte samma position :smash: ), kanske nån centimeter längre.

Går detta att fixa på nåt sätt? Jag trodde att jag i början bara inte fått nån aktivering där, men jag har spanat runt lite och den fäster verkligen där uppe. :cryout: Typ operationer? (inte för att jag tänkt testa men bara ifall det är möjligt :sleep: )

blekfet2
2004-12-25, 00:18
har samma som dig....=)

Griip
2004-12-25, 00:20
Ditt problem är för lite massa, fästet sitter på samma ställe oavsett hur det måhända ser ut. Däremot så kan du ju ha en lång överkropp och därför är svårare att få till "biffigheten".

http://www.exrx.net/Graphics/LatissimusDorsiSide.gif

Spiffy
2004-12-25, 00:23
Så du menar att allas fästen sitter precis likadant?
Det stämmer ju inte något vidare.

stenis
2004-12-25, 00:33
Griip har enligt mig både rätt och fel.. Givetvis är inte muskeln fäst på samma ställe på alla, de skilljer ju från person till person, DOCK så har han rätt att det i ditt fall troligen handlar om för lite massa.. Bara att köra på med mer ryggträning, chins, T-bar row osv. så ska du se att dina lats kommer växa sig längre ner.. Latsdrag med V-handtag är bra för den nedre delen av latsen! Lycka till!

Jorgen
2004-12-25, 00:48
Det finns nog inte två människor som har muskelfästena på samma ställe så det är rent fel. Lösningen heter mer massa. Träna vidare helt enkelt. Kötta med chins, latsdrag, stångrodd, t-bar, osv, osv.

//Jörgen

pellepedal
2004-12-25, 10:40
Håller med Stenis.
Fästerna skiljer från person till person.
Lägg på dig 10 kg kött till och se hur dina sitter.

bosse_brutal
2004-12-25, 12:42
av vad jag har hört så tar t.ex latsdrag med V-handtag mer på "nedre" lats, så det kanske vore nått att testa för dig?

vet inte om det stämmer dock, finns så mycket myter ino m gymvärlden så man för ta allt med en nypa salt, oavsett varifrån det kommer.

Allan
2004-12-25, 13:11
Ehum, vill bara tillägga att om man har ett nick som innehåller "89" kanske man kan misstänka att "89" är födelseåret, och då lär det finnas naturliga tillväxtorsaker att ta hänsyn till när det gäller uteblivna resultat.

allan

Fatalist
2004-12-25, 15:58
Ehum, vill bara tillägga att om man har ett nick som innehåller "89" kanske man kan misstänka att "89" är födelseåret, och då lär det finnas naturliga tillväxtorsaker att ta hänsyn till när det gäller uteblivna resultat.

allan

Borde väl vara positivt? Man är ju full av hormoner i min & hans ålder (jag är 88a) :bpump:

Griip
2004-12-25, 16:13
Griip har enligt mig både rätt och fel.. Givetvis är inte muskeln fäst på samma ställe på alla, de skilljer ju från person till person, DOCK så har han rätt att det i ditt fall troligen handlar om för lite massa.. Bara att köra på med mer ryggträning, chins, T-bar row osv. så ska du se att dina lats kommer växa sig längre ner.. Latsdrag med V-handtag är bra för den nedre delen av latsen! Lycka till!

Jo, visst sitter dem inte på exakt samma ställe. Men att det skulle utgöra någon synlig skillnad tror jag inte.

pellepedal
2004-12-25, 16:18
fästet sitter på samma ställe oavsett hur det måhända ser ut.

&

Jo, visst sitter dem inte på exakt samma ställe.

:confused: :confused: :confused:

Jorgen
2004-12-25, 16:33
Jo, visst sitter dem inte på exakt samma ställe. Men att det skulle utgöra någon synlig skillnad tror jag inte.
Det är väl klart att det utgör en synlig skillnad beroende på hur muskelfästena sitter. Hur kan du ens komma med ett sådant påståeende????
Det är nog dags för dig att plocka upp en bok som handlar om människans anatomi tror jag för du verkar inte ha någon koll på det överhuvudtaget.

//Jörgen

stenis
2004-12-25, 16:53
Håller med Jorgen! Klart det är en synlig skillnad om muskeln fäster olika.. Kan liksom inte gå på nått annat vis..

aliquis
2004-12-25, 17:55
Borde väl vara positivt? Man är ju full av hormoner i min & hans ålder (jag är 88a) :bpump:
men han är ju inte alltför gammal så han har väl lite tid på sig att växa till sig, och har kanske inte tränat sålänge heller? och kanske inte ätit tillräckligt heller :)

Griip
2004-12-25, 18:11
Dem är där för att dra exakt samma leder. Visst fan varierar det lite till förhållande med kroppen beroende på olika längder/storlekar på höfter, armar, rygg, men att någon skulle ha latsfästet i pattarnas höjd är ju skrattretande, om man nu inte har höftbenen ovanför naveln dvs.

Griip
2004-12-25, 18:17
http://www.meddean.luc.edu/lumen/MedEd/GrossAnatomy/dissector/mml/lat.htm

Ojojoj...

Allan
2004-12-25, 18:25
Borde väl vara positivt? Man är ju full av hormoner i min & hans ålder (jag är 88a) :bpump:

Inte alltid. Att det finns bra med tillväxtförutsättningar är ju en sak, men du kan inte hoppas på maximala resultat hos en kropp som inte är fullt utvuxen. Kort exempel - en kompis till mig var 165 cm lång som femtonåring, tränade som en galning, hände inte ett skit. Sen växte han till 189 cm när han var sjutton - vad tror ni kroppen prioriterade? Hans träningstillväxt eller naturliga kroppstillväxt?
Tilläggas bör att han blev stor och stark ändå, men han fick vänta tills längdtillväxten var i stort sett avklarad innan resten kom.
Ha inte för bråttom. Väger ni 115 kg i bra form på 180 cm kan jag tänka mig att diskutera assymmetriska kroppsdelar, men är ni vanliga tonåringar blir rådet endast - träna på, bygg massa och strunta i det där.

allan

pellepedal
2004-12-25, 19:49
Ha inte för bråttom. Väger ni 115 kg i bra form på 180 cm kan jag tänka mig att diskutera assymmetriska kroppsdelar, men är ni vanliga tonåringar blir rådet endast - träna på, bygg massa och strunta i det där.

allan

:thumbup:

Jorgen
2004-12-25, 22:03
Dem är där för att dra exakt samma leder. Visst fan varierar det lite till förhållande med kroppen beroende på olika längder/storlekar på höfter, armar, rygg.
Just det. Alltså fäster inte musklerna på samma ställe på alla människor.
Men tack för länken, äntligen vet jag var latsen urspringer och fäster någonstans. :thumbup:

//Jörgen

Scratch89
2004-12-28, 11:57
men han är ju inte alltför gammal så han har väl lite tid på sig att växa till sig, och har kanske inte tränat sålänge heller? och kanske inte ätit tillräckligt heller :)


jag har tränat i drygt ett år och jag har läst en hel del så jag kan nog rätt bra om träning iaf... :)

Jorgen
2004-12-28, 12:00
jag har tränat i drygt ett år och jag har läst en hel del så jag kan nog rätt bra om träning iaf... :)
Då är du fortfarande nybörjare så det smäller om det. Jag anser att man är nybörjare dom första två åren man tränar. Jag anser mig själv som relativt ny på området och då har jag tränat sen -96. Ju mer man lär sig desto mer inser man att man inte kan.

//Jörgen

ops
2004-12-29, 20:01
Inte alltid. Att det finns bra med tillväxtförutsättningar är ju en sak, men du kan inte hoppas på maximala resultat hos en kropp som inte är fullt utvuxen. Kort exempel - en kompis till mig var 165 cm lång som femtonåring, tränade som en galning, hände inte ett skit. Sen växte han till 189 cm när han var sjutton - vad tror ni kroppen prioriterade? Hans träningstillväxt eller naturliga kroppstillväxt?
Tilläggas bör att han blev stor och stark ändå, men han fick vänta tills längdtillväxten var i stort sett avklarad innan resten kom.
Ha inte för bråttom. Väger ni 115 kg i bra form på 180 cm kan jag tänka mig att diskutera assymmetriska kroppsdelar, men är ni vanliga tonåringar blir rådet endast - träna på, bygg massa och strunta i det där.

allan :bow:
Och kör rodd i alla former, för mycket hissdrag och kabeltjafs på gymmen nu, så roddar och marklyft åsså litta chins