handdator

Visa fullständig version : Julklappstillskott:ala, vitaminer etc


Nadja
2004-12-24, 23:43
Jag fick några roliga burkar av tomten. Problemet är att jag just nu prövar lågkolhydratkost (jag äter givetvis kolh efter träning dock!) och ligger runt 60 g kolh/dygn. Jag fick en burk ALA och jag funderar nu på hur jag ska göra med kapslarna: är det inte rent kontraproduktivt för mig med ALA? Jag har iofs läst på C-K-D-forumet att en hel del där tar ALA (ofta för at komma i ketosis igen när de åkt ur). Jag är generellt lite misstänksam mot det forumet, många som kör "low carb" tenderar att bli väl...hm..maniska. Jag kan även säga att jag inte strävar efter att vara i ketosis- jag strävar efter att må bra :D .

så..mot den bakgrunden..ska jag låta bli ALA? Om inte: kan ngn ge mig lite tips om hur mkt jag ska ta sett till angiven kolh-nivå? Det finns ju massa råd om hur mkt man ska ta men de verkar ju röra individer som ligger på en högre koh-nivå.

Vitamintillskottet jag fick är mitt val sport fr apoteket. 2 tabbar per dygn. Fråga: hur tätt inpå vartannat kan man ta multivitaminer? Jag planerar att ta en på morgonen tillsammans med linfröolja. Sen vet jag inte när det är bäst att ta nästa? Det är väl rätt starka saker det där och en annan har ju känslig mage....På kvällen kanske?

Lång inlägg. Den som hjälper mig får en virtuell julpuss :angel: //Nadja

aliquis
2004-12-25, 01:16
Kanske dumt att ta före läggdags och till frukost, men ta dem utspritt iaf.

Vad gäller ALA ser jag inte vitsen till det alls om du ändå knappt äter några kolhydrater, höjer kanske all insulinkänslighet men du lär ju inte ha några enorma insulintoppar ändå.
Spar dem tills du börjar äta normalt igen ;D

Sverker
2004-12-25, 08:24
ALA är ju en antioxidant också !

Har du ersatt kolhydrat med mer fett så har också ditt behov av antioxidanter ökat ordentligt.

En kapsel per dag är inte fel alls här.

Nadja
2004-12-25, 23:08
ALA är ju en antioxidant också !

Har du ersatt kolhydrat med mer fett så har också ditt behov av antioxidanter ökat ordentligt.

En kapsel per dag är inte fel alls här.
Ja, det har jag definitivt gjort! Så bra, då kommer ju burken väl till pass!