handdator

Visa fullständig version : Nån som vet ang. armhävningar?


Anonym112
2004-12-24, 22:49
Tjena.

Har en fråga angående armhävningar..

Hur många procent av kroppsvikten lyfter man då man gör armhävningar? Väger väl lite över 60kilo och ställde mig med händerna på vågen som man står då man gör armhävningar.. stog 45kg då.. så är det alltså 75% av kroppsvikten? Det är som man bänkar 45kg?

Nån som vet? Eller svarade jag på min egen fråga? känns lättare än att bänka 45kg iaf..

tackar och god jul! :)

JAM
2004-12-24, 23:32
Ställ dig med båda eller med en hand på en våg och prova?

kimonque
2004-12-24, 23:36
med vågtricket så är en bra idé att ha en bok under fötterna :thumbup:

Scratch89
2004-12-24, 23:57
Hur många procent av kroppsvikten lyfter man då man gör armhävningar? Väger väl lite över 60kilo och ställde mig med händerna på vågen som man står då man gör armhävningar.. stog 45kg då.. så är det alltså 75% av kroppsvikten? Det är som man bänkar 45kg?

Nån som vet? Eller svarade jag på min egen fråga? känns lättare än att bänka 45kg iaf..


Kraftansamligen skiftar ju från toppläget till slutläget. När du exempelvis trycker ifrån för att komma upp, trycker du ju ifrån med en större kraft än gravitationskraften, dvs den okända vikten, annars skulle du ju stå still eller åka ner i rörelsen. (Märks det att jag läser fysik och faktiskt tycker om det? :sleep: )

Däremot tror jag inte att det är 75% av kroppsvikten. Då skulle jag isf ligga o armhäva 60 kg, men det är brutalt mycket mindre, för kör jag det i bänken så orkar jag inte lika många reps som armhävningarna.
Knepigt...

aliquis
2004-12-25, 00:55
Krävs ju en helt annan balans i bänkpress till att börja med. Nu kör jag väl aldrig armhävningar men provade någon gång och gör väl runt 30st, väger dock bara en 67kg eller så. Men om jag kör bänk på 67kg klarar jag väl en 7-8 reps...

Fatalist
2004-12-25, 01:04
Tror jag och en kompis kom fram till ungefär 65% när vi testade :)

Glöm inte att du även har ryggen till hjälp, vilket du inte har i bänkpressen. Till exempel kan du "hänga" dig i skulderbladen och sedan dr aihop dem för att få några gratiscentimetrar utan det minsta lilla ansträgningen i bröst/triceps/axlar. Och svank osv går ju också att justera efter behov. Tror inte det egentligen går att relatera de två till varandra, armhävningar är väl mer uthållighet än styrka :)

Jag gjorde 70-80st när jag vägde 55kg, nu väger jag 70, tar mer än det dubbla i bänken men gör kanske max 35 armhävningar.

Jimbo
2004-12-25, 08:13
tror det är bra mkt mindre änn 65% förut när jag tränade karate och vägde ca 95 kg gjorde då typ 6 reps på 80 i bänken gjorde jag 60-70 armhävningar som bäst tror jag.testade göra armhävningar år någondag sedan blev då 87 st trots att man inte gjort en armhävning på 6månader väger nu mellan 105-108 gjorde en 4 på 100 i bänken sist jag prova

stridis
2004-12-25, 09:01
Man skall inte glömma att de flesta inte går ända ner när de gör armhävningar, då får man jämföra med partiell bänk istället.

pellepedal
2004-12-25, 10:22
Armhävningar är en förträfflig övning.
Håll i två hantlar så man får lite extra streck i botten. Sen kan en kompis trycka lite p ryggen så det blir lagom tungt.
En kanonövning för byggare! :thumbup: