handdator

Visa fullständig version : Hur ser detta pass ut?


maja_C
2004-12-24, 14:19
Uppvärming: cykling 5min, jogg/hopp och annat 5 min, lite streching

Cirkel 1: Bänkpress i maskin; 10 st, Benspark; 8 st, Situps: 120 st. Allt detta ggr 3.

Cirkel 2: ''Tricepslyft'' med hantel, dvs hålla armen rakt upp och låta hanteln på upp och ner då jag böjer armbågen, liksom :em: ; 10 st. Rygglyft; 20 st med vikt. Utfall med vikt; 15 på varje ben. Även allt detta ggr 3

Cirkel 3: ''rumplyft'' med vikt, ett ben uppe på ngt högt och lyfter rumpan, 12 st på varje ben. Rehabövningar för axlar med gummiband, 3 olika 20 st på varje. Allt detta ggr 3.

Strech

Tar ca 1½ timme

Mål: Träna hela kroppen på ett pass. Föresten är det bra? Eller ska jag köra mindre övningar och köra färdigt en övning innan jag börjar på en annan? Tycker inte om att vila nämligen, vill köra en ny övning direkt.

Nu i jul kör jag detta varannan dag. För mkt?

Tacksam för alla svar jag får, ni är ju så duktiga på sånt här, här inne!

Griip
2004-12-24, 15:46
Bänkpress och knäböj med vanlig stång(alltså inget maskineri eller smith maskin) skulle jag vilja tipsa om. Och, gör du verkligen 360 situps varje pass? Vad sägs om att köra 40st istället fast med en vikt?

TTT
2004-12-24, 16:27
Eller cablecrunches och avslut med två-tre set crunches. Situps är helt värdelöst.

pellepedal
2004-12-24, 17:39
Vad är målet med träningen? Bygga? Bara komma i form? Komplement till annan sport?

maja_C
2004-12-24, 21:04
Mitt mål är för tillfället (under jullovet) att hålla min volleybollkropp igång så jag kan fortsätta i samma träningstempo som jag gjorde innan jag gick på jullov.
Ska köra tyngre vikt på magen nudå, fast att inte situps ger nått är skitsnack :cool: ser du min mage som bara har skapats av hederliga situps kan du nog inte hålla kvar till det påståendet :D ...

maja_C
2004-12-24, 21:11
Mitt mål är för tillfället (under jullovet) att hålla min volleybollkropp igång så jag kan fortsätta i samma träningstempo som jag gjorde innan jag gick på jullov.
Ska köra tyngre vikt på magen nudå, fast att inte situps ger nått är skitsnack :cool: ser du min mage som bara har skapats av hederliga situps kan du nog inte hålla kvar till det påståendet :D ... Fast jag förstår vad ni menar. Det ger säkert mer att köra tyngre med färre rep, eller?
Jag har inte tillgång till så mkt gymgrejer, kör i vårt hemmagym, det är lite

TTT
2004-12-24, 21:36
Kör du situps så belastar du ryggen fel, slappnar av både där uppe och där nere.. Vid crunches är magen spänd hela tiden och det är att föredra.

Griip
2004-12-24, 21:40
Kör du situps så belastar du ryggen fel, slappnar av både där uppe och där nere.. Vid crunches är magen spänd hela tiden och det är att föredra.

Skulle vilja påstå att det är helt tvärtom, att crunches är kassa jämfört med situps dvs.

Fortsätt med situps fast testa dig fram lite med vikter, själv gillar jag hellre att köra så lite som 5-10 reps på oftast 3 set men gäller för dig att hitta något mellanting. Cablecrunches är också väldigt bra om du har maskineriet för det.

TTT
2004-12-24, 21:52
Skulle vilja påstå att det är helt tvärtom, att crunches är kassa jämfört med situps dvs.

Fortsätt med situps fast testa dig fram lite med vikter, själv gillar jag hellre att köra så lite som 5-10 reps på oftast 3 set men gäller för dig att hitta något mellanting. Cablecrunches är också väldigt bra om du har maskineriet för det.

Då har vi vitt skilda åsikter. :) Varje gång jag ser folk göra situps så är det ett jävla hävande och kastande med ryggen. Kan knappast vara ergonomiskt.

Griip
2004-12-24, 23:30
Då har vi vitt skilda åsikter. :) Varje gång jag ser folk göra situps så är det ett jävla hävande och kastande med ryggen. Kan knappast vara ergonomiskt.

Beror ju också på, förstår vad du menar. Men gör man situps rätt så är det inte skadligt för ryggen, kanske inte alltid lika lätt beroende på hur man är byggd och var man gör dem(Att göra situps på hårt golv är ju t ex ingen höjdare).

TTT
2004-12-25, 00:56
Beror ju också på, förstår vad du menar. Men gör man situps rätt så är det inte skadligt för ryggen, kanske inte alltid lika lätt beroende på hur man är byggd och var man gör dem(Att göra situps på hårt golv är ju t ex ingen höjdare).

Ja allt är ju individuellt. Och det är väl tur det.

pellepedal
2004-12-25, 10:37
Det är väldigt lätt att börja jobba med höftböjarna i situpsen.

Shadow Warrior
2004-12-25, 10:59
Det är ju precis det som är poängen, att involvera så många muskler som möjligt för att bygga styrka

Därav är Hängande benlyft och Lutande Situps (med vikt såklart) att föredra som primär övning för magen för at bygga styrka, sen är det inte fel att köra nått sett crunches i maskin heller för att isolera just abdominis.

Tilläggas ska väl att lutande situps bör undvikas om man har några som helst problem med ryggen (eller sned höft som jag).

Jorgen
2004-12-25, 11:27
Jag har inte tillgång till så mkt gymgrejer, kör i vårt hemmagym, det är lite
Vad finns där för utrustning då?

Även om jag är emot cirkelträning i sig så kommer ditt program säkert att funka för att hålla igång kroppen under vinterlovet.

//Jörgen

maja_C
2004-12-25, 11:42
Jag har en maskin med lite alla möjliga finesser. Tycker det är roligare att köra fritt, utan maskin egentligen. Det här med situps får ajg tänka över,i och med att det blir så många blir det kanske totalt sett skadligt för ryggen. Hur är det med fällkniven, med vikter då?