handdator

Visa fullständig version : Gainer efter träning


vattenbuffel
2004-12-24, 03:23
Tjena, är en nybörjare inom träning och jag ska börja ta en gainer efter varje träningspass. Till min fråga, vad ska man köpa? Visst är det en proteinkälla och en kolhydratkälla, malto/dextro+vassleprotein? Vilket av dessa ska man inhandla, och hur mycket? Hur ska man blanda ihop detta? Vora snällt om någon kunde ge mig klarhet.. Och förresten, GOD JUL på er!!! :)

Herkulez
2004-12-24, 03:31
Tjena, är en nybörjare inom träning och jag ska börja ta en gainer efter varje träningspass. Till min fråga, vad ska man köpa? Visst är det en proteinkälla och en kolhydratkälla, malto/dextro+vassleprotein? Vilket av dessa ska man inhandla, och hur mycket? Hur ska man blanda ihop detta? Vora snällt om någon kunde ge mig klarhet.. Och förresten, GOD JUL på er!!! :)
80gram kolisar och 50gram proteiner brukar räcka bra...dock tar jag 80gram proteiner själv men det är väl lite överkurs =)

no1fitness
2004-12-24, 05:28
80gram kolisar och 50gram proteiner brukar räcka bra...dock tar jag 80gram proteiner själv men det är väl lite överkurs =)

Ja, ja...Skryt om hur stor du är... :rolleyes:





















:D

Lyssna på Herk ! Han vet vad han pratar om ! :thumbup:

swarre
2004-12-26, 13:38
Tjena, är en nybörjare inom träning och jag ska börja ta en gainer efter varje träningspass. Till min fråga, vad ska man köpa? Visst är det en proteinkälla och en kolhydratkälla, malto/dextro+vassleprotein? Vilket av dessa ska man inhandla, och hur mycket? Hur ska man blanda ihop detta? Vora snällt om någon kunde ge mig klarhet.. Och förresten, GOD JUL på er!!! :)


Ca 1g/kg kroppsvikt kolhydrater och ca 0,5 g/kg kroppsvikt protein.

Som du säkert förstår behöver du både proteinpulver och malto/dextro, som du skriver. Personligen letar jag efter så "rena" produkter som möjligt, ska jag köpa proteinpulver ska det vara så hög proteinhalt som möjligt och så vidare, hoppas du förstår vad jag menar ;)

Vad det gäller att blanda, så pröva med en shaker :)

Själv har jag med mig pulvret i varsin lite burk och blandar det på plats efter träningen...

aliquis
2004-12-26, 15:02
swarre: varför häller du inte ihop allt i shakern och fyller på vatten strax innan du ska dricka det? känns som det skulle vara smidigare.

swarre
2004-12-26, 22:46
swarre: varför häller du inte ihop allt i shakern och fyller på vatten strax innan du ska dricka det? känns som det skulle vara smidigare.


Jag använder shakern som vattenflaska under passen. Efter träningen fyller jag på vatten och sedan i med protein+malto, skaka och njut :)

King Grub
2004-12-27, 17:47
80gram kolisar och 50gram proteiner brukar räcka bra...dock tar jag 80gram proteiner själv men det är väl lite överkurs =)

Kom ihåg... att för mycket protein (särskilt vid ett tillfälle) sänker testosteronutsöndringen. ;)

swarre
2004-12-27, 18:04
Kom ihåg... att för mycket protein (särskilt vid ett tillfälle) sänker testosteronutsöndringen. ;)


Och hur mycket är "för mycket" ;)

King Grub
2004-12-27, 18:16
Allt över cirka 2.0 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn lär vara dels onödigt och kanske leda till negativa konsekvenser vad gäller testot.

"Significant correlations were observed between serum basal T and fat (E%: r = 0.55, p < 0.05, g/kg: r = 0.65, p < 0.01) and protein intake (E%: r = - 0.77, p < 0.001, g/kg: r = - 0.68, p < 0.01) in the total group of subjects. However, when the two groups were examined separately the significant relationships between serum basal T and dietary fat and protein could be noticed in SA only (fat g/kg: SA r = 0.77, p < 0.05; in NA r = 0.44, n.s., protein g/kg: SA r = - 0.84, p < 0.05; in NA r = 0.27, n.s.). Both serum T and FT responses to HRE were correlated with fat (E%: r = 0.85, p < 0.01 and r = 0.73, p < 0.05, g/kg: r = 0.72, p < 0.05 and r = 0.77, p < 0.01) and protein (E%: r = - 0.81, p < 0.01 and r = - 0.69, p < 0.05, g/kg: r = - 0.86, p < 0.01 and r = - 0.65, p < 0.05). The results suggest the possible role of diet leading to alterations in serum T and FT during prolonged strength training, and that diets with insufficient fat and/or excessive protein may compromise the anabolic hormonal environment over a training program."

Int J Sports Med. 2004 Nov;25(8):627-33. Relationship between diet and serum anabolic hormone responses to heavy-resistance exercise in men.