handdator

Visa fullständig version : Magens sidor?


Stoltz
2004-12-24, 00:04
Tjo.
Jag vet om att en sådan här tråd har varit uppe tidigare, men jag kunde inte hitta den i sök så...

Jag börjar tröttna på saknaden av...tja, vad man nu kan kalla det, magens sidor. Jag skulle vilja veta alla olika sorters sätt att träna den delen.
Några tips, råd?

(Se bilder för att förstå exakt vilka delar jag menar. Ryggbilden visade "Insjunkningen" bättre än själva magbilden pga vinkeln, så tog med båda.)

Arne Persson
2004-12-24, 00:09
Tjo.
Jag vet om att en sådan här tråd har varit uppe tidigare, men jag kunde inte hitta den i sök så...

Jag börjar tröttna på saknaden av...tja, vad man nu kan kalla det, magens sidor. Jag skulle vilja veta alla olika sorters sätt att träna den delen.
Några tips, råd?

(Se bilder för att förstå exakt vilka delar jag menar. Ryggbilden visade "Insjunkningen" bättre än själva magbilden pga vinkeln, så tog med båda.)


Du skall nog, i första hand, inrikta dig på övningar som djupa knäböj och marklyft.

Sve
2004-12-24, 00:12
Du skall nog, i första hand, inrikta dig på övningar som djupa knäböj och marklyft.

och 3l mjölk per dag.

Jorgen
2004-12-24, 00:14
Mat, mat och lite mer mat. Följt av rejäl styrketräning. Tunga basövningar såsom mark och böj. För att träna sidorna av magen så kör twistade crunches och twistade cablecrunches. Men som sagt, koncentrera dig på att äta mycket och bra och att träna hela kroppen.

//Jörgen

Muaytudd
2004-12-24, 00:40
Suitcaselifts & russian twists som komplement till ALL mat, böj och mark.


God jul förresten!

Griip
2004-12-24, 00:43
Varför är det ingen som har nämnt den bästa av dem alla? ÖVERBELASTA SKITEN!!

http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/DBSideBend.html

Sve
2004-12-24, 00:50
Varför är det ingen som har nämnt den bästa av dem alla? ÖVERBELASTA SKITEN!!

http://www.exrx.net/WeightExercises/Obliques/DBSideBend.html

tja han borde koncentrera sig på att växa överallt. han ser ju inte så biffig ut direkt...

Griip
2004-12-24, 00:52
tja han borde koncentrera sig på att växa överallt. han ser ju inte så biffig ut direkt...

Frågan var väl hur som helst hur man tränar magens sidor? Åsikter om hans utseende hör väl snarare hemma i medlemsbilder eller Allmänt forumen?

Sve
2004-12-24, 00:57
Frågan var väl hur som helst hur man tränar magens sidor? Åsikter om hans utseende hör väl snarare hemma i medlemsbilder eller Allmänt forumen?

Så du menar att han bör koncentrera sig på magens sidor då?

Griip
2004-12-24, 01:01
Jag börjar tröttna på saknaden av...tja, vad man nu kan kalla det, magens sidor. Jag skulle vilja veta alla olika sorters sätt att träna den delen. Några tips, råd?

Sen att mer mat också hade varit en lösning för utseendet är en annan sak. Också som dem andra, marklyft och knäböj. Dem kommer träna den delen men framförallt tränar dem upp hela midjan som gör att "insjunkningen" försvinner.

Stoltz
2004-12-24, 01:20
Tack så mycket, ska ta in varenda en av dessa övningar och se om de kan vara någon nytta.

Muaytudd - Suitcaselifting och russian twists, vad är dessa för övningar? Känner kanske till dem, men inte under de namnen.

Fråga angående "mer mat är en lösning" - Menar ni för att få i mig mer energi att styrketräna eller att lägga på mig mer? Ifall det första alternativet, jag försöker utvidga mitt energiintag men det slutar oftast som det alltid har gjort: Jag äter tills jag är *helt* mätt ;) Ifall det är det andra alternativet...Allt som jag lägger på mig hamnar direkt på magen, inte på sidorna eller någon annanstans. Bara direkt runt naveln. Kanske finns ett sätt för detta med?

Fö, Tack för allt än så länge, fler övningar välkomnas!

God Jul!

Griip
2004-12-24, 01:22
Bara direkt runt naveln. Kanske finns ett sätt för detta med?


Fettsugning :)

Jorgen
2004-12-24, 09:43
Griip: Tror du själv på att man kan bygga så mycket Obliquus att den smala midjan försvinner med hjälp av sidebends?

Stoltz: Det är overallmassa som gäller. Alltså, mycket (och rätt) mat och rejäl styrketräning. När du växer så kommer allt att följa med. Det handlar om mer än att äta sig helt mätt, hur ofta och vad man äter spelar också en stor roll.

//Jörgen

Sheogorath
2004-12-24, 10:19
Stoltz, du har samma grundfysik som jag med breda höftben i förhållande till bröstkorg, och det är INTE sneda bukmuskler du behöver mer av. De sneda bukmusklerna kommer att ge dig ÄNNU bredare höfter. Jag gjorde samma misstag som du när jag började träna och trodde att det var här problemet låg, men så är det INTE. Det enda personer som du och jag kan göra för att få bort det oatletiska och asymmetriska utseendet är att bygga bröst rygg och axlar så att vi får rejält med V-form. Då kommer de breda höfterna inte längre vara ett blickfång. Alltså: träna inte för massa i korsrygg eller mage då massa på de här regionerna ger dig bredare höftparti.

Jag, som har faktiskt erfarenhet av att jobba bort den här fysiken och lyckats bra, skulle säga att NEJ: marklyft ock knäböj är INTE det primära för dig, utan axelpressar, sidolyft, bröstpressar och dragövningar (vertikala och horisontella) för rygg.

Jorgen
2004-12-24, 10:29
Jag, som har faktiskt erfarenhet av att jobba bort den här fysiken och lyckats bra, skulle säga att NEJ: marklyft ock knäböj är INTE det primära för dig, utan axelpressar, sidolyft, bröstpressar och dragövningar (vertikala och horisontella) för rygg.
Du glömmer inte bort att mark bygger mer än korsrygg nu va? Och för att få bort illusionen av breda höfter så hjälper ett par rejäla ben till väldigt bra.
Det primära är att bygga overallmassa, något som bla mark och böj är bra på. Givetvis så skall man träna hela kroppen.

//Jörgen

Sve
2004-12-24, 12:34
Du glömmer inte bort att mark bygger mer än korsrygg nu va? Och för att få bort illusionen av breda höfter så hjälper ett par rejäla ben till väldigt bra.
Det primära är att bygga overallmassa, något som bla mark och böj är bra på. Givetvis så skall man träna hela kroppen.

//Jörgen

Ja,.
och givetvis ska man inte träna BARA överkroppen som någon föreslog här över.

Muaytudd
2004-12-24, 14:24
Stoltz, du har samma grundfysik som jag med breda höftben i förhållande till bröstkorg, och det är INTE sneda bukmuskler du behöver mer av. De sneda bukmusklerna kommer att ge dig ÄNNU bredare höfter. Jag gjorde samma misstag som du när jag började träna och trodde att det var här problemet låg, men så är det INTE. Det enda personer som du och jag kan göra för att få bort det oatletiska och asymmetriska utseendet är att bygga bröst rygg och axlar så att vi får rejält med V-form. Då kommer de breda höfterna inte längre vara ett blickfång. Alltså: träna inte för massa i korsrygg eller mage då massa på de här regionerna ger dig bredare höftparti.

Jag, som har faktiskt erfarenhet av att jobba bort den här fysiken och lyckats bra, skulle säga att NEJ: marklyft ock knäböj är INTE det primära för dig, utan axelpressar, sidolyft, bröstpressar och dragövningar (vertikala och horisontella) för rygg.



Jag håller inte med!

Jag är också ganska nätt i mig själv och lång (190cm). För att få V form så ja du har delvisrätt. Från en siluettsynvikel så ser det bra ut om du bygger axlar etc men det ser forfarande skit ut om du tittar på midjan.
Ökad bukmuskulatur fyller i slutändan ut så att höftbena inte blir det som sticker längst ut.

Det går inte över en natt men slutresultatet blir tio gånger bättre än om du BARA kör axlar etc.

Det är viktigt att stärka upp bål och ländrygg för att kunna få en bra ram.

Att köra ordentliga mark och böj där du aktivt använder bukmuskulaturen (Det får Allan berätta i detalj för dig) har gett mig en grym muskulatur i bål och länd som gett mig en mycket snyggare midja där inte höfterna längre är det som man tänker på först.

Suitcaselifts är när du kör knäböj men med stången i ena handen. Som en resväska. notera att det körs med låg vikt oftast bara stång. Här handlar det om att försöka trycka med båda bena lika mycket (inte mest med det benaet närmast stången) och använda bukmuskulaturen för att stabilisera din hålning så att du är rak när du böjer.

Russian twists är när du har en pilatesboll under nacken och vrider överkroppen med hjälp av en golffattning från ena sidan till den andra. Fokusera på att höfterna ska vara stilla så att igen buken får arbeta.

Jag ska erkänna att jag har svårt att förklara russian twists med ord. Ska försöka rita en bild på utgångshållningen sas.


Notera att dessa övningar bara är komplement till mark och böj.

Dessa saker fick jag hjälp med av en pt under 6mån. Resulten var mycket bra.

Mvh

Stoltz
2004-12-25, 11:31
Sköna tips, alltsammans, uppskattar det.

Finns det fler övningar som kan ge samma sak som djupa knäböj eller marklyft? M.o, finns det några tips på hur jag kan göra dessa övningar för att det ska vara så skonsamt för ryggen som möjligt?

Jorgen
2004-12-25, 11:37
Finns det fler övningar som kan ge samma sak som djupa knäböj eller marklyft? M.o, finns det några tips på hur jag kan göra dessa övningar för att det ska vara så skonsamt för ryggen som möjligt?
Har du problem med ryggen?
Om inte så är det absolut ingen fara att köra vare sig djupa böj eller marklyft. Om du inte redan har läst Allans eminenta knöböjsartiklar i Best of.... så är det dags nu. :) Del 1 (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11027) och del 2. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11993). Det bästa du kan göra är att fråga någon som kan sin sak på gymmet och be denne visa hur man skall göra.
Koncentrera ditt övningsval på basövningar när du skall fundera ut ditt schema.

//Jörgen

Stoltz
2004-12-25, 11:50
Jo, har problem med ryggen men försöker att inte låta det hindra mig, ifall det finns möjligheter att klara det ändå (Så som sätt att skona ryggen i övningen, etc.). Ska läsa Allans grejer, Tack för länkarna :)

Griip
2004-12-25, 16:11
Griip: Tror du själv på att man kan bygga så mycket Obliquus att den smala midjan försvinner med hjälp av sidebends?



Det är den mest effektiva övningen jämfört med snevridna situps för obliques sa jag, som SAGT så svarade jag på första frågan och inte om utseendet.

Jorgen
2004-12-25, 16:39
Det är den mest effektiva övningen jämfört med snevridna situps för obliques sa jag, som SAGT så svarade jag på första frågan och inte om utseendet.
Du är inte vidare bra på att tolka en fråga märker jag.

//Jörgen

Griip
2004-12-25, 18:05
Jag skulle vilja veta alla olika sorters sätt att träna den delen.
Några tips, råd?

Detta var frågan jag svarade på.

Sheogorath
2004-12-25, 19:35
Ojojoj... Var ska man börja? Ibland verkar det som om sådana här internet-forum går ut på att hitta så många sätt man kan misstolka varandra som möjligt på för att sedan spinna vidare på sitt "missförstånd" och ibland t.o.m. förlöjliga det andra skriver. Sorgligt.

Vi tar det från början: Vad var det jag skrev, egentligen?:

1) Att det inte är större sneda bukmuskler som kommer att avhjälpa groparna i midjan. Detta är ett faktum. Bygger en person obliques kommer de först att täcka de utstickande höftbenen om sådana fanns för att sedan börja put ut från dem, vilket medför en bredare höftregion. Detta kommer kanske trycka ut "gropen" i midjan något (tveksamt), men kommer ändock att FÖRVÄRRA storleksrelationen höft/midja genom att bredda höften mer än gropen avhjälps. För detta syfte är inte massbyggande av de sneda bukmusklerna receptet för att bli av med den oatletiska insjunkningen ovanför höftbenen.

2) Vidare skrevs att det som hjälper är att bygga V-form. Stora lats gör att höften inte förefaller bred, och rejäla bröstmuskler och axlar kommer att göra att bröstkorgen inte förefaller smal i förhållande till höften. Detta "valde" någon onämnd att tolka som att man "bara ska träna överkroppen" vilket var något av det dummaste påstående någon lagt i min mun. Rättning uppåt!

Här är självkritik förvisso på sin plats: Jag kunde varit tydligare med att påpeka att även om det inte är massa i obliques som kommer att hjälpa, så är knäböj och marklyft ändå utmärkta övningar. Dessa tunga basövningar försätter hela kroppen i ett muskelanabol tillstånd som ger tillväxt även i andra regioner (en person som bara kör marklyft, knäböj och bänkpress har exempelvis med all säkerhet bättre biceps än en person som uteslutande curlat hela livet, vilket belyser min poäng men annars var en utsvänging).

Alltså: kompletteras övningar för ökad V-form med dessa två övningar får man troligen bättre resultat (=större tillväxt av önskade regioner) än om man uteslutande skulle köra press och drag för överkroppen. Detta kunde påpekats i mitt tidigare inlägg istället för att skriva att "dessa två övningar inte är de primära", även om jag naturligtvis anser att detta fortfarande är sant: det primära för att avhjälpa grabbens problem är V-form, och bra V-form får de flesta inte av att bara köra böj och mark.

Missförstå, någon?

End of rant.

Muaytudd
2004-12-25, 21:21
Ojojoj... Var ska man börja? Ibland verkar det som om sådana här internet-forum går ut på att hitta så många sätt man kan misstolka varandra som möjligt på för att sedan spinna vidare på sitt "missförstånd" och ibland t.o.m. förlöjliga det andra skriver. Sorgligt.

Vi tar det från början: Vad var det jag skrev, egentligen?:

1) Att det inte är större sneda bukmuskler som kommer att avhjälpa groparna i midjan. Detta är ett faktum. Bygger en person obliques kommer de först att täcka de utstickande höftbenen om sådana fanns för att sedan börja put ut från dem, vilket medför en bredare höftregion. Detta kommer kanske trycka ut "gropen" i midjan något (tveksamt), men kommer ändock att FÖRVÄRRA storleksrelationen höft/midja genom att bredda höften mer än gropen avhjälps. För detta syfte är inte massbyggande av de sneda bukmusklerna receptet för att bli av med den oatletiska insjunkningen ovanför höftbenen.

2) Vidare skrevs att det som hjälper är att bygga V-form. Stora lats gör att höften inte förefaller bred, och rejäla bröstmuskler och axlar kommer att göra att bröstkorgen inte förefaller smal i förhållande till höften. Detta "valde" någon onämnd att tolka som att man "bara ska träna överkroppen" vilket var något av det dummaste påstående någon lagt i min mun. Rättning uppåt!

Här är självkritik förvisso på sin plats: Jag kunde varit tydligare med att påpeka att även om det inte är massa i obliques som kommer att hjälpa, så är knäböj och marklyft ändå utmärkta övningar. Dessa tunga basövningar försätter hela kroppen i ett muskelanabol tillstånd som ger tillväxt även i andra regioner (en person som bara kör marklyft, knäböj och bänkpress har exempelvis med all säkerhet bättre biceps än en person som uteslutande curlat hela livet, vilket belyser min poäng men annars var en utsvänging).

Alltså: kompletteras övningar för ökad V-form med dessa två övningar får man troligen bättre resultat (=större tillväxt av önskade regioner) än om man uteslutande skulle köra press och drag för överkroppen. Detta kunde påpekats i mitt tidigare inlägg istället för att skriva att "dessa två övningar inte är de primära", även om jag naturligtvis anser att detta fortfarande är sant: det primära för att avhjälpa grabbens problem är V-form, och bra V-form får de flesta inte av att bara köra böj och mark.

Missförstå, någon?

End of rant.


Du var mig en rolig prick.

Arma människa. Läs vad du skriver innan du börjar pränta på nytt.

Nu skriver du igen:
Stora lats gör att höften inte förefaller bred, och rejäla bröstmuskler och axlar kommer att göra att bröstkorgen inte förefaller smal i förhållande till höften. Detta "valde" någon onämnd att tolka som att man "bara ska träna överkroppen"

Bröst, axlar och lats. Banne mig. Låter som överkropp!

Och förutom det; läs en gång till vad jag skrev.

Jag, jag håller med dig. Du får en bättre siluett om du tränar bröst, axlar och lats som du säger (notera överkroppen). Men det ser fortfarande inte bra ut om du bara tittar på det specifika området. Det är fortfarande insjunket. Håller du med?

Jag menar att buken är mycket mer än bara obliques.

Tror inte att det är bara jag som efter ett benpass med dessa övningar kan känna en ordentlig träningsverk i buken. Inte bara i de vanliga magmusklerna som vid crunchträning utan I buken.

Man involverar så mycket mer helt enkelt.

Jag har stora höftben och haft en midja som varit smalare när jag var yngre.
Det såg dåligt ut. Men jag har fått en mer rak midja efter att ha tränat spec för detta.
Det set ännu bättre ut då om du har en rak midja utan inbuktningar och stor överkropp som du nämner.


Enough talk.

Har skrivit det jag ville om nämnda "magproblem"
Allt annat är egentligen högst ointressant.

Jorgen
2004-12-25, 21:59
Jag skulle vilja veta alla olika sorters sätt att träna den delen.
Några tips, råd?

Detta var frågan jag svarade på.
Jag orkar fan inte tjabba med dig.
Tolka frågan på vilket sätt du vill.

//Jörgen

Sheogorath
2004-12-26, 01:34
Nu skriver du igen:
Stora lats gör att höften inte förefaller bred, och rejäla bröstmuskler och axlar kommer att göra att bröstkorgen inte förefaller smal i förhållande till höften. Detta "valde" någon onämnd att tolka som att man "bara ska träna överkroppen"

Bröst, axlar och lats. Banne mig. Låter som överkropp!


Att träna bröst, axlar och lats är inte det samma som att BARA träna bröst, axlar och lats. Det förstår du säkert.



Jag, jag håller med dig. Du får en bättre siluett om du tränar bröst, axlar och lats som du säger (notera överkroppen). Men det ser fortfarande inte bra ut om du bara tittar på det specifika området. Det är fortfarande insjunket. Håller du med?


Nej. Vilka bukmuskler exakt menar du ska tillväxa för att få bort gropen? Gropen kommer av att de nedre revbenen sitter långt in tillsammans med att man har breda höftben, vilket är en anatomisk detalj som inte kan ändras annat än med kirurgi. Dock ligger Serratus anteriors nedre fibrer utanpå dessa nedre revben, och massa i dessa fås bäst genom fria axelpressar.

Shadow Warrior
2004-12-26, 09:55
Mer generell massa fixar till sådanna problem, jag ser ingen anledning till varför nån skulle villja bygga på höften/midjan för, den kommer blir större och större ändå ju större du blir samt desto äldre du blir (troligtvis).

Jorgen
2004-12-26, 10:29
Dock ligger Serratus anteriors nedre fibrer utanpå dessa nedre revben, och massa i dessa fås bäst genom fria axelpressar.
Nja, serratus är en såpass liten muskel att det inte kommer göra varken till eller ifrån om man skulle få för sig att träna den. Något som man fö inte gör bäst med fria axelpressar där den bara arbetar som synergist, utan med denna övningen http://www.exrx.net/AnimatedEx/SerratusAnterior/BBInclineShoulderRaise.gif

//Jörgen

Shadow Warrior
2004-12-26, 10:30
Enhands hantelpress tar mycket bra på serratus med... får alltid en grym träningsvärk där efter jag gjort den övningen.

Sheogorath
2004-12-26, 10:43
Nja, serratus är en såpass liten muskel att det inte kommer göra varken till eller ifrån om man skulle få för sig att träna den. Något som man fö inte gör bäst med fria axelpressar där den bara arbetar som synergist, utan med denna övningen

//Jörgen

Helt rätt. Jag tror inte heller att det kan göra någon väsentlig skillnad; jag skrev det mest för att belysa att det här är muskeln som sitter över problemområdet.

Angående övningen du visar kan jag bara fråga: Har du testat den, Jörgen? Jag har. Den är extremt ofunktionell, även i Smith, och man får absolut inte sådan träningsvärk i Serratus (inte någon alls faktiskt) som man får av exempelvis push press.

Jorgen
2004-12-26, 10:51
Träningsvärk är inte ett kvitto på att en övning funkar. Jag har aldrig varken tränat eller haft träningsvärk i serratus, ändå så är dom relativt utvecklade. Har inte kört pushpress heller för den delen. Serratus har (som du säkert vet) som funktion att abducera och utåtrotera scapulae (håller även scapulae intill thoraxväggen) något som den övningen jag lade upp gör. Att den sen kommer med som synergist när man kör pushpress tex vet jag. Jag kan ibland få träningsvärk i magen när jag kört tunga pushdown, det betyder ju inte att det är en magövning för det. ;)

Nåja, nog om detta.

//Jörgen

mentzer
2004-12-26, 11:54
Har för mig sen en tidigare tråd att z_bumbi tycker den övningen är livsfarlig, har aldrig riktigt förstått varför dock.

Stoltz
2004-12-26, 12:47
Keep 'em coming. Tyvärr två veckor tills jag kan börja gyma igen så jag har tid på mig att få detta rätt ;)

Sheogorath
2004-12-27, 21:24
Nej Jörgen, det är inte "nog om detta". Varför skriver du så? Det här är ett diskussionsforum och om du inte vill diskutera slipper du, men jag har ingen anledning att nöjda mig med den punkt i diskussionen till vilken vi kommit.

Poängen med mitt inlägg angående övningen du saxade in från Exrx handlade egentligen inte om träningsvärk, utan om det jag skrev om att den är mycket ofunktionell. En så extremt kort rörelselängd som man har i övningen gör att man måste använda mycket stora vikter (mycket högre än i bänkpress) för att hamna i ett vettigt repetiotionsintervall. Med så stora vikter i incline blir det extremt svårt att balansera vikten med alla de risker för axelskador som medföljer. Detta är problem 1 som lätt kan lösas genom att köra den i Smith (obeservera att jag också testat den med hantlar vilket är ännu värre p.g.a. problematiken med att få de stora vikterna i startläge och den ännu svårare balansen). Men nu har vi problem 2. Handlederna har inte en suck efter när man kommer upp i vikterna, och det handlar INTE om att jag skulle ha speciellt klena handleder, utan om att övningen kräver opropertionellt stor överbelasning i förhållande till handledsstabilitet och styrka hos en normalt utvecklad person, säg i förhållande till rörelsen i bänkpress.

Därför suger övningen du visade purjo, om man inte vill ligga och köra extrema högreps i rehab-syfte.

Sen har jag en tanke om din "träningsvärk i mage från pushdowns". Är du säker på att det inte är från liggande tricepspress eller pullover? Här flexar i alla fall jag magen när jag kör tungt, och det är inte helt sällan jag får träningsvärk i magen då...

Men jag lite förvånad över ditt "det är inte en magövning"... Nähä? Det är inte en magövning för att det "är" en tricepsövning? Det är liksom lite som att säga att bänkpress inte är en axelövning för att det är en bröstövning. Eller att raka mark inte är en korsryggsövning för att det är en hamstringövning. Du om någon vet att övningar involverar så mycket mer än en muskelgrupp. Och är det nu så att din tunga pushdown ger dig träningsvärk i magen (även om jag som sagt kan tänka mig att det är liggande tricepspress som ger det, eller pullover om du kör någon av dem på samma pass som pushdown) så är det i min bok en utmärkt magövning. Precis som mark är en utmärkt övning för traps. Eller push-press är en utmärkt övning för serratus.

Jorgen
2004-12-28, 00:27
Sen har jag en tanke om din "träningsvärk i mage från pushdowns". Är du säker på att det inte är från liggande tricepspress eller pullover? Här flexar i alla fall jag magen när jag kör tungt, och det är inte helt sällan jag får träningsvärk i magen då...
Jag kan vara ganska säker på att jag inte får träningsvärk i magen efter liggande tricepspress (vad är det förresten?) eller pullover eftersom jag inte kör någon av dom under mitt tricepspass. Dom övingar som jag normalt kör för triceps är smalbänk i smith och pushdown. Pga en armbågsskada så kan jag inte göra andra övningar utan att gå på smärtstillande.

Men jag lite förvånad över ditt "det är inte en magövning"... Nähä? Det är inte en magövning för att det "är" en tricepsövning? Det är liksom lite som att säga att bänkpress inte är en axelövning för att det är en bröstövning. Eller att raka mark inte är en korsryggsövning för att det är en hamstringövning. Du om någon vet att övningar involverar så mycket mer än en muskelgrupp. Och är det nu så att din tunga pushdown ger dig träningsvärk i magen (även om jag som sagt kan tänka mig att det är liggande tricepspress som ger det, eller pullover om du kör någon av dem på samma pass som pushdown) så är det i min bok en utmärkt magövning. Precis som mark är en utmärkt övning för traps. Eller push-press är en utmärkt övning för serratus.
*suck* Tack för tipset, nu kan jag äntligen slippa den tråkiga magträningen och endast köra tunga pushdowns för triceps och mage. *IRONI*
Anledningen till att jag får träningsvärk i magen vid den övningen har med min klena styrka i magmuskulaturen att göra. Inget annat.
Men tack för förklaringarna på var dom olika övningarna tar. Mycket bra. :thumbup:

//Jörgen

Sheogorath
2004-12-28, 22:47
Jag tycker att du visat genom ditt inlägg att du inte har för avsikt att svara sakligt och respektfullt, utan istället väljer att ironisera och förlöjliga.

Jag vill därför inte lägga ner mer tid på att fortsätta den här diskussionen med dig, då jag inte tycker det är värt mödan för ett sådant bemötande.

Jag hoppas att du respekterar detta när jag nu säger att den här diskussionen från min sida är avslutad.

/Hannes

Jorgen
2004-12-29, 01:42
Jag tycker att du visat genom ditt inlägg att du inte har för avsikt att svara sakligt och respektfullt, utan istället väljer att ironisera och förlöjliga.

Jag vill därför inte lägga ner mer tid på att fortsätta den här diskussionen med dig, då jag inte tycker det är värt mödan för ett sådant bemötande.

Jag hoppas att du respekterar detta när jag nu säger att den här diskussionen från min sida är avslutad.

/Hannes
Det är korrekt uppfattat. Det menade jag redan när jag skrev "Nåja, nog om detta."
Att du sen inte kan se ironin i mitt förra inlägg, trots att jag skrev ut att jag var just ironisk för att det inte skulle missupfattas, det kan inte jag göra mycket åt. Kan du inte ta det så är det helt ok för min del. :thumbup:

//Jörgen