handdator

Visa fullständig version : Dextro, Vad är det egentligen?


Elajt
2004-12-23, 22:36
Jag har nu tillbringat 25 minuter med att läsa diverse om dextro, och jag hittade inte några riktiga svar på mina frågor, förutom att jag blev orolig över att jag missar något väldigt effektivt :cool:
Här kommer min första post, =)

Om jag nu har fått det här rätt, så ska man äta dextro(?) direkt efter träningen för att fylla på med extra kolhydrater, samt att höja insulinnivån?

Just nu dricker jag en potion Gainer pro efter träning, samt en potion cirka 1 timma innan, denna innehåller ca 24g protein 67g kolhydrater.

Ska jag kombinera denna med dextro?

Tack på förhand, /Simon

aliquis
2004-12-23, 22:41
Jag har nu tillbringat 25 minuter med att läsa diverse om dextro, och jag hittade inte några riktiga svar på mina frågor, förutom att jag blev orolig över att jag missar något väldigt effektivt :cool:
Här kommer min första post, =)

Om jag nu har fått det här rätt, så ska man äta dextro(?) direkt efter träningen för att fylla på med extra kolhydrater, samt att höja insulinnivån?

Just nu dricker jag en potion Gainer pro efter träning, samt en potion cirka 1 timma innan, denna innehåller ca 24g protein 67g kolhydrater.

Ska jag kombinera denna med dextro?

Tack på förhand, /Simon
samma sak som "kollisar" och "protte" är jag rädd ;D

dextros/glukos/druvsocker (säljs i handeln som bryggsocker eller under varumärket dextropur, och köp det på lösvikt, inte de små smaksatta paketen vid "godiset")

och din gainer innehåller redan kolhydrater, så du behöver nog inte vara rädd att du har missat denna fantastiska ingrediens :D

Elajt
2004-12-23, 22:51
Man tackar man tackar :)
Så att köpa en 20kg säck med dextropur är inte nödvändigt än så länge?=)

Zakath
2004-12-23, 22:57
Ska tillägga att det är en monosackarid (enklaste formen av kolhydrat), en hexos (6 kolatomer) eller aldohexos. Summaformel: C6H12O6. Det är en flervärd alkohol. Innehåller också en aldehydgrupp. Lättlöslig i vatten (pågrund av OH grupperna i molekylen).

Förekommer i 3 former; en ickecyklisk form och två cykliska former. Har 4 asymmetriska centra i den icke-cykliska formen. Därför finns det 16 isomerer (2^4) av denna molekyl, bara två av dess isomerer är glukos - D-glukos och L-glukos. De formerna är som varandras spegelbilder. I naturen förekommer endast D-glukos.

Nu hinner jag inte med något mer :D Bra repetition det här ;)

Zakath
2004-12-23, 22:59
Man tackar man tackar :)
Så att köpa en 20kg säck med dextropur är inte nödvändigt än så länge?=)


Bara om du köper rent proteinpulver. En gainer är ju proteinpulver blandat med kolhydrater (ofta druvsocker eller maltodextrin. En gainer är också dyrare totalt sätt eftersom kolhydrater är mycket billigt, känner mig informativ ikväll :D

hultman
2004-12-23, 23:43
Varför vill man höja insulinnivån? :(

Elajt
2004-12-24, 00:39
Jag vet inte egentligen, :P
men ett antal personer här på kollo som sa att det var bra efter träningen :rolleyes:

Sverker
2004-12-24, 07:35
Varför vill man höja insulinnivån? :(

Under och precis efter träningen är halterna av stresshormonet adrenalin höga i blodet. Adrenalinet ser till att muskeln kan arbeta genom att den bryter ned glykogen till glukos och vidare till energi. Adrenalinet stimulerar också muskeln till att bryta ned aminosyror och omvandla dem till energi. detta är viktigt för att vi skall kunna träna.

Efter träningen vill vi stoppa denna signal och samtidigt starta återbildningen av glykogen i den precis tränade muskeln. Kan man samtidigt få in nya aminosyror i muskeln så är det ett plus och återbildandet av muskelprotein ( eg främst enzymer, men även senare rena muskelfibrer ) kan ta fart.

Det hormon som ger denna signal är insulin och glykogenet återbildas från de snabba kolhydrat vi äter :nono:

Sverker
2004-12-24, 07:40
Förekommer i 3 former; en ickecyklisk form och två cykliska former.

Notera att det är samma molekyl som först kan ha den ena cykliska formen, öppna sig till den ickecykliska och sedan slå knut på sig själv igen och bilda den andra cykliska formen.

Så länge glukosen är fri så sker denna process hela tiden. När glukosen byggs in i glykogen så ligger den fast i sin ena cykliska form.


Messershmitten Sverker :D

swarre
2004-12-26, 13:24
Notera att det är samma molekyl som först kan ha den ena cykliska formen, öppna sig till den ickecykliska och sedan slå knut på sig själv igen och bilda den andra cykliska formen.

Så länge glukosen är fri så sker denna process hela tiden. När glukosen byggs in i glykogen så ligger den fast i sin ena cykliska form.


Messershmitten Sverker :D


Amen ;)

Vad skulle vi göra utan dig :bow: :bow: :bow: