handdator

Visa fullständig version : Varför inte använda låsen?


Slartibartfast
2004-12-23, 17:59
Varför inte!?

Jag fattar inte.

Folk som kör marklyft med fyra plattor på vardera sidan. Under varje set skramlar plattorna iväg ut så de nästan trillar av stången. Och killen får gå och skuffa ihop dem mellan varje set. Är det så jävla svårt att använda låsen!?

En annan sak som jag hatar ännu mera är folk som kör frivändningar och sedan släpper stången från nackhöjd när de gjort sista repet. Man kan få tinnitus för mindre. :insane:

Fultjack
2004-12-23, 18:09
jag brukar köra med 3-4 plattor på vardera sida, men dom glider aldrig utåt, bra balans eller nåt..

nr 2 kan jag hålla med dig om däremot, hatar verkligen då folk släpper ner vikter i backen eller i hantelstället så det ekar i örat en längre stund

Zlin
2004-12-23, 18:10
Det är inte lika coolt att köra med viktlås... :rolleyes:

Frivändningar håller jag absolut med om, sjukt störande när killen på gymmet som endast kör sneda hantelpressar dels klonkar ihop vikterna vid varje rep (Inte ett litet "klink", utan mer "KLANK"), för att sedan kasta bort hantlarna åt sidan. Jag har allvarligt funderat på att använda öronproppar på gymet.

Halldin
2004-12-23, 18:13
Ack, så jobbigt att ta av och på plattorna när man måste dra på och av ett jäkla lås hela tiden. :D Dessutom väger låsen säkert 1kg ihop, i alla fall dom på gymmet där jag tränar.

Jag har förvisso inte problemet att plattorna rör sig så mycket, så för mig är det lugnt. :smokin:

Slartibartfast
2004-12-23, 18:17
Låsen väger ju 2,5 kg styck.

Det är ju när man släpper ner stången hårt till mattan i marklyft som plattorna börjar abeta sig utåt. Om man kör behärskat så hålls de kanske på plats.

sunkan
2004-12-23, 18:18
Dem tycker säkert att det är coolt när det skrammlar och låter, men det är ju roligare för oss sen när viktplattorna börjar ramla av och dem står där som några fån och lastar tillbaka alla vikter som ramlat av :devil:

Arnesson
2004-12-23, 18:20
Låsen väger ju 2,5 kg styck.


Finns olika typer av lås :)

Baan
2004-12-23, 18:20
man kan ju använda dom lätta låsen som används på ez-stänger, kommer inte på vad dom heter, iofs envisas mitt gym att ha två par på ganksa många stänger så kan vara lite djävlgit få tag på dom. Har självt kört utan lås men gör det nästan aldrig nu längre, blir så djävla lack när vikterna flyttar till utanför stången eller när man känner fet obalans när man kör knäböj, det är anal eruption.

Jimbo
2004-12-23, 18:31
jobbigt att ta av låsen mellan seten om man ska öka vikten

Allan
2004-12-23, 18:33
Folk som släpper vikterna hej vilt i ett gym ska ha spö. Finns det ett podie är det en viss skillnad.

allan

Griip
2004-12-23, 18:36
Lås är bra för frivändningar, men under marklyft? Vadå man måste ju ha något att göra undet seten!

Shadow Warrior
2004-12-23, 19:37
Att dumpa hantlarna i golvet efter ett tungt set hantelpress är ju en självklarhet....

Man ska ju inte riskera att skada sej för att få tillbaks vikterna snyggt och prydligt :smash:

emmzan
2004-12-23, 19:46
Jag har vant mig nästan helt och hållet vid att folk släpper skivstänger från varierande höjd till höger och vänster. Iofs är det ofta på podier men lik förbannat kan man ju ställa sig på vanligt golv och släppa också.

Stör mig bara om dom inte har vett nog att dämpa studsen något. Själv bromsar jag mkt lite i t.ex marklyft och sätter ner vikterna - kabamm mellan repsen.

internethjälten
2004-12-23, 19:49
...att klämma dit en fjäderklämma tar inte många sekunder om man skulle behöva lås

...sen beror det lite på vilka vikter man annvänder om det är 7cm gummiklädda järnvikter eller 2cm järnvikter, de sistnämda har en tendens att kasa utåt och då åker låsen på

...folk som kastar vikter i golvet är det synd om - att de måste personifiera sig med Kålman etc är bara patetiskt, bättre att be ngn passa dem eller så

Jimbo
2004-12-23, 20:16
jo hatar folk som slänger hantlar/vikter i golvet, ett par av dom hemmabygga hantlarna där jag tränar är obrukbara tack vare det själva greppet ser ut som en banan

Beast
2004-12-23, 20:19
I Hantelpressar slänger jag ner hantlarna efter setet är klart, självklart har jag dom tjockaste mattorna under.
Likadant i marklyft, efter sista reppet så släpper jag vikten....
Skiter ganska blint i vad folk tycker. Är där för att träna.
Däremot dom som sex-stönar när dom lyfter, eller dom som väger 70kg o har linne o går omrking o spänner sig.. haha

alle
2004-12-23, 20:45
I Hantelpressar slänger jag ner hantlarna efter setet är klart, självklart har jag dom tjockaste mattorna under.
Likadant i marklyft, efter sista reppet så släpper jag vikten....
Skiter ganska blint i vad folk tycker. Är där för att träna.
Däremot dom som sex-stönar när dom lyfter, eller dom som väger 70kg o har linne o går omrking o spänner sig.. haha

Haha så man får itne ha linne om man väger under x antal kg? Du har aldrig tänkt på att det faktiskt är bekvämare att träna i linne än t-shirt?

Shadow Warrior
2004-12-23, 20:48
Haha så man får itne ha linne om man väger under x antal kg? Du har aldrig tänkt på att det faktiskt är bekvämare att träna i linne än t-shirt?

Precis... jag menar.. måste jag träna i nån ful gratis tshirt bara för att jag väger 67kg elle vadå? :MrT:

Sen så blir jag faktiskt mer motiverad när jag drar på mej mitt svarta linne med! :D

Olsson
2004-12-23, 21:41
Nu väger jag iofs 70,5 kg för tillfället och kommer fortsätta att träna i linne oavsätt vad jag väger. Varför är alla så jävla viktkåta? Är en kille som är 30 cm längre än mig o väger 20 kg bättre än mig på något sätt bara för han väger mer? Det som spelar roll är väl hur man ser ut till sin vikt?

Zakath
2004-12-23, 21:54
Varför måste ni HATA folk för sådana här småsaker? Är inte det lite onödigt slöseri med energi. Tänk på er egen träning istället.

Och i hantelpress så vill man inte gärna föra ner hantlarna långsamt, känns inte allti så skönt i armen då. Jag gillar inte att slänga vikter, men i vissa övningar "måste" man det även om man inte vill då det låter en del...

I marklyft använder jag aldrig lås om jag inte ska göra många reps på en väldigt tung vikt. I uppvärmningen är det bara onödigt. Och på de tunga lyften (1-3reps) är det också onödigt ;) Fast vi har iof gummivikter på mitt gym.

Slartibartfast
2004-12-23, 21:59
Zakke, hata är ju relativt. Jag hatar egentligen inte att diska, men jag brukar säga det. Egentligen gillar jag det bara inte.

Garnax
2004-12-23, 21:59
Man SKA använda låsen, alltid.

Jag skiter i hur jobbigt det är, för eller senare så händer det något och skivorna glider av och kan göra lagom skada...

Olyckor händer...

christian
2004-12-23, 22:02
Forumanvändare rasar mot gymtalibaner :D

Zakath
2004-12-23, 22:05
Zakke, hata är ju relativt. Jag hatar egentligen inte att diska, men jag brukar säga det. Egentligen gillar jag det bara inte.



Jag tycker bara inte om att folk (miss)brukar det om andra personer och deras handlingar.. Det är inte så att jag hatar dig för det ;) :cheers:

bosse_brutal
2004-12-24, 12:37
har kastat stången en gång, det var när ja körde militärpress sist, sista reppet, fastnade ungefär halvvägs upp, skulle lägga ner stången, men orkade inte hålla den hela vägen utan släppte den från axelhöjd... trodde inte man skulle bli hatad för det :cryout: nu vågar ja inte gå till baka te gymmet...

Karl_alfred
2004-12-24, 12:58
Att dumpa hantlarna i golvet efter ett tungt set hantelpress är ju en självklarhet....

Man ska ju inte riskera att skada sej för att få tillbaks vikterna snyggt och prydligt :smash:
:thumbup:

Karl_alfred
2004-12-24, 13:01
I Hantelpressar slänger jag ner hantlarna efter setet är klart, självklart har jag dom tjockaste mattorna under.
Likadant i marklyft, efter sista reppet så släpper jag vikten....
Skiter ganska blint i vad folk tycker. Är där för att träna.
Däremot dom som sex-stönar när dom lyfter, eller dom som väger 70kg o har linne o går omrking o spänner sig.. haha
Du har aldrig tänkt på att de är precis lika tungt att lyfta för de tunna killarna med?

Tricklev
2004-12-24, 19:59
För dom är jobbiga och jag har aldrig behövt dom, låsen dvs.

TTT
2004-12-24, 21:47
Varför bry sig om ifall folk har lås eller inte? Det är väl deras problem.

Att kasta vikter är väl inte populärt. Visst, jag lägger inte ner vikterna efter hantelpressen men jag ser till att släppa den någorlunda kontrollerat mot mjuk matta och från inte alltför hög höjd.

Thony
2004-12-24, 22:12
sen folk som drar ihop hantlarna så det "klankar" i öroen, skall bara ha en käftsmäll..

Men ja menar 4 5kg s plattora i marken kan väl inte störa så mycket när det går i golvet :D

Fatalist
2004-12-24, 22:48
Forumanvändare rasar mot gymtalibaner :D


Forumet Kolozzeum's VIKTKUPP! SEXCHOCK PÅ GYMMET :D

Nä men, efter hantelpressarna måste man ju mer eller mindre släppa vikterna i golvet. Men det är ju klart att man bromsar så gott man kan, det är inte mer än en liten "duns" följt av ett jättelitet "klirr" när jag släpper mina iaf ;)

Bucyrus
2004-12-24, 23:01
Finns olika typer av lås :)
En annan variant är att köra med "finnklovar"......dvs. gummisnoddar :cool: jodå de funkar....åtminstone upp till 300 i böj :thumbup: / H.

emmzan
2004-12-24, 23:24
...att klämma dit en fjäderklämma tar inte många sekunder om man skulle behöva lås

Beror på vilket gym man befinner sig på skulle jag vilja säga. Fjäderlåsen måste vara hyfsat fungerande för att jag ska palla använda dem; har råkat på för många som är nåååågot tillplattade och således tvingar en att försöka jucka på dem på stången. Tokvägra!
Sen kan man ju använda riktiga klovar också som i regel inte heller fungerar där jag tränar. Det finns hur många som helst men antalet som fungerar är typ 1 - 1.5.

aliquis
2004-12-25, 01:27
Köra utan någon form av anordning på sidorna förstår jag inte riktigt heller, jag skulle bara bli sur om det blev obalanserat, kör dock med dem även vid bänkpress men det är kanske helidiotiskt då det kanske är bättre att pressa stången åt sidan om man fastnar, aldrig provat.
vad gäller släppa vikter händer det väl att jag själv gör det vid mark och så, inget jag skulle bry mig om heller. När folk släpper dem från hög höjd bryr jag mig inte särskilt mycket heller mer än att jag inte vill riskera att få skiten på mig och eventuellt bli "rädd" medans jag kör själv.
vad gäller hantelpressar och släppa vikterna kan jag väl ta dem på bröstet/magen eller benen och trixa upp dem i stället, men jag vill ju träna bröst inte underarmar och annat, så oftast pressar jag väl på så länge det går, sänker vikterna och släpper dem i golvet, känns ju lite obehagligt att ställa ner dem på golvet efter sidorna så.

Men vi har å andra sidan golv som tål det.

emmzan
2004-12-25, 10:18
Något jag dock har lite svårigheter att förstå finessen med är när OL-are kör utan viktlås och kör fler reps vilket oundvikligen slutar med att vid reps 4 (ryck/stöt/variant) så har viktskivorna flyttat sig betydligt. Kanske vill dom ha den extra balansträningen det innebär?

aliquis
2004-12-25, 11:48
Haha så man får itne ha linne om man väger under x antal kg? Du har aldrig tänkt på att det faktiskt är bekvämare att träna i linne än t-shirt?
och framförallt roligare att se sig själv, att andra ser än är ju bara genant, men det är ju smällar man får ta ;D

aliquis
2004-12-25, 11:55
Men ja menar 4 5kg s plattora i marken kan väl inte störa så mycket när det går i golvet :D
de stör väl mest, eller ja, 2.5kg o så med, för de blir väl helt skeva efter ett tag ;D

Slartibartfast
2004-12-25, 11:56
Haha så man får itne ha linne om man väger under x antal kg? Du har aldrig tänkt på att det faktiskt är bekvämare att träna i linne än t-shirt?

Allt är ju relativt och upp till var och en. Jag skulle t.ex. aldrig träna i shorts då jag tycker jag har insektben, trots att jag väger nästan 0,1 ton. Skulle vara betydligt skönare att träna i shorts, det är klart.

Baan
2004-12-25, 12:56
jag tycker kläddiskussionen är en smaksak, onödigt börja diskutera om man ska ha linne på sig eller shorts, alla tycker vi olika.... själv tycker jag också linne kan vara bekvämt dock ser det fördjävlgit ut med linne så jag skulle störa mig på mig själv om jag tränade i linne heh

men det som inte är diskuterbart _egentligen_ är att slänga vikter i golvet eller inte använda något sorts lås så man inte tappar vikter heller, det är INGEN smaksak, utan man ska inte pajja golv för golv kostar pengar (logisk slutsats), därmed inget att disktuera. Det tar så lite extra kraft att lägga tillbaka vikten försiktigt att det nästan är löjligt att inte göra det.

Jorgen
2004-12-25, 13:49
Ja, det är inte bara golven som kostar pengar. Ett par hantlar kostar inte gratis heller. Ta bara en sådan enkel sak som en Casall hantel vägandes 62 kg, 1.449,00 kr + moms/stycket. Folk som inte orkar lägga tillbaka hantlarna utan släpper dom i golvet borde köra med lättare hantlar som dom klarar av att hantera.

//Jörgen

Mart|n
2004-12-25, 14:59
Ja, det är inte bara golven som kostar pengar. Ett par hantlar kostar inte gratis heller. Ta bara en sådan enkel sak som en Casall hantel vägandes 62 kg, 1.449,00 kr + moms/stycket. Folk som inte orkar lägga tillbaka hantlarna utan släpper dom i golvet borde köra med lättare hantlar som dom klarar av att hantera.

//Jörgen

Eller med hantlar som dom kan tänka sig att betala när dom behandlar dom så jävla vårdslöst! :insane: :furious:

Fultjack
2004-12-25, 16:28
jag är inte särskillt stark, och orkar ta 45 kgs hantlar från stället, köra ett set, stoppa tillbax dom, utan problem, förstår inte varför man måste släppa dom i marken för, helt onödigt

Shadow Warrior
2004-12-25, 16:30
jag är inte särskillt stark, och orkar ta 45 kgs hantlar från stället, köra ett set, stoppa tillbax dom, utan problem, förstår inte varför man måste släppa dom i marken för, helt onödigt

Du kan ju förklara för mej (och alla andra) hur man sak ta sej upp med hantlarna efter man failat i plan hantelpress?

:smash:

Honn
2004-12-25, 16:36
Du kan ju förklara för mej (och alla andra) hur man sak ta sej upp med hantlarna efter man failat i plan hantelpress?

:smash:

Dra in hantlarna till kroppen, flytta dem så långt ner mot benen som möjligt, kroka fast benen i bänken och sätt dig upp.

Jorgen
2004-12-25, 16:37
Du kan ju förklara för mej (och alla andra) hur man sak ta sej upp med hantlarna efter man failat i plan hantelpress?

:smash:
Jag sätter mig upp. Det gjorde jag senast i torsdags med 45kgshantlar (jo, jag vet jag är svag) när jag körde plan hantelpress. Med rätt teknik så går det alldeles utmärkt. Ta in hantlarna mot kroppen, för ner dom mot magen samtidigt som du sätter dig upp. Det är inte alls svårt.
Annars får du se till att använda ett par hantlar som är lättare.

//Jörgen

Shadow Warrior
2004-12-25, 16:40
Värst va ni va seriösa då.... men jag skyller på min dåliga rygg :D

"Lättare hantlar" :laugh:

Jorgen
2004-12-25, 16:43
Värst va ni va seriösa då.... men jag skyller på min dåliga rygg :D

"Lättare hantlar" :laugh:
Seriösa? Det handlar om vanligt jävla hyfs.

Lättare hantlar ja. Klarar du inte av att hantera dom du använder så är dom för tunga. Vad är det som är så konstigt med det? Eller det är "hardcore" att sabba utrustningen?

//Jörgen

Shadow Warrior
2004-12-25, 16:56
Lättare hantlar ja. Klarar du inte av att hantera dom du använder så är dom för tunga. Vad är det som är så konstigt med det? Eller det är "hardcore" att sabba utrustningen?

//Jörgen

Bättre att sabba utrustningen än att sabba sej själv.... i nödfall då alltså, jag menar inte att man ska kasta vikter hit och dit bara för säkerhetsskull ;)

Sen så vill jag poängtera att jag betalar för att få använda mej utav gymmet.

Jorgen
2004-12-25, 17:30
Sen så vill jag poängtera att jag betalar för att få använda mej utav gymmet.
Jaha, jamen dåså. Då är det bara att slänga vidare då. :rolleyes:

//Jörgen

Unsub
2004-12-25, 18:37
en "cool" grej man kan prova är att ladda skivstången ojämnt, dvs stora 20 kgs kakor på ena sidan av skivstången och små 10or på andra sen är det bara att droppa stången och se vad som händer, helst från så hög höjd som möjligt, typ toppläget i militärpress.9

seriöst;måste man så måste man, men det borde vara undantagsfall, att sätta det i system förstår jag inte vitsen med, sänk vikten isf.

Baan
2004-12-25, 19:19
det är väl inga problem ta det lugnt med hantlarna även om man failar på hantelpress, inte behöver man slappna av helt och låta gravitationskraften göra sitt bara för det man kan fortfarande hålla emot när man lägger ner krafterna så det betyder inte heller några större problem; det är klart att det kommer vara mindre smidigt än vanlgit när man lägger ner hantlar på govlet, men man får försöka i alla fall, tyvärr alldeles för många som verkar tro att golvet håller för vad som helst.

TCOG
2004-12-25, 19:26
många brukar säga att bara komma upp med hantlarna efter du kört i hantelpress är 1rep i sig och det tar mycket energi, det är därför vissa brukar slänga dom lite....om man kör på 50+ hantlar.

men visst om det händer att man är SÅ svag att man failar helt då bör man sänka vikten.

Lillgrabben
2004-12-25, 19:45
Seriösa? Det handlar om vanligt jävla hyfs.

Lättare hantlar ja. Klarar du inte av att hantera dom du använder så är dom för tunga. Vad är det som är så konstigt med det? Eller det är "hardcore" att sabba utrustningen?

//Jörgen


Jag måste säga att jag är på Jörgens sida i den här debatten.

Det är så jävla tröstlöst att försöka fixa till hantlar & maskiner som folk saboterat genom att inte använda vanlig, normal försiktighet med utrustningen.

Orkar man inte sätta ner hantlarna igen efter att man tränat med dom så ska man ta ett lättare par nästa gång.

Givetvis kan alla misslyckas nån gång & tappa en hantel, men om man observerar att det är ett vanligt förekommande beteende så blir man less till slut & tappar orken.

Tyvärr så håller inte hantlarn för att man släpper dom i golvet om man nu inte har helsvetsade hantlar förstås....


MVH

Herkulez
2004-12-25, 20:35
LÄTT: hantelpressar exempelvist. när ni är färdiga, sänk hantlarna med armbågarna mot kroppen så att hantlarna kommer i samma linje som bänken, sen vickar ni dom ¨mot låren samtidigt som ni sätter er upp (som en situps då), klarar jag det med 60kg hantlar så klarar ni det med era fjollvikter :thefinger

Tricklev
2004-12-26, 12:34
Sen så vill jag poängtera att jag betalar för att få använda mej utav gymmet.

Nästa gång jag går på bio ska jag tända eld på hela, jag betalar ju inte för inget.

Shadow Warrior
2004-12-26, 12:35
Nästa gång jag går på bio ska jag tända eld på hela, jag betalar ju inte för inget.

Precis... det gäller ju att få valuta för det hela! :rolleyes:

yxmannen
2004-12-26, 13:06
Att dumpa hantlarna i golvet efter ett tungt set hantelpress är ju en självklarhet....

Man ska ju inte riskera att skada sej för att få tillbaks vikterna snyggt och prydligt :smash:

Skojar du eller? Hade du varit på mitt gym med den attityden hade du inte blivit långlivad. De blir ju helt jävla sneda om man slänger dem. Använd hantlar som du behärskar såvida du inte är Ronnie coleman och kan köpa nya hantlar själv. Fy fan för folk som förstör redskapen.

JAM
2004-12-26, 14:25
LÄTT: hantelpressar exempelvist. när ni är färdiga, sänk hantlarna med armbågarna mot kroppen så att hantlarna kommer i samma linje som bänken, sen vickar ni dom ¨mot låren samtidigt som ni sätter er upp (som en situps då), klarar jag det med 60kg hantlar så klarar ni det med era fjollvikter :thefinger
Nog för att jag kör på drygt hälften av de vikterna, men jag gör också precis som du. Fungerar utmärkt! :thumbup: