handdator

Visa fullständig version : Bencurl/legcurl...onödig övning?


Mccartney
2004-12-23, 15:20
Finns en kille här på forumet som tycker det är en av dem mest överskattade övningarna...vad tycker ni?

Griip
2004-12-23, 15:22
Ja det tycker jag.. eller vänta här nu lite! Var ju jag som sa det! :eek:

sunkan
2004-12-23, 15:23
Ja det tycker jag.. eller vänta här nu lite! Var ju jag som sa det! :eek:


jag är opartisk men vad har du för argumnet emot den då?

Slartibartfast
2004-12-23, 15:25
Nä, de rockar.

Tråd låst.

King Grub
2004-12-23, 15:27
Jag tycker inte lårbicepspasset är komplett utan dem; samtidigt är lårcurl inte den ultimata lårbicepsövningen för mig heller. Jag tycker raka marklyft aktiverar baklår bäst, men dessa får gärna kompletteras med lite lårcurl.

Mccartney
2004-12-23, 15:28
baksida lår där ser man ofta skillnad på "gymmare" som mest är där för att träna överkroppen.

Griip
2004-12-23, 15:28
Egentligen så sa jag det faktiskt om benpressen och inte om bencurlen som mcartney säkert kan se om han kollar en gång till. Men jo, samma gäller bencurlen.. hur lågt man än håller dem 2 så är dem överskattade ;)

Grejen var den att jag sa till honom att jag kör raka marklyft på lika mycket som jag knäböjer, och då försöker han tipsa mig om att "jag blir mycket starkare" om jag kör bencurl. OKEJ.

EDIT* Det Mcartney även glömde säga var att vi diskuterade knäböj och inte benstyrka rent genrellt.

Mccartney
2004-12-23, 15:29
Jag kör liggande Bencurl,st bencurl,sittande Legcurl...med ett ben i taget...samt Raka marklyft och utfallsteg...då får man rätt så hyfsad styrka i baksidorna.

Griip
2004-12-23, 15:36
Jag kör liggande Bencurl,st bencurl,sittande Legcurl...med ett ben i taget...samt Raka marklyft och utfallsteg...då får man rätt så hyfsad styrka i baksidorna.

Jag kör utfall med hantlar, utfall med skivstång, utfall i smithmaskin, utfall i smithmaskin tungt, bencurl, liggande bencurl, stående bencurl, raka marklyft, good mornings, good mornings med hantlar, raka marklyft med vattenhantlar, räksallad, friterade räkor, kokta räkor, stekta räkor.... uhh..

Varför krånga till det så mycket? Förutom om du är bodybuilder och verkligen måste träffa rätt ställen på rätt sätt med rätt kunskap så behövs inte det.

Zozza
2004-12-23, 15:40
Basövningar.
Undantag från "fria vikter regeln" kan sägas vara när muskelgruppen inte kan nås som effektivast utan hjälp av maskin
Exempel:
Baksida lår - Lårcurl




Jag håller till viss del med om att raka mark kan räknas till basövningarna för lårbiceps. Dock använder man inte muskeln i hela dess längd i denna övning som man gör med lårcurl.



:cool:

sunkan
2004-12-23, 15:41
Jag kör utfall med hantlar, utfall med skivstång, utfall i smithmaskin, utfall i smithmaskin tungt, bencurl, liggande bencurl, stående bencurl, raka marklyft, good mornings, good mornings med hantlar, raka marklyft med vattenhantlar, räksallad, friterade räkor, kokta räkor, stekta räkor.... uhh..

Varför krånga till det så mycket? Förutom om du är bodybuilder och verkligen måste träffa rätt ställen på rätt sätt med rätt kunskap så behövs inte det.


:thumbup:

Griip
2004-12-23, 15:44
:cool:

Förklara gärna för mig vad jag ska med hamstrings till förutom knäböj och marklyft om jag inte är en bodybuilder ;)

Mccartney
2004-12-23, 15:51
Abolut ingen BB.....du har nog inte sett mina medlemsbilder...

skriver mitt benstyrke schema som jag kör på en vecka.

Tisdag:

Frivändning 4 x 4 85kg

H.Knäböj 4 x 6 130 -140kg(satsar på explosiva)

Utfallsteg(smith) 4 x 6 70-80kg

Liggande bencurl (ettben) 5 x 10 22kg

Vadpress(sittande) 5 x 15 (60kg)

Legextension 4 x 10 (20kg)/ben

Onsdag:

(snabb styrka)
Knäböj 4 x 6 -8 (70kg)

Enbens knäböj(smith) 4 x 8 (60kg)

St Knäböj 5 x 12 (17kg)/ben

Vadpress st 5 x 15 (80kg)

Fredag:

Ryck 4 x 4 (60kg)

D.Knäböj 4 x 6 (90-110kg) (explosiva)

Raka Marklyft 4 x 6 (85 -95kg)

Sittande bencurl 5 x 10 (25kg)/ben

Vadpress sittande 5 x 15 (60kg)

Legextension 4 x 10 (20kg)/ben

Mccartney
2004-12-23, 15:56
Hamstring/baksida lår..........är rätt så bra i dem flesta idrotter...samt om man vill ha symmetri...på sin kropp.

Scratch89
2004-12-23, 16:28
Jag kör utfall med hantlar, utfall med skivstång, utfall i smithmaskin, utfall i smithmaskin tungt, bencurl, liggande bencurl, stående bencurl, raka marklyft, good mornings, good mornings med hantlar, raka marklyft med vattenhantlar, räksallad, friterade räkor, kokta räkor, stekta räkor.... uhh..

Varför krånga till det så mycket? Förutom om du är bodybuilder och verkligen måste träffa rätt ställen på rätt sätt med rätt kunskap så behövs inte det.
ööhm... det räcker väl med 2 övningar?
Jag brukar köra lårcurl runt 6-7 set, och sen om jag orkar ett par raka mark. Mer behövs ej för mig... ;)

RobbeliRobban
2004-12-23, 16:54
Varför skulle den vara onödig? Den träffar där den skall och mycket lite annat. Tränar man väldigt ofta blir man bra sliten av att alltid förlita sig enbart på hårda basövningar i varenda set man kör (som raka mark i det här fallet). Det är även en enkel övning (lårcurlen nu alltså) och det är ingen tvekan om vart den tar.

Sheogorath
2004-12-23, 17:30
Den enklaste och mest rationella anledningen till att man ska köra bencurl som komplement till de raka marken är att den aktiverar biceps femoris' korta huvud, vilket raka mark inte kan göra då biceps femoris' korta huvuds enda funktion är att curla benet.

Allan
2004-12-23, 17:56
Egentligen så sa jag det faktiskt om benpressen och inte om bencurlen som mcartney säkert kan se om han kollar en gång till. Men jo, samma gäller bencurlen.. hur lågt man än håller dem 2 så är dem överskattade ;)

Nåt du lärt dig på de där amerikanska forumen där de där riktiga, de där som vet håller till, antar jag

Grejen var den att jag sa till honom att jag kör raka marklyft på lika mycket som jag knäböjer

Göta petter - då behöver du bli avsevärt starkare i böjen

och då försöker han tipsa mig om att "jag blir mycket starkare" om jag kör bencurl. OKEJ.



Japp, och han har givetvis rätt.

allan

Allan
2004-12-23, 17:57
Den enklaste och mest rationella anledningen till att man ska köra bencurl som komplement till de raka marken är att den aktiverar biceps femoris' korta huvud, vilket raka mark inte kan göra då biceps femoris' korta huvuds enda funktion är att curla benet.


:thumbup:

Tilläggas bör att en understimulerad biceps femoris är en av de vanligaste orsakerna till muskelbristningar i just baklåret.

allan

Griip
2004-12-23, 18:04
Nåt du lärt dig på de där amerikanska forumen där de där riktiga, de där som vet håller till, antar jag



Göta petter - då behöver du bli avsevärt starkare i böjen



Japp, och han har givetvis rätt.

allan

1, Nej snarare personliga åsikter om ett par övningar som man inte borde köra förrän man är riktigt stark.

2, Yep

3, Uhu.. bencurl för att höja mitt böj vore slöseri med tid just nu.

Mccartney
2004-12-23, 18:19
Vad jag vet så när man kör Knäböj...så använder man mera framsida lår än baksida...baksida kommer bara i gång om man går tillräckligt djupt ner.

Mccartney
2004-12-23, 18:20
Griip....du kommer få jätte stora framsidor och små obefintliga baksidor....

Sanningen är för att man skall "hålla ihop"=skadefri...är det bra att träna upp styrkan i baksida låret också.

Allan
2004-12-23, 18:24
Griip....du kommer få jätte stora framsidor och små obefintliga baksidor....

Sanningen är för att man skall "hålla ihop"=skadefri...är det bra att träna upp styrkan i baksida låret också.

Mccartney, du är snäll du.
Och Griip kommer inte att få vare sig jättestora eller jättestarka muskler - han kommer att bli lite starkare och få lite större muskler, och det är väl bra det också.
Till dig Griip - du försöker uppfinna hjulet igen, precis som en del andra som drullat in här och börjat lansera egna små metoder och idéer. Kör du på i ditt garage, men var noga med att tala om i vilken utsträckning du själv prövat på, använt och utvärderat olika metoder.

allan

Griip
2004-12-23, 18:34
Roger that Allan, men är faktiskt noga med att påpeka att det är min åsikt och varför jag säger det, kanske är så att alla inte lägger lika stor vikt i det när dem läser det.

Mccartney: Nej, verkligen inte. Jag kör som sagt knäböj väldigt brett och sätter mig bak och inte ner, vilket gör att baksida lår tar mycket mer stryka än framsidan. Sen kör jag raka marklyft väldigt tungt för att senare köra några set frontböj. Så hur får du det här till att jag kommer överutveckla framsida lår? Lägg dessutom till tunga marklyft, rumänska marklyft, stående rodd, good mornings och frivändningar som jag kör en hel del så förstår du nog att du är helt ute och cyklar när det gäller mina ben.

Allan
2004-12-23, 19:01
Nej, du kommer inte att överutveckla framsidan. Du kommer att utveckla den sämre därför att du inte vill träna hamstrings aktivt. Det är en jäkla skillnad på att träna hamstrings och att använda den som stabilisator.
Och vill du verkligen bli bara stark ska du ju inte lalla hemma i källaren. Iväg med dig till nån klubb. Herregud, Eleiko ligger väl i Halmstad?

allan

Griip
2004-12-23, 20:05
Yes it does. Men som sagt, måste träna på ett vanligt gym pga skolan.

Men, fortfarande, ska ju bara ha hamstring som stabilisitator :)

Shadow Warrior
2004-12-23, 20:33
När det gäller benträning så är alla övnignar utom knäböj överskattade... typ :D

Anledningen att jag kör så mycket disco övningar där är ju för att min höft e fucked, annars skulle det blir fler hårda set böj, men det blir ju inte komplett utan några set benspark o lårcurl heller.

Mccartney
2004-12-23, 22:00
Griip får du inte bestämma själv var du vill träna?

Griip
2004-12-23, 22:40
Griip får du inte bestämma själv var du vill träna?

Njae vet inte riktigt, tror inte det :D

Det gymmet jag kör på nu är dit skolan åker ifall vi behöver gym/träningslokaler och min snälla lärare fixade allt åt mig. Har dessutom köpt årskort så lite dumt å byta nu.

Mccartney
2004-12-23, 22:48
Hur många timmar får du tar ledigt från skolan för att träna?Grrip

Griip
2004-12-23, 22:50
Inga?

aliquis
2004-12-23, 22:51
Jag kör liggande Bencurl,st bencurl,sittande Legcurl...med ett ben i taget...samt Raka marklyft och utfallsteg...då får man rätt så hyfsad styrka i baksidorna.
får man mer styrka ju fler övningar man kör eller?

jag kör bara böj, raka mark o liggande lårcurl, kanske borde sparka lite med benet också vad vet jag.

Allan
2004-12-23, 23:02
får man mer styrka ju fler övningar man kör eller?

jag kör bara böj, raka mark o liggande lårcurl, kanske borde sparka lite med benet också vad vet jag.

Nej. Men om man är sprinter - som McCartney - är det bra att ha en mer allsidig styrka i hamstrings (och i benen överhuvudtaget).

Griip - du menar att jag förslösat min tid på att sitta och tjafsa med en snubbe inte ens gått ur plugget?
:furious:


allan

aliquis
2004-12-23, 23:27
Nej. Men om man är sprinter - som McCartney - är det bra att ha en mer allsidig styrka i hamstrings (och i benen överhuvudtaget).

Frågan om benspark var seriös, såklart. Den om "fler övningar" var det väl inte, vad gör det egentligen för skillnad om man sitter eller ligger på lårcurl? Kopplar ur någon annan muskel när man sitter? Tror jag tar mer vikt (i maskinen...) vid sittande :confused:
Utfall körde jag idag, har väl inte så bra koll på övningsutförandet/balansen men det ordnar sig väl, kul med variation. Men hur som helst, visst att man kan bli bättre på en viss övning osv, men (om nu inte de specifika övningarna övar upp någon speciell färdighet) det finns väl ingen större anledning att mosa på med en massa olika övningar bara för att de helt enkelt är annorlunda?

Jorgen
2004-12-24, 00:26
Nej jag tycker absolut inte att det är en överskattad övning. Det är ingen personlig favorit direkt, jag baserar min hamstringsträning på raka mark, men det är en övning som behövs för att kunna bygga tillräcklig styrka i låren.

//Jörgen

Griip
2004-12-24, 00:41
Griip - du menar att jag förslösat min tid på att sitta och tjafsa med en snubbe inte ens gått ur plugget?
:furious:


allan

LOL! Hade du mått bättre om jag var en intellignet pensionär så du hade sluppit slösa din dyrbara tid och självsäkra kunskap på en 18 åring? Du behöver inte tjaffsa med mig om du inte vill, inte direkt så att någon av oss(Iaf inte jag) har fått ut någonting utav det.


On topic: Poängen var att jag påstod att den var överskattad främst för att det är många som kör den men inte har en aning om vad raka marklyft är(Kanske inte just här). Sa aldrig att man ska dissa den helt eftersom den faktiskt tränar en annorluna rörelse. Men tycker fortfarande att den är helt bortkommen i många scheman som inte fokuserar främst på böj, raka marklyft och frontböj.

Allan
2004-12-24, 09:04
LOL! Hade du mått bättre om jag var en intellignet pensionär så du hade sluppit slösa din dyrbara tid och självsäkra kunskap på en 18 åring? Du behöver inte tjaffsa med mig om du inte vill, inte direkt så att någon av oss(Iaf inte jag) har fått ut någonting utav det.

Jag hade lagt upp mina argument på ett annat sätt, ja. Herregud karl - du är inte ens utvuxen - dina vinklar i knäböjen hinner ändra sig ett par gånger till innan du nått full storlek.


On topic: Poängen var att jag påstod att den var överskattad främst för att det är många som kör den men inte har en aning om vad raka marklyft är(Kanske inte just här). Sa aldrig att man ska dissa den helt eftersom den faktiskt tränar en annorluna rörelse. Men tycker fortfarande att den är helt bortkommen i många scheman som inte fokuserar främst på böj, raka marklyft och frontböj.
Det här är ett byggarforum primärt. De flesta som bygger fokuserar på benpress. Varför vet jag inte riktigt, men det är så. Själv ska jag köra benpress ytterligt konsekvent under ett-två år nu för att kunna säga nåt om den.
Att folk inte kör frontböjar säger jag inget om - envisas de med att korsa armarna kan de lika gärna beställa ryggont på posten. Halva grejen med gymindustrin är ju att det ska bli "enklare" att köra. Att lägga tunga vikter på en stång och hala den upp och ner kan inte betraktas som "enkelt".
Vill man däremot bli stark - vilket de flesta också vill - är det en annan träning som gäller. Vi har alla sorter här - både OL, SL och WSM samt gymråttor av alla de slag. Men de flesta här är unga - och just de tunga övningarna kommer efter ett par år...

allan

Griip
2004-12-24, 12:03
Jag hade lagt upp mina argument på ett annat sätt, ja. Herregud karl - du är inte ens utvuxen - dina vinklar i knäböjen hinner ändra sig ett par gånger till innan du nått full storlek.



1, nej.
2, ifall det nu vore så: OCH? Vad har det med saken att göra?

Eftersom du nu är äldre och betraktar dig som så mycket mognare ska du väl kunna föra en normal diskussion utan att dra upp åldern som ett argument? "Hoho du är inte ens utvuxen".. Verkar ju verkligen som om du tar åt dig allt personligen, du upphör ju mer och mer att DISKUTERA.

Allan
2004-12-24, 12:19
Därför att du utgår från dig själv i dina argument. Och ja, dina vinklar kommer att ändra sig under de närmaste åren. Du kommer att få en annan stadga i kroppen, du kommer att samla tillräckligt med massa på ryggen för att kunna placera stången ordentligt.
Jag säger ingenting om det - men det är ingen tillfällighet att det är skillnad på ungdomsträning och träning. Jag kan naturligtvis rekommendera ett program som verkligen kommer att ge något, men jag ser inget egenvärde i att förstöra dig från början (vilket brukar vara den vanligaste följden när folk följer program från t ex nätet). Det tar alltså ett par ÅR av hård träning för att ens lära sig träna hårt.

allan

Griip
2004-12-24, 12:22
Okej.

pellepedal
2004-12-24, 18:21
Ja det tycker jag.. eller vänta här nu lite! Var ju jag som sa det! :eek:

Det är tragiskt att behöva säga det.. Men mitt förtroende för dig Griip minskar för varje inlägg du gör! :MrT:

pellepedal
2004-12-24, 18:24
Griip - du menar att jag förslösat min tid på att sitta och tjafsa med en snubbe inte ens gått ur plugget?
:furious:
allan

Det är hårt Allan. Det är det.
:thefinger

pellepedal
2004-12-24, 18:25
En övning jag ofta kör för baksida ben är Hängande lårcurl med en hantel mellan fötterna. Tycker den är kanon! :thumbup:

Griip
2004-12-24, 18:54
Det är tragiskt att behöva säga det.. Men mitt förtroende för dig Griip minskar för varje inlägg du gör! :MrT:

Skulle kunna bry mig mindre, fortsätt vara ignorant du så tror jag säkert din träning går bra. Påpekar alltid varför jag säger något och ur vilken synvinkel, synd bara att arrogant folk som du inte lägger lika stor vikt i det när du läser det som när jag skriver det.

Rataxes
2004-12-24, 22:00
Så vad är slutsatsen här då. Är bencurl ett nödvändigt komplement till raka mark för att komma åt hela baksida lår?

Allan
2004-12-24, 22:13
Ja. Är du enbart ute efter att bli stark i vissa tävlingsmoment kan du naturligtvis välja bort den. Vill du ha en bra och jämnt utvecklad hamstring bör den finnas med i någon form.

allan

Griip
2004-12-24, 23:28
Så vad är slutsatsen här då. Är bencurl ett nödvändigt komplement till raka mark för att komma åt hela baksida lår?

Inte nödvändig förrän du är riktigt stark, om du tränar för knälböj dvs. Men ändå så antar jag att folk tycker det är skoj att byta övningar så.. Med raka marklyft kan du överbelasta muskeln på ett helt annat sätt som stabilisator muskel och det är uppenbart att det är bätte för knäböj eftersom liknelsen är enormt mycket större än lårcurl.

Jorgen
2004-12-25, 00:38
Inte nödvändig förrän du är riktigt stark, om du tränar för knälböj dvs.
Sicket skitsnack.
Var har du läst det någonstans?

//Jörgen

Griip
2004-12-25, 16:09
Sicket skitsnack.
Var har du läst det någonstans?

//Jörgen

Ungefär lika logiskt som att biceps curls gör en starkare i marklyft. Jag snackar fortfarande om att utveckla dem stora 3 och ingenting annat.

pellepedal
2004-12-25, 16:20
Grippen... Du tränar inget annat än de muskler som du använder i "de tre stora" eller?

Jag säjer bara... Tjena mannen som ber om skador i framtiden. :rolleyes:

Jorgen
2004-12-25, 16:45
Ungefär lika logiskt som att biceps curls gör en starkare i marklyft. Jag snackar fortfarande om att utveckla dem stora 3 och ingenting annat.
Men kära lilla du. Frågan var: Så vad är slutsatsen här då. Är bencurl ett nödvändigt komplement till raka mark för att komma åt hela baksida lår?
Svaret är JA !

Du verkar leva i din egen lilla värld där alla bara kör mark, bänk och böj. :rolleyes:

//Jörgen

Griip
2004-12-25, 18:14
Men kära lilla du. Frågan var:
Svaret är JA !

Du verkar leva i din egen lilla värld där alla bara kör mark, bänk och böj. :rolleyes:

//Jörgen

Men kära lilla du, har redan påpekat att det var taget ur en diskussion mellan mig och Mccartney över PM. Och det JAG förde på tal om med honom var just utveckling av knäböj.

Mccartney
2004-12-25, 20:26
Varför jag kör så olika benövningar?

Svaret är flera.....variation...varje övning tar lite annorlunda på muskeln..samt att vissa övningar kan man köra mer explosivt än andra.


Men framför allt så kör jag många övningar för att minska skaderisken.