handdator

Visa fullständig version : Angående Kreatin Monohydrat...


Alcazara
2004-12-23, 14:38
Undrar när man bör inta detta för optimalt resultat...
Före och efter träning?
Träningsfria dagar?
Samma resultat om man inte gör uppladdningen på 4 dagar?
Periodvis 3 v, 3 v uppehåll?

Man har ju läst och hört mkt, så jag skulle bara vilja ha klarhet i hur monohydratet bör intas...

Jay-Z
2004-12-23, 14:42
Undrar när man bör inta detta för optimalt resultat...
Före och efter träning?
Träningsfria dagar?
Samma resultat om man inte gör uppladdningen på 4 dagar?
Periodvis 3 v, 3 v uppehåll?

Man har ju läst och hört mkt, så jag skulle bara vilja ha klarhet i hur monohydratet bör intas...

Här kanske? http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=33269

Alcazara
2004-12-23, 14:48
Här kanske? http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=33269


Tack, såg den...men det finns ju många sorters kreatin; KCG, pyruvat, etc. så mina frågor är endast riktat till monohydrat...

aliquis
2004-12-23, 19:10
Undrar när man bör inta detta för optimalt resultat...
Före och efter träning?
Träningsfria dagar?
Samma resultat om man inte gör uppladdningen på 4 dagar?
Periodvis 3 v, 3 v uppehåll?
Man har ju läst och hört mkt, så jag skulle bara vilja ha klarhet i hur monohydratet bör intas...
optimala och optimala, det som brukar rekommenderas är väl:
Före och efter träning? ja
Träningsfria dagar? ja
Samma resultat om man inte gör uppladdningen på 4 dagar? ja, tillslut, men du får ju ingen snabb höjning av nivåerna utan det ökar på efter hand.
Periodvis 3 v, 3 v uppehåll? ja

Vad gäller mängden tycker LSV (livsmedelsverket) och EU väl att man skall vara försiktig och bara ta 1-2 gram/dag, på någon burk jag köpte rekommenderades 3*1gram under dagens gång. Det vanliga är väl annars 4*5gram/dag under uppladdningen och typ 5gram totalt vid de andra tillfällena.

Här verkar dock de flesta ta så mycket som 10-20 gram/dag, om det är hälsosamt eller inte visar sig väl. Man kan ju inte öka nivåerna alltför mycket så egentligen är det väl kanske onödigt. Själv ligger jag nog på en 6-10gram/dag och gör aldrig uppehåll, men då får jag inget via kosten heller.

no1fitness
2004-12-24, 05:31
Jag brukar ta 20 g i en vecka ungefär utspritt på hela dagen. Sedan före och efter träning varje dag. Fungerar för mig ! :thumbup: