handdator

Visa fullständig version : Är det dåligt att träna till failure?


aliquis
2004-12-23, 08:08
Som sagt, alla alternativ kanske inte passar alla men jag försökte iaf ;D

(Själv är jag tveksam och har alldeles för dålig erfarenhet för att kunna uttala mig, går oftast till "failure" men det är väl mest en egogrej, man vill ju klara så många rep / så tung vikt som möjligt. Tycker personligen det verkar som att man skall undvika failure, i fallet HST byggde det ju på att man bara gick till failure 1 av 6 pass, abcbodybuilding-siten verkade ju inte tycka man skall träna till failure (blev dock väldigt fundersam när urlen innehöll /fun/, men det verkade hela siten innehålla...), och chad w på t-nation verkar ju också tycka att man inte skall träna till failure. Fördelarna är väl antagligen att man inte blir så sliten, orkar köra fler set, och kan ha högre tempo, eller något?)

Shadow Warrior
2004-12-23, 10:58
Kör till failure där det passar... typ shrugs, vadpress och benspark (här är det lämpligt med partials enligt min mening därav måste jag gå till failure där)

Jag kör till failure på resterande träning med men det är inte schemalaggt utan det blir som det blir.

Kort sagt, ju lägre volym desto fler set procentuellt till failure samt fler intensitetstekniker.

z_bumbi
2004-12-23, 11:02
"Är det dåligt att träna till failure?"

Det beror på.

pellepedal
2004-12-23, 11:10
Jag försöker köra så många hela reps jag kan på vikten. Helst varken mer eller mindre. Ibland svårt att veta, men man får lite känsla för set efter ett tag.

aliquis
2004-12-23, 11:21
"Är det dåligt att träna till failure?"
Det beror på.
jag vet att den får sina brister, men i trådar med frågan och massa textsvar blir det ju svårt att se vad folk faktiskt gör.

Tänkte skriva samma sak om strikt-fusk, högvolym-lågvolym, "explosivt"-långsamt, osv.

z_bumbi
2004-12-23, 11:29
aliquis: Jag vet att det är svårt med röstningar, jag ändrade min första ca 8 gånger. :D

Jag tränar till failure ibland, ibland är det syftet med setet men oftast är det för att jag inte når målet jag satt upp.
Ibland är det dock skönt att blåköra och köra tills det tar stopp och sen t o m slänga till några med hjälp på slutet.

Lizard
2004-12-23, 12:07
Eh?

Vad mer precist menas härinne med begreppet failure?
Att inte kunna röra leden mer?
Att tappa rörelsen?
Att få hjälp att slutföra den?
Att inte själv klara av ett komplett rep till?


Om frågan är "positiv failure" dvs att sluta när man inte själv kan utföra ett komplett rep till och kanske få hjälp att lyfta på stången igen eller avbryta förvissad om att det bara blir en eccentrisk rörelse kvar, så - yes I'm game. Då kör jag alltid till failure.


Lizard

Kebab-Arne
2004-12-23, 12:14
Kör allt förutom uppvärmingsset till failure, dock ej i övningar det ej lämpar sig utan pass. Knäböj, bänkpress etc... Förstår inte riktigt mening med att inte ta ut sig maximalt, skulle vara överträningsrisken men har svårt att tro på det.

Forced reps tror jag inte ett skit på förövrigt. Möjligtvis i det absolut sista repen (för att göra en full röresle) men tveksamt det med.

aliquis
2004-12-23, 12:16
lizard: Jag vet. Om man sätter failure vid "inte kunna utföra en perfekt repetition till" så antar jag att alla(?) tränar till failure. Om man istället sätter det vid "inte kunna rubba vikten" så blir det väl rätt få, iaf på alla övningar.
Så kanske helt värdelös poll ändå =P, men man har väl en uppfattning om vad man gör iaf.

Shadow Warrior
2004-12-23, 12:22
Failure är när man misslyckas med repetionen.

Fatalist
2004-12-23, 13:05
Alla sett till positiv failure :)

Karl_alfred
2004-12-23, 13:34
Har alltid kört till failure, men efter att ha sett en massa filmer och sett hur de som är störst och starkast här, samt bjässarna på mitt gym så har jag förstått att de är väldigt få set som körs till failure av dessa. Så därför kommer jag nu en period att testa att köra många fler set med några få set till failure.Blir bara mer och mer irriterad då jag tänker på detta begrepp, hur fanken ska man träna hårt om man inte går till failure? uppenbarligen så hör dessa inte ihop.

aliquis
2004-12-23, 15:20
Blir bara mer och mer irriterad då jag tänker på detta begrepp, hur fanken ska man träna hårt om man inte går till failure? uppenbarligen så hör dessa inte ihop.
heh, det har jag också funderat på ;D
mest artiklarna o grejerna verkar ju tala emot failureträning, men sedan när man läser "metoderna" och det dras in en massa sätt att "öka intensiteten" (inte tempot på passet) så är det ju "hardcore"-folket som skriver och då innefattar det ju vanlig failure, och mer därtill.
Får väl definiera om "hårt" från hårt _set_ till hårt _pass_? ;D

Griip
2004-12-23, 15:25
Bara så ni vet så var det jag som svarade "Ja, alltid". Någon måste ju representera den onda och o-hårdtränande sidan, right? :smokin:

Toljanen
2004-12-23, 15:26
Har alltid kört till failure, men efter att ha sett en massa filmer och sett hur de som är störst och starkast här, samt bjässarna på mitt gym så har jag förstått att de är väldigt få set som körs till failure av dessa. Så därför kommer jag nu en period att testa att köra många fler set med några få set till failure.Blir bara mer och mer irriterad då jag tänker på detta begrepp, hur fanken ska man träna hårt om man inte går till failure? uppenbarligen så hör dessa inte ihop.
Har inte tanken slagit dig att dom stora kanske äter andra tillskott än vad du gör? ;)

Karl_alfred
2004-12-23, 15:43
heh, det har jag också funderat på ;D
mest artiklarna o grejerna verkar ju tala emot failureträning, men sedan när man läser "metoderna" och det dras in en massa sätt att "öka intensiteten" (inte tempot på passet) så är det ju "hardcore"-folket som skriver och då innefattar det ju vanlig failure, och mer därtill.
Får väl definiera om "hårt" från hårt _set_ till hårt _pass_? ;D
Hum ja de är rörigt för huvet detta. Tror de mest är ett löjligt påhittat begrepp.

Karl_alfred
2004-12-23, 15:45
Bara så ni vet så var det jag som svarade "Ja, alltid". Någon måste ju representera den onda och o-hårdtränande sidan, right? :smokin:
Har jag också gjort jämt, fram till denna veckan, men de är ju inte hård träning tydligen. De är någon annan hemlighet, tyvär kan jag inte genom att studera bjässarna på gymet säga vad detta är, tycker inte de tränar så märkvärdigt förutom att de använder sig av mycket tyngre vikter.

Karl_alfred
2004-12-23, 15:48
Har inte tanken slagit dig att dom stora kanske äter andra tillskott än vad du gör? ;)
Jag köper tillskott från *************, vart köper de sitt? ;)

Näe men det förklarar inte detta begreppet hård träning, utan de är ju en annan hemlighet. Som ingen hittils har kunnat förklara på ett vettigt sätt. Det närmaste jag tycker är failutre, men detta är ju tydligen inte hård träning, enligt många. Sen så lär de knappast va detta eftersom de flesta stora inte äns kör till failure.

Griip
2004-12-23, 15:49
Förstår inte varför alla kopplar hård träning till att alltid köra till failure. En hel del här snackar om att köra till failure och sen fortsätta och köra ut sig helt, förstår inte vad det ska vara bra för. Att få mjölksyra eller "pump" är inte alls något bevis på att man varken tränar hårt eller tungt, och inte effektivt heller för den delen.

(Kanske var lite OT här men bara något jag funderat på ett tag)

mystic[-_-]
2004-12-23, 15:51
Jag kör till fail ibland. Jag kör på på känsla och det funakr för mig. Personligen tycker jag att jag tränar rätt hårt men det tycker säkert inte andra..

Karl_alfred
2004-12-23, 16:10
Förstår inte varför alla kopplar hård träning till att alltid köra till failure. En hel del här snackar om att köra till failure och sen fortsätta och köra ut sig helt, förstår inte vad det ska vara bra för. Att få mjölksyra eller "pump" är inte alls något bevis på att man varken tränar hårt eller tungt, och inte effektivt heller för den delen.

(Kanske var lite OT här men bara något jag funderat på ett tag)
Nej har också funderat att de producerar nog mycket mjölksyra och så. Men slutsats av detta är ju att snacket om den hårda träningen mest bara är BS.

Jimbo
2004-12-23, 18:37
kör till faliure för det mesta gärna med några force reps

Shadow Warrior
2004-12-23, 20:56
Nej har också funderat att de producerar nog mycket mjölksyra och så. Men slutsats av detta är ju att snacket om den hårda träningen mest bara är BS.

Ju mer ont det gör ju hårdare kör man likaså ju offtare man spyr efter träningen :smokin:

Undrar om Arne tränar lika hårt som jag? :laugh:

Zakath
2004-12-23, 21:12
Har jag också gjort jämt, fram till denna veckan, men de är ju inte hård träning tydligen. De är någon annan hemlighet, tyvär kan jag inte genom att studera bjässarna på gymet säga vad detta är, tycker inte de tränar så märkvärdigt förutom att de använder sig av mycket tyngre vikter.


Där har du svaret ;)

(OBS: Ej riktat till Karl_alfred!) Och kom inte och säg att alla som är starkare tar "grejer" nu.. Det är fan mer patetiskt än att själv ta det...

För att svara på frågan: Det beror på.

Shadow Warrior
2004-12-23, 21:16
Där har du svaret ;)

(OBS: Ej riktat till Karl_alfred!) Och kom inte och säg att alla som är starkare tar "grejer" nu.. Det är fan mer patetiskt än att själv ta det...

För att svara på frågan: Det beror på.

Ok... men om nu person x kommer in och gör 5x10 på 200kg men utan att anstränga sej nämnvärt, tränar person x så hårdare än kalle som står o kämpar med 25kg och tar i allt vad han kan?

Zakath
2004-12-23, 21:31
Ok... men om nu person x kommer in och gör 5x10 på 200kg men utan att anstränga sej nämnvärt, tränar person x så hårdare än kalle som står o kämpar med 25kg och tar i allt vad han kan?


Nej. Det gör han ju inte.

Men han måste ju ändå ha en viss viljestyrka och disciplin för att gå till gymmet och lyfta sina 200kg. Det är inte lika jobbigt om man ska gå till gymmet och "bara" lyfta 25kg.
Och att träna "hårt" är ju ändå ett väldigt diffust begrepp.
Starka personer tränar nog hårt lite då och då de med ;) Men framförallt tränar de nog någorlunda smart, för gör man inte det så kommer man aldrig någon vart.

Men jag tror personligen att viljan och motivationen är det som avgör. Man måste vara "stark" i huvudet också.

Stab
2004-12-23, 21:35
Försöker_alltid_köra_på_så_tungt_som_möjligt_och_d et_brukar_då_blir_failure_på_sista_settet
KarlAlfred:Om_det_var_Pro_BBs_du_syftar_på_så_tryc ker/knaprar_ju_exakt_alla_oxo.
Om_nån_undrar_varför_jag_drar_underlines_iställe_f ör_mellanslag_är_det_för_jag_spillte_en_vassleshak e_över_t-bordet_måste_köpa_ett_nytt:D

nottis
2004-12-23, 22:02
Har funderat massor på detta, just nu blir det inte mycket till failure men det varierar. Jag ser flera orsaker till att både köra och att inte köra till failure.

Karl_alfred
2004-12-23, 22:22
Ju mer ont det gör ju hårdare kör man likaså ju offtare man spyr efter träningen :smokin:

Undrar om Arne tränar lika hårt som jag? :laugh:
Hum att du spyr beror nog på andra faktorer, sen ju ondre det gör hum ja det är ju tydligen så att de inte är ett tecken på hårdare träning, för då skulle partiella forced osv va hård träning vilket de inte är enligt många här.

Karl_alfred
2004-12-23, 22:27
Nej. Det gör han ju inte.

Men han måste ju ändå ha en viss viljestyrka och disciplin för att gå till gymmet och lyfta sina 200kg. Det är inte lika jobbigt om man ska gå till gymmet och "bara" lyfta 25kg.
Och att träna "hårt" är ju ändå ett väldigt diffust begrepp.
Starka personer tränar nog hårt lite då och då de med ;) Men framförallt tränar de nog någorlunda smart, för gör man inte det så kommer man aldrig någon vart.

Men jag tror personligen att viljan och motivationen är det som avgör. Man måste vara "stark" i huvudet också.
Precis i dom banorna har jag börjat tänka nu också, men det säger ju egentligen att det med hård träning är BS. Vad som däremot är viktigt är att sätta mål och våga nå dem. Detta med smart (rätt så hård) träning, rätt kost jämt, och rätt på allt annat jämt.

Karl_alfred
2004-12-23, 22:29
KarlAlfred:Om_det_var_Pro_BBs_du_syftar_på_så_tryc ker/knaprar_ju_exakt_alla_oxo.
D
Klart de gör, tror man inte de bör man nog vakna ur sina söta drömmar. Men det är löjligt att komma och säga att de har tagit sig dit pga den hårda träningen när det egentligen handöar om smart progressiv träning, gener och deras tillskott.

Zakath
2004-12-23, 22:29
Precis i dom banorna har jag börjat tänka nu också, men det säger ju egentligen att det med hård träning är BS. Vad som däremot är viktigt är att sätta mål och våga nå dem. Detta med smart (rätt så hård) träning, rätt kost jämt, och rätt på allt annat jämt.


Nja det där med hård träning måste ju inte vara BS, inte om man läser att jag skriver att det är ett väldigt diffust begrepp ;) Där var jag allt smart, så slipepr jag bry mig om den definitionen.

Shadow Warrior
2004-12-23, 22:31
Precis i dom banorna har jag börjat tänka nu också, men det säger ju egentligen att det med hård träning är BS. Vad som däremot är viktigt är att sätta mål och våga nå dem. Detta med smart (rätt så hård) träning, rätt kost jämt, och rätt på allt annat jämt.

Precis....

Att bara träna hårt räcker inte... faktum är att det kanske inte ens är nödvändigt att träna så jävla hårt...

Karl_alfred
2004-12-23, 22:31
Nja det där med hård träning måste ju inte vara BS, inte om man läser att jag skriver att det är ett väldigt diffust begrepp ;) Där var jag allt smart, så slipepr jag bry mig om den definitionen.
Nej men var snäll att förklara detta fantastiska begrepp då? :)

Karl_alfred
2004-12-23, 22:32
Precis....

Att bara träna hårt räcker inte... faktum är att det kanske inte ens är nödvändigt att träna så jävla hårt...
Beviserligen räcker de att träna halvhjärtat för många.

Zakath
2004-12-23, 22:38
Nej men var snäll att förklara detta fantastiska begrepp då? :)



Nej, för det går inte. Jag nöjer mig med att säga att det är något abstrakt ;) Har man "gnistan" i sin träning så går det. Men man blir inte stor av att köra superhårt till failure i allt så man får jättemegaträningsvärk efter varje pass heller.

Om man går tillbaka till exemplet med personen som tränade på 200kg lätt så kom jag att tänka på styrkelyftare. Dem tränar väldigt sällan till "failure" men ändå har dem muskler som heter duga. Det handlar ju också om att ha det där psyket som verkligen klarar av dem där vikterna. Man måste liksom orka lyfta vikterna i huvudet också. Vissa lyfter en relativt tung vikt enkelt, andra ger upp så fort dem sett vikten.

Karl_alfred
2004-12-23, 22:42
Nej, för det går inte. Jag nöjer mig med att säga att det är något abstrakt ;) Har man "gnistan" i sin träning så går det. Men man blir inte stor av att köra superhårt till failure i allt så man får jättemegaträningsvärk efter varje pass heller.

Om man går tillbaka till exemplet med personen som tränade på 200kg lätt så kom jag att tänka på styrkelyftare. Dem tränar väldigt sällan till "failure" men ändå har dem muskler som heter duga. Det handlar ju också om att ha det där psyket som verkligen klarar av dem där vikterna. Man måste liksom orka lyfta vikterna i huvudet också. Vissa lyfter en relativt tung vikt enkelt, andra ger upp så fort dem sett vikten.
Ja men dåså att man vågar gå på de tyngre grejerna vad nu de innebär :laugh:

Zakath
2004-12-23, 22:45
Ja men dåså att man vågar gå på de tyngre grejerna vad nu de innebär :laugh:



Det här är en jobbig diskussion :D

Men ni vet. Om vi tar exempel från gymmet. Vissa personer ser ju ut att träna till "failure" men ändå tränar dem som flickor. Dem ger upp för tidigt och får det på det sättet att se ut som failure.

Slutsats: Man kan inte träna som en flicka om man vill bli stor o stark :)

Karl_alfred
2004-12-23, 22:47
Det här är en jobbig diskussion :D

Men ni vet. Om vi tar exempel från gymmet. Vissa personer ser ju ut att träna till "failure" men ändå tränar dem som flickor. Dem ger upp för tidigt och får det på det sättet att se ut som failure.

Slutsats: Man kan inte träna som en flicka om man vill bli stor o stark :)
Ja det är jag väl medveten om detta fenomen förekommer ofta hoss de stora grabbarna, man kan verkligen se och tänka: det fanns egentligen mycket mer kvar att ge där.

EDIT: Kolla t ex. på klippet där Platz gör 23 reps på 220kg visst kanon, fantastiskt rent utav. Men för mig ser det ut som om det finns några till reps att hämta.

Gudfadern
2004-12-24, 03:40
Råkade göra "Ja,alltid". Det ska vara, Nej, alltid! :)

King Grub
2004-12-31, 16:16
Can J Appl Physiol. 2004 Oct;29(5):527-43. Acute hormonal responses to heavy resistance exercise in strength athletes versus nonathletes.

The aim of the present study was to investigate acute hormonal and neuromuscular responses and recovery in strength athletes versus nonathletes during heavy resistance exercise performed with the forced and maximum repetitions training protocol. Eight male strength athletes (SA) with several years of continuous resistance training experience and 8 physically active but non-strength athletes (NA) volunteered as subjects. The experimental design comprised two loading sessions: maximum repetitions (MR) and forced repetitions (FR). MR included 12-RM squats for 4 sets with a 2-min recovery between sets. In FR the initial load was higher than in MR so that the subject could lift approximately 8 repetitions by himself and 4 additional repetitions with assistance. Before and after the loading protocols, blood samples were drawn to determine serum testosterone, free testosterone, cortisol and growth hormone concentrations, and blood lactate. Maximal voluntary isometric force and EMG activity of the leg extensors was measured before and after the loading as well as 24 and 48 hrs after the loading. The concentrations of the hormones measured increased significantly (p < .01-.001) after both loadings in both groups. The responses tended to be higher in FR than the MR loading and the increases of testosterone concentrations were significantly (p < .01) greater in both loadings in SA than in NA. Both loading protocols in both groups also led to neuromuscular fatigue observable with significant acute decreases in isometric strength by 32-52% (p < .001) and in maximal iEMG (p < .05-01) associated with large increases in blood lactate. These data suggest that, at least in experienced strength athletes, the forced-repetition protocol is a viable alternative to the more traditional maximum-repetition protocol and may even be a superior approach.

Karl_alfred
2004-12-31, 16:31
Sammanfattningsvis bör man använda sig av forced då och då?

King Grub
2004-12-31, 16:35
Sammanfattningsvis bör man använda sig av forced då och då?

Det där var sammanfattningen. :D Hursomhelst verkar det stimulera de anabola hormonerna på ett fördelaktigt sätt, ja.

Karl_alfred
2004-12-31, 16:37
Det där var sammanfattningen. :D Hursomhelst verkar det stimulera de anabola hormonerna på ett fördelaktigt sätt, ja.
:D Yes de var de jag var ute efter. Sen känns de ju knappt om man bara failar :laugh:

tristan
2004-12-31, 18:51
Ja det är jag väl medveten om detta fenomen förekommer ofta hoss de stora grabbarna, man kan verkligen se och tänka: det fanns egentligen mycket mer kvar att ge där.

EDIT: Kolla t ex. på klippet där Platz gör 23 reps på 220kg visst kanon, fantastiskt rent utav. Men för mig ser det ut som om det finns några till reps att hämta.

Knäböj eller?
Ja, men när man kör högreps så är det mycket jobbigare att gå till failiure än när man kör tungt på ca 4-8reps. PÅ lågreps så tar det stop definitivt och man kan inte lyfta mer. På högreps kan man ofta krama ut mer än man tror. Om man bara tar ett till andetag klarar man ett rep till osv. Men det tär mer på psyket för he gör se ont.

Karl_alfred
2005-01-01, 19:15
Knäböj eller?
Ja, men när man kör högreps så är det mycket jobbigare att gå till failiure än när man kör tungt på ca 4-8reps. PÅ lågreps så tar det stop definitivt och man kan inte lyfta mer. På högreps kan man ofta krama ut mer än man tror. Om man bara tar ett till andetag klarar man ett rep till osv. Men det tär mer på psyket för he gör se ont.
Japp knöböjar!

Japp de gör ont, så klart, därför inte många vågar sig på de.

pellepedal
2005-01-01, 20:59
Högrep i böjen rockar fett! :hbang: :thumbup: