handdator

Visa fullständig version : Latsdrag bakom huvudet.....


Mccartney
2004-12-22, 15:38
Sett en del inlägg som säger att det är en farlig övning...jag kör den själv...tycker den tar bättre på latsen samt att den är bra för att bli stark i chins m.m .

Kör latsdrag b. huvudet...en gång i veckan samt att jag kör med ett rodd handtag framför huvudet.

Komplement övningar är väl alltid bra eller?

Jorgen
2004-12-22, 15:43
Vi har haft massor av diskussioner om latsdrag bak nacke, sök lite så kommer du att hitta en hel del.
Jag tycker att det är en lysande övning och kör hellre bak nacke än framför.

//Jörgen

gabbiz
2004-12-22, 15:43
jag har kört den varje ryggpass och jag älskar den =) känns riktigt i latsen senare -.-.. fast chins är också att föreslå.. kör chins varje gång på ryggdagen också ^^

Börje H
2004-12-22, 21:19
Ofta stora skillnader i inställning till dena övning. Passar på att reta Bak-dragarna ;)

"When the weight is lowered behind the neck, this exercise excessively flexes the cervical spine and loads the shoulders at the extreme of external rotation. The line of pull does not oppose the muscle fibers of the latissimus dorsi, and this does not maximally challenge the muscle. The behind-the-neck position increases the load on the cervical disks and the risk of spinous process fracture. The exercise puts the shoulder at a mechanical disadvantage that may contribute to rotator cuff injury or anterior shoulder instability. An excessively wide grip on the bar should also be avoided because it may increase shear forces across the glenohumeral joint.
Solution: The safer way to perform the exercise is to sit or kneel on one knee, lean back slightly at the hips, grip the bar slightly wider than shoulder width, and pull it down in front of the head."

Från:
http://www.physsportsmed.com/issues/1998/02feb/laskow.htm

Om du söker bland de gamla trådarna så brukar slutsatsen bli att kör du skall köra som det känns bäst. Så gör det... :thumbup:

Arne Persson
2004-12-22, 21:31
Ofta stora skillnader i inställning till dena övning. Passar på att reta Bak-dragarna ;)

"When the weight is lowered behind the neck, this exercise excessively flexes the cervical spine and loads the shoulders at the extreme of external rotation. The line of pull does not oppose the muscle fibers of the latissimus dorsi, and this does not maximally challenge the muscle. The behind-the-neck position increases the load on the cervical disks and the risk of spinous process fracture. The exercise puts the shoulder at a mechanical disadvantage that may contribute to rotator cuff injury or anterior shoulder instability. An excessively wide grip on the bar should also be avoided because it may increase shear forces across the glenohumeral joint.
Solution: The safer way to perform the exercise is to sit or kneel on one knee, lean back slightly at the hips, grip the bar slightly wider than shoulder width, and pull it down in front of the head."

Från:
http://www.physsportsmed.com/issues/1998/02feb/laskow.htm

Om du söker bland de gamla trådarna så brukar slutsatsen bli att kör du skall köra som det känns bäst. Så gör det... :thumbup:


Tror du på ovanstående själv? Tycker för min del snarare att det verkar som en teoretisk "panik"förklaring.

RobbeliRobban
2004-12-22, 21:36
Fått upp rörligheten lite i axlarna och börjat köra pullups bakom nacken, (hey det är nästan samma övning) tar riktigt bra! vad det skall vara bra till som inte framför ger vet jag ej, men det känns jävligt bra iaf.

Shadow Warrior
2004-12-22, 21:38
Tror du på ovanstående själv? Tycker för min del snarare att det verkar som en teoretisk "panik"förklaring.

Alltså jag har tänkt på det där du brukar säga att nybörjare/rookies offtast gör fel i vanliga latsdrag....

Jag har kommit fram till att dom lika ofta gör fel i latsdrag bakom med... och på tanke på att fler av dem faktiskt kör bakom så....

Sen så har jag fortfarande inte fattat varför man ska jobba i ytterläget av axelleden i denna övning...

Vill man vara optimal så är det ju en välbygd pulldown maskin med separata handtag som gäller.

TCOG
2004-12-22, 21:38
kör både framför & bakom nacken, båda är jättebra.

har aldrig haft problem med den heller. rekommenderas :thumbup:

Arne Persson
2004-12-22, 21:44
Alltså jag har tänkt på det där du brukar säga att nybörjare/rookies offtast gör fel i vanliga latsdrag....

Jag har kommit fram till att dom lika ofta gör fel i latsdrag bakom med... och på tanke på att fler av dem faktiskt kör bakom så....

Sen så har jag fortfarande inte fattat varför man ska jobba i ytterläget av axelleden i denna övning...

Vill man vara optimal så är det ju en välbygd pulldown maskin med separata handtag som gäller.

Då har säkert en klant visat dom. Vad menar du med ytterläget? JAg menar i alla fall att man skall gå till max utsträck dvs armarna helt utsträckta, liksom hela skulderpartiet så att full rörlighet uppnås i detta viktiga område!!!!!

En välbyggd pulldown maskin är vår (Nordic Gym) ;) artikel 105s maskin. :D Testa den så förstår du varför den är bra. ;)

Börje H
2004-12-22, 21:44
Passar på att reta Bak-dragarna ;)


Tänkte skriva reta Arne P. Faan va snabb du var...
Jag tror på att köra som det känns bäst. Personligen skulle jag varken dra eller pressa någonting bakom huvudet. Men det finns ju bevisligen folk som har gjort det i årtionden utan problem...

Arne Persson
2004-12-22, 21:46
Tänkte skriva reta Arne P. Faan va snabb du var...
Jag tror på att köra som det känns bäst. Personligen skulle jag varken dra eller pressa någonting bakom huvudet. Men det finns ju bevisligen folk som har gjort det i årtionden utan problem...


Den är sjg-kollegan till dig har alltid kört latsdrag bakom nacken utan problem. ;)
http://www.exhalemag.com/tavlande2/pages/DSC_4393.htm

Wooch
2004-12-22, 21:48
Jag körde bakom nacken när jag började med styrketräning, men sen så provade jag att göra den ner till bröstet istället. Det kändes mycket bättre och var mer bekvämt så, det blev den i fortsättningen.

Arne Persson
2004-12-22, 21:48
Men det finns ju bevisligen folk som har gjort det i årtionden utan problem...

Jo men då visste man ju inte om att det var farligt! ;)

Shadow Warrior
2004-12-22, 21:50
Men... drag och press BN tvingar än att hålla relativt brett... är detta att föredra? Själv kör jag alltid med smalt grepp förutom i bänkpress och press BN som jag kör efter min vanliga press nu....

Arne Persson
2004-12-22, 21:52
Men... drag och press BN tvingar än att hålla relativt brett... är detta att föredra? Själv kör jag alltid med smalt grepp förutom i bänkpress och press BN som jag kör efter min vanliga press nu....


För smala adduktionsövningar kopplar nog in armböjarna mer än nödvändigt.

Shadow Warrior
2004-12-22, 21:56
För smala adduktionsövningar kopplar nog in armböjarna mer än nödvändigt.

I stående press är jag som starkast med ett smalt grepp (56cm imellan,är 171cm)

Så... anledningen att jag presssar mycket där är att ja förlitar mej mer på triceps? Finns det någon nackdel med det?

När jag bänkar så är det tvärt om där känns ett grepp med lillfingrarna på ringaran bäst, alltså väldigt brett för mej.

Arne Persson
2004-12-22, 21:58
I stående press är jag som starkast med ett smalt grepp (56cm imellan,är 171cm)

Så... anledningen att jag presssar mycket där är att ja förlitar mej mer på triceps? Finns det någon nackdel med det?

När jag bänkar så är det tvärt om där känns ett grepp med lillfingrarna på ringaran bäst, alltså väldigt brett för mej.

Press och latsdrag är helt ojämförbara övningar som inte har mer gemensamt än att rörelsen sker i vertikalplan.

William
2004-12-22, 21:59
Personligen kör jag alltid framför för det känns bäst för mina axlar. Så jag håller med Börje H :)

En fråga till Arne:

Varför kan man inte justera höjden på sittdynan i Nordics pulldown? Där jag tränar kan man bara justera stödet mot låren på Nordics pulldown.

Jag har alltid 1-2 cm för korta (hål 3) eller för långa (hål 4)underben när jag sätter mig och det är extremt frustrerande, blir värsta irritationsmomentet när jag kör latsdrag.

Enda sättet att komma runt det för mig är att ha en bräda under fötterna som kompenserar mina för korta underben. Det är dock ytterligare ett irritationsmoment att behöva ha en bräda till hands vare gång man kör rygg.

Jag vet jag vet, det är inte hardcore att gnälla om bekvämlighet, men det är så jobbigt att träna annars :em: :D

Kan inte du fixa det Arne? Please :love:

Mvh

William

ops
2004-12-22, 22:00
Det är bra att ställa frågor, Vince gironda sa att det tar ca. 5års träning innan man vet vilka frågor man skall ställa!
Angående övningar och deras utförande så vet jag varken ut eller in, sett folk köra exakt efter handboken i övningsval, programupplägg, utförande etc. men saknat gnista och de ser liadana ud år efter år, sen folk som gör mye fel men växer som gnukalvar pga rätt inställning, så mitt råd är som alltid, känns det rätt så kör på annars skippa övningen! finns tyvärr inga magiska övningar, då skulle alla kört dem, snacka om väntetid på gymmet!

Arne Persson
2004-12-22, 22:05
Personligen kör jag alltid framför för det känns bäst för mina axlar. Så jag håller med Börje H :)

En fråga till Arne:

Varför kan man inte justera höjden på sittdynan i Nordics pulldown? Där jag tränar kan man bara justera stödet mot låren på Nordics pulldown.

Jag har alltid 1-2 cm för korta (hål 3) eller för långa (hål 4)underben när jag sätter mig och det är extremt frustrerande, blir värsta irritationsmomentet när jag kör latsdrag.

Enda sättet att komma runt det för mig är att ha en bräda under fötterna som kompenserar mina för korta underben. Det är dock ytterligare ett irritationsmoment att behöva ha en bräda till hands vare gång man kör rygg.

Jag vet jag vet, det är inte hardcore att gnälla om bekvämlighet, men det är så jobbigt att träna annars :em: :D

Kan inte du fixa det Arne? Please :love:

Mvh

William

Be gymägaren att skicka upp benstödet till Bollnäs så att dom borrar ett specialhål mittemellan bara för dig. :D

Bjorne
2004-12-22, 22:10
"Also, performance of the lat pull-down exercise using the WGA hand position produces greater muscle activity in the LD than any other hand position during both the concentric or eccentric phases of the movement."
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=12423182&dopt=Abstract


WGA = framför huvudet

Tagit från en tråd jag skapa för länge sedan om samma sak...

jwzrd
2004-12-22, 22:13
Drag frampå borde vara närmare latsens ROM iom att den innebär en rörelse framifrån och bakåt förutom uppifrån och ner. För mig tar den också mycket mer på latsen än drag bakom som ramlar in i bakre delta och rhomberna mycket mer. Drag bakom kör/körde jag mer som en putsövning för övre ryggen än som köttbyggare.

William
2004-12-22, 22:23
Be gymägaren att skicka upp benstödet till Bollnäs så att dom borrar ett specialhål mittemellan bara för dig. :D

Redan frågat men dom går inte med på det :cryout: , bastards!

Jag har faktiskt ytterligare ett klagomål

Man borde kunna justera lårstödet horisontellt oxå. Som det är nu så måste jag köra bakom nacken om lårstödet ska fylla sin funktion.

Om jag ska köra framför och ändå ha en lodrät rörelselinje så hamnar lårstödet precis över mina knän där det mest gör ont :cryout: eftersom jag måste flytta bak på sittdynan.

Jag tror att det ligger en konspiration bakom designen som ska tvinga folk att köra bakom nacken. Erkänn nu Arne, du ligger bakom det här eller hur :D

Och skyll inte på min kroppsbyggnad, den är perfekt i minsta detalj :D

gabbiz
2004-12-22, 22:54
så för att bygga _massa_ på vingarna föredrar ni lats Framför nacken ner mot bröstet?

Shadow Warrior
2004-12-22, 22:56
så för att bygga _massa_ på vingarna föredrar ni lats Framför nacken ner mot bröstet?

Det är ju det som är fragan liksom, men oavsett hur man vrider och vänder på det så verkar det som att den typen av utförande du själv gillar kommer att bygga bäst...

Jorgen
2004-12-22, 23:01
så för att bygga _massa_ på vingarna föredrar ni lats Framför nacken ner mot bröstet?
Variera, latsdrag framför, bakom och chins. Men glöm inte heller att köra tunga roddövningar såsom stångrodd, t-bar och hantelrodd.

//Jörgen

Karl_alfred
2004-12-22, 23:29
Men... drag och press BN tvingar än att hålla relativt brett... är detta att föredra? Själv kör jag alltid med smalt grepp förutom i bänkpress och press BN som jag kör efter min vanliga press nu....
Absolut inte, jag kör latsdrag bakom med ett vad folk skulle kalla väldigt smalt grepp.

Karl_alfred
2004-12-22, 23:35
så för att bygga _massa_ på vingarna föredrar ni lats Framför nacken ner mot bröstet?
Nej då föredrar jag chins :D Men alvarligt, behöver man fråga andra om det egentligen? tycker man känner ganska väl själv vilka övningar som prickar muskeln bäst.

Arne Persson
2004-12-23, 00:24
Redan frågat men dom går inte med på det :cryout: , bastards!

Jag har faktiskt ytterligare ett klagomål

Man borde kunna justera lårstödet horisontellt oxå. Som det är nu så måste jag köra bakom nacken om lårstödet ska fylla sin funktion.

Om jag ska köra framför och ändå ha en lodrät rörelselinje så hamnar lårstödet precis över mina knän där det mest gör ont :cryout: eftersom jag måste flytta bak på sittdynan.

Jag tror att det ligger en konspiration bakom designen som ska tvinga folk att köra bakom nacken. Erkänn nu Arne, du ligger bakom det här eller hur :D

Och skyll inte på min kroppsbyggnad, den är perfekt i minsta detalj :D

Tyvärr min vän, men dom maskinerna fanns redan innan min tid (1990). :) Skall dock framföra dina åsikter.

PopEye2
2004-12-23, 00:52
hehe har samma problem när jag ska köra latsdrag, borde finnas ett hål mellan 3:an å 4:an men jag brukar pressa litegrann med vaderna så de funkar bra.

Bjorne
2004-12-23, 03:16
Snackar ni om Nordic maskinen, metalbalk som man har benen emot?

Mccartney
2004-12-23, 15:08
Rodddrag och Chins är väl nästan dem övningarna jag tycker tar bäst lats/rygg.

William
2004-12-23, 16:41
Snackar ni om Nordic maskinen, metalbalk som man har benen emot?

Precis den!

Bjorne
2004-12-23, 17:22
Precis den!Haha, samma problem här. Avskryt att man inte kan sitta längre ut, stången faller för långt bak.

Har man "metalbalken" längst ner kommer man inte under när man kör tungt och har man steget över så glider jag ut vid de sista repsen då jag har svårt att hålla benen still :)

William
2004-12-23, 20:24
Haha, samma problem här. Avskryt att man inte kan sitta längre ut, stången faller för långt bak.

Har man "metalbalken" längst ner kommer man inte under när man kör tungt och har man steget över så glider jag ut vid de sista repsen då jag har svårt att hålla benen still :)

Skönt att veta att man inte är ensam :D

Bjorne
2004-12-23, 23:46
Tycker faktiskt det är ett riktigt stort problem, på ett annat gym där jag har körde var det möjligt att ställ in, vet inte riktigt hur. Men när jag satte mig vid den var den längre tillbaks och att köra drag framför huvud var väldigt, skönt då man verkligen kunde luta ner hela överkroppen och dra stången emot bröstet, till skillnad från nu då man får dra stången rakt ner.

Ludwig
2004-12-24, 00:02
Jag tycker att man drar med armarna hela vägen ner och sedan trycker man ihop skulderbladen. Man får ju en kanonbra kontraktion men å andra sidan så arbetar man knappt med ryggen alls genom resten av rörelsen. Sen att man i de flesta fall måste böja sig fram gör ju inte saken bättre...