handdator

Visa fullständig version : Rygglyfts utförande


Tricklev
2004-12-22, 12:10
När man utför rygglyft, ska man då böjja ryggen och gå upp "Kota per kota" eller gå upp rakt med hela ryggen på en gång?

Har hört blandat och skulle vara skoj om man fick lite ljus över det hela.

Shadow Warrior
2004-12-22, 12:11
När man utför rygglyft, ska man då böjja ryggen och gå upp "Kota per kota" eller gå upp rakt med hela ryggen på en gång?

Har hört blandat och skulle vara skoj om man fick lite ljus över det hela.

tänk på att i bottenläget dra ihop kroppen alltså inte bara sänka den som om det vore marklyft, rullande ryggresningar is the way to go alltså.

Statiska lyft för korsryggen får du ju i allafall.

Griip
2004-12-22, 12:13
Har alltid hört att man ska gå kota för kota, men varför förstår jag inte riktigt och inte lyssnat på det riktigt. Själv kör jag hellre med svank för att träna ryggen för marklyft.

Shadow Warrior
2004-12-22, 12:23
Har alltid hört att man ska gå kota för kota, men varför förstår jag inte riktigt och inte lyssnat på det riktigt. Själv kör jag hellre med svank för att träna ryggen för marklyft.

Men då får du alldrig FROM träning för korsryggen :smash:

Griip
2004-12-22, 12:25
From?

Alltid stavas alltid med 2 l, aldrig stavas a...? :D

Bite
2004-12-22, 12:26
Full Range Of Motion

Griip
2004-12-22, 12:29
ROM för ryggresningar.. bah! att runda upp ryggen kota för kota tror jag inte har lika bra överförelse till marklyft även om det är längre ROM.

Edit* Förresten, snackar vi ryggresningar från bänk eller i sån där ställning som finns på alla gym?

Shadow Warrior
2004-12-22, 12:34
ROM för ryggresningar.. bah! att runda upp ryggen kota för kota tror jag inte har lika bra överförelse till marklyft även om det är längre ROM.

Edit* Förresten, snackar vi ryggresningar från bänk eller i sån där ställning som finns på alla gym?

Vi snackar hyperextensions från antingen en sån är ställning / eller en sån här -

Kota för kota? Vet inte vad ni menar men runda ryggen och sträcka ut i bottenläget och curla upp till parallelt läge (så hela kroppen är rak alltså)

Griip
2004-12-22, 12:38
mm det jag tänkte på. Men kör du från bänk spelar det ingen roll ifall du kör kota för kota eller svank för ROM blir lika ändå, ingen stor skillnad iaf. Dessutom är ROM rätt oviktigt i denna fråga.

Lite mer on-topic:Kota för kota tränar hela erectus spinae(Muskeln som går längs med ryggraden), och med svank så fokuseras det mesta på korsryggen.

Tricklev
2004-12-22, 12:38
Vi snackar hyperextensions från antingen en sån är ställning / eller en sån här -

Kota för kota? Vet inte vad ni menar men runda ryggen och sträcka ut i bottenläget och curla upp till parallelt läge (så hela kroppen är rak alltså)

Så vi menar jag, kota för kota heter det i göteborg :cool:

Shadow Warrior
2004-12-22, 12:40
Men poängen med Hypers är att få FROM för korsryggen vilket stärker korsryggen på ett sätt som gör dej mindre skadebenägen än om du bara kör mark o sånt.

Vill man KOMPLETERA marken är det bla goodmornings man bör köra.

Griip
2004-12-22, 12:43
Ja good mornings är överlägsen alla slags ryggresnigar! Dessutom stirrar folk galet på en när man gör good mornings och tror att man medvetet försöker bryta ryggen, ifall man kör ryggresningar tänker dem "aha ännu en av oss gymmisar" :)

Einar
2004-12-22, 12:45
Jag körde som griip innan men sen blev jag tillrättavisad av en instruktör på gymmet. Jag rullar upp ryggen numer och tycker det känns bättre. Korsryggen får sin träning i marklyft och stångrodd.

Jorgen
2004-12-22, 12:47
Lite mer on-topic:Kota för kota tränar hela erectus spinae(Muskeln som går längs med ryggraden), och med svank så fokuseras det mesta på korsryggen.
M. Erector spinae heter det.
Erector spinae är ett samlingsnamn på flera muskler som löper parallellt med ryggraden från os sacrum till os occipitalis.
Vad menar du med korsryggen?

//Jörgen

z_bumbi
2004-12-22, 12:50
Ja good mornings är överlägsen alla slags ryggresnigar! Dessutom stirrar folk galet på en när man gör good mornings och tror att man medvetet försöker bryta ryggen, ifall man kör ryggresningar tänker dem "aha ännu en av oss gymmisar" :)

Ryggresningar är inte en jämförbarövning med goodmornings och den ena är därför inte överlägsen över den andra.

Stirrar folk när du kör goodmornings bör du byta gym..


Rulla upp kota för kota gör man för att alla småmuskler mellan kotorna ska få jobba dynamiskt, annars blir det mestadels statiskt arbete för dem och det vill man inte enbart ha.

Griip
2004-12-22, 12:50
Muskeln som arbetar upp ryggen vid ett marklyft t ex. Alltså vid svank. Vad finns det mer för muskler i erector spinae då? Kör man med rundan rygg(t ex sittande rodd) så tar det ju på en enorm muskel i mitten.. vad heter den och vad finns längre upp?

Griip
2004-12-22, 12:52
Stirrar folk när du kör goodmornings bör du byta gym..


Hade jag gärna gjort men detta är med i riksidrottsförbundet och mitt gymnasies gym(Där vi tränar ifall vi kör gym helt enkelt). Så måste tyvärr stanna där annars hade jag gärna flyttat tillbaka till mitt förråd :/

Jorgen
2004-12-22, 12:59
Muskeln som arbetar upp ryggen vid ett marklyft t ex. Alltså vid svank. Vad finns det mer för muskler i erector spinae då? Kör man med rundan rygg(t ex sittande rodd) så tar det ju på en enorm muskel i mitten.. vad heter den och vad finns längre upp?
Med avseende på fiberriktning delas erector spinae in i följande grupper:
1. Det sacro-spinala systemet, ligger ytligast och är sammansatt av tre långa muskler (M.iliocostalis, M.longissimus och M.spinalis), vilka fortlöper i rikting uppåt och något lateralt.
2. Det transverso-spinala systemet, ligger djupare och byggs upp av flera olika ej så fullt långa muskler (M.semispinalis, M.multifidus och M.rotatores), vilka går från tvärutskott medialt till högre belägna taggutskott.
3. Korta vertikala ryggmuskler, (Mm.interspinale, Mm.intertransversarii), vilka ligger djupast och förbinder angränsande kotor med varandra.
4. Korta nackmuskler, (M.rectus capitis posterior minor, Mrectus capitis posterior major, M.rectus capitis superior och M.obliquus capitis inferior) vilka förbinder atlas och axis med varandra och med skallbasen.

http://www.exrx.net/Graphics/ErectorSpinae.gif

//Jörgen

Bite
2004-12-22, 13:56
I anatomins värld skiljs agnarna från vetet :D

Mccartney
2004-12-22, 14:54
kota för kota ....men rak rygg är också helt ok...kör båda övningarna...jag tycker mest "bellyback" är en övning man kör då och då bara.