handdator

Visa fullständig version : Marklyft!


hammerchest
2004-12-22, 11:35
Anvisningarna i övn. banken som visar hur man gör marklyft, stämmer dom?
T.ex. raka marklyft som tränar benen, tycker jag mera ser ut som om dom tränar ryggen(ryggen böjs ner, sen upp igen), och tvärtom, i marklyftsanvisningarna för ryggträning så lyfter man istället med benen medan ryggen hålls rak... :confused:

Mart|n
2004-12-22, 11:38
Jag tycker det ser helt korrekt ut!

Arnesson
2004-12-22, 11:45
Testa, så känner du :thumbup:

Griip
2004-12-22, 11:46
Den som visar marklyft stämmer absolut INTE! Raka marklyft vet jag inte riktigt men har för mig att dem stämmer.

Mart|n
2004-12-22, 11:48
Den som visar marklyft stämmer absolut INTE! Raka marklyft vet jag inte riktigt men har för mig att dem stämmer.

Hmm... Så då måste jag göra fel och väldigt många andra i SL världen? :confused:

Griip
2004-12-22, 11:49
http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/BBDeadlift.html

http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html

Kolla på target. Jevla lolers dem är på exrx

Griip
2004-12-22, 11:49
Hmm... Så då måste jag göra fel och väldigt många andra i SL världen? :confused:

Nej men han gör det så lätt, ska du träna teknik eller tungt så ska du inte lyfta den rakt upp sådär som om den vägde 10kg.

Mart|n
2004-12-22, 11:52
Vart ska man lyfta då? Rakt ner till höger ovanför vänster baksida? :)

Griip
2004-12-22, 11:56
Nej men när du kommer över knäna med stången ska du ju luta dig bak mer och dra stången väldigt nära kroppen.

Mart|n
2004-12-22, 11:59
Mnjae... Bara man inte överdriver o skjuter under knäna o hasar upp den så (går lite efter SL regler nu ifs).

Griip
2004-12-22, 12:02
Jo. Men så som han lyftar och med vikterna hade det ju varit helt ok, men ifall man hade tänkt att maxa nån gång i sitt liv vore det ju bra att träna på den tekniken även när man tränar lätt.

Toljanen
2004-12-22, 12:03
Jo. Men så som han lyftar och med vikterna hade det ju varit helt ok, men ifall man hade tänkt att maxa nån gång i sitt liv vore det ju bra att träna på den tekniken även när man tränar lätt.

Hur länge har du tränat styrkelyft?

Jorgen
2004-12-22, 12:05
Alla tränar inte för att maxa i mark.
Det finns dom som tränar för att få volym, inte att maxa i mark.
Jag tycker inte heller att det ser fel ut fö.

//Jörgen

Griip
2004-12-22, 12:06
hmm, inte en aning hur man definierar "tränar" för styrkelyft så ingen aning.

Vad är poängen? Säger du emot eller håller du med? Orkar inte med mer diskussioner med en massa dumma frågor.

Bite
2004-12-22, 12:08
Har du inte tagit Anderssons avatar nu :nono:

Shadow Warrior
2004-12-22, 12:10
Jo. Men så som han lyftar och med vikterna hade det ju varit helt ok, men ifall man hade tänkt att maxa nån gång i sitt liv vore det ju bra att träna på den tekniken även när man tränar lätt.

Förstår vad du menar... men det där är ju det generellt rekomenderade utförandet liksom....

Griip
2004-12-22, 12:10
Alla tränar inte för att maxa i mark.
Det finns dom som tränar för att få volym, inte att maxa i mark.
Jag tycker inte heller att det ser fel ut fö.

//Jörgen

Valid point.

Griip
2004-12-22, 12:12
Förstår vad du menar... men det där är ju det generellt rekomenderade utförandet liksom....

Jo, med det där kan man väl iofs börja marklyfta på. Med tiden märker man väl vad som är bra och inte bra, börjar man sådär och på lätta vikter så ere ju ingen fara men skulle någon få för sig att maxa sådär så kan det ju sluta illa. För övrigt tycker jag att ryggskador från marklyft är överskattade, 90% av alla jag säger åt att köra marklyft säger "nej, då pajjar jag ryggen".. :smash:

z_bumbi
2004-12-22, 12:13
Nej men när du kommer över knäna med stången ska du ju luta dig bak mer och dra stången väldigt nära kroppen.

Varför ska man luta sig bakåt? Då får man ju bara längre lyftväg..

Deadlift
2004-12-22, 12:14
Nej men när du kommer över knäna med stången ska du ju luta dig bak mer och dra stången väldigt nära kroppen.


Det räcker att trycka fram höften så fort stången passerar knähöjd. Att luta sig bakåt är INTE att föredra. Självklart ska stången vara så tight emot kroppen under hela lyftet som möjligt.

Bite
2004-12-22, 12:15
Jo, med det där kan man väl iofs börja marklyfta på. Med tiden märker man väl vad som är bra och inte bra, börjar man sådär och på lätta vikter så ere ju ingen fara men skulle någon få för sig att maxa sådär så kan det ju sluta illa. För övrigt tycker jag att ryggskador från marklyft är överskattade, 90% av alla jag säger åt att köra marklyft säger "nej, då pajjar jag ryggen".. :smash:
Hur skulle det kunna sluta illa?

Griip
2004-12-22, 12:15
Det räcker att trycka fram höften så fort stången passerar knähöjd. Att luta sig bakåt är INTE att föredra. Självklart ska stången vara så tight emot kroppen under hela lyftet som möjligt.

Jucka fram med höfterna gör väl ändå så att överkroppen faller bakåt? Iaf så är nog "trycka fram höften" rätt sätt att säga det på.. my bad.

Griip
2004-12-22, 12:17
Hur skulle det kunna sluta illa?

För är du otränad och försöker maxa på marklyft så är det helt enkelt så :)
Som nybörjare i marklyft kan du ju lyfta enormt mycket mer än vad du kan första gången du bänkar eller böjer och sån belastning för en otränad är inte bra. Själv så maxade jag och 2 kompisar första gången vi körde marklyft, som tur var så blev vi inte skadade vi mådde bara lite mindre bra efteråt :D

Bite
2004-12-22, 12:20
För är du otränad och försöker maxa på marklyft så är det helt enkelt så :)
Som nybörjare i marklyft kan du ju lyfta enormt mycket mer än vad du kan första gången du bänkar eller böjer och sån belastning för en otränad är inte bra. Själv så maxade jag och 2 kompisar första gången vi körde marklyft, som tur var så blev vi inte skadade vi mådde bara lite mindre bra efteråt :D
Jag uppfattade det som att du menade att det kunde sluta illa pga det specifika övningsutförandet. Ska man börja prata om nybörjare så torde väl det viktigaste vara att undvika ostbågskrok i ryggen.

Shadow Warrior
2004-12-22, 12:31
Jag uppfattade det som att du menade att det kunde sluta illa pga det specifika övningsutförandet. Ska man börja prata om nybörjare så torde väl det viktigaste vara att undvika ostbågskrok i ryggen.

Men nu handlar det ju om att få en maxtung singel runt käna med bibehåller form... det tror jag inte att han på EXRC skulle kunna med den där formen...

Mart|n
2004-12-22, 12:44
Men nu handlar det ju om att få en maxtung singel runt käna med bibehåller form... det tror jag inte att han på EXRC skulle kunna med den där formen...

Alltså det är ytterst individuellt om hur man är skapad med vinklar och styrka i olika kroppsdelar o.s.v.... Han kanske bara kan lyfta på det viset? :) Men iaf... Jag anser att nästan alla marklyft är okej så länge man inte har ryggen som en ostbåge.

Thony
2004-12-22, 13:33
Tycker det såg korrekt ut.

Mccartney
2004-12-22, 15:08
Raka marklyft ser helt ok ...jag kör dem så med ca 90 -100kg 4 x 6 engång i veckan...och dem tar framför allt på baksida lår....däremto skall man nog försöka att inte ha helt raka ben.....något minimalt böjning.