handdator

Visa fullständig version : grönt urin?


Zaglyon
2004-12-21, 15:07
Jag tar twinlab daily one caps multivitamin o mineral tablett 1kapsel 1 gång på morgonen och ALA och märkte idag att urinet va neon grönt typ, det är ett överskott på vitaminer o mineraler men är det farligt och ska jag kanske strunta i att ta ALA och bara ta Twinlabs?

Tack på förhand

MVh

King Grub
2004-12-21, 15:27
Lite info. (http://urology.stanford.edu/articles/abnormal_urine.html)

"Administration of the dye, indigo carmine, turns the urine green and can last for several days if renal function is poor. While more often reported to cause pink urine, the anesthetic, propofol, has also been reported to cause green coloration of the urine. Amitriptyline, indomethacin, resorcinol, triamterine, cimetidine, phenergan, and several multivitamins also lend a blue-green tint to the urine."

Sverker
2004-12-21, 15:40
"indigo" :confused:

Är ju ett klassiskt färgämne som används för att färga tyg.
Blå jeans har just den rätta indigo kolören. Ifall det är indigo i jeans vet jag inte.

Griip
2004-12-21, 15:43
Värsta partytricket ju, keep it up!

jwzrd
2004-12-21, 15:45
Jag äter samma vitamintabbar och pissar gulgrönt av dom. Vad jag vet är det en av b-vitaminerna i som orsakar det. B3? (Bra partytrick vid pissoaren) :D

King Grub
2004-12-21, 15:46
Indigo carmine är ett vanligt färgämne i livsmedelsindustrin också.

"Indigo Carmine (Indigotine) is also known as FD&C Blue #2, another common food coloring. Like many dyes, it is derived from coal tar and is probably damaging to health in appreciable quantities. Like carmine (carminic acid), it has a great variety of uses in the analytical / chemical industries."

jwzrd
2004-12-21, 16:12
Indigo carmine är ett vanligt färgämne i livsmedelsindustrin också.

"Indigo Carmine (Indigotine) is also known as FD&C Blue #2, another common food coloring. Like many dyes, it is derived from coal tar and is probably damaging to health in appreciable quantities. Like carmine (carminic acid), it has a great variety of uses in the analytical / chemical industries."

Du får gärna berätta om du postar dom för nöjes skull, eller om du vet att tex Daily One från Twinlab innehåller just det ämnet. Finns det inte i så kan vi väl prata om vad bensin som dryck gör för hälsan på en gång? :confused:

King Grub
2004-12-21, 16:22
Vadå för nöjes skull? Det är ett färgämne i livsmedel (då äkta indigo: E132), och trådstartaren frågade efter möjliga anledningar till grönfärgad urin. Jag fick inte intrycket av att han exakt visste orsaken till missfärgningen

Sverker
2004-12-21, 19:38
Jag äter samma vitamintabbar och pissar gulgrönt av dom. Vad jag vet är det en av b-vitaminerna i som orsakar det. B3? (Bra partytrick vid pissoaren) :D

Niacin är relativt färglös. Riboflavin,B2, ger däremot kraftigt gul urin.
Men grönt är det inte :confused:

Tolkia
2004-12-21, 19:47
Det är väl bara att titta på innehållsförteckningen nu när det har kommit förslag på vad man skall titta efter? Jag gissar vidare att det kanske även finns andra livsmedelsfärger som går ut i, och därmed färgar, urinen. En annan möjlighet är ju att det är något annat man äter som är boven i drdamat (om man inte direkt kan koppla färgförändringen till när man började äta vitaminpreparatet). Ingen som har käkat mycket rödbetor någon gång, t.ex. ... (det kan vara lite av en chock första gången)?

bosse_brutal
2004-12-21, 20:39
:laugh: fan va coolt :thumbup:

Lillgrabben
2004-12-21, 21:52
Jag tar twinlab daily one caps multivitamin o mineral tablett 1kapsel 1 gång på morgonen och ALA och märkte idag att urinet va neon grönt typ, det är ett överskott på vitaminer o mineraler men är det farligt och ska jag kanske strunta i att ta ALA och bara ta Twinlabs?

Tack på förhand

MVh


Nu sedan alla kunniga gjort sina röster hörda så kan jag plita ner min teori! :em:


Du lider helt enkelt av en svårartad algblomning (av giftiga blågröna alger).

Alltså den där sorten som är farliga för barn samt mindre husdjur.

Tidigare har jag bara hört talas om att det förekommit på västkusten samt i vissa mindre insjöar men tydligen har algerna gått in på andra nivåer i kretsloppet senare. Detta kan eventuellt bero på överdrivet intagande av tonfisk på burk.



Disclaimer; iofs kan jag väl ha fel, men det betvivlar jag! :D



MVH

Zaglyon
2004-12-23, 22:24
jag vet en annan som också fick neon grönt urin av samma tillskott, twinlab. Men det är alltså inte en överdosering av vitaminer så det blir farligt?

sonite
2007-02-16, 17:38
Postar min första post och lyfter också en väldigt gammal tråd som behandlar det jag tänkte fråga.

Jag började nyss käka Twinlabs daily one, och direkt märkte jag att urinen fick en mycket starkare gul färg. Har aldrig sett det förut, så det beror garanterat på vitamin tillskottet. Frågan är givetvis, är detta farligt? Bör jag sluta med vitamin tillskottet eller är det helt ofarligt?

Kwon
2007-02-16, 17:51
Pissar man grönt av Daily One skall jag nog också beställa det :)

Kul partytrick som sagt!

Solros
2007-02-16, 18:12
jag tänker spontant aliens och probing

dr ozz
2007-02-16, 18:19
Jag är ganska säker på att det är riboflavinet. Neongrönt/Neongult ganska subjektivt. man får samma av nästa alla högdoserade B-tillskott. Käkar själv berocca just nu och upplever samma sak. Ingen fara!

Ozz

MasterChief
2007-02-16, 18:19
Jag visste inte att det var ett partytrick att kissa framför sina kåmpisar oavsett färg på urinet. Jwzrd och Kwon visar än en gång nya sidor.

Kwon
2007-02-16, 18:30
Jag visste inte att det var ett partytrick att kissa framför sina kåmpisar oavsett färg på urinet. Jwzrd och Kwon visar än en gång nya sidor.

Haha tycker det e lite kul me grönt urin! Hade vart ännu roligare om man fick till rosa alt lila färg! Inget fel me lite kissisen som partytrick!

Jag tyckte det var jätteroligt att ha i hushållsfärg i bullar/kakor som liten åsse.

Gröna bullar var kul! :thumbup:

Alltid kul å kissa sig lite! Kissisen e kul!

Metal_boy_
2007-02-16, 19:11
Jag visste inte att det var ett partytrick att kissa framför sina kåmpisar oavsett färg på urinet. Jwzrd och Kwon visar än en gång nya sidor.

Riktiga vänner kissar tillsammans.

MasterChief
2007-02-16, 22:18
Riktiga vänner kissar tillsammans.

Nu när du säger det så ligger det faktiskt en sanning i det. Det ser man ju på krogen, i lumpen och typ överallt.


Fan, jag har inga riktiga vänner för ingen vill kissa med mig. :(

Zakath
2007-02-16, 22:21
Haha tycker det e lite kul me grönt urin! Hade vart ännu roligare om man fick till rosa alt lila färg!


Prova rödbetor! :thumbup: :D

Kwon
2007-02-16, 22:30
Nu när du säger det så ligger det faktiskt en sanning i det. Det ser man ju på krogen, i lumpen och typ överallt.


Fan, jag har inga riktiga vänner för ingen vill kissa med mig. :(

Nu ska jag berätta en liten rolig historia för dig om en sak som hände för ett tag sedan (många år) Tjifen.

Minns inte vilket ställe vi var på, men vi var alla redigt berusade.

Så kommer en av polarna fram te mig och behöver hjälp!

Jaha va e det?

Han vågade inte gå tå pissa själv utan behövde livvakt/eskort! Måste varit ett jäkla sunkhak där gemene man inte vågar gå in och göra sina behov! Haha

Hur som! Där hade det varit perfekt med grönt alt rosa kiss, hade man kunnat kissa ner alla som stod å pissade! Skrämma folk lite!

Pinky
2010-04-06, 19:55
Trådlyft...*rolleyes*

Tog min första påse med Animal Pak idag och redan 1.5 timma senare så kissade jag markant neongrönt.

Gissar på Riboflavin eller en massa B-vitamin, det jag dock undrar är om det kan ge resultat såpass fort som bara efter 1.5 timma?
Tog vitaminerna/mineralerna precis efter lunch så det var inte på tom mage eller liknande.

Idé att oroa sig? Kommer det gröna avta eller är det bara att gilla läget och faktiskt njuta av discofärgen?

Sverker
2010-04-07, 06:09
1.5 timmar låter rimligt. Genom magsäcken, absorberas i tunntarmen, ut i blodet, genom njurarna och samling i urinblåsan. Bör inte ta mycket längre tid än så. Krävs inte mycket av ett ämne för att ge färg.

Färgen är helt beroende på dosen. Den avtar inte, utan blir lika mycket varje gång.

Sgart
2010-04-07, 07:09
yes 1,5 timme låter inte speciellt snabbt för vätskan till urinblåsan.

Hade njurproblem tidigare när jag var liten (vilket jag knappt minns) men jag fick hur som helst åka på en slutkoll när jag gick i högstadiet. Då gjordes det en datortomografi med spårämne/kontrast i blodet. Då kunde man undertiden man låg på bordet se vätskan röra sig hela vägen genom kroppen genom njurarna till urinblåsan. Sjukt ballt. Dock tas kontrast/spårämne intravenöst så det är ju inte genom magsäcken. Men tiden det tog från blodet och ner var nog inte mer än 10-20 min.

Pinky
2010-04-09, 21:48
Tack för era svar. Verkar minst sagt logiskt, speciellt då jag på kvällarna återigen har närmast normalfärgat urin.

doffelkpg
2010-09-04, 14:05
Har precis börjat med Animal Pak och upplever precis samma sak.

jimmyboy
2010-09-04, 17:18
Kanske skulle börja med det, värsta partytricket ju?