handdator

Visa fullständig version : När ska jag vila?


sunkan
2004-12-21, 13:42
Om jag tränar 5ggr per vecka och vilar 2dagar, vad är mest optimalt då?
att lägga 2vilodagar efter varandra, eller att lägga dem med så långt mellanrum som möjligt?

Finns säkert många trådar med ungifär samma fråga men är för lat för att söka

pellepedal
2004-12-21, 13:43
Det som känns mest optimalt för dig och ditt veckoschema för övrigt.

sunkan
2004-12-21, 13:48
Det som känns mest optimalt för dig och ditt veckoschema för övrigt.

Har nu ett bra tag tränad måndag-Fredag och vilat lördag söndag p.g.a att det är ju inte kul å träna på dem denda dagar man har tid för annat. Men tänkte att det kanske är mer optimalt att vila onsdag,lördag?

Så de är alltså helt upp till mig då när jag vill vila :thumbup:

pellepedal
2004-12-21, 13:49
Japp. Känner du att du är sliten i slutet av veckan efter 5 dagars träning, kan du testa att vila en dag i mitten under en tid.

Griip
2004-12-21, 14:06
Jag hade iaf vilat onsdag lördag hellre än lördag å söndag. Beror mycket på vad man gör på dagarna förutom att träna och dessutom ifall det påverkar ditt schema något.

z_bumbi
2004-12-21, 14:12
Med två vilotillfällen så får man två tillfällen där kroppen och psyket är utvilade inför träningen samt även två tillfällen då kroppen har möjlighet att vila efter en träningsdag. Det ser jag som en klar fördel, nackdelen är att vilan bara blir en dag istället så man hinner inte vila ut lika mycket.

sunkan
2004-12-21, 14:25
Jag hade iaf vilat onsdag lördag hellre än lördag å söndag. Beror mycket på vad man gör på dagarna förutom att träna och dessutom ifall det påverkar ditt schema något.


Jag tänkte på de jag me...har vilat på helgerna nu bara p.g.a. att skolan tar ju tid som fan på vardagarna, men nu när det är lov så kan jag ju vila när jag vill :thumbup:

TTT
2004-12-21, 17:28
Jag vilar torsdagar och söndagar när jag kör 5 pass i veckan. Funkat bra för mig.

_micke_
2004-12-21, 19:40
Jag kör också mån-fre och vilar lördag och söndag.
Det funkar hur bra som helst.
Personligen så tycker jag det är bättre att ha 2 dagars vila
efter varandra än bara 1 dags vila, jag känner mig mycke mer
uppladdad efter 2 dagar än 1.

Stab
2004-12-21, 20:02
När jag körde 5-split körde jag Mån-Fre och vila Lör/Sön tyckte det var skönast för mig, man tar ju ca en muskelgrupp per dag vid 5 split så motivationen känns ju hög endå för passen går snabbt och man kan verkligen ge muskeln stryk när man bara behöver fokusera på en per dag

sunkan
2004-12-21, 22:00
När jag körde 5-split körde jag Mån-Fre och vila Lör/Sön tyckte det var skönast för mig, man tar ju ca en muskelgrupp per dag vid 5 split så motivationen känns ju hög endå för passen går snabbt och man kan verkligen ge muskeln stryk när man bara behöver fokusera på en per dag


precis så kör jag me....man kan riktigt plåga sig för att sen till helgen vila :thumbup: