handdator

Visa fullständig version : Vibbration i armarna!


Jonny_88
2004-12-20, 23:52
Hejsan!

När jag tränar så får jag ibland liksom något som känns som vibrationer i armarna, då jag tränar biceps. Är säker på att det är normalt och inte farligt, är bara nyfiken på vad det är?

tack tack

ErikWrestlingFreaket
2004-12-21, 00:33
Jag får också vibbrationer med det är inte i armarna utan i benen.Det känns rätt härligt faktiskt :)

Snobben
2004-12-21, 07:59
Jag brukar också få det i benen när jag kör biceps med stång och i armarna när jag kör push-down för triceps. Känns ganska skönt, men vet inte om det är något farligt?

aliquis
2004-12-21, 08:46
Skulle gissa att det beror på att antagonisten till den muskel du tränar bromsar rörelsen så den utförs i rätt fart, men sedan är väl inte kroppen riktigt van med det hela ännu (kanske?) och har svårt att reglera det hela så ena muskeln tar i lite för hårt och den andra för lite, kroppen kompenserar, och kompenserar, och kompenserar, ...

eller något ;D

dvs, om vi tar benen som vibrerar som exempel, trillar du bakåt lite för att vikten rör sig kompenserar kroppen med att spänna framsida lår, men då blev det för mycket åt det hållet, så spänner den baksidan, osv...

Fast det är iofs bara en gissning :)

jwzrd
2004-12-21, 10:00
Ät lite mat så att det finns lite kolhydrater i kroppen att träna på. Testa att träna något annat än biceps? ;)

Yxel
2004-12-21, 11:32
Ät lite mat så att det finns lite kolhydrater i kroppen att träna på. Testa att träna något annat än biceps? ;)

Det vibrerar för att man äter för lite kolhydrater? Varför då?

Jag vibrerar mer under deffen nu, exempelvis i hantelpress, och funderade på vad det kunde vara.

jwzrd
2004-12-21, 11:48
Jag vet inte varför _du_ vibrerar. Men om jag missat lite på kolhydratintaget så börjar jag skaka i slutet på varje set, blir tröttare än vanligt och måste vila kanske 30 sekunder längre innan jag kan damma på nästa.

Jonny_88
2004-12-21, 12:07
aliquis - Skulle tro att min kropp är van, har tränat sen några år ( seriöst och mindre seriöst ) och biceps är nog den muskel jag tränat som bäst.

Så här körde jag biceps ( Hoppas jag skrivit rätt för det var ju igår jag körde och detta är det jag mins ) :
15x7.5kg // uppvärming
20x10kg
20x10kg
15x15kg
12x17.5kg
10x17.5kg // Här fick jag typ lite vibrationer
20x10kg // Något lätt på slutet bara

Jag har bara 2 hantlar som väger 20 kg tillsammans och då när jag kör med tyngder 10kg och under så kan jag köra med båda armarna samtidigt, annars 10kg+ så har jag kört först den ena armen före och den andra armen efter ( alltså jag utför setet med höger först och sedan med vänster).
Och det var så jag blev tvungen att köra igår.

Ni förstår nog att det blir lite krångel att köra så, men jag önskar mig 15 kg tyngder till hantlarna i julklapp och får det... Så sedan blir det inga problem.

Ni förstår nog också att jag kör hemma och det fungerar bra, har rätt så bra grjejer.

jwzrd - Äter bra, så här kan en vanligt dag se ut:

Frukost: Havregrynsgröt, grova mörkhydade mackor, och beroende på vad vi har för något; mjölk/multi-vitamindrink eller om de inte finns: vatten

Lunch: Skollunch det jag får + en massa mjölk och sallad

Efter skolanmat: Grova mörkhydade mackor, havregrynsgröt och/eller yoghurt o musli, multi-vitamindrink

Innanträningmat: Då brukar jag ta någon macka och vatten, vet inte men det kanske e för lite enligt dig jwzrd.

Eftertränigmat: Yoghurt/mjölk med mussli, och annan dricka beroende på vad vi har; multi-vitamindrink/mjölk/vatten

( dricker alltid mkt vatten innan vid och direkt efter träning )

Och det är inte bara biecps som tränas ;) , men vid de andra musklerna så tror nog inte jag att jag har fått det fenomenet.

btw ska börja med kreatin den 24:de :)

jwzrd
2004-12-21, 12:11
Vill inte bråka på dig och så, men nog för att du äter alla måltider du ska (minus en kanske), men det står inga mängder av något, och inte vad du väger själv heller. Vibrationen du snackar om i det här fallet är säkert bara att du är trött.

Jonny_88
2004-12-21, 12:12
Jag vet inte varför _du_ vibrerar. Men om jag missat lite på kolhydratintaget så börjar jag skaka i slutet på varje set, blir tröttare än vanligt och måste vila kanske 30 sekunder längre innan jag kan damma på nästa.
Det är nog så att vi två snackar om två olika saker, enligt min uppfattning iaf, för mig käns det som om det skulle vibrera i en blodådra typ. Och det låter som om att det är hela du som skakar enligt dig...

jwzrd
2004-12-21, 12:14
Ja då är det nog olika saker. Vibrera i en blodådra? Jag har aldrig hört talas om något sådant ens :)

Jonny_88
2004-12-21, 12:25
Vill inte bråka på dig och så, men nog för att du äter alla måltider du ska (minus en kanske), men det står inga mängder av något, och inte vad du väger själv heller. Vibrationen du snackar om i det här fallet är säkert bara att du är trött.
Hm, kanske det, men enligt mig så äter jag bra mkt, åtminståne det jag själv tycker, och det fungerar bra med maten. :) Orkar nog inte skriva up hur mkt jag äter då och då, men jag tycker det är bra. Brukar koka brocolli o ärtor efter skolan också, häller bara i, men det flyller upp talriken i alla fall.
Fungerar för mig. :)

Väger ca: 65kg+
Är relativt kort så... Har inte mätt mig så jag vet inte men kortast i klassen utav killarna.

Och jag glömde nog tacka för dina svar. Tack

Ja då är det nog olika saker. Vibrera i en blodådra? Jag har aldrig hört talas om något sådant ens :)
Hehe, är inte säker på om det är i en blodådra men det känns lite så, i alla fall är det i en liten det utav amren, men den sträcker sig rätt så långt, kanske är något del av en muskel eller sådant. :)

Jonny_88
2004-12-21, 12:34
(minus en kanske)
Ja, du menar nog middagen, jag äter middag då jag får det, är inte alltid man får det, några gånger i veckan. Men jag försöker få i mig det jag behöver.

Och jag är 16 år, det kanske man ser med mitt val av nick.

Zipic
2004-12-21, 13:00
Vibrerar brukar jag också göra iblannd. Oftast i knäböj eller bänkpress.
Händer bara när jag tar i riktigt mycket. Precis som om man har armbrytning med någon. Då kan det också inträffa :)
Nog inget farligt.