handdator

Visa fullständig version : Vad tycks om mitt 3 månaders upplägg?


Griip
2004-12-20, 23:31
Åsikter av alla dess slag uppskattas, även Allans.. puss :booty:


Läs texten nedanför först.. annars säger inte det schemat så mycket :)

MÅNAD 1
Pass 1:
Bänkpress 70-85%
Knäböj 50-70%DE

Pass 2:
Sittande rodd
Chins/Pulldowns

Pass 3:
Bänkpress 85-95%ME
Knäböj 85-95%ME

MÅNAD 2 & 3

Pass 1:
Bänkpress
Snebänk
Bänkpress smalt grepp

Pass 2:
Marklyft
Sittande rodd
Sidebends

Pass 3:
Stående militärpress
Hantelpress
Bänkpress smalt grepp
Pushdowns

Pass 4:
Knäböj
SLDL
Frontböj
Situps




Första passet kommer att ske första veckan i januari. Repetitioner och set kommer vara varierande beroende på hur mycket jag klarar av att pressa in på en vecka. Första veckorna kommer vara låg volym träning för att se vad jag klarar av och kommer senare att öka/sänka för att det ska rulla på som det ska, alltså alla pass på 1 vecka.

Tanken med månad 1 är att träna upp teknik och muskelkondition för att klara av dem senare månaderna, men främst teknik. Månad 2 & 3 är muskeluppbyggande som ska följas av 2 månaders strikt fokus på knäböj, marklyft och bänkpress. Slutet av varje månad slutar med några dagars vila och sen maxförsök på knäböj och bänkpress.

Mål kortfattat: Börja lyfta lite mer manliga vikter på dem 3 stora, alltså knäböj, bänkpress och marklyft.

slobban
2004-12-21, 01:49
Ja det där såg ju lite ovanligt ut.
Ingen mark den första månaden ser jag, kanske nån tanke med det. Du kanske har tekniken där redan?
Nu kanske det kommer att bli skitjobbigt att köra det här, men jag tycker det ser lite lite ut. Men man vet ju inte förrän man testat.
Och en sak till... curls ;)

Griip
2004-12-21, 09:16
Jo är medvetet att skippa mark, men kommer förmodligen ändå bygga upp det rätt bra enbart genom att stärka benen. Tekniken är väl inte super men får fan inte ihop det att köra dem 3 stora under en vecka eftersom efter böj har man ont i benen och då ska man inte marklyfta och tvärtom med ryggen för mark. Några tips om detta tar jag gärna emot!

No curls, fool! :MrT:

Jimbo
2004-12-21, 09:21
tror kroppen vänjer sig med tiden om du tränar bena regelbundet kommer värken sitta i kortare så är det för mig iaf

Bite
2004-12-21, 12:57
Jo är medvetet att skippa mark, men kommer förmodligen ändå bygga upp det rätt bra enbart genom att stärka benen. Tekniken är väl inte super men får fan inte ihop det att köra dem 3 stora under en vecka eftersom efter böj har man ont i benen och då ska man inte marklyfta och tvärtom med ryggen för mark. Några tips om detta tar jag gärna emot!

No curls, fool! :MrT:
Tips: Du måste inte anpassa dig efter en vecka, låt din träningscykel ta den tid det tar att gå igenom kroppen. Sen dör man inte av att dra mark om man nu råkar ha lite värk i benen.

Griip
2004-12-21, 13:20
Tips: Du måste inte anpassa dig efter en vecka, låt din träningscykel ta den tid det tar att gå igenom kroppen. Sen dör man inte av att dra mark om man nu råkar ha lite värk i benen.

Nej man dör inte men tekniken ändras en del, men det värsta är väl det motsatta, alltså att köra böj om korsryggen är död efter marklyft. Får se hur det går första veckan.

z_bumbi
2004-12-21, 13:22
Första passet kommer att ske första veckan i januari. Repetitioner och set kommer vara varierande beroende på hur mycket jag klarar av att pressa in på en vecka.

Hur ändras repetionerna om du får mer eller mindre tid och varför?

Jorgen
2004-12-21, 13:27
Nej man dör inte men tekniken ändras en del, men det värsta är väl det motsatta, alltså att köra böj om korsryggen är död efter marklyft. Får se hur det går första veckan.
Mark på måndag, bänk på onsdag, böj på fredag. Eller kör ett rullande schema. Något som jag tycker är bättre.

//Jörgen

jwzrd
2004-12-21, 13:36
Mark på måndag, bänk på onsdag, böj på fredag. Eller kör ett rullande schema. Något som jag tycker är bättre.

//Jörgen


Det ger bara två dagar vila från mark till böj. Bättre att köra mark och böj på samma dag och sen köra teknik/snabbhet/lätt på bänkdagen. Det är i stort sett samma övning ändå.

Griip
2004-12-21, 13:43
hmm, fundersam över det där. Men om man bortser från första månaden som jag förmodligen kommer hålla mig till, några synpunkter på månad 2 och 3? Där var det tänkt att köra böj och mark så att det köra så att det blir 2 dagars vila efter böj till marklyft, för att köra marklyft med lite sega ben är OK men vill inte köra böj när ryggen har träningsverk.

@Bumbi
Kör jag för många reps och set får jag helt enkelt sänka och köra mindre volym så att jag klarar av att köra samma övningar 2 gånger i veckan. Så kommer börja lätt och se vad jag klarar och sen förhoppningsvis höja och köra mer reps/sets.

jwzrd
2004-12-21, 13:45
Jag tycker tvärtom om böjen. Jag kan inte marka med veka ben, det går inte. Jag markar med låren. Böj är inga problem, jag försvinner rakt ner och rakt upp, böj tallar knappt på min rygg alls.

Griip
2004-12-21, 13:48
mmjo men jag har rätt korta ben, får nästan aldrig träningsvärk i benen efter marklyft.. pyttelite i framsida lår ibland.

Jorgen
2004-12-21, 13:49
Det ger bara två dagar vila från mark till böj. Bättre att köra mark och böj på samma dag och sen köra teknik/snabbhet/lätt på bänkdagen. Det är i stort sett samma övning ändå.
Good point.

//Jörgen

jwzrd
2004-12-21, 13:51
Intressant. Det ska vara en bättre kroppsbyggnad för böj har jag för mig. Allan brukar kalla det för att vara byggd som en tax. Själv har jag långa ben och armar, någon marklyftssida jag läste påstod att det var bättre lämpat för mark, och riktigt dåligt för bänk. Det stämmer bra på mig.

jwzrd
2004-12-21, 13:51
Good point.

//Jörgen

Jag kör mark på böjdagen själv, det är vansinnigt jobbigt, men jag tycker det fungerar bra återhämtnings- och ökningsmässigt. Känslan dagen efter i kroppen är obeskrivbar.

Griip
2004-12-21, 13:59
Intressant. Det ska vara en bättre kroppsbyggnad för böj har jag för mig. Allan brukar kalla det för att vara byggd som en tax. Själv har jag långa ben och armar, någon marklyftssida jag läste påstod att det var bättre lämpat för mark, och riktigt dåligt för bänk. Det stämmer bra på mig.

Jo långa armar och ben är bra för mark. Har inte jättekorta ben men kortare än normalt iaf, har däremot jättelånga armar så det väger upp det lite så jag slipper bli helt omotiverad när det gäller mark ;)

Men att man skulle vara begränsad av detta tror jag är 75%(minst) psykiskt eftersom det finns bra knäböjare med långa ben och långa människor som är bra på pressövningar(Magnus S t ex).

z_bumbi
2004-12-21, 14:07
Kör jag för många reps och set får jag helt enkelt sänka och köra mindre volym så att jag klarar av att köra samma övningar 2 gånger i veckan. Så kommer börja lätt och se vad jag klarar och sen förhoppningsvis höja och köra mer reps/sets.

Varför ska du köra mer reps vartefter om du vill bli starkare?
Det är kanske bättre att köra fler reps (och även set.) i början när det inte är så tungt samt när du tränar teknik och sen när vikterna börjar klättra kan du minska på volymen totalt, antalet reps samt kanske även set även om det sista kanske bara är något man behöver göra när det blir riktigt tungt.

Griip
2004-12-21, 14:11
Varför ska du köra mer reps vartefter om du vill bli starkare?


För att jag ska testa att köra riktigt låg volym i början så att jag ser hur jag klarar av att köra 2 pass på samma muskler i veckan. Går detta utan problem så är det ju bara bra och då kan jag kötta på lite mer.. eller är det något annat du menar?

z_bumbi
2004-12-21, 14:16
För att jag ska testa att köra riktigt låg volym i början så att jag ser hur jag klarar av att köra 2 pass på samma muskler i veckan. Går detta utan problem så är det ju bara bra och då kan jag kötta på lite mer.. eller är det något annat du menar?

Skriv ner set och repsantal som du har tänkt dig varje period så får jag se om det klarnar.

Griip
2004-12-21, 14:23
Har ju 2 olika dagar, en tungt och en lätt.

Bänkpress: mitt max ska ligga på 100 efter nyår, så 70kg = 70% (Ifall Allan skulle undra :D)
uppvärmning på 50kg x10
70x10
70x10
75x5
Detta är alltså den lätta dagen, allt ska köras med 100kgs tryck/explosivt tryck.

Tunga dagen:
Uppvärming på 50
80x6-8
85x2-3
2-3 singlar på 90, 1-2 singlar på 95

Kanske blir lite mindre på den tunga dagen den första veckan, får se hur det blir.

EDIT*(Glömde poängen)Och sen om detta då är lätt och går utan problem med träningsvärk och återhämtning så lägger jag t ex på 1-2 set på varje pass.

Calleman
2004-12-21, 14:27
Intressant. Det ska vara en bättre kroppsbyggnad för böj har jag för mig. Allan brukar kalla det för att vara byggd som en tax. Själv har jag långa ben och armar, någon marklyftssida jag läste påstod att det var bättre lämpat för mark, och riktigt dåligt för bänk. Det stämmer bra på mig.


Jo tack...fixar väl ynkliga pinsamma 80 kg på en femma i bänk

Men i alla fall 160 i mark på en femma

1.97m....

Allan
2004-12-25, 18:43
Jag fick för mig att jag skulle kolla in Griips schema eftersom han verkar så oerhört inläst på SL-hemligheter. Och jag tycker det ser ut som Kalle Anka lagt upp det här. Var är teknikövningarna, anpassningarna? Hur ser periodiseringen ut? Var är procentsatserna? Var är sidlyften? Varför ligger här ett enstaka pass med frontböj? Och vem visar dig hur de ska se ut? Inga lådor eller boxar? Bälte eller inte? Lindor? Uppvärmning?

Alltså - styrkelyft är ingen lek. Man ska veta vad man håller på med - det lämpar sig icke för självstudier. Det finns ju kunniga styrkelyftare och starkemankillar här - varför inte vända sig till dem?

Och ja - jag tycker nog att både bencurl och bicepscurl hade fyllt sin plats där. Om du inte noterat det så finns det både curlstänger och hamstringsmaskiner på atletklubbar.....Och ja, de fanns där innan discoNisse hittade dit...

allan

Griip
2004-12-26, 14:01
Okej Allan.

stahlberg
2004-12-26, 15:34
Är du SÄKER PÅ att styrkelyft inte är en lek?

RobbeliRobban
2004-12-26, 16:00
Griip: Du är ju nybörjare (detta grundar jag på din ålder och ditt bänkpress resultat, så det kan vara helt upp åt väggarna). När du är nybörjare är det just viktigt att bygga upp en grund, en grund att jobba från och öka från. Nu vet jag inte hur det är och hur man skall göra som nybörjare inom sl, eftersom jag inte tränar sl, men jag tycker till ändå.

vad menar jag då med den kritiken? Kanske att räkna i procent, utelämna kroppsdelar och viktiga övningar, explosiva pass (som någon föreslog?), månadslånga planeringar med implanerad variation är rätt, ja onödigt och kontraproduktivt i ett nybörjarskede.

En säker teknik och att bygga upp "grundstyrkan" är kanske mer vettigt än att toppa för att maxa och att söka den teknik som du lyfter mest med?

Mccartney
2004-12-26, 17:56
Har du ingen tränare Griip?

Baan
2004-12-26, 18:02
Griip: Du är ju nybörjare (detta grundar jag på din ålder och ditt bänkpress resultat, så det kan vara helt upp åt väggarna). När du är nybörjare är det just viktigt att bygga upp en grund, en grund att jobba från och öka från. Nu vet jag inte hur det är och hur man skall göra som nybörjare inom sl, eftersom jag inte tränar sl, men jag tycker till ändå.

vad menar jag då med den kritiken? Kanske att räkna i procent, utelämna kroppsdelar och viktiga övningar, explosiva pass (som någon föreslog?), månadslånga planeringar med implanerad variation är rätt, ja onödigt och kontraproduktivt i ett nybörjarskede.

En säker teknik och att bygga upp "grundstyrkan" är kanske mer vettigt än att toppa för att maxa och att söka den teknik som du lyfter mest med?

mkt bra sagt. håller med dig helt. Innan man börjar med skumma träningsmetoder och fördjupar sig i tekniker som fan kan man ju bara köra grundövningar med såklart bra teknik och köra så länge det går, dom flesat kan säkert håll på i BRA många år innan dom behöver komma upp i en väldigt avancerad nivå.

Griip
2004-12-26, 19:16
Griip: Du är ju nybörjare (detta grundar jag på din ålder och ditt bänkpress resultat, så det kan vara helt upp åt väggarna). När du är nybörjare är det just viktigt att bygga upp en grund, en grund att jobba från och öka från. Nu vet jag inte hur det är och hur man skall göra som nybörjare inom sl, eftersom jag inte tränar sl, men jag tycker till ändå.

vad menar jag då med den kritiken? Kanske att räkna i procent, utelämna kroppsdelar och viktiga övningar, explosiva pass (som någon föreslog?), månadslånga planeringar med implanerad variation är rätt, ja onödigt och kontraproduktivt i ett nybörjarskede.

En säker teknik och att bygga upp "grundstyrkan" är kanske mer vettigt än att toppa för att maxa och att söka den teknik som du lyfter mest med?

Om du kollar på schemat en gång till så kanske du ser att den fokuserar sig på teknik och grundstyrka. Explosivt står ju med(Dem lätta dagarna ska iaf vara DE, förstod inte riktigt ifall du menade att det skulel bort eller in eftersom du skriver att någon föreslog det). Vilka övningar är det jag utelämnar förutom första månaden? Bicepscurl, ja jo.. visst.. Är det en viktig övning för en SL? Knappast, iaf inte på dem mål jag siktar på och jag är väl medveten om vad det är. Utelämna kroppsdelar? Urm.. ?

Och med detta säger jag inte emot att jag är nybörjare utan skulle snarare vilja påstå att du nog analyserat fel angående schemat, iaf i mina ögon.

jwzrd
2004-12-26, 19:32
Om du kollar på schemat en gång till så kanske du ser att den fokuserar sig på teknik och grundstyrka. Explosivt står ju med(Dem lätta dagarna ska iaf vara DE, förstod inte riktigt ifall du menade att det skulel bort eller in eftersom du skriver att någon föreslog det). Vilka övningar är det jag utelämnar förutom första månaden? Bicepscurl, ja jo.. visst.. Är det en viktig övning för en SL? Knappast, iaf inte på dem mål jag siktar på och jag är väl medveten om vad det är. Utelämna kroppsdelar? Urm.. ?

Och med detta säger jag inte emot att jag är nybörjare utan skulle snarare vilja påstå att du nog analyserat fel angående schemat, iaf i mina ögon.

Det verkar som om du har något emot att träna just biceps. Du har knappt börjat träna, men redan anlagt den där fjantiga SL-attityden. Bara "homon och andra kroppsbyggare kör biceps" osv. Har det slagit dig att biceps är inblandad i precis allting du gör på gymmet? Bära vikter, komplementövningar till mark, mark osv? En tränad muskel pajar inte lika lätt som en totalt otränad dito. Fan kamma dig med alla dumma och förvillade föreställningar du anlagt och gå in med ett öppet sinne istället. Köra hårt och satsa på SL, men nu när du fan inte kan ett jävla dugg så är det bara dumt! Stäng inte ute information och kunskap pga ett fåfängt ideal.

stahlberg
2004-12-26, 19:33
Styrkelyft är en tävlingsgren. Man ska alltså helst tävla då man tränar styrkelyft.

T.ex WSB-skolan rekommenderar nog en helt annan typ av explosiva bänkar än dem du tänkt ha i ditt program.

Griip
2004-12-26, 19:56
T.ex WSB-skolan rekommenderar nog en helt annan typ av explosiva bänkar än dem du tänkt ha i ditt program.

Hur då menar du?

jwzrd: TÄNKER inte curla så ingen ide att försöka :booty: , SL attityden har ingenting med saken att göra, eftersom jag inte är en SL och har inga större planer på att börja tävla heller. Och som du sa, biceps används när man bär runt på vikter på gymmet och komplementövningar till mark(rodd helt enkelt), så just därför den inte behöver mer träning ;)

Allan
2004-12-26, 20:21
Hur då menar du?

jwzrd: TÄNKER inte curla så ingen ide att försöka :booty: , SL attityden har ingenting med saken att göra, eftersom jag inte är en SL och har inga större planer på att börja tävla heller.

Bah, det där är ju bara dumt. Självklart har biceps en plats i all styrketräning. Och speciellt om man tänker sig styrketräning just för styrkan. Att säga att man inte tänker köra biceps specifikt bara för att man tycker att det verkar...vadå, omanligt eller fånigt eller...
Lyssna nu - för att kunna lyfta riktigt tunga saker måste man vara stark i hela armen. Att i det läget avföra en så basal övning som bicepscurl är ju oerhört larvigt - att kanske tycka att man får tillräcklig träning i biceps av ryggövningarna räcker inte; då har man definitivt inte tränat biceps tillräckligt hårt.
Kroppen är en finstämd mekanism där alla kroppsdelar måste vara balanserat tränade för att kunna prestera maximalt - och detta oavsett vilken styrkegren man tänker prestera i, eller om man bara ser styrketräningen som idrottskomplementär. Minns att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk, och avslitna muskler vid styrketräning kanske skulle kunna undvikas om man tränade mer allsidigt.

allan

Jorgen
2004-12-26, 20:28
Äh, låt Griip träna som han vill. Förr eller senare så kommer han att upptäcka att det han håller på med inte kommer att leda någonvart och då får han väl ändra sig. Nu håller han bara på att retas skulle jag tro.

//Jörgen

aliquis
2004-12-26, 20:58
Allan har väl en poäng där på slutet... även om du tycker det är töntigt att träna säg biceps, triceps och underarmar för de får sitt vid rygg, bänk och mark så se det som att OM de råkar bli din svagaste länk så kommer resterande träning bli lidande just för att dessa muskler inte räcker till.

Vad gäller explosivt tror jag inte det blir mycket till explosivt med typ 75-80% 1RM, man brukar väl köra på runt 50%? Det skall ju inte vara "jag försöker trycka så fort jag kan", det skall du väl alltid göra? :D, det skall ju vara "vikten åker upp fort".

Förövrigt tycker jag synd om griip och alla andra som råkar hamna i gruppen-av-människor-som-alla-kritiserar-för-att-alla-redan-kritiserar. Oavsett om det är befogat eller inte, jobbigt och tråkigt när det blir så.

Men tala och lyssna på de som har hållit på med samma sak som du tänker göra ett tag då de säkert har ett och annat tips att dela med sig av, sedan kanske inte allt passar dig eller är rätt men ändå.

pellepedal
2004-12-26, 21:20
...eftersom jag inte är en SL och har inga större planer på att börja tävla heller...

Vad är du då?

Vad har du för mål med din träning egentligen ?

Griip
2004-12-26, 23:09
Bah, det där är ju bara dumt. Självklart har biceps en plats i all styrketräning. Och speciellt om man tänker sig styrketräning just för styrkan. Att säga att man inte tänker köra biceps specifikt bara för att man tycker att det verkar...vadå, omanligt eller fånigt eller...
Lyssna nu - för att kunna lyfta riktigt tunga saker måste man vara stark i hela armen. Att i det läget avföra en så basal övning som bicepscurl är ju oerhört larvigt - att kanske tycka att man får tillräcklig träning i biceps av ryggövningarna räcker inte; då har man definitivt inte tränat biceps tillräckligt hårt.
Kroppen är en finstämd mekanism där alla kroppsdelar måste vara balanserat tränade för att kunna prestera maximalt - och detta oavsett vilken styrkegren man tänker prestera i, eller om man bara ser styrketräningen som idrottskomplementär. Minns att ingen kedja är starkare än sin svagaste länk, och avslitna muskler vid styrketräning kanske skulle kunna undvikas om man tränade mer allsidigt.

allan

Håller med. Men som ni själva säger så ska jag bygga upp en grundstyrka och teknik först och främst, just därför jag inte kör curls och vadpress t ex. Mitt mål var som sagt att öka dem stora 3 inte att börja tävla i styrkelyft även om det är mer och mer lockande från och till. Har som sagt tränat rätt länge utan att dem stora 3 gått upp just för att jag tränat för funktionell/explosiv styrka, iden var att boosta upp råstyrkan under dem närmsta 5 månaderna.

Att biceps curl är omanligt eller fånigt får ni ju ta med en nypa salt, inte skulle en människa kunna vara grovallvarlig när dem säger så. Det är ungefär som att tro på att Arnes träning helt och hållet baseras på biceps(Inte helt haj på Arnes träning men alla forum har en bicepsnörd och om jag förstått rätt så är Arne kolos ;)) . Givetvis överdriver jag och gör det till en macho grej, precis som en galen bicepscurlare skryter om sina Big guns så är ju inte han gravallvarlig. Precis som det är omanligt att borsta tänderna är det omanligt att biceps curla(Tolka detta PRECIS hur ni vill, förvänta er bara inte att jag kommer svara ;))


@Aliquis, tack för stödet ;)

Mart|n
2004-12-26, 23:13
Du behöver ju inte bara fokusera på böj/bänk/mark för att få upp råstyrkan. Kör alla basövningar tungt och relativt få reps. Helst utan bälte (till en gräns förstås )och annat tjafs.

Baan
2004-12-26, 23:14
i grundstyrkan ingår ett par grymma vader/armar, så tycker inte alls du ska ha en inställning "mmm det tar jag sen"... om du nu gör det, har otur, så kanske biceps/vader kommer släpa efter en väääääldigt lång tid. Har en del bekanta som inte tränar mindre muskelgrupper eller inte tränar vissa muskelgrupper seriöst, och nej, i dom flesta fallen räcker det inte med övningar som aktiverar t ex biceps eller vader sekundärt, dom måste tränas också, tyvärr får jag väl säga.

Griip
2004-12-26, 23:35
Du behöver ju inte bara fokusera på böj/bänk/mark för att få upp råstyrkan. Kör alla basövningar tungt och relativt få reps. Helst utan bälte (till en gräns förstås )och annat tjafs.

Månad 2 och 3 i ett nötskal. Kör inte med bälte, är ju larvigt :cool:

aliquis
2004-12-27, 00:00
Arne? Bicepsnörd? :nono: Mr Triceps :smokin:

Mart|n
2004-12-27, 00:09
Månad 2 och 3 i ett nötskal. Kör inte med bälte, är ju larvigt :cool:

Träna nästan alltid så istället då! :P

Allan
2004-12-27, 00:13
Ja, jag begriper ingenting jag (fritt efter grisen i Toy Story). Framförallt ser jag inte hur programmet fokuserar på teknik och grundstyrka. Det ligger ju för fan inga pyramideringar med. Och hur man ska bli bättre i mark utan att träna så begriper jag inte.
Jag skiner väl i hur karln vill träna, men lägger han upp här får han ju finna sig i kritik. Jag tycker det här ser ut som nåt han nallat från nån obskyr site nånstans.
Till alla som läser detta - det är bättre att ta kontakt med en klubb nånstans om man vill träna " de tre stora ". Även om det skulle innebära att man får åka en bit. Och det tycker jag Griip också ska göra.

allan

Griip
2004-12-27, 00:36
:insane: Ja, jag begriper ingenting jag (fritt efter grisen i Toy Story). Framförallt ser jag inte hur programmet fokuserar på teknik och grundstyrka. Det ligger ju för fan inga pyramideringar med. Och hur man ska bli bättre i mark utan att träna så begriper jag inte.
Jag skiner väl i hur karln vill träna, men lägger han upp här får han ju finna sig i kritik. Jag tycker det här ser ut som nåt han nallat från nån obskyr site nånstans.
Till alla som läser detta - det är bättre att ta kontakt med en klubb nånstans om man vill träna " de tre stora ". Även om det skulle innebära att man får åka en bit. Och det tycker jag Griip också ska göra.

allan

Du är lol, synd att du är moderator här, faktiskt. "Till alla som läser detta".. pfft! DISKUTERA istället vad som är fel, du spyr ju bara ut otrevligheter. Säg inte bara "det fattas biceps och grundövnignar". Vafan kallar du grundövningar förutom dem som är på månad 2 och 3? Bicepscurl och legcurl? Synd att du aldrig själv erkänner att du inte är en SL och inte har en aning om det du kritiserar. Säg inte "här finns ingen teknik eller grundstyrke träning" utan att påpeka vad som är fel. Det mesta jag läst av dig här på Kolo har varit föråldrade BB åsikter/teorier. Sen att du lyckats få med dig en arme av ignoranta följare är ju ännu mer synd. Du som alltid påstår att du tycker det är skoj med en diskussion kan ju ta och diskutera istället för att påpeka att Kalle anka har skrivit mitt träningsschema. Sen att vissa av er här som antyder att jag inte vet vad jag håller på med tror att latsens muskelfäste kan sitta i patthöjd är ju pinsamt.

Blir så jevla lack på sånt här, om ni nu postar här för att hjälpa och inte bara spy onödig kritik så kan ni ju ta och motivera era svar lite mer, tack.

Lillgrabben
2004-12-27, 01:21
:insane:

Du är lol, synd att du är moderator här, faktiskt. "Till alla som läser detta".. pfft! DISKUTERA istället vad som är fel, du spyr ju bara ut otrevligheter. Säg inte bara "det fattas biceps och grundövnignar". Vafan kallar du grundövningar förutom dem som är på månad 2 och 3? Bicepscurl och legcurl? Synd att du aldrig själv erkänner att du inte är en SL och inte har en aning om det du kritiserar. Säg inte "här finns ingen teknik eller grundstyrke träning" utan att påpeka vad som är fel. Det mesta jag läst av dig här på Kolo har varit föråldrade BB åsikter/teorier. Sen att du lyckats få med dig en arme av ignoranta följare är ju ännu mer synd. Du som alltid påstår att du tycker det är skoj med en diskussion kan ju ta och diskutera istället för att påpeka att Kalle anka har skrivit mitt träningsschema. Sen att vissa av er här som antyder att jag inte vet vad jag håller på med tror att latsens muskelfäste kan sitta i patthöjd är ju pinsamt.

Blir så jevla lack på sånt här, om ni nu postar här för att hjälpa och inte bara spy onödig kritik så kan ni ju ta och motivera era svar lite mer, tack.


Hej!

Farbror Allan ( i sällskap med Stahlberg & några till )är en av de som jag själv har uppfattat som en av de kunnigare på forumet.

De allra flesta "SL-filosofer" brukar rekommendera att man under sina nybörjarår tränar ett ganska omfattande träningsprogram - inte bara bänk, mark & böj. Den mera omfattande träningen använder man för att få en bra grund att stå på senare i karriären.

Efter sina nybörjarår brukar många börja fasa ut komplementövningarna för att mer & mer koncentrera sig på det som de vill bättra sig i ( böj,bänk & mark).

Svagheterna som finns kvar efter dina begynnande år ska analyseras & tränas upp med behovsanpassade komplementövningar. I detta läge är det inte alltid som mera är bättre utan ofta är det tvärtom.

Jag ser att du i dina inlägg har ganska kraftiga influenser från Westside BBC i USA. Ngt som du måste betänka är att de tävlar med lyftarutrustning & därigenom anpassar sin träning för detta. Träning för att bli stark med utrustning är oftast inte samma sak som träning för att bli stark utan utrustning.


MVH

Jorgen
2004-12-27, 02:22
Sen att vissa av er här som antyder att jag inte vet vad jag håller på med tror att latsens muskelfäste kan sitta i patthöjd är ju pinsamt.
Jag antar att det påståendet var riktat till mig.
Isåfall så har du ju gravt fel, för något sådant har jag aldrig påstått.
Är det inte menat till mig, tja, :cheers: på dig.

Att du inte riktigt har koll på vad du sysslar med anser jag vara ganska klart däremot. Men det har man inte om man inte har tränat längre än vad du har heller, så det är inte menat som någon kritik på något sätt.

//Jörgen

z_bumbi
2004-12-27, 12:41
Jag ser att du i dina inlägg har ganska kraftiga influenser från Westside BBC i USA. Ngt som du måste betänka är att de tävlar med lyftarutrustning & därigenom anpassar sin träning för detta. Träning för att bli stark med utrustning är oftast inte samma sak som träning för att bli stark utan utrustning.


MVH

Och de program man ser från den klubben är så som de bästa lyftarna kör, de som för länge sedan har paserat grundträningstadiet.

pellepedal
2004-12-27, 14:44
Och de program man ser från den klubben är så som de bästa lyftarna kör, de som för länge sedan har paserat grundträningstadiet.

Mycket viktigt att komma ihåg. :thumbup:

RobbeliRobban
2004-12-27, 14:52
Om du kollar på schemat en gång till så kanske du ser att den fokuserar sig på teknik och grundstyrka. Explosivt står ju med(Dem lätta dagarna ska iaf vara DE, förstod inte riktigt ifall du menade att det skulel bort eller in eftersom du skriver att någon föreslog det). Vilka övningar är det jag utelämnar förutom första månaden? Bicepscurl, ja jo.. visst.. Är det en viktig övning för en SL? Knappast, iaf inte på dem mål jag siktar på och jag är väl medveten om vad det är. Utelämna kroppsdelar? Urm.. ?

Och med detta säger jag inte emot att jag är nybörjare utan skulle snarare vilja påstå att du nog analyserat fel angående schemat, iaf i mina ögon.

Du har helt rätt, mitt svar var mer grundat på vad du skrivit i andra poster än denna. Måste lära mig att läsa innan jag kommenterar. Tycker att schemat ser vettigt ut, om det är vettigt får tiden utvisa. Kör hårt.

stahlberg
2004-12-27, 20:18
Jag tycker det är ovanligt svårt att kommentera detta upplägg. Det saknar inte en viss grundläggande kunskap om styrkelyft, Griip har dessutom en "plan" bakom programmet, och hans motiveringar är inte helt tagna ur luften. Det att jag inte skulle gjort upp ett sådant här program betyder inte att det inte skulle kunna fungera.

Först och främst tycker jag Griips målsättningar är lite luddiga. Han är ingen styrkelyftare. Men samtidigt vill han koncentrera sig på att öka sina resultat i "de tre stora" (styrkelyften). Det ligger en viss paradox i detta, för tränar man för att bli bättre i de tre stora så är man ju styrkelyftare. Man måste också försöka förbättra sina rekord, vilket gör att man måste ha dagar för rekordförsök ("tävlingsdagar"). Jag tolkar det så, att Griip är styrkelyftare i alla andra avseenden utom i det att han inte vill tävla mot andra lyftare. Däremot vill han tävla mot sig själv. Han är alltså styrkelyftare utan att ta steget fullt ut.

Programmet är också, såvitt jag kan se, ett styrkelyftsprogram.

Nu vet jag inte riktigt hur Griip tränat förut, men håller nog med om att nybörjare ofta tränar mera "grundträningsbetonat" och mångsidigt. Detta betyder dock inte 1) att det alltid är så eller åtminstone 2) att det alltid måste vara så för att vara bra.

Den första månaden är som jag ser det en "grundstyrkeperiod". Målen för en grundstyrkeperiod är - enligt mig - att 1) bygga mångsidig grundstyrka, 2) träna upp svagheter och eventuella svaga muskelgrupper, 3) i viss mån träna maxstyrka, samt 4) träna andra egenskaper (t.ex den uthållighet) man tycker sig behöva. Jag tycker grundstyrkeperioden är det mest misslyckade i detta program : jag tycker den inte når upp till de "allmänna målsättningarna" (1-4) för en grundstyrketräningsperiod. Mångsidigheten är liten, vilka svagheterna är och hur de ska övervinnas kan jag inte se. En viss maxstyrketräning tycks finnas med, men det är också allt.

Som jag ser det är den andra tvåmånaders perioden en tävlingsförberedelseperiod. En tävlingsförberedelseperiod går ut på att foukusera sig på styrkelyften och bygga maxstyrka för dem, att träna ganska lite, men tungt, för maxstyrka, teknik och "viktkänsla". Antalet komplementövningar ska vara litet, och hjälpa till att övervinna svagheter eller bygga maxstyrka (samt kanske, i alla fall för nybörjare, bibehålla en del grundstyrka). Det bästa med perioden är kanske att den innehåller ganska lite, det finns inget direkt "onödigt" med. Vader tycker jag inte man behöver ha med i en tävlingsförberedelseperiod (om man inte har någon särskild orsak), biceps har väl de flesta (men inget säger att det är nödvändigt). Det jag mest saknar är en någotsånär progressiv plan som skulle leda till att vissa speciella mål nås, samt mera maxstyrkebetonade övningar.

Träning är en del av ett större, längre sammanhang. Hur dethär programmet lyckas måste säkert bero till stora delar på Griips tidigare träning, på "var han är" just nu. Det som ger målinriktining i träningen - tävlande, samt rätt exakta mål för tävlingen (eller låt gå, rekordförsöket) fattas.

Griip
2004-12-27, 23:07
Mjo första månaden är väldigt lustig, tycker jag själv. Tanken var enkel: Bänkpressen ska upp. Knäböjstekniken Måååste förhöjas, både tungt och lättare. Sen pass 2 var mest för att lägga in lite rygg så att man gör något annat än bara dem 2, kommer förmodligen lägga in en hel del greppträning där också.

Ståhlberg hur skulle du lägga upp övningar runtom bänk och knäböj den första månaden ifall båda ska tränas 2 gånger i veckan?

Mccartney
2004-12-28, 16:06
Kör du bara en sorts knäböj?Knäböj till låda eller utan då?

Mccartney
2004-12-28, 16:18
Det här är ju inget normalt träningsprogram var du hittat det ?

Hade jag varit dig hade jag för benen kört.

1.Pass

Frivändning
Knäböj(djupa)
Legcurl
Legextension
Vadpress

2.Pass

KnäböjHalva
Marklyft
Benpress
Legcurl
Vadpress

Överkroppstyrka..du säger att du vill bli stark i bänk.....men skall du bli stark i knäböj och Marklyft...behöver du en stark rygg....jag hade kört alla muskelgrupperna. kör man inte bicepscurl...kan det helt enkelt sluta med att du för en bristning i bicepsen.

stahlberg
2004-12-28, 19:05
Jag skulle inte ha en period som var bara en månad (4 veckor) lång, annat än möjligen som en tävlingsperiod som följer på en annan tävlingsperiod. Då skulle jag sätta in mycket lite komplementövningar, jag skulle försöka utnyttja den grund- och maxstyrka jag hade från förut och satsa på styrkelyften. De enda komplementövningar jag skulle ha med är sådana som skulle stärka en svag punkt (en svag muskelgrupp eller en svag teknisk punkt), om det fanns sådana, eller kanske någon övning för att (kanske mest av psykologisk orsak) bevara grundstyrkan. Om jag vore i ett sådant skede i träningen (tävälingsförberedelse 2) vore det nog huvudsakligen styrkelyft i mitt program.

Om jag däremot tränade perioden som grundstyrkeperiod skulle den alltså vara längre än en månad. Men bortsett från detta, om jag ÄNDÅ hade en en månads grundstyrkeperiod, skulle jag antingen bygga "grundstyrka" tarditionellt och försöka stärka inblandade muskelgrupper jämnt, ELLER sätta in komplementövningar för att stärka svaga "punkter".

Kan man träna knäböj en gång per vecka och marklyft en gång, så kan man träna knäböj+knäböj också, åtminstone om den ena dagen är lättare. Kan man träna bänkpress en dag, och sedan t.ex axlar med tunga militärpressar, så tror jag nog man kan träna bänkpress två gånger per vecka också, i synnerhet om den ena dagen är lättare så hindrar det inte (enligt mig alltså) några komplementövningar alls. men man borde sätta in dem enligt sina behov.

Allan
2004-12-28, 19:55
Man kan ta en titt på det här också, signerat Johan Westerberg

http://home.swipnet.se/~w-47294/Lyftning/traningsprogram.html

allan

Griip
2004-12-28, 19:56
Vet inte om jag skrev det men haft ett uppehåll och började träna igen för 3-4 månader sen mer och mer fram tills 2 månader sedan då jag kört 3 gånger i veckan så är i form på det sättet. Däremot så kom jag och tänka på att förbättra min svaga punkt när du skrev detta..

I knäböj och marklyft är jag väldigt osäker. Marklyft för att jag inte kört det under dem här månaderna förutom nån gång. Knäböj för att jag precis förstått tekniken men har inte hunnit lära mig den riktigt ännu. Bänkpress däremot vet jag att det är triceps som lackar då jag inte har några som helst problem att skjutsa upp stången halva vägen.

Så tror jag kommer lägga in ett par tunga set med smalbänk den första månaden. Svaga punkten i knäböj är som sagt tekniken och det är därför jag valt att lägga upp det som det är. Lätta passen för att utveckla tekniken hela tiden, och dem tunga för att se så att jag inte utvecklar en teknik som inte funkar på tunga vikter.

Mccartney
2004-12-29, 11:07
dålig teknik i knäböj??När du svarade på ett annat inlägg skrev du som om du hade stor erfarenhet av knäböj...

stahlberg
2004-12-30, 15:04
Teknikträning ska ske 1) i början av ett träningspass (när man är utvilad), 2) med förhållandevis tunga vikter (många som har ypperlig teknik på riktigt lätta vikter lyfter tyngre vikter med sämre teknik. Då vikterna är tunga måste man använda en teknik som är anpassad enligt kropp och muskler - "kroppsdelarnas längd i förhållande till varandra" och "de inblandade musklernas inbördes styrka". Kör man då med en teknik, som kanske rent allmänt rekommenderas men som inte passar en (vilket man KAN göra med LÄTTA vikter men inte med tunga), så lyckas man inte lyfta "optimalt"/maximalt.), och 3) med korta serier (så att man inte tröttar ut sig och tekniken blir lidande pga "trötthet").

Därför ska vikterna vara ganska tunga när man tränar teknik.

Komplementövningar kan sättas in för att förbättra tekniken - eller stärka de inblandade musklerna - om tekniken är PÅTAGLIGT SÄMRE i ETT VISST LÄGE av lyftet.